Permalänk
Medlem

ny fläkt hp dv7 6140eo

Hej har en hp dv7 6140eo cpu gick på 85+ grader och blev väldigt varm jag har skruvat isär laptopen och tagit bort heatsink. Tänkte att jag skulle köpa ny fläkt. Kanske kan få ner fläktljudet på köpet också samt egen kylpasta.

Vilken fläkt ska man köpa ? har hittat massor på ebay på min fläkt står det

SUNON
mf60120v1-c180-s9a
dc5v == 2.0w

k1613w

Måste det vara en exakt likadan som den jag hade tidigare eller kan jag ta i princip vilken som helst ?

Permalänk
Medlem

@agitax:
Du kan köpa vilket märke som helst, bara måtten och volt är samma, watt'en spelar mindre roll.
Se också till att kontakten är samma annars får det lite "egen modifiering".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

finns det nån fläkt som nån kan rekommendera till en billig slant ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en på eBay till en dv6 6018eo för den gamla gav upp:
http://m.ebay.com/itm/361337338269
Saker skiljer, tjockare blad med mindre fasning (för den lite mer högljud) , orkar inte starta vid samma låga spänning som original och Den är från adda insället för sunon (som orginal var)
Men det var 28 kr och för mig så ska pappa använda datorn för Office och surf så det var inga problem
Tyvärr är det svårt att hitta bättre än original på eBay och dv7 går varmt. Har själv en dv7 4178eo och den går även i idle väldigt varmt. Hp hade underdimenrionerade kylsystem på laptops och dv6 samt dv7 var verkligen under all kritik.
Ända sättet att få ner tempen är större kylsystem med mer flänsar men det finns tyvärr inte samt att det går inte plats i datorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14