Virtualization Server, ESXi

Permalänk
Medlem

Virtualization Server, ESXi

Tjena Sweclockers,

Jag har tänkt bygga en egen labb miljö hemma, tanken är att köra brandvägg, IDS, Windows Server, fildelning, OpenVPN server, Docker, olika labb VMs för pentesting och test av olika program.

Har byggt ihop en lista här: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2425697&view=m

Jag försöker hålla mig under 10 000 kr.

Hittade en olika personer genom google som använder moderkortet med ESXi utan problem. Det stödjer även VT-d.

Tänkte kolla med er om ni har några synpunkter på bygget innan jag beställer

Kostnad för server
Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Inaktiv

Enda jag kan komma på är att du bör ta ECC minnen istället
Ska bygga en liknande burk så jag snor din kundvagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Enda jag kan komma på är att du bör ta ECC minnen istället
Ska bygga en liknande burk så jag snor din kundvagn

Jag har tänkt lite på ECC, väljer jag den vägen kommer kostnaden gå upp en hel del. Har kört servrar utan ECC i år utan ECC och har inte haft problem, körde till och med FreeNAS Samtidigt vet man ju aldrig när ett problem kan uppstå.

Kör på Länka gärna din modifierade kundvagn

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem

Varför köra på en Xeon processor men sen inte använda varken ett server chipset eller ecc minne?
Känns som är onödig extra kostnad.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ECC minnen är inte direkt dyrare än vanliga DDR3. Moderkorten däremot kan va värre.

Men som sagt verkar konstigt att gå halvvägs när du ska bygga server.

Köpte själv en HP MS Gen8 för 1500:-, bytte RAM samt CPU och skaffa SSD. Totalt 4000:-

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Varför köra på en Xeon processor men sen inte använda varken ett server chipset eller ecc minne?
Känns som är onödig extra kostnad.

Vad skulle du rekommendera för server chipset?

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantea:

Vad skulle du rekommendera för server chipset?

Sitter faktiskt själv och funderar på att byta ut min server.
Har tittat på Xeon E3 V5 som är nya skylake xeon, i sånt fall skulle det bli ett C232 eller C236 chipset.

För den cpu du valt är det istället C222, 224 eller 226 som gäller.

Dessa moderkort är dock mycket dyrare än det du valt, kostar runt 2kkr.

Jag skulle rekommendera att antingen gå server hårdvara vägen med ovan grejer eller att byta xeon cpun mot en motsvarande lite billigare i5. Dock förlorar man ju Hyper Threading.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Sitter faktiskt själv och funderar på att byta ut min server.
Har tittat på Xeon E3 V5 som är nya skylake xeon, i sånt fall skulle det bli ett C232 eller C236 chipset.

För den cpu du valt är det istället C222, 224 eller 226 som gäller.

Dessa moderkort är dock mycket dyrare än det du valt, kostar runt 2kkr.

Jag skulle rekommendera att antingen gå server hårdvara vägen med ovan grejer eller att byta xeon cpun mot en motsvarande lite billigare i5. Dock förlorar man ju Hyper Threading.

Vad säger du om denna: Lenovo ThinkServer TS140

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantea:

Vad säger du om denna: Lenovo ThinkServer TS140

Vad jag vet om den är att den använder ett moderkort och psu med specialkontakt så att man inte bara kan byta det, men det finns adaptrar ifall det skulle behövas.

Annars är den väl helt ok vad jag vet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden och frågar om esxi, kan man ha esxi servern på en router i DMZ läge på, eller ska den skyddas av brandvägg osv ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit