Kan man mäta datorns strömförbrukning med en app?

Permalänk
Medlem

Kan man mäta datorns strömförbrukning med en app?

Hejsan alla!

Jag har haft problem med att datorn ibland inte vill starta, den kämpar någon sekund utan att ens nå bios och dör sedan står den och tuggar så ett tag tills jag rycket ur alla mina USB-prylar och provar igen.

Problemet kanske var att boot-ordningen var inställd att börja med USB, vilket jag har ändrat nu(får se om det hjälper). Men om det inte är det som är boven känns det som om kanske nätagget som är problemet, så jag försöker hitta något sätt att kolla det(men kan bara hitta folk som gjort det med volt/wattmätare i vägguttaget).

Finns det inget program eller windowsverktyg som kan visa strömförbrukningen?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Skrivet av bobbyem:

Finns det inget program eller windowsverktyg som kan visa strömförbrukningen?

Bara om hårdvaran innehåller sensorer för detta, t ex via IPMI.. Jag har bara sett det på servermoderkort. Macbookar kan göra en sammanställning av vilka applikationer som drar mycket effekt ur batteriet och presentera den, men den sammanställningen bygger nog på att OSet vet en hel del om hårdvaran det körs på -- att göra motsvarande applikation för alla hemsnickrade PCs skulle kräva en vansinnigt stor databas över all hårdvara och alla användningsmönster som kan förekomma i en Windowsdator.

Permalänk
Medlem

Om Du har en Corsair nätdel med Corsair Link så kan Du göra det, men dock enbart i samma dator. Känner ej till några andra nätdelar som medger avläsning utav strömförbrukning i Windows.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.