ARK: Survival Evolved. Nybörjartips?

Permalänk
Medlem

ARK: Survival Evolved. Nybörjartips?

Tjenare.

Har precis köpt ARK: Survival Evolved som jag tänkte spela med en polare men jag är helt lost.

Är det någon som har spelet detta som kan ge mig till nybörjartips?
Har även lite frågor som jag har svårt att hitta något vettigt svar på.

  • Hur spelar jag bäst med min polare? Gick in på en officiell server igår, var stora "städer" överallt... Vill helst ha det lite mer ensamt på något sätt.

  • Kartan, hur fungerar den? Går det att se vart man har sin bas på något sätt? Eller var min polare befinner sig någonstans? Hade stora problem att tillbaka till min "bas" efter jag dog för 186e gången

  • Performance. Ni ser min dator i sign men jag har ganska stora performance issues, finns det något bra tips att fixa så jag ligger mer stabilt runt 60fps?

Tack så mycket!

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Lego Master

@SWEWirex:
Har bara några timmar i ARK än så länge, men kanske kan bidra med nåt.

  • Sätt upp en egen server: http://ark.gamepedia.com/Dedicated_Server_Setup

  • Den visar mest vad du upptäckt hittills. Det finns en inställning som låtar dig visa din egen position på kartan, men inte mer än så. Senare i spelet kan du crafta GPSer och kompasser och skit, som gör det lättare att hitta. Men dina polare och hus får du hålla koll på med lokalsinne.

  • Jag pendlar mellan 30 och 60 fps beroende på omgivning, dator i sign och mina inställningar:

  • Res: 1920x1080

  • WinMode: Windowed Fullscreen

  • Graph: custom

  • Res Scale: 100%

  • World Tile Buffers: high

  • View distance: epic

  • AA: low

  • Post processing: low

  • General shadows: high

  • Terrain shadows: high

  • Textures: epic

  • Sky quality: 100%

  • Ground clutter 100%

  • HQ anisotropic filtering: on

  • Motion blur: off

  • Film grain: off

  • Distance field amb...: off

  • Screen space amb...: on

  • Dynamic tessellation: off

  • Distance field shadowing: on

  • HQ materials: on

  • Sub surface scattering: on

  • HQ VFX: on

  • Simple distance char move: off

  • Mesh level: 100%

EDIT:
Just det, launch options har jag med:
-USEALLAVAILABLECORES -sm4 -d3d10

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@SWEWirex

finns 2 alternativ
1. skapa en egen server eller 2. hitta någon annans med få spelare (hållet mig själv till denna) Telletropia den är inte uppe nu då han som driver den har begränsad uppkoppling för tillfället..

2. på kartan ser du endast vart du är å tyvärr ser du inte var dina kompisar är..
utan det gäller att kolla kartan å snacka med polarna över ts, skype, discord eller liknande för att berätta sånt och lära sig vart sin egen bas är

3. finns några launch options man kan lägga in för att ta bort växtlighet mm för att göra det enklare att hitta sker som går att använda

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

när släpps detta spel egentligen ? till typ ps4

Permalänk
Medlem

Största rekommendationen jag har är att inte spela på någon av dom officiella servrarna.
PVP servrarna kommer ni bli överkörda av dom redan etablerade tribe:sen.
PVE är griefers paradise med att lägga beslag på mark, bygga in folk etc.
På privata servrar så är där oftast mer aktiva admins som håller ordning på folk och har bättre regler för allas trivsel. Bästa är att ni startar er egna server, så kan ni ändra inställningar hur ni själva vill ha det.

Skrivet av Hangatyrens:

när släpps detta spel egentligen ? till typ ps4

Gissar på att det kan dröja med ps4 nu när Sony fula sig med bethesda ang mods till deras spel.
Vet inte om dom planerar att släppa mods till ARK på konsolerna, men om dom tänkt det och nu Sony börjar klydda så kanske det inte är värt mödan att släppa spelet alls där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem