Hur svårt är Dark Souls 3 jämfört med föregångarna?

Permalänk
Medlem

Hur svårt är Dark Souls 3 jämfört med föregångarna?

Hej!

Sitter och kikar på en lets Play dark soul 3 och blir mäktigt sugen på att testa spelet MEN har en dark souls historik av misslyckanden och nedläggningar för att spelen varit för svåra hela enkelt för mig ( 1/2 har inte testat bloodbourn)

Så fråga till er som kan hur står sig 3an i svårighetsgrad jämnt 1an och 2an?

Mvh
Emil

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

DS3 är ungefär som de tidigare spelen i svårighetsgrad. Leveldesignen har en lite mer jämn svårighetsgrad jämfört med de tidigare spelen. Det finns inga archers of anor londo liknande bromsklossar i leveldesignen. Bossarna är relativt enkla i början av spelet men blir svårare mot slutet. Tutorial bossen i DS3 är en riktig boss som måste besegras med skicklighet. Den är ungefär lika svår som Taurus demon i DS1. Många nya spelare tycks ha problem med det. Jag har sett reviews som "sämsta spelet någonsin, kan inte besegra första bossen" och liknande.

Som alla souls spelen är DS3 så svårt som man gör det. Har man problem finns det nästan alltid friendly co-op om man behöver.

Permalänk
Medlem

Jätte tack för bra feedback!

Fungerar spelet bra med en ps4 dosa till PC?

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Jätte tack för bra feedback!

Fungerar spelet bra med en ps4 dosa till PC?

ja eller alterntivt en 360/one kontroll, tänk bara på att ha tålamod avstå hellre 1 slag för att ha stamina till en dodge roll etc brukar gå bättre i längden för nyare personer till titlarna

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

det är inte meningen att du ska klara bossar på ett försök, du ska dö om och om igen tills du klarar det

Permalänk
Medlem

Jag har provat både DS1 och DS2 utan större framgång... Men DS3 tycker jag är kul och det går bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hej!

Sitter och kikar på en lets Play dark soul 3 och blir mäktigt sugen på att testa spelet MEN har en dark souls historik av misslyckanden och nedläggningar för att spelen varit för svåra hela enkelt för mig ( 1/2 har inte testat bloodbourn)

Så fråga till er som kan hur står sig 3an i svårighetsgrad jämnt 1an och 2an?

Mvh
Emil

Jag tycker att början av spelet är något lättare än DS1/2/BB, även den första halvan av bossarna är enklare. Mot slutet blir det knepigare men inte omöjligt. Skulle säga att överlag är spelet på ungefär samma nivå som de tidigare med en snällare inlärningskurva då bossarna osv. är lätta (enligt mig) i början, men samtidigt mer välpolerat spel.

Har du svårt med spelet går det som @Emaku sade att köra online co-op alternativt få hjälp av NPC phantoms. Tips är att stå och avakta bossar/fiender du har svårt med och lära dig hur de slåss, samt att du alltid har stamina kvar för att eventuellt kunna hoppa iväg om de gör en oförutsägbar attack. Många bossar hinner man även bara slå 2 - 3 gånger innan man måste hoppa iväg för att inte bli överkörd

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite lättare men det beror nog mest på att det är lättare att spela co op med polarna

Permalänk
Medlem

DS3 är det första Dark Souls spel jag kört. Fram till och med första bossen var det jävligt svårt och jag var påväg att ge upp. Ångrade att jag köpt spelet och kände mig allmänt sur på hela grejen.

Efter att jag kommit förbi första bossen och fått lite koll på spelmekaniken och hur allt funkar så har spelet växt något enormt. Det är verkligen helt sjukt kul, om än tidvis jävligt frustrerande. Det var länge sen jag satt och googlade tips and tricks för ett spel vid sidan om, något jag gör med DS3.

Jag rekommenderar helt klart spelet, men var beredd på att första timmarna är rätt jobbiga. Det blir dock bättre

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ja eller alterntivt en 360/one kontroll, tänk bara på att ha tålamod avstå hellre 1 slag för att ha stamina till en dodge roll etc brukar gå bättre i längden för nyare personer till titlarna

Det är därför souls spelen ofta är väldigt belönande för de som kämpar.
Som Einstein sa:
Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.

Bloodborne ska vara mer nybörjarvänligt än souls spelen. Jag kör demon's souls just nu och kan säga att det är rekommenderat om man vill ha mer souls utöver de andra spelen. Jag undrar om DS2 anses vara bättre än demons's souls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag ler med era kommentarer där ni skriver att ni kämpar haha, jag bestämde mig för att köra igenom dark souls 2 först och fan vad jag är sur ibland och ibland skuttar jag av glädje ) blir nog 3:an direkt efter sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Jätte tack för bra feedback!

Fungerar spelet bra med en ps4 dosa till PC?

Funkar utmärkt! Sjukt roligt spel

Permalänk
Medlem

1an och 2an var på steam weekend rea för ett par veckor sedan. Inte spelat några souls spel så plockade upp dem för en billig peng.

Testat 1an lite. Mitt problem är inte att jag inte förstår vad jag ska göra eller så. Men jag tror det tog ca 15 min innan jag var på väg att dra kontrollern i väggen. Måste vara 5-10 år sedan jag senast använde en kontroller till ett spel, iaf ett som är så pass oförlåtande. tgb + mus fungerar knappt alls i ettan, iaf inte när jag försökte mig på det först.

Hur är det med 3an? Är det bättre anpassat för tgb + mus? Annars känns det som jag ger upp hela spelserien xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag köpte 1an för längesedan, testade det i några minuter men var inte alls beredd på svårighetsgraden och lade ner det direkt. Köpte Lords of the Fallen långt senare och körde det ett tag. Ett spel som är mer att blocka fienders attacker än annat. Bossarna är lättare eftersom de bara har 3-4 attacker.

Sen kände jag mig redo för DS3 och köpte det. Har nu lagt över 100 timmar på spelet som verkligen är ett mästerverk. Är inne på min tredje play through (för alla achievements) och måste säga att första var ruskigt svår. Bara första bossen gör en extremt frustrerad då man vill hålla avstånd vilket är svårt då bossen gör avståndsbaserade attacker och inte låter dig hela. Vidare är svårighetsgraden på bossarna väldigt ojämn då vissa är superlätta och andra sjukt svåra. Ibland kan tom vanliga fiender kännas svårare än bossar

Har sedan dess testat 1an igen och det gick mycket bättre. Köpte även 2an men det känns inte alls lika skoj som 3an som enligt mig är bäst i serien. Kör självfallet med handkontroll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Svårighetsgraden är varierande beroende på din spelstil och var du är som vanligt

Dock är 1an fortfarande bäst imo (se till att fixa DSFIX för 60fps, high res, AA osv...).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tja tredje spelet är ungefär lika svårt som föregångarna, det sagt så har spelet mindre bullshit bossar som t.ex. första spelet som hade ett par... riktigt irriterande.

När det kommer till NG+ så är Dark souls 3 det lättaste i hela serien, och tyvärr en stor besvikelse.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.