Felkod 41/99 på Asus VIII Impact med grafikkort inkopplat

Permalänk
Medlem

Felkod 41/99 på Asus VIII Impact med grafikkort inkopplat

Hej!

Har ett lite mysko och fruktansvärt irriterande problem med min dator.

Den bootar och funkerar felfritt när jag använder det integrerade grafikkortet på datorn, inga felkoder eller nånting.

Men stoppar jag in ett grafikkort så bootar den inte. Får antingen Felkod 99 (Super IO initialization) 41 (Står inte i manualen) och i sällsynta fall 55 (ramminne inte ikopplat), 55 händer inte när jag använder det integrerade.

Detta har hänt med två grafikkort hittills, varav det första jag slängde då jag trodde det var trasigt. Inte använt på typ ett år och legat i ett garage. Nu har jag ett färskt 1080 ikopplat, och det borde ju knappast vara DOA tycker man. Och har kopplat in 8pin kontakten till grafikkortet, så den har ström.

Finns det något jag kan göra, eller ska jag skicka tillbaka moderkortet för kontroll?

Cpu: 6700k @4Ghz
Moderkort: Asus Maximus VIII Impact
Grafikkort: EVGA 1080ACX 3.0 SC
Ram: 32Gb @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Testade att ta ut ett av minnena, kommer nu förbi felkod 41, men fastnar nu på A0 (IDE Initialization is started).

Har jag ett minne i den vänstra slotten så kommer jag till A0, har jag minnet i den högra slotten så kommer jag till 41 igen.

Kan det vara minnet? Fast isåfall borde det ju vara problem när jag kör utan grafikort :/