HTC Vive bas stationerna stänger inte av

Permalänk
Medlem

HTC Vive bas stationerna stänger inte av

Nån som upplevt detta problem, allt annat stängs av men mina 2 bastationern går inte stänga av, ger dessutom "gräshoppar ljud" ständigt.

Prövade att stänga av datorn och dra sladden ur Link stationen som ligger mellan dator och Vive headset, dock så är basstationerna fortfarande på.

Enda sättet att stänga av de 2 basstationerna är att dra ur ström sladden till basstationerna.
Fast vet inte om de kan ta skada av detta då motorn är igång när man drar ur ström sladden?

Permalänk
Medlem

Tror inte att de kan stängas av på nått annat sätt än att dra ur stömmen.
Du kan köpa fjärrstyrda eldosor så slipper du iaf gå och manuellt dra ur kontakten.

Permalänk
Medlem

Ska gå ner i något viloläge bara tror jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

Finns i steamVR's inställningar en checkbox så basstationerna stängs av automatiskt när du stänger av SteamVR. Däremot tycker jag den funktionen bara verkar funka typ 2 gånger av 3, och dessutom iom att den länkar/parar ihop basstationerna med headsetet över bluetooth så bildas som en "session" - Så om du råkar rycka sladdarna till headsetet från kopplingsdosan ngn gång så måste du göra om BT-inställningen/hård-resettat stationerna (ny länkad/parad session - OBS jag kan ha helt fel men det hände iaf mig). Slutsats: Kör stationerna med egen strömbrytare.. 29 kr på Classe?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Humm humm.. Finns en inställning att kryssa i för att stänga av dom automatiskt, som borde vara ikryssad som standard, bland alla inställningar i SteamVR-fönstret.

Linkboxen skickar över en avstängningssignal via blåtand så att stänga av datorn hjälper förmodligen inte?

Permalänk
Medlem

@joioi50: Om nu inte stationer stör dig med ljud eller strömåtgång, så ska dom enligt specen klara att vara på 24/7 i 5.7år (ca 50000 timmar) så utmattning behöver du egentligen inte bry dig om.

Visa signatur

Använder Oculus Rift CV1, HTC Vive och Samsung GearVR i stort sett varje dag.
Chefredaktör www.vrsverige.se

Permalänk

Den automatiska standby-funktionen funkar utmärkt för mig, som du som sagt kan aktivera i inställningarna. Jag behövde dock starta om Steam för att det skulle börja gälla. Ingen separat blutooth-dongle behövs, utan allt sköts via din Linkbox, eller om det är HMD'n.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gå in i steamVR settings, välj "install bluetoothdriver" och sedan checka i "put base station in standby mode when vr is not in use".

Detta stoppar det surrande ljudet du beskriver.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd

Jag stängde av denna funktion, de stänger av sig korrekt, men det är sällan det funkar med att slå på sig, eller så slår de av sig mitt i ett spel

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag stängde av denna funktion, de stänger av sig korrekt, men det är sällan det funkar med att slå på sig, eller så slår de av sig mitt i ett spel

Har haft precis samma problem - och har även jag stängt av den funktionen. Att den stänger av basstationerna mitt i ett spel gör mig alldeles galen :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det störiga är att fjärren till tv:n inte fungerar när de är på, men jag löste det en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/fjar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Livsnjutare 😎

De stängs aldrig av.
Man kan stänga av dem via att dra ur strömmen, eller ha strömdosarna kopplade till fjärr el-uttag, tex sådana här;

Eller!, så kan man fjärrstyra dem för avstängning
... har jag hört.
Man skall tydligen gå in i inställningarna för SteamVR och aktivera "Bluetooth -kommunikation" under Allmänt -fliken.
Jag har inte provat detta själv ännu, men det står ju onekligen i texten, direkt i SteamVR.

Men kanske det bästa...

.. är att detta används även för att para ihop headset'et med din telefon, så om det ringer när du spelar - kan du svara, IN-GAME, utan att ta av dig headset'et!

.. hur häftigt är inte det?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt dra ur strömsladden varje gång.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM