Permalänk
Medlem

Räkna på PSU till nybygge?

Hej, jag kommer förmodligen att köpa en PC efter snart tio år som Macanvändare, specialprogram tillåter mig inte köra OSX och vet inte om jag litar på USB-hanteringen genom Paralells så here goes;

Raijintek Metis Chassi
Asus Z170i Pro gaming MB
Intel i7 6700(ev. K)
16gb 2133mhz DDR4

Hdd'n är inte riktigt bestämd än, antingen en 500gb Sata SSD eller en M.2 250gb.
Dock är de dyra, den jag spanat in är Samsung 951, om man öht. kan få tag på en.
Med mitt moderkort och i7an så borde jag kunna nyttja hela kapaciteten hos den hårddisken va?

Grafikkort har jag valt bort initialt, då jag inte kommer att köra spel. Förmodligen kommer jag att köpa ett litet nätt kort i Radeonserien, precis så jag klarar 4K med freesync, då jag har en skärm som klarar de specarna.
Ge gärna förslag på bra grafikkort som matchar mina kriterier.

Ang. PSUn så tar Chassit ATX, men väljer man mindre nätagg så får man plats med upp till 230mm långa grafikkort enligt några här på Swec.
Hur många watt bör jag ha (även så jag fixar ett framtida grafikkort)
Hur mkt headroom behöver man?
Tips?

Applikationerna är liknande Photoshop, med Xisf-filer på runt 10-12Gb
ca 6st USB-enheter med relativt mkt data (USB 2.0)
24/7 - tyst och "relativt" strömsnål - ingen OC kommer ske på denna

MVH Corpze

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Skulle gissa på att du klarar dig fint med ett 750w psu. Modulärt är ju en fördel om du inte ska ha grafikkort från början, så du slipper överflöd med kablar i chassit.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

BeQuiet tillverkar bra PSU'er och har en schysst sida som räknar ut hur många watt du behöver och kommer sedan med rekommendationer från det egna sortimentet.

http://www.bequiet.com/en/psucalculator

Min gissning är att du klarar dig bra kring en 500-600W.

(Tips är att generellt tror folk man behöver mer kraftfullt agg än man faktiskt gör, det är först när man kommer upp på SLI mm som dom riktigt tunga aggen är nödvändiga)

Permalänk
Medlem

Om du ändå inte ska ha grafikkort från början så kan du vänta in AMDs nya riktigt snåla grafikkortsserie. Nya grafikkort kommer förövrigt vara lättare att få i kort variant eftersom de går över till HBM/2. Se AMD Nano som exempel. Med hänsyn till att du klarar dig med mindre grafikkraft samtidigt som nya serien är både energisnål och stark så borde du inte ha några som helst problem ens med 400W. Men låt säga 500W. Då kommer nätaggregatet arbeta inom sitt mest effektiva effektområde (50% av max). Om du har några kronor över så se gärna till att satsa på ett modulärt av schysst kvalitet med hög 80+ klass för en tyst användarupplevelse.

Skrivet av dellxps600:

Skulle gissa på att du klarar dig fint med ett 750w psu. Modulärt är ju en fördel om du inte ska ha grafikkort från början, så du slipper överflöd med kablar i chassit.

750W?! Sa han att han skulle köra 390 i CF? Varför ska alla överdimensionera så extremt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

BeQuiet tillverkar bra PSU'er och har en schysst sida som räknar ut hur många watt du behöver och kommer sedan med rekommendationer från det egna sortimentet.

http://www.bequiet.com/en/psucalculator

Min gissning är att du klarar dig bra kring en 500-600W.

(Tips är att generellt tror folk man behöver mer kraftfullt agg än man faktiskt gör, det är först när man kommer upp på SLI mm som dom riktigt tunga aggen är nödvändiga)

Tusen tack för länken, enligt kalkylatorn så ligger jag på runt 60% load på ett 350w agg ca, vilket låter ok? Behöver man mer headroom?

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Jag hade utgått från de med sju års garanti.

Permalänk

@Aleshi: Jo det kanske blev lite överdimensionerat. Men bättre köppa ett starkare nu, är att komma på senare att 500w inte räckte och behöva köpa nytt.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Fratidssäkert är ju inte fel - men utvecklingen går ju åt rätt håll när det gäller strömkonsumtion, jag tror vi sett de värsta strömtjuvarna faktiskt.
Alla HDD kommer dra mindre ström
Alla CPUer kommer dra mindre ström (nu pratar vi inte de som överklockar)
Jag tror alla GPU kommer att stanna på samma elller sjunka i strömförbrukning.

Enligt kalkylatorn så drar min rigg i runda slängar 270w i full load, så om jag köper ett 350-400w så känns det ändå som jag är rätt så safe.

Hur pass utbrett är coilwhine? antar att det är när man närmar sig 80-90%?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

För referens - kör själv ett 600w BeQuiet PSU och driver i6700k (klockad till 4.8GHz) tillsammans med 16GB 3GHz DDR4 samt ett 980Ti i ett lyftkylt ljuddämpat chassi. Det är en rätt tung pjäs som drivs med "bara 600w".

Tror du är helt rätt ute med tankarna krint 350-400w.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9308269/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Du behöver en cpu kylare.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@Corpze:

på bilden sitter en Corsair cx600m nätdel och ett GTX 760 (24.5cm långt)
är lite trångt mot kontakterna på PSU,n men det går

skulle rekommendera en sfx nätdel eller ett FD nätdel då dessa är korta
140mm för 450-750w mot 160mm för Corsair CXm vilket ger mer utrymme att gömma kablar/koppla

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av T5R:

Du behöver en cpu kylare.

Tack för påminnelsen. Hur pass effektiv kylare behövs för en stock CPU?

Skrivet av erieri02:

@Corpze:

på bilden sitter en Corsair cx600m nätdel och ett GTX 760 (24.5cm långt)
är lite trångt mot kontakterna på PSU,n men det går
http://i.imgur.com/nJMIejc.jpg

skulle rekommendera en sfx nätdel eller ett FD nätdel då dessa är korta
140mm för 450-750w mot 160mm för Corsair CXm vilket ger mer utrymme att gömma kablar/koppla

Jag tror den nätdelen jag la till i shoppinglistan bara är 150mm hög, vilket ger en cm till jämfört mot din, sedan tror jag inte att jag kommer köpa så stort kort heller, men tusen tack för tipset.
Fördelen med ATX jmf. Med SFX är pris, prestanda och ljudnivå, så jag antar att om jag klarar mig med en ATX så tjänar jag ganska mkt på det?

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Skrivet av T5R:

Du behöver en cpu kylare.

Medföljer väl en kylare med processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corpze:

Tack för påminnelsen. Hur pass effektiv kylare behövs för en stock CPU?

Jag tror den nätdelen jag la till i shoppinglistan bara är 150mm hög, vilket ger en cm till jämfört mot din, sedan tror jag inte att jag kommer köpa så stort kort heller, men tusen tack för tipset.
Fördelen med ATX jmf. Med SFX är pris, prestanda och ljudnivå, så jag antar att om jag klarar mig med en ATX så tjänar jag ganska mkt på det?

/

kan kontrollmäta efter jobbet om den va 150 eller 160 (har för mig att 430/600 aggen är lika stora)
men kan rekommendera Fractal Design ATX agg då dom är korta. jo SFX aggen blir dyrare men då betalar man en del för storleken
om du tror en mindre fläkt nödvändigtvis betyder högre ljudnivå finns silverstone SFX SX500-LG som är ett 500w SFX-L agg med 120mm fläkt och kostar ca 900:- dvs lika stor fläkt som cx aggen men lite dyrare
(men kan ju vara värt det med de extra utrymmet som skapas ?)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Medföljer väl en kylare med processorn?

Jo, den skall monteras löst i sopkorgen. Gärna under ett bananskal.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Tror dom slutade skicka med kylare iom skylake, fick inte med nån till min i6700k iaf.

Permalänk
Medlem

Det är bara K som inte har någon kylare såvitt jag vet.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

@ronnylov: Tror dom slutade skicka med kylare iom skylake, fick inte med nån till min i6700k iaf.

Javisst ja det hade jag glömt. Kan ju ändå vara vettigt att skaffa en tyst och effektiv kylare oavsett om det följer med eller inte eftersom de medföljande ofta låter ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag kollade upp för säkerhetens skull att processorn skeppas med kylare, vilket den gör, Skulle den låta för mkt kan man ju byta senare, jag kommer troligtvis att lasta mitt cpu med mitt bearbetningsprogram till 100% på en intermittens på ca 10%, så den kommer inte att jobba speciellt hårt under längre perioder.
Den längsta perioden kommer bli under bildkalibrering och korrektionsfasen av bildstacken då min mac idag kör under ca 5h.
Förmodligen klipper jag den ner till en timma med ny CPU, hoppas jag.

Denna process kör jag kanske 1-2ggr i veckan.

/Daniel

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga litet skulle jag satsa på ett Corsair SF450.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3581622

Fick Toppklass av Sweclockers
http://www.sweclockers.com/test/21895-corsair-sf450-och-sf600

Finns "bracket" att köpa för ATX hål, om du vill ha en enkel montering
https://www.inet.se/produkt/6900054/corsair-psu-sfx-bracket#s...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Om du ska bygga litet skulle jag satsa på ett Corsair SF450.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3581622

Fick Toppklass av Sweclockers
http://www.sweclockers.com/test/21895-corsair-sf450-och-sf600

Finns "bracket" att köpa för ATX hål, om du vill ha en enkel montering
https://www.inet.se/produkt/6900054/corsair-psu-sfx-bracket#s...

Tack för tipset, det verkar vara en potent rackare, lite över min budget dock, men klart värd att kika närmare på.

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation