Radiotjänsten hyresrätt

Permalänk
Medlem

Radiotjänsten hyresrätt

Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?
Om jag fyller i säger jag att jag har en tv. Vilket jag inte har..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ring och säg att du inte har tv eller digitalbox då bara.

Permalänk
Medlem

Står ju att de kommer att registrera dig om du inte meddelar dem. Maila eller ring dem och säg att du inte har någon box. Du kan ju prata med hyresvärden först med så att om denne blir kontaktad av dem igen så kan hyresvärden bekräfta att du inte har någon.

Permalänk
Medlem

Säg att du inte använder boxen och att du har lagt den i ditt förråd. Säger du att du har den i lägenheten kommer du åka på att betala iaf.

Permalänk
Medlem

Jag ska maila dom men blir så jäkla arg

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade kastat brevet precis som jag alltid gjort med brev från radiotjänst. Öppnar aldrig breven ens.
Det är inget tips eller råd, säger bara vad jag hade gjort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/cnx62kN.jpg
Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?
Om jag fyller i säger jag att jag har en tv. Vilket jag inte har..

Släng brevet och invänta att de kontaktar dig på ett vettigt sätt. Rent trams att bara anta att du har TV-mottagare bara för att hyresvärden hävdat det.

De kommer förr eller senare att skicka dig ett personligt skrivet brev, alternativt ringa dig. Det svarar du istället på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hade kastat brevet precis som jag alltid gjort med brev från radiotjänst. Öppnar aldrig breven ens.
Det är inget tips eller råd, säger bara vad jag hade gjort.

Skrivet av Belzer:

Släng brevet och invänta att de kontaktar dig på ett vettigt sätt. Rent trams att bara anta att du har TV-mottagare bara för att hyresvärden hävdat det.

De kommer förr eller senare att skicka dig ett personligt skrivet brev, alternativt ringa dig. Det svarar du istället på.

Står att de kommer påföra honom avgift om han inte hör av sig så det är nog inte att rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Släng brevet och invänta att de kontaktar dig på ett vettigt sätt. Rent trams att bara anta att du har TV-mottagare bara för att hyresvärden hävdat det.

De kommer förr eller senare att skicka dig ett personligt skrivet brev, alternativt ringa dig. Det svarar du istället på.

Snackade med en man från radiotjänst förra veckan. Vi hade ett långt och trevligt samtal utanför min dörr. Han berättade att han hade ett hus med lägenheter en bit bort som han brukade gå till. Han hade kontakt med brf-styrelse och de behövde tydligen lämna ut information om vilka som hade kvitterat ut tvboxar som ingick i hyran.

Till TS, om du har tvbox. Lägg den i förrådet och ring radiotjänst och säg att du inte har någon och förklara att tvboxen är i förrådet.
Om du inte har tvbox, ring bara och säg det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Snackade med en man från radiotjänst förra veckan. Vi hade ett långt och trevligt samtal utanför min dörr. Han berättade att han hade ett hus med lägenheter en bit bort som han brukade gå till. Han hade kontakt med brf-styrelse och de behövde tydligen lämna ut information om vilka som hade kvitterat ut tvboxar som ingick i hyran.

Till TS, om du har tvbox. Lägg den i förrådet och ring radiotjänst och säg att du inte har någon och förklara att tvboxen är i förrådet.
Om du inte har tvbox, ring bara och säg det.

Jag köper absolut att hyresvärden behöver lämna ut information gällande uppsatta boxar i lägenheten, men jag köper inte att radiotjänsten direkt skickar ut inbetalningsblanketter - helt utan att ha verifierat informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hade kastat brevet precis som jag alltid gjort med brev från radiotjänst. Öppnar aldrig breven ens.
Det är inget tips eller råd, säger bara vad jag hade gjort.

Det är urkorkat att alltid slänga brev från radiotjänst. Skulle de göra en miss och anmäla fel fastighet eller se fel på en datorskärm och TV så kan de få för sig att skicka en faktura. Och efter några rundor så kommer det gå till kronofogden, vilket ger onödiga problem för dig.

Permalänk
Medlem

Ring dom och säg att du kastade ut boxen direkt du fick den. Lägg sedan på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är urkorkat att alltid slänga brev från radiotjänst. Skulle de göra en miss och anmäla fel fastighet eller se fel på en datorskärm och TV så kan de få för sig att skicka en faktura. Och efter några rundor så kommer det gå till kronofogden, vilket ger onödiga problem för dig.

Så ska det kanske gå till men det har fungerat i mer än tio år utan någon kronofogd. Däremot har jag fått skälla ut en del från radiotjänst som ringt och tjatat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/cnx62kN.jpg
Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?
Om jag fyller i säger jag att jag har en tv. Vilket jag inte har..

Med tanke på att det står i brevet att de automatiskt kommer registrera ditt TV-innehav om du inte svarar så låter det som ett dåligt sätt om du inte har någon Digitalbox. Jag hade ringt dem och förklarat situationen så lär du slippa avgiften.

Skrivet av Belzer:

Jag köper absolut att hyresvärden behöver lämna ut information gällande uppsatta boxar i lägenheten, men jag köper inte att radiotjänsten direkt skickar ut inbetalningsblanketter - helt utan att ha verifierat informationen.

De skickade ju itne ut en inbetalningsblankett direkt, de gav TS chansen att registrera sitt TV-innehav själv. Dock lite dumt att det på blanketten inte finns någon info alls om hur du nekar innehav för det måste ju förekomma att det blir fel. Sedan hur ska Radiotjänst verifiera om hyresvärden talar sanning? De får inte gå in i lägenheterna hur som helst...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Ni som kan lagar och reglar, går detta under denna?
https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning

Tänkte på det där om man inte inom 15 dagar hör av sig blir betalningsskyldig. Eller gäller annat när det är Radiotjänst? De är ju iofs en stor instans så borde ju ha jurister som kollat att utskick är korrekta.

Permalänk
Medlem

Har du ingen tv mottagare så har du ju ingen. Om du nu inte vill jävlas med radiotjänst och ha problemet ur världen snabbt så ring dom bara och säg som det är.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Med tanke på att det står i brevet att de automatiskt kommer registrera ditt TV-innehav om du inte svarar så låter det som ett dåligt sätt om du inte har någon Digitalbox. Jag hade ringt dem och förklarat situationen så lär du slippa avgiften.

De skickade ju itne ut en inbetalningsblankett direkt, de gav TS chansen att registrera sitt TV-innehav själv. Dock lite dumt att det på blanketten inte finns någon info alls om hur du nekar innehav för det måste ju förekomma att det blir fel. Sedan hur ska Radiotjänst verifiera om hyresvärden talar sanning? De får inte gå in i lägenheterna hur som helst...

TS skrev ju i första inlägget att han varken innehar TV eller mottagare. Radiotjänst kan inte verifiera huruvida hyresGÄSTEN talar sanning eller inte, men de kan åtminstone föra någon form av dialog med hyresgästen. Detta antingen genom telefon eller, som andra användare redan nämnt, skicka ut någon för att knacka dörr.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

TS skrev ju i första inlägget att han varken innehar TV eller mottagare. Radiotjänst kan inte verifiera huruvida hyresGÄSTEN talar sanning eller inte, men de kan åtminstone föra någon form av dialog med hyresgästen. Detta antingen genom telefon eller, som andra användare redan nämnt, skicka ut någon för att knacka dörr.

Det står ju på lappen att de skickat ut någon för att knacka dörr, denna någon fick inte tag i hyresgästen. Om de inte kan nå hyresgästen så är ju ett brev till sist sista utvägen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Tyder detta brevet som ren utpressning, hur kan det få gå till såhär i detta land va fan har hänt? Vem fan tror dom att dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det står ju på lappen att de skickat ut någon för att knacka dörr, denna någon fick inte tag i hyresgästen. Om de inte kan nå hyresgästen så är ju ett brev till sist sista utvägen.

Men då skickar man inte ett inbetalningskort, utan för en dialog. Hursomhelst, detta är min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Råder till att kontakta Radiotjänst skriftligt här: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Skicka-ett-meddeland...

Alltid bra att ha bevis på kommunikation som skett med dem. Tag skärmdump av meddelandet också

Har läst om fall där de skiter i att avanmäla trots telefonsamtal. Sedan sitter man där med betalningsanmärkning eller värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/cnx62kN.jpg
Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?
Om jag fyller i säger jag att jag har en tv. Vilket jag inte har..

Tyvärr så tror jag inte du kommer få rätt i frågan.
Som reglerna ser ut ska alla som har någon form av mottagare, även trasig på vinden, betala avgiften. Det ska till och med kvitta om det är en analog, som inte används längre.
Kan du ta emot det ska du betala, även om det är något du fått av hyresvärden.

Jag säger inte att det är rätt, bara så det ser ut idag...

Att inte Radiotjänst ändrat på detta än är för mig ett stort mysterium. Få saker i Sverige är vi mer enda om än att alla är arga / irriterade / trötta på denna avgift...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzer:

Men då skickar man inte ett inbetalningskort, utan för en dialog. Hursomhelst, detta är min åsikt.

Precis, helt rätt.

Jag förstår inte hur folk kan försvara att de har "rätt" att automatiskt anse att de använder TV eller Radio pga hörsägen och inte rena BEVIS som annars gäller för resten av den här världen.

"Vi vill att du inom 15 dagar hör av dig till oss om det är någon annan som betalar avgiften. En radio-och tv-avgift kommer i annat fall att registreras i ditt namn."

Dessa 2 meningarna asså..... Borde väl istället vara att om du inte hör av dig på 15 dagar så utan bevis ska de anta att du inte använder en TV eller någon annan mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Tyvärr så tror jag inte du kommer få rätt i frågan.
Som reglerna ser ut ska alla som har någon form av mottagare, även trasig på vinden, betala avgiften. Det ska till och med kvitta om det är en analog, som inte används längre.
Kan du ta emot det ska du betala, även om det är något du fått av hyresvärden.

Jag säger inte att det är rätt, bara så det ser ut idag...

Att inte Radiotjänst ändrat på detta än är för mig ett stort mysterium. Få saker i Sverige är vi mer enda om än att alla är arga / irriterade / trötta på denna avgift...

Det stämmer inte, varför häva ur dig saker som du uppenbarligen inte har någon aning om och låtsas som att det är fakta?

Tycker att det är rätt lustigt att så många tycker att Radiotjänst borde "skicka ut någon igen" eller "föra en dialog" etc, samtidigt så gnälls det så mycket på att Radiotjänst slösar med våra pengar.

TS: Har du ingen box, säg det, problem solved.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias.F:

Ni som kan lagar och reglar, går detta under denna?
https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning

Tänkte på det där om man inte inom 15 dagar hör av sig blir betalningsskyldig. Eller gäller annat när det är Radiotjänst? De är ju iofs en stor instans så borde ju ha jurister som kollat att utskick är korrekta.

Med tanke på att du enligt lag är skyldig att betala TV-avgift så är det där inte relevant. Det som är avgörande är om du har en TV-mottagare eller inte.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Med tanke på att du enligt lag är skyldig att betala TV-avgift så är det där inte relevant. Det som är avgörande är om du har en TV-mottagare eller inte.

Ja och då kan de inte kräva betalningar ifall de inte 100% vet att han har en TV-mottagare. Och som någon poängterade tidigare i tråden, var är valet i brevet att kryssa i att man inte har en TV/Radio mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja och då kan de inte kräva betalningar ifall de inte 100% vet att han har en TV-mottagare. Och som någon poängterade tidigare i tråden, var är valet i brevet att kryssa i att man inte har en TV/Radio mottagare?

Läs brevet, fastighetsägaren har "placerat digitalboxar i alla lägenheter". Jag förstår att Radiotjänst litar på fastighetsägaren, varför skulle hen ljuga om det? Alltså har en digitalbox befunnit sig i lägenheten, alltså är lägenhetsinnehavaren skyldig att betala avgiften.

Om boxen inte längre befinner sig i lägenheten är hyresgästen inte längre skyldig att betala avgiften, men då är det upp till honom att meddela Radiotjänst det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja och då kan de inte kräva betalningar ifall de inte 100% vet att han har en TV-mottagare. Och som någon poängterade tidigare i tråden, var är valet i brevet att kryssa i att man inte har en TV/Radio mottagare?

Jag har inte kommenterat hur brevet ser ut eller om han har TV-mottagare eller inte. Jag svarade bara på frågan om negativ avtalsbindning.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W