Permalänk
Medlem

Anslut VPN automatiskt med Win10

Hej

Har precis köpt en VPN som jag ansluter via Windows 10, se nedan.

Jag behöver hela tiden trycka på nätverksikonen, välja mina VPN och sedan trycka anslut, vilket kommer göra att jag kommer glömma ansluta den.

Finns det något bra sätt att få den att ansluta automatiskt? Har läst lite guider på google men får det ej att fungera.

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEWirex:

Hej

Har precis köpt en VPN som jag ansluter via Windows 10, se nedan.

http://i.imgur.com/bDyz80r.png

Jag behöver hela tiden trycka på nätverksikonen, välja mina VPN och sedan trycka anslut, vilket kommer göra att jag kommer glömma ansluta den.

Finns det något bra sätt att få den att ansluta automatiskt? Har läst lite guider på google men får det ej att fungera.

Automate VPN connection – AFTER logon
Nu tror jag dock inte att lägga den i Startup kommer att fungera i Win 10 (se nedanstående), utan bat-filen måste troligtvis köras manuellt.

Det verkar som Win 10 "inte riktigt gillar" command från bat-filer (de måste köras som Administratör), så man måste höger klicka på den och välja "kör som Administratör".
Det spelar ingen roll om ens konto är Administratör redan eller inte.

Om du redan har sett och provat vad som sägs i länken, är det ovanstående som gör att det inte fungerar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Automate VPN connection – AFTER logon
Nu tror jag dock inte att lägga den i Startup kommer att fungera i Win 10 (se nedanstående), utan bat-filen måste troligtvis köras manuellt.

Det verkar som Win 10 "inte riktigt gillar" command från bat-filer (de måste köras som Administratör), så man måste höger klicka på den och välja "kör som Administratör".
Det spelar ingen roll om ens konto är Administratör redan eller inte.

Om du redan har sett och provat vad som sägs i länken, är det ovanstående som gör att det inte fungerar.

Precis det jag provat, dock utan framgång. Provade även att köra rasdial via schemaläggaren, även det utan framgång... Irriterande att inte Microsoft har tänkt på detta...

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror jag lyckades lösa det..ish

Låter schemaläggaren köra bat filen som administratör, då fungerar det förutom att det kommer upp ett cmd fönster ett par sekunder med mitt lösenord i klartext... men men, den ansluter själv i allafall

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!