Win 7 uppdateringar failar

Permalänk
Medlem

Win 7 uppdateringar failar

Hej allihopa!

Fick i uppdrag att fixa en bekants dator då den inte ville uppdatera sig. Började med att städa den på skräpfiler mm och sen började kolla igenom.
Den har enda sen mars förra året inte kunnat installera många saker (säkerhetsuppdateringar, .net framework-uppdateringar etc), och antalet igår var över 180 st.
Jag har försökt lite fram och tillbaka med att installera vissa uppdateringar i taget och bara de mest nödvändiga osv, men det enda resultatet jag får är detta:
Installationerna i windows update-fönstret tar en stund och fastnar väldigt ofta på .net framework-uppdateringarna, sen ska den startas om och i uppstart fortsätta/slutföra installationerna men det tog igår över 5-6 timmar att installera endast 13 uppdateringar... Och när det till slut var klart så ska den konfigurera uppdateringarna, men det misslyckas den med och ändrar tillbaka.
När man sen kommer in i Windows och kollar i uppdaterings-historiken så finns det inga uppdateringar alls i listan och den har på 1-2 timmar inte hittat några uppdateringar alls om man söker efter dem i Windows Update.

Så vad ska jag ta mig till? Jag misstänkte först att det var hddn som var på väg att dö men övriga program som man laddar ner och installerar går så snabbt man kan förvänta sig av en frisk hdd. Så nu misstänker jag nästan att det är något som ligger och blockerar uppdateringarna från att installeras fullständigt (och även hindrar datorn från att hitta några uppdateringar) som om det vore ett virus, men malwarebytes antivirus-skyddet hittade inga hot alls...?

Tack på förhand för svar

Update:
Här är en bild på hur det ser ut om folk undrar:

Mer information
Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Vila i frid

Avinstallera .NET med verktyget från https://blogs.msdn.microsoft.com/astebner/2008/08/28/net-fram...

Starta om datorn.

Stoppa tjänsten BITS
Stoppa tjänsten Automatic Updates

Radera katalogen C:\WINDOWS\SoftwareDistribution

Starta de stoppade tjänsterna. Kör Windows Update igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Avinstallera .NET med verktyget från https://blogs.msdn.microsoft.com/astebner/2008/08/28/net-fram...

Starta om datorn.

Stoppa tjänsten BITS
Stoppa tjänsten Automatic Updates

Radera katalogen C:\WINDOWS\SoftwareDistribution

Starta de stoppade tjänsterna. Kör Windows Update igen.

Ska testa det direkt efter att kört klart CHKDSK Tack så länge, återkommer om ett tag när jag hunnit testa

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Avinstallera .NET med verktyget från https://blogs.msdn.microsoft.com/astebner/2008/08/28/net-fram...

Starta om datorn.

Stoppa tjänsten BITS
Stoppa tjänsten Automatic Updates

Radera katalogen C:\WINDOWS\SoftwareDistribution

Starta de stoppade tjänsterna. Kör Windows Update igen.

En sak jag kom på: Ska jag installera om .NET manuellt eller låta windows update installera det automatiskt efter att jag stoppat och startat de nämnda tjänsterna?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Vila i frid

Låt Windows uppdatera sig fullt ut med enbart säkerhetsuppdateringar (väl INGA "optional") innan du manuellt börjar lägga på .NET

Permalänk

Windows har ju ett eget program för att lösa diverse problem som kan uppstå. Har du testat det?

https://support.microsoft.com/sv-se/gp/windows-update-issues/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låt Windows uppdatera sig fullt ut med enbart säkerhetsuppdateringar (väl INGA "optional") innan du manuellt börjar lägga på .NET

Alright alright

Skrivet av Mattias.F:

Windows har ju ett eget program för att lösa diverse problem som kan uppstå. Har du testat det?

https://support.microsoft.com/sv-se/gp/windows-update-issues/...

Japp har kollat igenom listan och inget hjälper. Har testat flertalet grejer nu... Om inte @hasenfrasen lösning fungerar så har jag två lösningar kvar:
1. Installera uppdateringarna manuellt
2. Backa upp data och installera om Windows.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Testade nyss att installera endast säkerhetsuppdateringarna och inget annat, men den misslyckades. Dock då gick det ändå ett steg fram för nu finns alla de uppdateringarna jag försökte installera, med i uppdaterings-historiken, och det har ingenting gjort innan. Dock så blev alla tyvärr misslyckade och inte installerade så får nog testa med manuell installation.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag uppgraderade till w10 faktiskt. Samtidigt som w10 blev publikt slutande mitt w7 att uppdatera sig på ett riktigt sätt. Gjorde som du och försökte ominstallera det...det gick bara inte. Tröttnade och köpte en ren kopia med w10 och nu är jag en happy panda

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Detta är varför jag uppgraderade till w10 faktiskt. Samtidigt som w10 blev publikt slutande mitt w7 att uppdatera sig på ett riktigt sätt. Gjorde som du och försökte ominstallera det...det gick bara inte. Tröttnade och köpte en ren kopia med w10 och nu är jag en happy panda

Jasså, inte ens en ominstallation hjälpte? Kan dock säga som så att jag testa att installera några av uppdateringarna manuellt (tanka från microsoft och körde igenom) och första testet med 3st fungerade (uppdatering för windows, säkerhetsuppdatering, definitionsuppdatering för defender). Däremot när jag körde samma sak med 10-20st efteråt på samma sätt så fungerade det inte alls. ska testa att köra 3st i taget och se ifall det hjälper.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Alright alright

Japp har kollat igenom listan och inget hjälper. Har testat flertalet grejer nu... Om inte @hasenfrasen lösning fungerar så har jag två lösningar kvar:
1. Installera uppdateringarna manuellt
2. Backa upp data och installera om Windows.

Det går även att ladda ner deras självhjälpande program.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/troubleshoot-probl...
Sen är det mer eller mindre standard att uppdateringarna tar tid att installera på datorn och man ser inte heller att den håller på att installera. Detta gäller även vid ominstallation av windows.

Permalänk
Vila i frid

Har du ingen systembackup (har väl alla? iaf de som tröttnat med åren) är snabbaste enklaste sättet att tanka hem W7 SP1, installera din original 7'a och lägg direkt på SP1'an och låt den uppdatera (inte valfria updpateringar) all färdigt - efter typ 10 omstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Det går även att ladda ner deras självhjälpande program.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/troubleshoot-probl...
Sen är det mer eller mindre standard att uppdateringarna tar tid att installera på datorn och man ser inte heller att den håller på att installera. Detta gäller även vid ominstallation av windows.

Har redan gått igenom alla Microsofts eventuella lösningar på problemet och inget fungerar. Det som "fungerar" just nu är att manuellt tanka och installera uppdateringarna 3 i taget, men det tar ett tag. Tack för tipset iaf.

Skrivet av hasenfrasen:

Har du ingen systembackup (har väl alla? iaf de som tröttnat med åren) är snabbaste enklaste sättet att tanka hem W7 SP1, installera din original 7'a och lägg direkt på SP1'an och låt den uppdatera (inte valfria updpateringar) all färdigt - efter typ 10 omstarter.

Jag har en Win 7-skiva som jag kan köra och försöka reparera med, men väntar just nu på att se ifall manuella uppdateringar är något att gå på och ifall det funkar att uppdatera automatiskt efter det. Tack för tipset iaf.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har redan gått igenom alla Microsofts eventuella lösningar på problemet och inget fungerar. Det som "fungerar" just nu är att manuellt tanka och installera uppdateringarna 3 i taget, men det tar ett tag. Tack för tipset iaf.

Jag har en Win 7-skiva som jag kan köra och försöka reparera med, men väntar just nu på att se ifall manuella uppdateringar är något att gå på och ifall det funkar att uppdatera automatiskt efter det. Tack för tipset iaf.

Det kan verklgen ta flera timmar att installera uppdateringar till Windows 7.
Sist jag installerade tog det, cirka 2-4 h inräknat med alla omstarter. Man ser inte heller att processen tar sig framåt.
Hoppas du får till det, lite synd att microsoft inte bara kan lägga upp en offline fil med alla uppdateringar efter sp1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Det kan verklgen ta flera timmar att installera uppdateringar till Windows 7.
Sist jag installerade tog det, cirka 2-4 h inräknat med alla omstarter. Man ser inte heller att processen tar sig framåt.
Hoppas du får till det, lite synd att microsoft inte bara kan lägga upp en offline fil med alla uppdateringar efter sp1.

Mjo jag vet, men det är just det att den fastnade på sista steget när den skulle konfigurera uppdateringarna och sen failade med dem.
Nu har jag dock lagt ner det då ingenting fungerade och den bekante behövde datorn så vi avslutade försöken nu precis. Dock blev datorn städad och lite sånt + fick iaf 3 uppdateringar installerade! Så något blev gjort iaf, även om det största problemet inte blev löst...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+