Permalänk
Medlem

Mikrotik Trunkproblem

Tjena, har ett problem med mitt nätverk hemma som jag hoppas ni kan lösa. Jag har telias fiber.

Från telias uttag ska kabeln gå in i en cisco-switch. Från cisco-switchen går en kabel till en dator som ska ha internt nät och en kabel till min mikrotik-router. Signalen ska alltså trunkas från cisco-swtichen, ett vlan för internet och ett för internt nät. Mikrotik-routern tar in trunken i en port. Därifrån ska övriga portar köra internt nät, samma nät som ska skickas tillbaka i det vlanet till cisco-switchen

Trunkningen i ciscon är fixad, och mikrotiken rullar på förutom att det ska till en brygga som skickar tillbaka interna trafiken i rätt vlan. Bryggan fungerar, men med den uppe lägger dhcp-servern ner. Sätter jag IP manuellt så fungerar det

Permalänk
Medlem

Låter som du krånglar till det, koppla uttag -> router -> switch istället, och om du vill köra vlan kör otaggat (ingen trunk) istället.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att hen kanske vill ha någon form av IPtv och därför inte vill köra in ett eventuellt IP tv-vlan i routern. Annars håller jag verkligen med VexedRelic om att det är att gå över ån efter vatten.

För övrigt förstår jag inte varför man inte kan använda två portar på ciscon mot Microtik? Kan man inte ha en för LAN och en för WAN? Att sedan Ciscon behandlar det som två olika VLAN är en annan sak. (Dvs, konfigurera accessportar i ciscon istället för en trunk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Kan tänka mig att hen kanske vill ha någon form av IPtv och därför inte vill köra in ett eventuellt IP tv-vlan i routern.

Det står dator och ingenting om IPTV, så för mig känns det som att designen är en lösning baserad på vart enheterna står och inte en lättare och bra nätverks lösning. Som exempel så vill de inte dra en lång kabel till routern, och sedan en till lång kabel tillbaka till den trådade datorn.

Fast det är bara spekulation från min sida baserat på vad jag läste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det står dator och ingenting om IPTV, så för mig känns det som att designen är en lösning baserad på vart enheterna står och inte en lättare och bra nätverks lösning. Som exempel så vill de inte dra en lång kabel till routern, och sedan en till lång kabel tillbaka till den trådade datorn.

Fast det är bara spekulation från min sida baserat på vad jag läste.

Fast om Telia-uttaget och Switchen står på samma ställe blir det ändå två kablar som ska dras i båda förslagen.

Jag har dock ingen aning om hur man konfigurerar en Microtik och varför det skulle vara ett problem med DHCP i hans fall. I värsta fall kanske han ska stoppa en enkel VLAN-switch vid routern som plockar ut VLAN för WAN och LAN. Då behöver han bara en kabel från switch till router, men kan ändå slippa VLAN på Microtik (router).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Fast om Telia-uttaget och Switchen står på samma ställe blir det ändå två kablar som ska dras i båda förslagen.

Jag har dock ingen aning om hur man konfigurerar en Microtik och varför det skulle vara ett problem med DHCP i hans fall. I värsta fall kanske han ska stoppa en enkel VLAN-switch vid routern som plockar ut VLAN för WAN och LAN. Då behöver han bara en kabel från switch till router, men kan ändå slippa VLAN på Microtik (router).

Lutar åt en sån lösning, men en lite vlan switch vid routern. Ska grotta lite mer ikväll och se vad som går att göra

Skickades från m.sweclockers.com