Hjälp mig rädda en MBP

Permalänk
Medlem

Hjälp mig rädda en MBP

Hej. Har i nuläget 2 ej fungerande Macbook Pro

Den ena har slutat starta (ingen reaktion alls när jag klickar ström?)

Den andra verkar fungera fint men den bootar in i Windows 7. Tydligen var det fel på hårddisken och någon har stoppat in en gammal disk med W7 på.

Dator 1 är en 2009 13"
Dator 2 är en senare version med thunderbolt så jag gissar 2011 och framåt.

Kan jag ta hårddisken från Nr 1 och Nr2 kommer då boota rakt in i ett fungerande OSX? Vill helst inte skruva ner vad som annars verkar vara en riktigt shysst Macbook.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

eller så installerar du bara osx på den som fungerar.
disken från 2009an är inte säkert att det startar i den andra då det kan vara för gammalt osx för att fungera på en 2011.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Har inte Apple till och med implementerat någon slags "tryck på knapp vid uppstart så laddas OS ner och installeras automatiskt"-moj? Fast det kanske var efter 2011.
EDIT: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

I vilket fall måste det vara enklast att bara installera nytt OSX på "Dator 2".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om det skulle gå att nå terminalen så kan du trycka cmd och s under uppstart.
Se detta klipp

https://www.youtube.com/watch?v=qOq3aiRb57Y

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Stoppade in en skiva med Snow Leopard och fick 3 "beep". Låter ungefär som kopplingstonen i en telefon men det är uppenbarligen ett felmeddelande.

Antar att det beror på att Snöleoparden är för gammal mjukvara (2010) jämfört med denna MBP som verkar vara en 2012. Måste jag köpa ett nyare OSX?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om det skulle gå att nå terminalen så kan du trycka cmd och s under uppstart.
Se detta klipp

https://www.youtube.com/watch?v=qOq3aiRb57Y

Tyvärr händer ingenting när jag försöker starta burken, verkligen prövat allt men den är tvärdöd. Dock lyser batteriet grönt när jag trycker på testknappen.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har inte Apple till och med implementerat någon slags "tryck på knapp vid uppstart så laddas OS ner och installeras automatiskt"-moj? Fast det kanske var efter 2011.
EDIT: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

I vilket fall måste det vara enklast att bara installera nytt OSX på "Dator 2".

Sjukt. Verkar fungera, tack!

Sorry för trippelpost forumet, men jag använder en iphone orkar inte redigera

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

@CoZalon: Har du provat att trycka ner "alt" knappen vid uppstart för att välja OS? Det skall även gå att välja default os med Bootcamp i windows kontrollpanel.

Datorn som inte startar när du trycker på startknappen verkar drabbats av någon typ av HW fel. Det händer inget om du håller startknappen inne längre än 5 sekunder?

Permalänk
Medlem

@CoZalon:

Dator 1: Har datorn varit helt strömlös under en lång stund kan dom vara svåra att få igång.
Ta ur batter och laddare. Håll inne strömknappen i 10sek, sött sedan i laddaren fortfarande med knappen nertryckt. Mit minne kan svika mig men jag tror det var så jag gjorde.

Dator 2: håll inne alt vid uppstart. Välj då välja recoverydisc, den guidar dig genom instalationen. Förmodligen ber den dig bara knappa in Apple-ID samt Wifi så laddar den ner Yosemite och installerar det. Verkligen busenkelt.