Problem med SMB på Kodi från min dator

Permalänk
Medlem

Problem med SMB på Kodi från min dator

Hej.

Har försökt få detta att fungera men jag lyckas verkligen inte, vad gör jag för fel.

Jag har en hårddisk på min stationära dator med alla mina filmer i, den vill jag komma åt från min Raspberry med Kodi.
Jag har delat ut mappen på datorn och gett 'Alla' behörighet att läsa, jag kan mappa upp disken från min laptop med '\\<DATORNAMN>\Filmer' utan problem men får det inte att funka i Kodi.

Jag går in i Movies, files och add source, väljer SMB och skriver samma som i laptopen '\\<DATORNAMN>\Movies, men får bara meddelandet "Timed out". Är jag helt ute och cyklar? Måste vara nånting som jag missar. Kodi är ansluten med nätverskabel via en swtich till samma nätverk som min dator.

Ifall jag väljer att lägga till via WORKGROUP så hittar den bara 'Kodi' och det som redan finns i kodi men inte någon annan dator.

Behöver verkligen hjälp här innan jag tappar det...

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEWirex:

Hej.

Har försökt få detta att fungera men jag lyckas verkligen inte, vad gör jag för fel.

Jag har en hårddisk på min stationära dator med alla mina filmer i, den vill jag komma åt från min Raspberry med Kodi.
Jag har delat ut mappen på datorn och gett 'Alla' behörighet att läsa, jag kan mappa upp disken från min laptop med '\\<DATORNAMN>\Filmer' utan problem men får det inte att funka i Kodi.

Jag går in i Movies, files och add source, väljer SMB och skriver samma som i laptopen '\\<DATORNAMN>\Movies, men får bara meddelandet "Timed out". Är jag helt ute och cyklar? Måste vara nånting som jag missar. Kodi är ansluten med nätverskabel via en swtich till samma nätverk som min dator.

Ifall jag väljer att lägga till via WORKGROUP så hittar den bara 'Kodi' och det som redan finns i kodi men inte någon annan dator.

Behöver verkligen hjälp här innan jag tappar det...

Är brandväggen öppen i Windows?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du måste göra ett lokalt konto på datorn med lösen.. så fick ja de o funka mellan min Win 10 maskin och Nexus Player..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Heter mappen movies eller filmer? Du skriver olika.

Prova med att skriva serverns IP-adress istället för namn och se om det är så att namnuppslaget inte fungerar