Appkontroll av windows PC (barnspärr typ)

Permalänk
Medlem

Appkontroll av windows PC (barnspärr typ)

Ja då har man tagit den här diskussionen för 100ade gången.

- Vi ska äta om 15 minuter ungar!
* Jaaaa *spela spela spela*
- Nu dukar jag!
* Inget svar *spela spela spela*
- Maten står på bordet! kom och ät
* inget svar *spela spela spela*
- 2 minuter senare, Kom och ät nu!
* Vaaa? *spela spela*
- Mat nu!
*OKEJ DÅ! DU STÖRDE MIG I SPELET RARARAAAaauughh!
- Förlåt, kom och ät nu
* vägrar äta och surar*

Jag är uppfödd gamer och vet hur fan det är att spela spel men måste tyvärr nu sätta ned foten och sätta in nån form av kontroll. Ungarna spelar runt 3-4 timmar om dagen minst och det hade inte varit problem om de lagt sig i tid eller kommit och ätit osv.

Jag behöver ett sätt att gärna på fjärr knäppa låsa/logga ut användaren och gärna även tidsstyra inloggningstiden på datorn, tex att den automatiskt loggar ut sig kl 20.

Har senaste tiden bootat om routern men det vill man ju inte göra medans man tex har en film igång på tvn som streamar.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

@blaze101:
Jag har en flashad router som kör Tomato och den har inbyggd kontroll så man kan kontrollera när vissa enheter har internet. Har fungerat än så länge för mig. Sedan ska där finnas något i windows som mina föräldrar körde på mig när jag var yngre då man kunde kontrollera när man kunde logga in på datorn.

Har dock inte hört något om att kontrollera en dator med en annan men finns säkert något program på nätet som har det.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag löste det genom att helt enkelt spärra sonens IPadresser på routern de tider jag inte ville att han skulle spela (finns inställningar i routernas program).
Med lite samtal osv så funkade det bra, nu har han tack och lov insett att skola, mat och sömn är bättre att fokusera på än att spela dator dygnet runt.
Lite tjat är det ju fortfarande, men med hotet om reglerat internet över sig så flyter det på smärtfritt för det mesta
Lycka till.

Visa signatur

/O

Permalänk
Rekordmedlem

Romaco timeout löser en del men inte alla problemen, men det är gratis.
https://romacocanada.ca/timeout/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fipplade runt i windows 10s familje hantering och där fanns faktiskt ett rätt okej verktyg för att få vissa konton att tex inte kunna logga in före 7 eller efter 20, och total skärmtid.

Har en Asus RT87 som snurrar här med standard fw, där kan man blocka vissa adresser osv iallfall. Men med tanke på att de brukar spela på "min" dator som har min plex server tex så vill jag inte att den ska tappa nät helt.

Så det är väl en start. Men att ha en app på telefonen att logga ut användare med eller liknande låsning gärna med en fet jävla nedräkning som drar igång hade varit guld. Nu kommer det väl sluta med att "NU JÄVLAR SLUTAR NI SPELA, T-MINUS 1 MINUT SEN JÄÄÄVLAR"..

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

@blaze101:
Man tycker ju att det borde finnas något liknande, typ att föräldrar kan sätta max 4 timmar om dagar mellan 07-20 sedan att den visar en nedräkning på tiden så att barnet vet hur mycket den har kvar m.m. Vore ju väldigt praktiskt speciellt om man kör med det från start.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@blaze101:
Man tycker ju att det borde finnas något liknande, typ att föräldrar kan sätta max 4 timmar om dagar mellan 07-20 sedan att den visar en nedräkning på tiden så att barnet vet hur mycket den har kvar m.m. Vore ju väldigt praktiskt speciellt om man kör med det från start.

Ja det finns i windows 10 faktiskt, dock utan nedräkning. Måste finnas fler som behöver sånt här

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

@blaze101:
Mjo jag har hört att ungar är den där nya inne-flugan

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@blaze101:
Mjo jag har hört att ungar är den där nya inne-flugan

Det är det senaste på spoppchat

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag har tonårskids här och samma problem till och från, dock spelar dom aldrig på min NAS, eller min PC.
Men min ASUS-router av modernt snitt är guld, det finns en iphone APP nu där man kan gå in och blocka vissa datorer direkt. Perfekt när man 3 gånger kallat att det är mat. Vidare finns det en massa inställningar i själva routern för att bestämma tider, hastigheter, spärra olika adresser, tex Minecraft.net osv osv.. Det mesta går att göra, men sen när det då är lov eller liknande så får man in och ändra för att tillåta osv, så till slut så har man lika mycket jobb med att administrera skiten som det är att bara gå in och fimpa datorn. Mitt senaste tillskott är ett fjärrstyrt nexa-vägguttag. Så bara att bryta strömmen för dom när det är dags..