Microsoft Windows 10 blir rekommenderad uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Plus det där med att du förlorar din nyckel om du byter moderkort (vilket ingen verkar ha svar på i tråden). De borde fixa det problemet på något sätt.

Jag gick över till Linux i samband med releasen av W8, skönt att aldrig ha sådana här löjliga licens problem längre.

Förstår inte att man tycker att det är OK att Microsoft samlar in data från användare. Spelfantaster kanske kan säga att prestandan är värd det, men medelsvensson har ju inte en chans att förhålla sig till detta.

Det saknas informerat samtycke, och då är det ur etiskt perspektiv felaktigt att uppmuntra till eller tvinga in folk i bruk av W10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Plus det där med att du förlorar din nyckel om du byter moderkort (vilket ingen verkar ha svar på i tråden). De borde fixa det problemet på något sätt.

Tycker det är mer eller mindre rätt att en ny licens ska krävas om man byter ut hela datorn. Om man nu inte har en RETAIL-licens förstås.

Men har man oturen och moderkortet går sönder så ska man ju inte behöva betala för en ny Windows-licens såklart.

Tidigare OS har man ju kunnat aktivera via telefon utan några som helst problem efter en flytt till ny hårdvara... frågan är om det kanske fortfarande är möjligt? Alltså att det bara är den "automatiska aktiveringen" som spärras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vilket problem? Microsoft får ju in mera stålar

Sant

Skrivet av thomas_skane:

Det beror som vanligt på om du har OEM eller vanlig licens. OEM kan inte installeras på andra maskiner.

OEM förstår jag lite men i mitt fall hade jag en retail 7a som jag sedan uppgraderade till Win8 och därefter till W10. Körde så ett tag tills jag köpte mitt 6700K system och då slutade nyckeln att fungera. Som tur var löste M$ kundtjänst detta (efter ett par mailrundor) men ändå lite trist att det blev så.

Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det är mer eller mindre rätt att en ny licens ska krävas om man byter ut hela datorn. Om man nu inte har en RETAIL-licens förstås.

Men har man oturen och moderkortet går sönder så ska man ju inte behöva betala för en ny Windows-licens såklart.

Tidigare OS har man ju kunnat aktivera via telefon utan några som helst problem efter en flytt till ny hårdvara... frågan är om det kanske fortfarande är möjligt? Alltså att det bara är den "automatiska aktiveringen" som spärras?

Tror inte det går att aktivera via telefon längre men rätta mig om jag har fel. Och precis som du säger kan olyckor hända med moderkortet och vips står man där med en ogiltig licens.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

[quote postid="15969088" userid="166171" name="Ozzed"]
Ja, skillnaden nu är att de är tydliga med det.

På vilket sätt är dom tydliga??? ,tvekasamt om man kan vara mer otydlig.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med ryktena(?) tidigare att Windows ändå skickade data till Microsoft, trots att man försökt stänga av all telemetri?

http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/even-wh...
http://www.infoworld.com/article/3020152/microsoft-windows/mi...

Permalänk
Medlem

Jag vet datorer som t.ex min som vissa chip tillverkare levererat en fungerande drv. t.ex VIA ljud på mitt z77 MB, Därav vill inte jag att minna päron t.ex saka installera w10 på sinagamla då jag inte vet vad som kommer eller inte kommer att fungera. Därav håller jag med de som inte förespråkar automatiskt updatering till w10. Nu dyker den upp som en SP och det kan vara bra om vi slipper automatisk nedlanding. Jag är för w10 då jag kör de sälv men kör det inte på min bärbara av denna anledning. Om jag ska testa behöver jag tiden för att kolla om drv och program fungerar efter uppdateringen. Jag vill inte lägga ner den tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gjorde inte Microsoft någon ändring i senaste utgåvan av Windows 10 så att man kunde installera med retail-nyckel från tidigare Windows-versioner vid en ren installation? Kanske löser detta problemen för er som får gamla retail-licenser omvandlade till OEM-installationer?

Kör mest Linux för egen del men tycker ändå det klagas onödigt mycket på Windows 10. Särskilt om man kör Windows 7 är det ett elände med alla uppdateringar som krävs innan man hamnar i en färdig installation. Dessutom är det struligare med drivrutiner om man har ny hårdvara. Så mycket smidigare med en ren installation på Windows 10 när man väl fått licensen aktiverad på sin hårdvara. Men att först behöva installera sitt gamla OS för att få nyckeln uppgraderad har ju känts något krångligt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Gjorde inte Microsoft någon ändring i senaste utgåvan av Windows 10 så att man kunde installera med retail-nyckel från tidigare Windows-versioner vid en ren installation? Kanske löser detta problemen för er som får gamla retail-licenser omvandlade till OEM-installationer?

Kör mest Linux för egen del men tycker ändå det klagas onödigt mycket på Windows 10. Särskilt om man kör Windows 7 är det ett elände med alla uppdateringar som krävs innan man hamnar i en färdig installation. Dessutom är det struligare med drivrutiner om man har ny hårdvara. Så mycket smidigare med en ren installation på Windows 10 när man väl fått licensen aktiverad på sin hårdvara. Men att först behöva installera sitt gamla OS för att få nyckeln uppgraderad har ju känts något krångligt.

Det klagas onödigt mycket på Windows 10?

Vi får väl se när du får börja betala månadsavgift hur mycket du klagar då.

Permalänk
Medlem

Blir jag av med den störande popupen så är det bra. Har flera datorer, och Windows 10 passar långt ifrån alla, men även om man uppgraderar till 10 och nedgraderar via avinstallationsprogrammet så tjatar popupen på dig. Även fast det rimligtvis inte borde vara svårt att sätta en flagga att användaren redan uppgraderat en gång och återgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det klagas onödigt mycket på Windows 10?

Vi får väl se när du får börja betala månadsavgift hur mycket du klagar då.

Menar inte att jag personligen klagar onödigt mycket, utan folk i allmänhet klagar på minsta lilla detalj typ.
Kör som sagt Linux mest för egen del och inför Microsoft månadsavgifter så blir det enbart Linux i så fall.
Jag menar om nu Windows är så hemskt, varför byter inte fler till andra alternativ?
Nej de fortsätter med Windows och fortsätter klaga istället...

Permalänk
Medlem

Windows 10 är inte min grejj med tracking inbyggt och sen vid en update så ändrar MS tillbaka det man har stängt av och aktiverar det igen.... Och sen ni som hämtar hem så kallade program som ska stänga av saker och ting, det kan ju vara malwares och tracking i dom med? Linux är den enda vägen att gå utan att känna sig övervakad vid minsta musklick man gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Menar inte att jag personligen klagar onödigt mycket, utan folk i allmänhet klagar på minsta lilla detalj typ.
Kör som sagt Linux mest för egen del och inför Microsoft månadsavgifter så blir det enbart Linux i så fall.
Jag menar om nu Windows är så hemskt, varför byter inte fler till andra alternativ?
Nej de fortsätter med Windows och fortsätter klaga istället...

Är nog vanligare med kritik på ett forum där merparten är medvetna och bryr sig. Medelsvensson är nog varken eller och tar det mesta som verkar gratis oavsett.

Tyvärr verkar det inte finnas alternativ som är mer öppet och samtidigt lika bra på kompatibilitet och stabilitet som Windows. Har inte kört Mac Os sedan 80-90 talet då det kallades Macintosh och system 6 och 7. Apple är väl lika öppet och transparent som Microsoft antar jag.

Linux funkar säkert för vissa, men för min del blev det för mycket omvägar och trixande för att få det lika smidigt som Windows.

Permalänk
Medlem

Gick tillbaks till windows 7 idag faktiskt. Känns fantastiskt bra.
Det fanns uppstarter i windows 10 där man känner att man inte har kontroll längre. När man hör att datorn gör mängder av grejer men man vet inte vad å kan inte se heller då inte ens ctrl alt delete prioriteras. Flera gånger har jag även sänkt UAC men som sedan ändras tillbaks.
Känns som man blir f****d up the cpu a*****e om man försöker strypa ner win10 med tex shut up 10.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

Har inget principiellt emot Windows 10, men tycker att det är lite olyckligt ibland när Microsoft är såpass aggressiva att trycka ut uppgraderingarna. Det skall ändå vara mer frivilligt när man väljer att uppgradera till en ny version av operativsystemet (oavsett om man kör Windows, OS X, iOS eller något annat system).

Det kan finnas flera rimliga orsaker till att man vill styra detta själv, så som inkompatibilitet med hårdvara (finns datorer hos släktingar/bekanta som vägrat starta efter Win10-uppgradering), inkompatibilitet med mjukvara (inte alla applikationer som direkt är 100% kompatibla och certifierade) eller att man som användare inte vill vara "provkanin" och istället välja att vara lite mer konservativ tills buggar och funktioner ordnats till.

Tycker detta har skötts dåligt av Microsoft, och kunde gjorts mycket bättre genom informationskampanjer istället. Alternativt en viss "grace-period" på ca 1 år innan uppgraderingen kom som automatiskt förslag. Nu har de i mitt tycke varit klart för aggressiva med Windows update.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Och hur blir det för de som sitter på en piratad version av Win7?

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Garderoben:

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Edit: Efter som folk inte förstod mitt "konspirations teori tänk" så ja nog är det så att dom inte vill lägga så mycket resurser på gamla w7,w8

Så att bara för att en vissa stollar här på siten ifrågasatte det du skrev så omformulerar du dig så att det inte ska uppfattas att du uttrycker någon oro med Win 10 och att du inte har någon "konspirations"-tänk. Rätta mig om jag har fel! Men om så är fallet så vill jag bara få sagt att de som oftast kastar skit på folk som ifrågasätter saker och ting inte är något annat än naiva, trångsynta individer som ogärna ser sanningen.

Permalänk
Avstängd

Man behöver fortfarande minst 20GB ledigt diskutrymme på C: (C-disken är 50GB totalt) för att uppgradera från windows7pro 64bit eller?
Lyckas bara fixa 14GB ledigt nämligen^^

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå att folk ser ofriheten att få välja själv och tvånget som en fördel. Att man sen inte längre får bestämma över sitt egna operativsystem är en stor nackdel, jag vet inte hur många gånger jag har avstått från vissa uppdateringar eller drivrutinsuppdateringar för att de skapar problem.

Jag har sett flera som påstår att win 7 är lika övervakat som win 10, finns det några bevis för det? Jag förutsätter då förstås att man inte är dum nog att installera win 7 trackinguppdateringarna som har kommit på senare tid. Med Win 10 har var nu alla en fullfjädrad trojan med keylogger och allt redan inbyggd i systemet. Du kan stänga av den, men nog fasen kan microsoft sätta på den närhelst de vill och antagligen också utan att du ser det. Microsoft har med goda skäl inte precis varit ett av allra mest älskade företagen, men på sistone har de sjunkt som en sten i aktning.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som IT-tekniker tycker detta är bra. Det är så tröttsamt att hantera en uppsjö olika lösningar. Med Windows 10 är det ETT operativsystem och automagiska uppdateringar som inte går att stänga av utan krångel, så man kan vara hyffsat säker på att folk sitter med homogena mjukvarumiljöer vad gäller just operativet. Windows 10 har fått oförtjänt mycket skit. Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare operativ vad gäller "phone home" är att användaren har större frihet i att stänga av det. Men folk är närsynta och tror att det är MER övervakning bara för att Microsoft nu pratar öppet om det.. Men visst.. Sitt kvar med Windows 7 och "slipp" bli övervakade om ni vill

Bara för att Microsoft valde släppa uppdateringar till Windows 7 och senare för att dessa OS skall göra samma sak tycker jag inte det är på något sätt rättfärdigar 10an. Sedan förstår jag inte varför en användare på ett företag eller hemma om du nu skall vara IT killen skall ha rättigheter att ställa in inställningar om uppdateringar mm.

Skrivet av Gender Bender:

Håller med. Nu går det att ändra inställningar för övervakning (enligt mig är det förmodligen bara placebo), och då ska man helt plötsligt bojkotta 10:an pga detta? Microsoft, som är känd för sitt nära samarbeta med NSA, har förmodligen övervakat sina användare sen tekniken fanns för att göra det.

Jag är hur nöjd som helst med 10:an och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till någon äldre version såvida jag inte var illa tvungen, t.ex. av kompatibilitetsskäl.

Har man en Intel processor från 2006 (Intel ME/AMT) och senare (Kanske AMD CPUer på FM sockeln med deras AMD PSP, inte dykt in ännu där) så har NSA förmodligen direkt access till din dator endå oavsätt vilket OS eller kryptering du har.

Skrivet av Kevlarheart:

Sluta vara en såm bakåtsträvare. Vad finns det med windows 10 som skulle försämra din dator?

Well för det första om man har en fungerande enviroment och har inget behov av att uppgradera, varför uppgrade bara för att för att sedan spendera resten av dagen att få datorn att fungera som den skall?

Skrivet av Mocka:

Plus det där med att du förlorar din nyckel om du byter moderkort (vilket ingen verkar ha svar på i tråden). De borde fixa det problemet på något sätt.

Det är inget problem, en feature. OEM är inte till för användare som oss utan det skall vara på Dell datorer och dylikt som man inte uppgraderar hårdvara på. Att Microsoft sedan valde att omvandla alla Retail till OEM vid uppgradering är väl att dessa personer skall köpa en Retail när de väl uppgraderar datorn med komponenter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finkelzvin:

Och hur blir det för de som sitter på en piratad version av Win7?

Ni kommer troligtvis att bli erbjudna att köpa en äkta licens av Windows 10. Microsoft har sagt att de ska göra en pilot för detta i USA och om det går bra så kommer det bli så även för resten av världen.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

"Windows 10 Upgrades for Non-Genuine

Our free upgrade offer is available to all of our Genuine Windows 7 and Windows 8.1 customers. One of the more interesting learnings from the upgrade is the creative efforts which non-Genuine customers have gone to, to initiate the upgrade process on Windows 7 and Windows 8.1 – and then how many have purchased Genuine Windows 10 activation through the Windows 10 store.

Following these learnings, we are going to start an experiment soon in the United States, which we will then evaluate before extending to other countries, to ease the upgrade of non-Genuine Windows 7 and Windows 8.1. We’ll offer a one-click opportunity to get Genuine via the Windows Store or by entering an activation code purchased elsewhere. If this turns into a path for most customers to get Genuine, we will expand the experiment. We’d like to welcome as many of these customers as possible to the legitimate Windows ecosystem."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hade en jäkla massa problem med win10 i början (krascher, spel som inte funkade) men efter en ominstallation så verkar allt flyta på:) riktigt nöjd so far:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det är inget problem, en feature. OEM är inte till för användare som oss utan det skall vara på Dell datorer och dylikt som man inte uppgraderar hårdvara på. Att Microsoft sedan valde att omvandla alla Retail till OEM vid uppgradering är väl att dessa personer skall köpa en Retail när de väl uppgraderar datorn med komponenter.

Så det är en feature att min Retailnyckel blev en OEM? :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Aja, har väl tänkt hoppa på W10 så småningom men vill ju gärna göra så när jag har tid och ork att mecka med en nyinstallation. =\

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så det är en feature att min Retailnyckel blev en OEM? :s

Aktiveringen kanske inte var så gratis? Vad jag vet så gör Microsoft så med alla, kanske Strejf vet vad deras officiella hållning är om detta eller så får du kontakta Microsoft och fråga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Aktiveringen kanske inte var så gratis? Vad jag vet så gör Microsoft så med alla, kanske Strejf vet vad deras officiella hållning är om detta eller så får du kontakta Microsoft och fråga.

Ingen aning, väntar också på att @Strejf ska svara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att Microsoft sedan valde att omvandla alla Retail till OEM vid uppgradering

Källa på detta? Läser man EULA:n (tro det eller ej, men man kan faktiskt göra det!) så står det följande:

Citat:

4. Transfer. The provisions of this section do not apply if you acquired the software as a consumer in Germany or in any of the countries listed on this site (aka.ms/transfer), in which case any transfer of the software to a third party, and the right to use it, must comply with applicable law.

a. Software preinstalled on device. If you acquired the software preinstalled on a device (and also if you upgraded from software preinstalled on a device), you may transfer the license to use the software directly to another user, only with the licensed device. The transfer must include the software and, if provided with the device, an authentic Windows label including the product key. Before any permitted transfer, the other party must agree that this agreement applies to the transfer and use of the software.

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Och ja, det är exakt den texten man får fram under själva installationen också, verifierade det själv igår.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Aktiveringen kanske inte var så gratis? Vad jag vet så gör Microsoft så med alla, kanske Strejf vet vad deras officiella hållning är om detta eller så får du kontakta Microsoft och fråga.

Skrivet av Mocka:

Ingen aning, väntar också på att @Strejf ska svara.

Jag vet inte vad som gäller i det specifika fallet. Men @Gramner verkar ha ett bra svar åt er.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Källa på detta? Läser man EULA:n (tro det eller ej, men man kan faktiskt göra det!) så står det följande:

Och ja, det är exakt den texten man får fram under själva installationen också, verifierade det själv igår.

Minns inte om det var något Strejf länkade tidigare i nått dokument eller om jag läste det på Microsoft men var något liknande där det stod att man kunde uppgradera till Windows 10 från retail/oem innan Juni/xx gratis och sedan vid senare uppgradering av hårdvara (moderkort) så skulle man behöva köpa en ny licens.

Med det samt att jag sätt flera fall där folk klagat att vid uppgraderingen från en retail fått oem så drog jag slutsatsen att det är vad microsoft gör helt enkelt vilket är förstårligt enligt mig då de ger bort den gratis.

Angående eulan;
"...in which case any transfer of the software to a third party, and the right to use it, must comply with applicable law." Det gäller väl om du skall ge bort det till en annan person.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Angående eulan;
"...in which case any transfer of the software to a third party, and the right to use it, must comply with applicable law." Det gäller väl om du skall ge bort det till en annan person.

I Tyskland har man enligt lag rätt att föra över OEM-licenser också, vilket inte kan förhandlas bort i licensvillkoren. Därav det undantaget (som ger FLER rättigheter, inte färre) vilket dock inte är relevant i Sverige.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

I Tyskland har man enligt lag rätt att föra över OEM-licenser också, vilket inte kan förhandlas bort i licensvillkoren. Därav det undantaget (som ger FLER rättigheter, inte färre) vilket dock inte är relevant i Sverige.

Yes men det jag försöker komma till är att det appliceras inte till Microsoft upgradering utan om DU skulle ge det till någon annan, (third party). Vidare läser man det så tyder jag det som att om man har en retail och upgraderar så har man rätten sedan att applicera 10ans licens på vilken enhet som helst men står inget om att det skall gå göra det igen efter du har aktiverat 10ans licens dvs det säger inte om det är OEM eller Retail alls.

TLDR; Har du OEM nyckel och uppgraderar får du bara ge bort 10ans licens tillsammans med datorn. Har du en Retail får du ge bort 10ans licens helt separat så länge hen accepterar avtalet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.