Kingston HyperX Cloud II till Motorola Moto G LTE (1:a generationen), problem. Behöver adapter, var säljs det?

Permalänk
Hedersmedlem

Kingston HyperX Cloud II till Motorola Moto G LTE (1:a generationen), problem. Behöver adapter, var säljs det?

Köpte hem HyperX Cloud 2 (headset) när det var på rabatt och det fungerar med t.ex. laptopen via 3,5mm utgången (sådan med kombinerad för headset) men inte till telefonen (Motorola Moto G LTE, 2014 års version).
Trycker jag in kontakten helt i telefonen så här jag bara ett pulserande ljud. Lämnar man dem inte helt intryckta (men sitter inte fast och ramlar ur om man rör det minsta) så fungerar det.
Så det får mig att tro att telefonen har OMTP standard, eller åtminstone inte lyckas autojustera (kan lurar det?) till CTIA som hörlurarna är gjorda för (enligt manualen).
Skillnad OMTP och CTIA/AHJ för 3,5mm kontakter: två innersta (jord och mikrofon) är skiftade. Men med pluggen nästan helt inne så får rätt pinnar kontakt.

Nåväl, plockade hem en billig adapter från England. Fungerade inte. Mätte med multimetern och de har ju kopplat helt fel i adaptern!
Vill inte testa någon till därifrån eller vänta på kinaleverans.

Så var kan man hitta adapter i Sverige? Söker på prisjakt men omtp och ctia ger inte träffar förutom en adapter utan kabel (dvs. stel rak plug) från något ställe jag aldrig hört om. Någon som vet om man kallar sådan här adapter för något annat i Sverige? Helst i butik i stockholmsområdet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Har hittat lösningen och tycker den är värd att lyftas upp.

Köpte ny mobil (Moto G 4th gen) och samma problem. Köpte en ny adapter från Kjell (Art. 92331). Då fick jag ljud men upptäckte senare att det var väldigt dåligt (bas fattas osv.).

Googlade senare på detta igen och specifikt på mitt headset.

Det är inte fel standard på 3,5 mm pluggen utan det är att den känner av att det är en 4-polig och testar det men upptäcker ingen mikrofon (den och minus är helt okopplade) eftersom jag har haft mikrofonbommen bortkopplad!
Så telefonen blir helt osäker på vad det är för något och använder den inte (den antar det är ett trasigt headset).
Jag skulle kunna tänka mig att man löser detta genom att löda på ett motstånd på en plugg att sätta i hålet för mikrofonbommen, som om det vore en mikrofon som inte gav något ljud ifrån sig.

En annan lösning som jag hittade är att lösa det i mjukvara.
Till Android finns appen SoundAbout.
Där kan jag välja "Media audio" och växla från standard ("Let App Decide") till "Wired Headset (with Mic)". Man kan även lägga till det som en widget att slå på och av. Betalversionen kan ställa om till massor med andra utgångar (BT, HDMI osv. om man skulle haft det). Efter några dagar den begränsades den men har kvar den här som är viktig för mig (Wired Headset (with Mic)).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG