Skanner : Plustek OpticSlim 1180 vs Mustek ScanExpress A3 USB 2400 Pro

Permalänk
Medlem

Skanner : Plustek OpticSlim 1180 vs Mustek ScanExpress A3 USB 2400 Pro

Hej alla.

Jag är på väg att införskaffa mig en skanner och behöver alla råd jag kan få. Är helt novis inom området och google kan inte hjälpa mig.
Anledningen till att jag behöver en skanner är att jag ska skanna in äldre litteratur (läs Datormagazin 1986-1995) och lägga ut på nätet. Känner att det finns så mycket kulturskatt som behöver bevaras och göras tillgänglig för allmänheten.
Med ett behov av en A3-skanner och begränsad budget finner jag enbart 2 alternativ att välja mellan...

1. Mustek ScanExpress A3 USB 2400 Pro
2. Plustek OpticSlim 1180

Denna enda direkta skillnaden jag kan se är maxupplösningen där Mustek har 2400x2400 och Plustek 1200x1200. Kommer detta spela någon roll för mig, med tanke på att mina PDF:er troligen kommer ligga på 300dpi?
Mustek har fått väldigt varierat omdöme medan jag har svårt att hitta ett endaste betyg på Plustek. Någon som har någon uppfattning av dessa skannrar eller vilket behov jag har i mitt projekt.
Rent spontant känns det som jag borde bli nöjd oavsett men 2500-3000 kr är mycket att gambla med så jag är tacksam för alla råd.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt dessa scanners så jag kan inte kommentera dem specifikt, men utvecklingen på scanners går inte så snabbt framåt och det har inte hänt så mycket de senaste 10 åren, utan de allra flesta scanners, åtminstone flatbäddsscanners, brukar leverera ganska bra kvalitet.
De större skillnaderna brukar i regel ligga i mjukvaran. Det är många som brukar skippa den medföljande programvaran som rätt ofta är "sådär" och köra vuescan istället, om det stödjer den aktuella scannern.

Så jag har eg inte något mer handgripligt att säga än att jag inte tror att du kommer att se så stora skillnader i resultatet.

För vad det är värt fann jag några användarrecensioner på B&H av Plustek-scannern.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/1097828-REG/plustek_78...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 680xx:

Anledningen till att jag behöver en skanner är att jag ska skanna in äldre litteratur (läs Datormagazin 1986-1995) och lägga ut på nätet. Känner att det finns så mycket kulturskatt som behöver bevaras och göras tillgänglig för allmänheten.

Glöm inte att skaffa upphovsrättsinnehavarens tillstånd innan du tillgängliggör materialet för allmänheten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipsen.
Eftersom Vuescan verkar stödja bägge skannrarna så spelar det nog ingen större roll vilken man väljer. För 1200*1200 bör väl räcka för att skanna litteratur?
Angående upphovsrätten tänkte jag ta kontakt med Christer Rindeblad (dåvarande chefredaktör) och stämma av innan publisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1200x1200 är rätt snålt om du skannar a3 och text. Det kan bli ganska svårläst.

Ett annat alternativ är att du skaffar en giljotin och en a4 skanner istället. Tidningarna kommer såklart inte vara det samma men du har långt mer att välja på när det kommer till skanner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

1200x1200 är rätt snålt om du skannar a3 och text. Det kan bli ganska svårläst.

Varför skulle scannerns storlek ha betydelse för vad för upplösning som krävs?

Normalt sett räcker 300dpi/ppi om man ska skiva ut det man scannar i samma storlek som originalet. Ska man bara visa det på skärmen räcker oftast 150ppi långt, om det inte är väldigt liten text/små detaljer.