Hearts of Iron IV (Paradox)

Permalänk
Medlem

Hearts of Iron IV (Paradox)

Hej!

Vill gärna skapa en tråd om detta spel då jag de senaste månaderna insett hur mycket jag brinner av längtan att spela det . Blir mitt första riktiga försök i en Paradox Grand Strategy.

Jag som aldrig kollar "Let's play"-videor har suttit hypnoitiserad framför World War Wednesday videorna på Youtube.

Hur tänker ni spela? Vilka nationer? Startdatum? Försök att ändra världshistorien?

Förbeställde "Field Marshal Edition" igår

Permalänk
Inaktiv

Det ser riktigt kul ut, roligt med lite uppgraderad grafik i ett tyngre strategi spel med. Har kollat igenom alla videos.

Tänkte naturligtvis se hur det kan gå för lilla Sverige, var kul att se hur de men Ungern tror jag det var, tog Tyskland genom en kniv i ryggen när tyskarna var upptagna med Frankrike..

Permalänk
Entusiast

Sverige, ska fokusera på industri och då superior firepower doctrine. Detta då Sverige har en förvånansvärt stark industri vid den här tiden, men relativt lite manpower. Så man får spara på det man har.
Tanken är väl att de första åren bara bygga industri och fokusera på att låsa upp fabriker och fler forskningsmöjligheter. Sedan 1941 eller däromkring väljer jag sida, lite beroende på hur världen ser ut. Egen fraktion, axelmakterna eller de allierade, det är frågan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har också kollat några av WWW-videorna. Ser onekligen nice ut, och jag gillar det strategiska interfacet starkt. Hoppas bara armeerna är lite bättre på att följa de direktiv man ger dem än i hoi3 där det verkar helt omöjligt att få dem att lägga sitt krut på att bryta igenom fiendelinjerna och avancera på rätt ställen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Som "soffbords"-general är det onekligen lockande att spela den förlorande sidan och se om det går att dra lärdom av historiska fakta för att kunna ändra historien. Japan 1936 känns väldigt väldigt spännande

Annars skulle det vara kul att spela USA och försöka en fascistisk/kommunistisk kupp.

Tror ni att startdatumen kommer bli: -36 lång kampanj med mycket planering, upptakt, mm och -39 kort kampanj? Det är så jag tolkar det iaf

Permalänk
Medlem

Spelade en del på tvåan, har trean också, men av nån anledning kom jag inte riktigt igång med trean, men ska köpa fyran så jag har den när den släpps. Såg först igår att det var på gång med fyran.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Finland

HOI3 har jag spelat massor och gillat att spela de mindre nationerna, fast italien och japan är väldigt roliga oxå. Tror jag komma börja med Japan och fokusera på att ta en massa öar och sedan NZ och australien, och USA

Permalänk
Medlem

Det som tilltalar mig, och det som varit svårast för mig att ta till mig med Paradox andra grand strategy, är grafiken, älskar Discovery-channel dokumentär stilen

Permalänk
Medlem

Det här spelet ser intressant ut! Väntar med spänning på lite recensioner efter release.

Permalänk

Jag har faktiskt förhandsbokat det. Grymt sugen på nytt Paradox spel nu! Hoppas att det får bra kritik också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Kan man välja fritt vilken nation man ska vara och sen slängs man bara in, eller startar alla med samma "mängd" eller hur man ska säga?

Dvs kan man välja ett land som är "kört" från början och sen vända tidens gång?
Efter Stellaris är jag sugen på mer från Paradox, deras spel är lite mer än det vanliga turbaserade mullemecket a la Civ etc etc.

Permalänk
Medlem

@anon4992: Spelet är väldigt öppet så om du spelar som tex Polen kan du istället försöka liera dig med Tyskarna istället för väst som i verkligheten. Vad som verkar svagt i spelet är AI, men det har jag hört om Stellaris med.

Permalänk
Medlem

Kan man som glad amatör ge sig på liret? Kollat på klipp (Quill18) och är löjligt sugen men inser att min iq och spelet inte kommer gå hand i hand!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Spelade lite igår, jäklar vad svårt det !!!
Har inte lyckats förstå mig på air och navy ännu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan man som glad amatör ge sig på liret? Kollat på klipp (Quill18) och är löjligt sugen men inser att min iq och spelet inte kommer gå hand i hand!

Helt klart, dock ska man nog förvänta sin en rätt brant inlärningskurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan man som glad amatör ge sig på liret? Kollat på klipp (Quill18) och är löjligt sugen men inser att min iq och spelet inte kommer gå hand i hand!

Jag brukar alltid lära mig såna här spel genom att titta på andra som spelar, just Quill18 nämnde i någon video att han kanske skulle göra en liten tutorial för HOI4.
Problemet med denna typen av spel för mig är att tiden bara försvinner, det blir lätt lite för många timmar.

Permalänk

Hur ska man göra för att starta krig? Försökte med en kupp mot Tyskarna som England men den blev nedslagen väldigt snabbt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@a08steis: Är väldigt mycket att sätta sig in i , är nöjd att jag lyckats få igång national focus, handel, forskning och produktion. Nu är det att grotta sig ner i infrastrukturen på mikronivå i regionerna. Inte har jag kommit många dagar efter startdatumet än

Någon som vet hur man skapar flera "Theaters" där man kan placera arméer, får bara upp en inhemsk men vill börja positionera inför framtida äventyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ska man göra för att starta krig? Försökte med en kupp mot Tyskarna som England men den blev nedslagen väldigt snabbt.

Det kommer så småningom, om du inte vill vänta starta 1939.
Som demokratisk nation kan man inte göra så mycket i den riktningen innan "world tension" har nått högre nivåer, vilket händer rätt fort när Tyskland börjar röra på sig. De har ett så kallet "claim" på Polen, vilken de agerar på rätt omgående, så bara garantera deras självständighet och du kommer dras in i kriget rätt fort.

Annars kan du ju alltid prova på att installera fascism i Storbritannien.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av xealo:

Det kommer så småningom, om du inte vill vänta starta 1939.
Som demokratisk nation kan man inte göra så mycket i den riktningen innan "world tension" har nått högre nivåer, vilket händer rätt fort när Tyskland börjar röra på sig. De har ett så kallet "claim" på Polen, vilken de agerar på rätt omgående, så bara garantera deras självständighet och du kommer dras in i kriget rätt fort.

Annars kan du ju alltid prova på att installera fascism i Storbritannien.

Facisistisk USA är riktigt skoj.

Den industrin man låser upp är helt enorm. Har runt 150 civila fabriker och nästan 100 militära, vet inte vad jag ska göra med all produktion. NU planerar jag för att invadera Storbritannien.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt och intressant spel. Sugen på multiplayer om någon mer vill. Vore kul och få ihop så det är folk som spelar tyskland, uk, usa, italien, ryssland och kanske japan.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Paradox har verkligen lyckats med HoI4, jag är helt fast!

Startade min kampanj som Sverige och blev snabbt kommunister och allierade mig med Ryssland, tog över hela Norden och Polen.

Men jag är en stor noob, känner dock att jag börjar bli familjär med grunderna. Har läst guider som en tok, någon som vet vart jag hittar mer avancerade guider?

Permalänk
Medlem

@stn1337:
Paradoxplaza är nog bästa stället att läsa på. Själv tycker jag spelet idag inte väldigt trist. Känns som en HOI3 där grafiken uppdaterats men allt djup försvunnit. WW2 är allt som oftast över innan 1940 börjar pga värdelös AI. Tex kan Tyskland inte hantera två fronter vilket brukar resultera i att UK invanderar längs kusten och Frankrike via Maginotlinjen.

Produktionssystemet är den stora förbättringen, i övrigt behövs det många patcher innan spelet kan anses som spelbart. Skall spela en omgång med USA, sedan har jag spelat med alla majors så bara invänta patchning till hösten och möjligen DLC som gör spelet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

WW2 är allt som oftast över innan 1940 börjar pga värdelös AI. Tex kan Tyskland inte hantera två fronter vilket brukar resultera i att UK invanderar längs kusten och Frankrike via Maginotlinjen.

Håller med om att AIn kan behöva lite jobb, dock är det väl snarare Tysklands grannar som behöver hjälp eftersom tyskarna i princip i varje spel tar över Europa med början i Polen och sedan Frankrike för att sedan ta offensiven mot Sovjet, allt medans UK sitter på sin ö eller krigar lite i Afrika.
Förutom man går in och stoppar detta själv då, inte många makter som kan sätta sig emot den mänskliga spelaren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag älskar spelet men är helt värdelös på det
Försöker spela på Normal för att få achievements, går verkligen dåligt

Borde köra mer på easy och lära mig ett land, kör helt blint. Kanske det som gör att det går dåligt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Är det lika hög tröskel som på Crusader Kings och Europa Universalis eller har man gjort det lite enklare?

Känner inte att jag har tålamod och tid att sätta mig in i allt så har knappt lirat dessa spel på senare tid och HoI4 är väl rätt lika, eller?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Är det lika hög tröskel som på Crusader Kings och Europa Universalis eller har man gjort det lite enklare?

Känner inte att jag har tålamod och tid att sätta mig in i allt så har knappt lirat dessa spel på
senare tid och HoI4 är väl rätt lika, eller?

Jag har inte spelat CK alls men väl EUIII samt några av de tidigare HOI-spelen.
Personligen tycker jag att HOI IV faktiskt är lite förenklat jämfört med tidigare. Framförallt så är det mer
överskådligt jämfört med tidigare i vissa avseenden som t ex forskning/utveckling.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Första expansionen Together For Victory är släppt nu, och fokuserar på Commonwealth nationerna så som Canada, Australien, Indien osv samt massa annat trevligt!

Permalänk
Medlem

Tänkte lite på tillägget, det är typ två nya knappar och lite nya skilltrees som är nytt i expansionen? Mycket fick man ju via gratisuppdateringen?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rosslan:

Tänkte lite på tillägget, det är typ två nya knappar och lite nya skilltrees som är nytt i expansionen? Mycket fick man ju via gratisuppdateringen?

Japp, skulle inte säga att det är värt mer än en tjuga typ. Köpte för tusan grundspelet för 299kr när det begav sig, och nu vill de ha 150kr för ett litet DLC.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit