Reklamera 2,5 år gammal laptop

Permalänk

Reklamera 2,5 år gammal laptop

Hej,

har en laptop där helt plötsligt tangentbordet har ballat ur. Ska jag skriva a så blir det en TAB a eller om jag ska skriva t så skriver den ut tf blandannat med lite små extra sådana fel. Ibland hänger sig även plattan och scrollar nedåt hela tiden vilket gör surfandet ganska omöjligt.

Datorn är 2,5 år gammal och jag undrar vad ni tror oddsen är att få tangentbordet fixat genom reklamation? Jag tror att en undersökning av datorn skulle dem ha 1500 kr för och ett nytt tangentbord utan installation skulle gå på 2500 kr. Hittat på amazon, EN layout förvisso för 500 kr men tangentbordet var nitat och inte lika enkelt som en vanlig laptop att byta på.

Laptopen är en Asus N550JV.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så länge du kan bevisa att felet är ursprungligt (ditt ansvar efter 6 månader) får du den reklamerad, men det kan bli svårt för dig att bevisa. Du förlorar inget på att chansa så hör med butiken, det värsta som kan hända är att du får ett nej.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Byt tangentbord själv?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Plockade ner hela skiten och kollade efter uppenbara "synliga" fel själv men tangentbordet är nitat då hela höljet är gjutet typ så skickar hellre in den först ifall den möjligheten finns. Pratade med butiken snabbt och det var ju egentligen bara att fylla i en lapp, dock vet jag inte riktigt vad följderna kan bli. Har ju inte lust att få tillbaka en dator, vi lagade den. Det kostar bara 5000 kr.

En undersökning, eftersom dem inte gör det själva kostar 1500 att skicka iväg för att konstatera något jag tror mig redan veta, tangentbordet är kasst och behöver bytas.

2500 för ett nytt via butiken, nej tack.

Eget från ebay/amazon, visst. Kan fungera. Bara att rita på ett å ä ö i stort sett

Dock hade det bästa varit att lämna in den då ett tangentbord som använts någorlunda sparsamt fan inte ska gå sönder på 2,5 år på en dator i 10 000 kr klassen.

Hur jag ska bevisa att problemet är ursprungligt är ju lite svårare, varpå jag söker hjälp här i tråden. Garantin är ju bara 2 år men jag tycker ju att tangentbord ska hålla bra mycket längre. Har en laptop i garderoben som är 15 år gammal där jag inte ens bytt kylpasta och den fungerar utmärkt.

Tips på vad man ska säga om man lämnar in den?

Permalänk
Medlem

Beställ härifrån och byt själv:
http://www.asusparts.eu/se/Asus-90NB00K1-R31ND0

Beställer där ifrån ofta utan problem.

Permalänk
Skrivet av fredix:

Beställ härifrån och byt själv:
http://www.asusparts.eu/se/Asus-90NB00K1-R31ND0

Beställer där ifrån ofta utan problem.

Grymt, kan vara värt att spana in. Har du bytt tangentbord när dem är nitade innan? Dem jag bytt på har ju bara vart att trycka in en sprint och lossa skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Grymt, kan vara värt att spana in. Har du bytt tangentbord när dem är nitade innan? Dem jag bytt på har ju bara vart att trycka in en sprint och lossa skiten.

Du får byta hela överdelen, alltså flytta över skärm etc till nya överdelen.
Hutlöst pris i arbete dom gett förslag på, skulle inte tagit mer än en servicetimme för något sådant.

Permalänk
Skrivet av fredix:

Du får byta hela överdelen, alltså flytta över skärm etc till nya överdelen.
Hutlöst pris i arbete dom gett förslag på, skulle inte tagit mer än en servicetimme för något sådant.

Asså det är därför det är lite dyrare då. Synd då datorn är som ny fortfarande i övrigt men låter ju simpelt. Hade ju ändå nere skiten häromdan.

Så du tycker det är bättre att köpa nytt än att pröva lämna in på reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Asså det är därför det är lite dyrare då. Synd då datorn är som ny fortfarande i övrigt men låter ju simpelt. Hade ju ändå nere skiten häromdan.

Så du tycker det är bättre att köpa nytt än att pröva lämna in på reklamation?

Min åsikt ja.
Vet inte hur lagen ställer sig till att man skruvat i datorn själv, ser Asus att det skett behöver dom bara påpeka att någon skada skett då och avslå reklamation och du får betala för undersökningen (om dom inte är schysta).
Men det är mina tankar om det hela.
Bättre lägga energi på att få igång datorn inom rimlig tid och priset är inte så farligt som vissa andra datorer med samma byggmetod.

Permalänk
Medlem

Var medveten om att det kanske inte är själva tgb som strular utan porten på moderkortet som delvis lagt av, så ett byte till ett nytt tgb kanske inte löser problemet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Var medveten om att det kanske inte är själva tgb som strular utan porten på moderkortet som delvis lagt av, så ett byte till ett nytt tgb kanske inte löser problemet.

tryckt lite runt plattan och scrollproblemet verkar ha löst sig. Dock strular tangentkobinationerna fortfarande. Har kört separat tangentbord och då fungerade det bra. Lite störande när man inte kan felsöka närmare själv. Skulle de gå att mäta upp på något sett?

Permalänk

Det är ju inte så att den skickas på service och kommer tillbaka med en kostnad för arbetet. Skulle felet inte anses vara ett ursprungsfel skickas det ett kostnadsförslag på vad reparation skulle kosta. Nekas kostnadsförslaget får du då betala undersökningsavgift pga arbetet de lagt på att administrera din reparation, fraktkostnader samt kostnader för att undersöka datorn.

1500:- för en undersökningsavgift lät väldigt mycket. Känner inte till någon av de större tillverkarna/verkstäderna som tar över 1000:-.

Permalänk
Skrivet av Caldetron:

Det är ju inte så att den skickas på service och kommer tillbaka med en kostnad för arbetet. Skulle felet inte anses vara ett ursprungsfel skickas det ett kostnadsförslag på vad reparation skulle kosta. Nekas kostnadsförslaget får du då betala undersökningsavgift pga arbetet de lagt på att administrera din reparation, fraktkostnader samt kostnader för att undersöka datorn.

1500:- för en undersökningsavgift lät väldigt mycket. Känner inte till någon av de större tillverkarna/verkstäderna som tar över 1000:-.

Det är Inet som sa att dem ville ha 1500 för en undersökning. Då det gäller tangentbord gör dem inte detta själva utan väljer att skicka iväg. Antar att det är felsökning + transport och något påslag på det antagligen.

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Det är Inet som sa att dem ville ha 1500 för en undersökning. Då det gäller tangentbord gör dem inte detta själva utan väljer att skicka iväg. Antar att det är felsökning + transport och något påslag på det antagligen.

Ok, men då antar jag att det gäller om produkten inte skulle anses ha ett ursprungsfel (tycker ändå 1500:- låter för mycket, LetMeRepair eller InfoCare som ASUS använder sig av har inte så höga undersökningsavgifter). Köparen ska stå skadefri vid godkänt garanti-/reklamationsärende.

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte anses som "normalt slitage" att ett tangentbord går sönder efter 2,5 år vid normal användning. Det är ju i princip att säga att en dator för 10 000 kr bara håller i 2,5 år. Så chansen att få igenom en reklamation är hyfsat stor.

Om du bryter ev förseglade garantimärken i datorn, byter tangentbordet själv och det inte fixar problemet så är du ju tyvärr i ett värre utgångsläge än nu. Jag hade kollat upp om den höga felsökningsavgiften verkligen stämmer men ändå ställt in mig på att skicka in den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Caldetron:

Det är ju inte så att den skickas på service och kommer tillbaka med en kostnad för arbetet. Skulle felet inte anses vara ett ursprungsfel skickas det ett kostnadsförslag på vad reparation skulle kosta. Nekas kostnadsförslaget får du då betala undersökningsavgift pga arbetet de lagt på att administrera din reparation, fraktkostnader samt kostnader för att undersöka datorn.

1500:- för en undersökningsavgift lät väldigt mycket. Känner inte till någon av de större tillverkarna/verkstäderna som tar över 1000:-.

Skrivet av Caldetron:

Ok, men då antar jag att det gäller om produkten inte skulle anses ha ett ursprungsfel (tycker ändå 1500:- låter för mycket, LetMeRepair eller InfoCare som ASUS använder sig av har inte så höga undersökningsavgifter). Köparen ska stå skadefri vid godkänt garanti-/reklamationsärende.

Brukar vara 1299kr för Administration, frakt och framförallt, serviceverkstaden brukar ta ca 800-1000kr av dessa i "undersökningsavgift". Utomlands kallar man detta för "Bench-fee".

Asus är extremt hårda med "yttre påverkan" eller "Handhavandefel".

Är det minsta lilla repa på kretskortet eller tecken på vätska som kommit in så är det ett nej. + du får betala den administrativa avgiften.

Asus använder sig av LetMeRepair

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Brukar vara 1299kr för Administration, frakt och framförallt, serviceverkstaden brukar ta ca 800-1000kr av dessa i "undersökningsavgift". Utomlands kallar man detta för "Bench-fee".

Asus är extremt hårda med "yttre påverkan" eller "Handhavandefel".

Är det minsta lilla repa på kretskortet eller tecken på vätska som kommit in så är det ett nej. + du får betala den administrativa avgiften.

Asus använder sig av LetMeRepair

De gånger jag själv hanterat ärenden med undersökningsavgifter har administrativa kostnader samt frakt varit inkluderade i "undersökningsavgiften" (både gällande ASUS, Acer, Lenovo samt märken skickade till InfoCare), samt att min arbetsgivare inte tar ut extra kostnad för hanteringen av ärendet. Det skulle väl möjligen kunna vara det som gör skillnaden då.

Hursom så förutsätter det ju att det inte är ett ursprungsfel för att avgiften ska kunna tas ut.

Permalänk
Medlem

@andreasekman: Ring din hemförsäkring och fråga vad du kan få för en trasig laptop. Oftast kan man få ut en rejäl hacka.

Permalänk

Uppdatering.

Jag tyckte som tidigare skribent att ett tangentbord "dator" ska ha längre livstid än 2,5 år varpå jag chansade att skicka iväg datorn på reklamation där jag själv fick skriva ner varför jag tyckte varan skulle reklameras. Jag skrev då som följande att jag ansåg att om tangentbordet inte ens håller 3 år har bristfällig kvalité använts.

Jag vet inte om dem ens läste vad jag skrev men efter asus undersökt datorn gick den inte igenom deras tester för tangentbord och pekdon var trasigt och skulle bytas mot garanti. Dessutom hittade dem även fel på hårddisken vilket var en mekanisk del och inte täcks av garantin varpå dem ville ha 1000 kr för att byta vilket jag självklart tackade nej till.

Jag har ännu inte fått tillbaka min laptop men antar att den är på väg.

Skickades från m.sweclockers.com