Hjälp. Ljudet sänks

Permalänk
Medlem

Hjälp. Ljudet sänks

Hej. Tror det var igår så började ljudet sänka sig själv från 100 till 0 och försäker jag höja så sänks ljudet igen direkt. Precis som om man håller nere sänka volymen knappen.

Jag har gjort inställningen under ljud och kommunikation att det inte ska sänka ljudet där. Jag har provat att ta bort t-bord och mus men problemet kvarstår.
Det händer inte direkt utan efter några minuter efter uppstart.

Jag har söker efter rootkit och gjort en snabbskanning med ad-aware antivirus men inte hittat något.

Några tips?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Uppspelningsenheter - Högerklicka på dina högtalare välj EGENSKAPER - Avancerat - I rutan exklusivt läge. Kryssa ur "tillåt program att ta full kontroll över denna enhet"

Se om det löser sig för dig

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Rekordmedlem

Rör sig reglaget eller visar det samma nivå hela tiden fastän den verkliga nivån ändras?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Uppspelningsenheter - Högerklicka på dina högtalare välj EGENSKAPER - Avancerat - I rutan exklusivt läge. Kryssa ur "tillåt program att ta full kontroll över denna enhet"

Se om det löser sig för dig

Bra tips, tänkte inte på detta själv men tyvärr löste det inte mitt problem

Skrivet av mrqaffe:

Rör sig reglaget eller visar det samma nivå hela tiden fastän den verkliga nivån ändras?

Reglaget rör sig och jag får upp denna på skärmen.

Jag kan med musen höja ljudet men det sänks direkt. Men jag har märkt när jag bråkade med den att ibland tog den en paus från sänkningen och behöll volymen i någon sekund innan det började igen, lite som om något program som blev bort prioriterat av windows och slutade svara ett kort tag...

Jag har gjort 2 st systemåterställningar nu, ena är definitivt äldre än detta problem men problemet kvarstår.
Just nu lutar det mot att jag får installera om men det är ju jobbigt

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darkages:

Bra tips, tänkte inte på detta själv men tyvärr löste det inte mitt problem

Reglaget rör sig och jag får upp denna på skärmen. http://i.imgur.com/OIue551.jpg
Jag kan med musen höja ljudet men det sänks direkt. Men jag har märkt när jag bråkade med den att ibland tog den en paus från sänkningen och behöll volymen i någon sekund innan det började igen, lite som om något program som blev bort prioriterat av windows och slutade svara ett kort tag...

Jag har gjort 2 st systemåterställningar nu, ena är definitivt äldre än detta problem men problemet kvarstår.
Just nu lutar det mot att jag får installera om men det är ju jobbigt

Det där ser inte ut som volymreglaget som tillhör win, har du provat att installera om programmet/drivern som ger den där kontrollen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där ser inte ut som volymreglaget som tillhör win, har du provat att installera om programmet/drivern som ger den där kontrollen ?

Jo det där är Windows tror jag, jag får upp den när jag höjer/sänker volymen från headsetet...

TS, din volymknapp på headsetet kanske ligger i? Om du använder hörlurar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

Bra tips, tänkte inte på detta själv men tyvärr löste det inte mitt problem

Reglaget rör sig och jag får upp denna på skärmen. http://i.imgur.com/OIue551.jpg
Jag kan med musen höja ljudet men det sänks direkt. Men jag har märkt när jag bråkade med den att ibland tog den en paus från sänkningen och behöll volymen i någon sekund innan det började igen, lite som om något program som blev bort prioriterat av windows och slutade svara ett kort tag...

Jag har gjort 2 st systemåterställningar nu, ena är definitivt äldre än detta problem men problemet kvarstår.
Just nu lutar det mot att jag får installera om men det är ju jobbigt

Har du några hörlurar inkopplade eller vad för ljudenheter har du?

Händer det när något program startar på datorn. Tex, skype, ts eller typ något spel?

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
det eller liknande det får jag fram när jag sänker med tangentbordet då inga problem vad jag vet.

om du kooplar ut alla enheter (ev. har kvar mus) och testar att höja volymen vad händer då?

tänker ifall antingen tangentbords volymknapp hängt sig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Som jag skrev i första inlägget så har jag provat att koppla ur mus och t-bord var för sig, för att fortfarande kunna ändra volymen men problemet kvarstår.

Jag har en logitech k810 blåtands tangetbord och en vanlig gammalt tangetbord med ps2 kontakt (blåtand funkar inte i bios eller med dualboot) samt en logitech mus VX revolution. Däremot har jag inte provat att starta om efter att kopplat ur något av dem.
Edit: glömde ett numeriskt t-bord, logitech n305.

Äger inget headset utan vanliga lurar och högtalare som drivs med en varsin förstärkare, där jag också ändrar ljudvolymen i normala fall. Använder en gammal enkel usb-ljudkort.

Mitt nästa steg är nog att aktivera den inbyggda ljudkortet igen och byta samt att avinstallera logitechs program och se om det hjälper.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

@darkages:
som jag skrev koppla ur alla enheter.

den volymnivå-visaren får jag fram när jag ändrar volym med mitt externa ljudkort, så kan vara något i usb ljudkortet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@darkages:
som jag skrev koppla ur alla enheter.

den volymnivå-visaren får jag fram när jag ändrar volym med mitt externa ljudkort, så kan vara något i usb ljudkortet

Tog fram en gammal usb-mus nu och ska testa med den.
Man vet ju aldrig förrns man testar men mitt externa ljudkort har ingen volymkontroll, det är en usb port och 2 st 3.5mm portar för ljud ut och in. Jag har också testar att installera om drivrutinen för den redan.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

hittade detta, Men som andra skriver koppla ur allt, samt avinstallera drivrutinerna för ljudkort etc och starta om så installerar den ju om drivrutinerna och då kanske det slutar bråka.

The advice in this thread fixed my issue immediately. Quoted here in case you find this thread on Google (below is from superuser link):
Apparently it's a driver (Realtek supposedly) problem with Windows 10 that causes this issue, that is, playing a video anywhere (youtube, local file, etc.), pausing, waiting a few seconds, and playing again would result in a volume change without any real change in the speaker volume meter.
The following fixed it for me:
Click start and type sound and hit enter (to open the Sound window). Or you can alternatively right-click on the sound icon in the tray area and select Sounds.
Select the Playback tab and then right-click on the Speakers and select Properties.
Go to Enhancements tab (if you have it) and uncheck Disable all sound effects (or any similar thing you might have in there).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

hittade detta, Men som andra skriver koppla ur allt, samt avinstallera drivrutinerna för ljudkort etc och starta om så installerar den ju om drivrutinerna och då kanske det slutar bråka.

The advice in this thread fixed my issue immediately. Quoted here in case you find this thread on Google (below is from superuser link):
Apparently it's a driver (Realtek supposedly) problem with Windows 10 that causes this issue, that is, playing a video anywhere (youtube, local file, etc.), pausing, waiting a few seconds, and playing again would result in a volume change without any real change in the speaker volume meter.
The following fixed it for me:
Click start and type sound and hit enter (to open the Sound window). Or you can alternatively right-click on the sound icon in the tray area and select Sounds.
Select the Playback tab and then right-click on the Speakers and select Properties.
Go to Enhancements tab (if you have it) and uncheck Disable all sound effects (or any similar thing you might have in there).

Ska testa igen nu med att avinstallera ett gäng program och drivrutiner. Jag har däremot redan avinstallerat drivisarna för ljudkortet men skam den som ger sig

Läste också om realtek buggen, jag har en usb-ljudkort AureonDualUSB från Terratec. Men jag ska nog prova att aktivera det inbyggda nu istället (just nu avaktiverat i bios)

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Hade jag haft tid som hade jag nog tagit en sak i taget men nu bytte jag mus och t-bord samt ljudkortet och avinstallerade logitech drivisar med rapr.exe och blåtands drivisar via device manager. Sen stod datorn på i drygt 6 timmar utan problem. Förhoppningsvis är problemet löst nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma igen och har använt datorn i några dagar utan problem.

Visa signatur

minhembio.com/darkages