Ny burk, mITX denna gången - Bra val utav delar?

Permalänk
Medlem

Ny burk, mITX denna gången - Bra val utav delar?

Dags att bygga igen! Tanken är att denna burken ska till största delen vara till för videoredigering och även lite nyare spel vid sidan om. Har ingen lust att slänga stora summor på grafikkort då jag vet att priserna faller med typ 1000:- vardera år. Enkelt att uppgradera.

(Mitt 8800GT har jag klarat mig på i 8 år! Helt sjukt! Spelat CS-Go och HoN med det kortet.)

Är detta "säkra" delar sett till ljudnivå, osv? Inga problem för att dra igång nyare lir på high settings? Några erfarenheter / tips? Ändringar?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9164834/2015-12-18

Permalänk
Medlem

Antar att det definitivt inte ska överklockas, så z170 kort och 6700k är överflödigt. Skulle själv ha bytt nätagg samt ssd om vi använder oss av inet (inte koll på erbjudanden för närvarande). Skulle även överväga ett 960/380 över 750ti, inte så stor prisskillnad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9164901/2016-02-20

Permalänk
Medlem

@zergling: jag hade nog velat ha k modell på cpu och z170, om inte annat för andrahandsvörde och framtidssäkring. Detta även om du aldrig kan öveecklocka i en itx. Några hundra mer är nog värt det på sikt

Edit: mini itx moderkort med något år på nacken säljer för nästintill inköpspris om de kan klocka, se ex z77

Permalänk
Medlem

@Jocke86:

Aha, okey. Tack för tipset! Såg även detta testet. Se minut 4:18 typ:
https://www.youtube.com/watch?v=9lCq8Qk9wjY
Det kanske tom är överflödigt att ens lägga så mycket pengar på en i7:a idag? Anses den dyr fortfarande? Hur står sig i5an vs i7an rent generellt? Är det på håret bara inom videoredigering och spel?

Permalänk
Medlem

@zergling:

Min åsikt är att processorn är den komponent som avgör livslängden på en dator. Historiskt sett har det ständigt varit mest "Bang for the Buck" att köpa den bästa CPUn som budgeten tillåter, för den håller längst. Intel har meddelat att framtidens CPUer kan bli långsammare än dagens, men effektivare, sannolikt kommer antalet kärnor istället att öka.

Jag rekommenderar att du väljer i7, du får 4 kärnor med HT, det fungerar bra för videoredigering och är värt slantarna.

Grafikkortet du har valt är OK, jag hade nog lagt några kronor till.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta hade jag köpt, nätdelen och moderkortet är viktiga delar, och där hade jag inte sparat en krona. EVGAs nya GQ serie är extremt prisvärd, och den är ljusår bättre än vad du har i din korg. Moderkortet likaså, skall du ha en K märkt i7 så bör du ha ett kort med bra strömförsörjning och komponenter, inte en budgetbräda som är minimal.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9165017/2016-02-20

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Jocke86:

mycket bra poänger, jag har ett sådant här som nog är det mest påkostade och överklocksvänliga 1155 mitx som sålts
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167995
tror utan vidare att jag skulle få 700-800kr på marknaden idag även fast kortet har ett antal år på nacken just för att många fortfarande kör 1155 men vill gå ner till mitx formfaktorn. Kommer säkert vara samma med 1151 om ett antal år.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Jo jag förstod att processorn är det viktigaste när jag satt på min gamla Q6600 i 7-8 år. Den har klarat allt änsålänge. Felfritt också!

Men jag förstår inte hur i5 6500 kan prestera likvärdigt i7 6700k inom samtliga spel. Här kör killen 6 olika spel och det ser likadant ut på fps, i alla fall. Antar att han maxat grafiken också? https://www.youtube.com/watch?v=rKb9beFT730
Det skiljer bara 2-3% konstant. Vill gärna förstå mera vad jag kommer betala för, var längesedan jag byggde en burk nu.
Haha

Permalänk
Medlem

@zergling:

Det är väldigt tydligt vad du betalar för, särskilt i GTA och Crysis. Om du analyserar videon och fokuserar på belastningen i % per CPU kärna så får i5 anstränga sig rejält relativt i7, dessutom är båda stock, en 6700K kan överklockas och då blir skillnaden ännu större. i5 svettas verkligen medans i7 tar det lugnt.

Om du blickar 1-2 år framåt så är antagligen siffrorna i % högre än den videon, dvs i5 kommer slå i taket bra före 6700K för eller senare.

Slutligen, han spelar i 1080P, (edit: rättelse, såg att han testar i 1440P) i 1440P och 4K blir det väldigt stor skillnad på en i5 och en i7, ju högre upplösning desto mer processorkraft behövs, med VR på intåg så hade jag aldrig valt en i5 framför en i7, därav mitt eget köp av 5960X.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Ah! Nu förstår jag bättre. Btw, tror du att socketen 1151 kommer vara poppis om 2-3 år fortfarande eller håller intel på och jobbar med en ny socket för en ny generation då? Eller lär 1151 fortfarande vara standard för nästa generation också? Tänkte ang uppgraderingar. Moderkortet kanske är en ännu viktigare kugge. Man kan ju installera en ny CPU utan att formatera och rätt enkelt vad jag förstått? Bara man ser till att BIOS uppdateras till senaste update när man väl ska installera ny CPU? Har jag fel/rätt?

Så ett Gigabyte Z170N WIFI kanske är absolut på sin plats ? (Så jag har den biten klar för mig i alla fall)

Permalänk
Medlem

@zergling:

Socket 1151 kommer få Kaby Lake ( uppföljare till Skylake ), därefter är det osäkert om Cannonlake kommer passa 1151, ursprungligen var detta planerat men Cannonlake har blivit framskjuten till 2017.

Med andra ord kommer minst en ny familj till socketen, och det innebär i praktiken att du kommer kunna använda detta system till åtminstone 2021, om du köper en i7.

Däremot tror jag inte att du någonsin kommer behöva byta CPU under dessa år om du köper en 6700K.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Okey! Har lyckats plocka ihop ett paket som ska passa storleksmässigt i burken. Ska ha 1cm övers mellan GPU-kortet och PSU i en Metis case enligt bilder jag sett. Kan hända att man kanske rör vid kablarna litegrann med ett 22cm kort har jag sett, men det ska gå.

Tror du jag kan klocka denna 6700k stabilt upp till 4,7 ghz om något år om det skulle behövas?

edit: eller kanske detta kortet är att föredra, det är la säkert också tystgående? http://www.inet.se/produkt/5414661/gigabyte-geforce-gtx-960-2...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9166313/2015-12-18

Permalänk
Medlem

@zergling:

Varför vill du klocka till 4,7 GHz?
Varför just detta chassi?

Processorn stock är tillräckligt snabb för allt du kommer göra, jag hade högst siktat på 4,3 - 4,5 GHz 24/7, för att hålla Vcore på en rimlig nivå om CPUn ska fungera bra i 5-6 år.

Chassit du har valt är mediokert, finns bättre mITX chassin att köpa.

Överlag är jag inte nöjd med paketet, kylaren är OK men inte bra, moderkortet är inte ett kort som är lämpligt för överklockning, svag VRM del, nätagget är inte heller särskilt bra val om du skall överklocka ett mITX system.

Grafikkortet är överpris, du får ett 380 från AMD för ett par hundralappar mindre, och det är nästintill likvärdigt. 950 är också ett alternativ.

Tillbaka till ritbordet är mitt tips : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Reagerar direkt på CX agget, nog för att den gamla serien är värre än den nya men varningsflaggor höjs hos mig direkt. Sen behöver du en vasare kylare om den ska orka av att eventuellt kunna köra 4.7

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt förslag, här anser jag att budgeten är fördelad på ett bra sätt, moderkort CPU nätagg kostar, men det avgör livslängden på datorn.
Tog ett kort nätagg på 140mm så att det får plats, om du tror / vet att ett på 165mm får plats så är EVGA GQ 650W ett överlägset val: http://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#/specs

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9167948/2016-02-20

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Jag tänker satsa på det paketet du nämnt fast byta GFXet och lägga på 900:-.
Såg att det fanns en 4gb variant på 960 GFX som faktiskt får plats. http://www.inet.se/produkt/5411469/gigabyte-geforce-gtx-960-4...

Kortet är endast 17cm, och det ser ut som att det presterar ca 80%(?) bättre fps i olika spel än 750 ti. Låter rätt okej för pengarna om det är 4gb varianten så man kan lira på högre upplösningar osv?

Landar på över 11000:- +/- men det kanske är lika bra att satsa hårt!

Tanken med ITX burk är för att jag impusivt kanske lämnar landet om 1-2 år (igen..!). Sverige ser mörkt ut just nu..

Sedan så är ju chassit snyggt! Kommer nog cirkelborra ett hål i toppen på chassit så grafikkortet får extra luft och sätta för ett 120mm galler där.

Är tacksam för att du tar dig tiden att hjälpa (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergling:

@Aeig:

Jag tänker satsa på det paketet du nämnt fast byta GFXet och lägga på 900:-.
Såg att det fanns en 4gb variant på 960 GFX som faktiskt får plats. http://www.inet.se/produkt/5411469/gigabyte-geforce-gtx-960-4...

Kortet är endast 17cm, och det ser ut som att det presterar ca 80%(?) bättre fps i olika spel än 750 ti. Låter rätt okej för pengarna om det är 4gb varianten så man kan lira på högre upplösningar osv?

Landar på över 11000:- +/- men det kanske är lika bra att satsa hårt!

Tanken med ITX burk är för att jag impusivt kanske lämnar landet om 1-2 år (igen..!). Sverige ser mörkt ut just nu..

Sedan så är ju chassit snyggt! Kommer nog cirkelborra ett hål i toppen på chassit så grafikkortet får extra luft och sätta för ett 120mm galler där.

Är tacksam för att du tar dig tiden att hjälpa (Y)

Kul, du blir säkert nöjd!

Är tveksam till 960 som kort, någon särskild anledning till att du väljer Nvidia? Är relativt säker på att det ej kommer nyttja 4 GB.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Har bara allmänt kass erfarenhet av Radeon drivisar tidigare bara egentligen. Men jag har kikat på 380 varianten och den ska vara bra som fasen också (minst lika bra om inte snäppet vassare?). Sapphire Radeon R9 380 2GB Compact http://www.inet.se/produkt/5411444/sapphire-radeon-r9-380-2gb...

Men frågan är om denna 2gb varianten är värt mer än 4gb 960 varianten? Sett till framtiden osv också, de kostar lika mycket i princip. Båda är korta kort som enkelt får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergling:

@Aeig:

Har bara allmänt kass erfarenhet av Radeon drivisar tidigare bara egentligen. Men jag har kikat på 380 varianten och den ska vara bra som fasen också (minst lika bra om inte snäppet vassare?). Sapphire Radeon R9 380 2GB Compact http://www.inet.se/produkt/5411444/sapphire-radeon-r9-380-2gb...

Men frågan är om denna 2gb varianten är värt mer än 4gb 960 varianten? Sett till framtiden osv också, de kostar lika mycket i princip. Båda är korta kort som enkelt får plats.

AMD har inte haft problem med sina drivrutiner på flera år nu, det fungerar generellt lika bra som för Nvidia, och stundtals bättre.

380 och 960 är snarlikt, och i grund och botten spelar det ingen större roll, korten presterar nästan likvärdigt, ta det som du känner dig bekväm med.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Tiden och utvecklingen går fort. Tur är la det!
Jag tänkte beställa rubbet om 1-2 veckor, måste bara se över mina studier+arbete först så jag kan leka senare. Beställer jag redan ikväll så blir inget gjort under veckan, laddar till helgen eller nästa helg då det känns mest "ledigt". Slänger upp bilder åt dig efteråt så du får se hur allting blev tillslut.