AOC AG271QG, 27", IPS, 1440p, 160-165hz & G-Sync

Permalänk
Medlem

AOC AG271QG, 27", IPS, 1440p, 160-165hz & G-Sync

Hej på er!
Lyckades inte hitta mycket information om denna så tänkte höra lite vad ni tror. Verkar vara ett alternativ till Acers och Asus motsvarigheter - förhoppningsvis med bättre kvalitetskontroll än vad det verkar ha varit på främst Asus. Ser ganska vettig ut i allmänhet också, inte för mycket synliga "dekaltrim".

Skriver 160-165hz för Prisjakt säger 160 medan det verkar som om att det på andra ställen stod 165hz.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Permalänk
Medlem

Såg trevlig ut!
dock 8000 på de flesta butiker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Såg trevlig ut!
dock 8000 på de flesta butiker...

Japp, men det är väl ungefär samma som Asus och Acer tror jag.
Kollade AOCs hemsida, står 165hz, inget om att det är överklockning dit eller annat sånt utan verkar vara "out-of-the-box". Det är förutom DP även HDMI vilket kan vara rätt skönt att ha. Däremot så verkar det bara vara hörlurshub och inte headset vilket känns lite korkat om det är för gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl samma sunkiga panel från AU Optronics som sitter i alla "27 tums, IPS, 1440p, 165Hz"-skärmar? Det är ett lotteri om den är duglig eller inte.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är väl samma sunkiga panel från AU Optronics som sitter i alla "27 tums, IPS, 1440p, 165Hz"-skärmar? Det är ett lotteri om den är duglig eller inte.

Känns inte helt osannolikt, frågan är varför AOC valt att hoppa på tåget så pass sent? Kanske har de fått till tillverkningen lite så att det är bättre kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Känns inte helt osannolikt, frågan är varför AOC valt att hoppa på tåget så pass sent? Kanske har de fått till tillverkningen lite så att det är bättre kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju hoppas. Jag har länge varit sugen på en skärm med sådana specs men man läser ju skräckhistorier om dem varje dag känns det som.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hittar inga recensioner av skärmen trots att den funnits i handeln ett litet tag nu. Någon som känner till några?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAMeduck:

Hittar inga recensioner av skärmen trots att den funnits i handeln ett litet tag nu. Någon som känner till några?

Nix, hittar inte heller någon. Verkar som om att inga demoex har skickats ut till recensenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det blev en sån skärm på kompletts rea, man får hoppas man har tur med panelen. Återkommer på Onsdag, då är jag ledig och borde ha fått skärmen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det blev en sån skärm på kompletts rea, man får hoppas man har tur med panelen. Återkommer på Onsdag, då är jag ledig och borde ha fått skärmen.

Spännande! Hoppas på en minirecension!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi har planer på att testa, så fort den dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Vi har planer på att testa, så fort den dyker upp.

Har du vägarna förbi Hultsfred så är du välkommen in och testa den

Har du några enkla tips på program eller hur man ska göra för att testa skärmen?

Hittade ett youtube test för döda pixlar och det verkar jag ha sluppit.

Asus har tydligen en panel som heter M270Q008 V0 och Acer har en som heter M270DAN02.6 Vart hittar jag den informationen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaya: Jag brukar kunna få gott om intryck bara genom att gå igenom lagom.nl och testufo.com

Permalänk

Jag har i veckan köpt skärmen, men kommer förmodligen lämna tillbaka den. Exemplaret jag fick har irriterande mycket background bleed för det priset.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Avstängd

Mina första intryck av skärmen, Det blev inte den wow känsla som jag hade förväntat mig. Minns när man bytte från 19" till 24" och då blev det OMG, trodde man aldrig skulle vänja sig med en sån stor skärm.
Bildytan är 1 cm högre och 8cm bredare men storleken känns väldigt lika. Det beror väl lite på att min gamla Eizo har tjockare kanter och påminner mer om en gammal tjockskärm än en lcd.

Foten är väldigt stabil och det är väldigt enkelt att flytta skärmen i den position som man vill ha den i.
När den står längst in på skrivbordet så är skärmen 17cm från väggen Eizon sticker ut 23cm så trotts att det är en större skärm så tar ACOn mindre plats på skrivbordet.

Färgerna är som man kan förvänta sig av en IPS
Inga döda pixlar

BLB ja här är det lite konstigt på en helt mörk bild så upplever jag att nedre högra hörnet har lite BLB, inte alls mycket och inget som jag har stört mig på än iaf. Men här kommer det konstiga när jag tar ett kort på skärmen så ser det inte alls bra ut, men vad kortet visar så upplever jag verkligen inte skärmen. Vad beror det på?

Tyvärr så kan jag inte testa blingen som ULMB eller G-sync då jag fortfarande sitter på ett AMD kort, men vi får hoppas 1080TI kommer snart.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Mina första intryck av skärmen, Det blev inte den wow känsla som jag hade förväntat mig. Minns när man bytte från 19" till 24" och då blev det OMG, trodde man aldrig skulle vänja sig med en sån stor skärm.
Bildytan är 1 cm högre och 8cm bredare men storleken känns väldigt lika. Det beror väl lite på att min gamla Eizo har tjockare kanter och påminner mer om en gammal tjockskärm än en lcd.

Foten är väldigt stabil och det är väldigt enkelt att flytta skärmen i den position som man vill ha den i.
När den står längst in på skrivbordet så är skärmen 17cm från väggen Eizon sticker ut 23cm så trotts att det är en större skärm så tar ACOn mindre plats på skrivbordet.

Färgerna är som man kan förvänta sig av en IPS
Inga döda pixlar

BLB ja här är det lite konstigt på en helt mörk bild så upplever jag att nedre högra hörnet har lite BLB, inte alls mycket och inget som jag har stört mig på än iaf. Men här kommer det konstiga när jag tar ett kort på skärmen så ser det inte alls bra ut, men vad kortet visar så upplever jag verkligen inte skärmen. Vad beror det på?

http://i.imgur.com/mXAusI0.jpg

Tyvärr så kan jag inte testa blingen som ULMB eller G-sync då jag fortfarande sitter på ett AMD kort, men vi får hoppas 1080TI kommer snart.

Det kameran visar på bild behöver inte vara det de mänskliga ögat fattar. För som jag förstår så ser jag väldigt mycket brus på bilden. Inte ser du sådär mycket brus som på bilden i omgivningen, om du kollar med ögat?

Permalänk
Avstängd

@anon226320: Brus? menar du det som ser lite prickigt ut? Det är från kameran och inte skärmen, det är ju lika mycket på omgivningen runt skärmen.
Har tyvärr bara en dålig mobilkamera.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

@JLidback: Brus? menar du det som ser lite prickigt ut? Det är från kameran och inte skärmen, det är ju lika mycket på omgivningen runt skärmen.
Har tyvärr bara en dålig mobilkamera.

Precis från kameran. Precis det jag menar. Inte ser du bruset varken på skärmen eller på övrig omgivning som på bilden i dess omfattning, om du använder dina ögon? Men kort och gott som jag skrev innan: Det som visas på bilden från din kamera är inte samma sak som en människa ser genom sina ögon. Därav att dina ögon uppfattar skärmen på ett sätt, och därav att bilden från kameran uppfattar skärmen på ett annat sätt.

Permalänk
Avstängd

@anon226320: Nej jag ser inget brus alls, det är en väldigt klar bild, Bättre än min gamla Eizo. BLB ser jag inte heller, det är bara om det är en helt svart sida så ser man lite i nedre högra hörnet. Men det är inte ofta man surfar på helt svart sidor.

Förslag på en mörk film eller spel som man kan kolla på och se om det stör då?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Upptäckte en märklig sak när jag kollade in lagom.nl's Clock and phase-sida. Jag får artefakter på skärmen runt om webbläsarfönstret. Händer det någon annan?

Jag kör med: DP, 2560x1440@144Hz, G-Sync aktiverat.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Bildexpert 📺

@Paradoxnode: Ja väldigt vanligt fenomen, kopplat till inversion. Men det är i stort sett endast den typen av testmönster som orsakar dem. Beorende på exakt panel kommer olika inversionstestmönster leda till olika fenomen. Vad man vill undvika är främst flimmer, något som var vanligare förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har planer på att testa, så fort den dyker upp.

Så ni har en Sweclockers-recension på gång?

Jag är sugen på att testa min lycka genom att hoppa in i panellotteriet och köpa en av dessa gaming-IPS monitorer som Acer och Asus bjuder på, men de är ju slutsålda överallt. Och när jag ser att någon enstaka butik plötsligt fått in ett exemplar så är jag minst sagt misstänksam över att det är en returnerad, defekt sådan. Tyvärr kan man ju uppenbarligen inte lita på att det är kvalité man köper från varken Asus eller Acer när det kommer till dessa 27" IPS-paneler.

Men AOC AG271QG kanske är annorlunda? Antagligen inte, men kanske? Om inte annat så finns det ju flera exemplar att få tag på. Konstigt, kan jag tycka, eftersom Asus' och Acer's monitorer är så grymt eftertraktade, men det kanske beror på någonting specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Så ni har en Sweclockers-recension på gång?

Jag är sugen på att testa min lycka genom att hoppa in i panellotteriet och köpa en av dessa gaming-IPS monitorer som Acer och Asus bjuder på, men de är ju slutsålda överallt. Och när jag ser att någon enstaka butik plötsligt fått in ett exemplar så är jag minst sagt misstänksam över att det är en returnerad, defekt sådan. Tyvärr kan man ju uppenbarligen inte lita på att det är kvalité man köper från varken Asus eller Acer när det kommer till dessa 27" IPS-paneler.

Men AOC AG271QG kanske är annorlunda? Antagligen inte, men kanske? Om inte annat så finns det ju flera exemplar att få tag på. Konstigt, kan jag tycka, eftersom Asus' och Acer's monitorer är så grymt eftertraktade, men det kanske beror på någonting specifikt?

Vet inte säkert men det kan vara för att den inte är testad någonstans ännu (vad jag sett) och de verkar inte ha gjort någon reklam för den alls. Folk kanske inte har märkt av den ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Vet inte säkert men det kan vara för att den inte är testad någonstans ännu (vad jag sett) och de verkar inte ha gjort någon reklam för den alls. Folk kanske inte har märkt av den ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej precis, jag har inte heller hittat en enda professionell recension. Jättekonstigt, för den här ser ju ut att ha identiska specifikationer som Asus' och Acers' monitorer. Jag får dock tillstå med att designen på denna monitor ser mycket bättre ut än konkurrenternas motsvarigheter.

Skulle vara mycket spännande att få läsa en sweclockers-recension!

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi väntar kort och gott på testexemplar. Det kan vara så att man ännu inte kommit igång med leveranser och därför har inga testare fått tag på något att testa.

Permalänk
Medlem

har fått min nu. har back light bleed i tre av hörnen som märktes ganska tydligt när vi kollade på film på skärmen.

Det är stor skillnad på att spel på en 17tum tn panel i en laptop jämfört med den här. har inte kunnat testa den högre fpsen än har inte fått alla delar till datorn än.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad säger folket då? Värst vad tyst det blev här!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja höra mer åsikter om den här skärmen. Är främst intresserad av den eftersom Acers och Asus motsvarande ser så bedrövligt fula ut. Kan inte förstå varför high end skärmar måste se så hemska ut. Någon som vet ifall skärmar med liknande specs är påväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi väntar kort och gott på testexemplar. Det kan vara så att man ännu inte kommit igång med leveranser och därför har inga testare fått tag på något att testa.

Hej!
Vet ni om det är något testexemplar på gång in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺