Seg, krånglande dator som inte fungerar som den ska.

Permalänk

Seg, krånglande dator som inte fungerar som den ska.

Hej!
Har byggt ihop en burk med äldre delar. Kommer inte riktigt ihåg allt men ska försöka.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: AMD 3200mhz Något (står unknown i bios och i windows)
Processorkylare: AMD standard.
Moderkort: ASUS m2n-e
Minne: 4x 2gb Corsair
Grafikkort: Radeon HD5700
Hårddisk: Western Digital 250gb S-ata
Nätaggregat: FSP 400w (har jag för mig)
Övrig kylning: 1x120mm insug och 120mm ut.
Temperaturer: Ingen aning, såg bra ut på CPU i bios.

Problemet är att datorn svarar inte riktigt. Klickar du på något så tar det gärna nån sekund innan den svarar. Hackar osv.
Byggde ihop den för ett tag sedan och då fungerade den fint. CS:go flöt på så bra man kan begära men sen började hårddisken dra 100%. Läste att det var mjukvarufel via windows och försökte fixa det där men tog sån tid så blåste rent allt och installerade om och nu fungerar den, men inte alls lika bra som den gjorde förut.
CS:go ligger på en FPS på 25 med drops ner till säkert 10.

Värt att nämna är att det var nog 10 år sedan jag kände att jag hade koll på läget, nu vet jag ingenting (skyller dock på windows 10)

Är min hårdvara ens kompatibelt med win 10, eller ska jag vara så cool att gå tillbaka till XP.
Vart ska jag börja?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Windows 10 har mycket buggar i sig. Jag var så nära på att råka installera windows 10 men polare som installerat har varnat mig för att inte göra det. För mycket buggar tycker dom. Prova att omformatera datorn igen? Det med en windows 7 återställningsskivan så får du det bästa operativsystemet med fungerar inte det är det väl lite seg processor du sitter på och kanske ska fundera på att skaffa dig en ny?

Permalänk

Det låter som disken börjar dö.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det tidigare har fungerat men nu inte gör det så har det ju inträffat nått med systemet, mjukvarumässigt så har ju win 10 AU börjat rullas ut, har du uppdaterat till den och fått problem av det ?
Det kan ju även vara slitage, tex skadfor på din hdd, du har en gamml och liten hdd så att byta den mot en lika stor ssd och installera om kunde nog göra gott.
Även om datorn är gammal så är en ssd ett bra köp för du kan ju återanvända den med nya delar. Och en ssd ger större relativ förändring på en gammal dator än på en ny, jag tycker alltså du ska överväga att skaffa en ssd och installera om datorn och se om inte det ger den nytt liv och ökad prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DoraTheExplorer:

Windows 10 har mycket buggar i sig. Jag var så nära på att råka installera windows 10 men polare som installerat har varnat mig för att inte göra det. För mycket buggar tycker dom. Prova att omformatera datorn igen? Det med en windows 7 återställningsskivan så får du det bästa operativsystemet med fungerar inte det är det väl lite seg processor du sitter på och kanske ska fundera på att skaffa dig en ny?

Nja jag körde windows 7 och kan väl inte påstå att det var det bästa, 10an är bra, helt övertygad men jag kan nog ha en något för gammal dator för att få det att fungera.
Just att byta ut processorn anser jag ej lönt då det knappast finns något bättre till AM2 moderkort. Borde vara en AMD Athlon x2 6400+ iom frekvensen på 3200mhz.

Skrivet av Pippihunter:

Det låter som disken börjar dö.

Inte samma hårddisk nu som när jag hade problem innan formateringen, bytte hårddisk till en annan för jag misstänkte hårddisken först. Nu ligger ju inte windows och drar 100% hdd längre, tror dock det har mer med omformateringen än hårddisk-bytet.

Förövrigt, uppgraderade till catalyst 16.2(?) beta och vill påstå att jag fick något bättre fps på cs, ligger på 45 ungefär, men tycker ändå det borde gå att få bättre.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!