Kan inte bitstreama hd-ljud, HDMI passthrogh problem?

Permalänk

Kan inte bitstreama hd-ljud, HDMI passthrogh problem?

Hej,

Uppgraderade försteget i min hemmabio förra veckan. Tyvärr får jag inte HD-ljuden att fungera som de ska. HTPCn har hängt med de två senaste bytena och det har alltid fungerat klockrent. Med det nya steget så ser inte datorn att försteget kan ta emot ljudet och processa det. Fick även bekräftat av tillverkaren att deras HDMI endast fungerar som en repeater så det det HTPCn kommer se är vad TVn kan ta emot.

Jag tror att där uppstår problemet, HTPCn handskakar med TVn som säger att den bara kan ta emot 2 kanaler. Tittar jag på egenskaper för HDMI anslutning står det nu att det maximala antalet kanaler anslutningen kan hantera är två. Där har det tidigiare stått 8 kanaler. Även KODIs wiki säger att denna måste visa 8 kanaler för att man ska kunna bitstreama hd-ljud.

Går att det fuska till detta i datorn på något sett? Eller är det någon som kan tänka på nån annan fix för problemet kanske?

Mvh
Classe

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Skrivet av Claesson86:

Hej,

Uppgraderade försteget i min hemmabio förra veckan. Tyvärr får jag inte HD-ljuden att fungera som de ska. HTPCn har hängt med de två senaste bytena och det har alltid fungerat klockrent. Med det nya steget så ser inte datorn att försteget kan ta emot ljudet och processa det. Fick även bekräftat av tillverkaren att deras HDMI endast fungerar som en repeater så det det HTPCn kommer se är vad TVn kan ta emot.

Jag tror att där uppstår problemet, HTPCn handskakar med TVn som säger att den bara kan ta emot 2 kanaler. Tittar jag på egenskaper för HDMI anslutning står det nu att det maximala antalet kanaler anslutningen kan hantera är två. Där har det tidigiare stått 8 kanaler. Även KODIs wiki säger att denna måste visa 8 kanaler för att man ska kunna bitstreama hd-ljud.

Går att det fuska till detta i datorn på något sett? Eller är det någon som kan tänka på nån annan fix för problemet kanske?

Mvh
Classe

Tycker det låter hemskt konstigt, får man fråga vad det är för försteg?

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tycker det låter hemskt konstigt, får man fråga vad det är för försteg?

Det är ett ADA Cinema Rhapsody Mach IV.

Några idér på vad man kan göra?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter ju som försteget är felkonstruerat i så fall, hur har de tänkt att det ska kunna fungera bra tex med en projektor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter jätte konstigt. Varför i hela friden skulle man bygga försteget på det viset? Måste blivit någon kommunikationsmiss mellan dig och ADA.

Har du provat att stänga av HDMI CEC i TVn?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Det där är ett EDID problem som uppstår p.g.a. att ADAn kör med "forwarding type EDID" och är ingen konstigt i sig eftersom det är en proffsprodukt för "custom install". ADAn gör inget med bildsignalen överhuvudtaget. Man kunde kanske dock önskat sig lite EDID management från ADAn.

En EDID förhandlare löser det problemet. Atlona har sådana som håller hög kvalitet.

OM det nu inte går göra en override i HTPCn det kanske är någon annan kan svara på och i så fall hur.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Om en vanlig blu-ray spelare kan skicka ut multikanalasljud även om sink rapporterar att den inte kan hantera det så måste man ju kunna få samma funktion från en HTPC, utan att behöva köpa en EDID-förhandlare...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Ja det borde gå och det är nog en "mjuk" fråga. Jag har faktiskt inte sett något program för detta någon gång.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]