köpte hörlursförlängningskabel, hör ett brummande när jag använder den?

Permalänk

köpte hörlursförlängningskabel, hör ett brummande när jag använder den?

tjena, köpte koss the plug hörlurar och gillar ljudet i dem, men lite kort sladd så köpte en 3.5mm hona hane 2m förlängningskabel, nån billig 50krs kabel på webhallen deltaco typ, men fick höra att det inte skulle göra någon skillnad i ljudkvalitet på så korta avstånd typ,

själva ljudet i sig är bra men det skumma är att det kommer ett surrande/brummande ljud när jag använder förlängaren, om jag rör vid den delen av kabeln där förlängningen kopplas ihop med hörlurarna med fingrarna, så försvinner ljudet

lär vara någon isoleringsgrej eller så? kollat om något sitter löst eller så men det gör det ej, kan jag lösa det utan att köpa en bättre/annan förlängningskabel?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

tjena, köpte koss the plug hörlurar och gillar ljudet i dem, men lite kort sladd så köpte en 3.5mm hona hane 2m förlängningskabel, nån billig 50krs kabel på webhallen deltaco typ, men fick höra att det inte skulle göra någon skillnad i ljudkvalitet på så korta avstånd typ,

själva ljudet i sig är bra men det skumma är att det kommer ett surrande/brummande ljud när jag använder förlängaren, om jag rör vid den delen av kabeln där förlängningen kopplas ihop med hörlurarna med fingrarna, så försvinner ljudet

lär vara någon isoleringsgrej eller så? kollat om något sitter löst eller så men det gör det ej, kan jag lösa det utan att köpa en bättre/annan förlängningskabel?

Det låter som du hittat en kabel som ger dålig kontakt eller har dålig skärm på nått sätt för en kort kabel som är "hel och bra" ska inte påverka på det viset om du befinner dig i ett normalt rum med normala nivåer på störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du hittat en kabel som ger dålig kontakt eller har dålig skärm på nått sätt för en kort kabel som är "hel och bra" ska inte påverka på det viset om du befinner dig i ett normalt rum med normala nivåer på störningar.

bara att köpa ny kabel då? tänkte om det går att mecka ihop en lösning själv på nåt vis, ledande tejp eller något på den delen jag nämner? värdelöst?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte reklamera kabeln ? Vad har du för ljudkälla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte reklamera kabeln ? Vad har du för ljudkälla ?

vet faktiskt inte, köpte den för 50kr på webhallen, kan gå in och fråga dem antar jag... hade hellre fixat det om det går att fixa själv, ljudkällan är ljud/stereo ut på ett gammalt creative audigy pci kort, hur bra som helst om jag kör utan förlängningen, men samtidigt känns mitt datorchassi typ lite svagt strömförande när man rör vid det, antar att jag har nån ledning/jord/isolerings issue någonstans kanske?

tacksam för alla tips iaf!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

vet faktiskt inte, köpte den för 50kr på webhallen, kan gå in och fråga dem antar jag... hade hellre fixat det om det går att fixa själv, ljudkällan är ljud/stereo ut på ett gammalt creative audigy pci kort, hur bra som helst om jag kör utan förlängningen, men samtidigt känns mitt datorchassi typ lite svagt strömförande när man rör vid det, antar att jag har nån ledning/jord/isolerings issue någonstans kanske?

tacksam för alla tips iaf!

Det blir ofta ljudproblem om man har ojordat vägguttag till datorn men hörlurar brukar fungera för de är inte nätanslutna i sig men är kabeln "gles i skärmen" och ökar impedansen kan det ev bli störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ofta ljudproblem om man har ojordat vägguttag till datorn men hörlurar brukar fungera för de är inte nätanslutna i sig men är kabeln "gles i skärmen" och ökar impedansen kan det ev bli störningar.

I see, rätt säker på att uttaget är ojordat på väggen, men sedan kör jag med jordad förgreningskontakt därifrån till dator osv, vilket förmodligen är irrelevant om vägguttaget är ojordat, något jag kan "quickfixa" situationen med utan att byta vägguttag?

tänker att isolerande eller ledande tejp eller nåt där hörlurarna kopplas in, om brummandet försvinner när jag rör vid denna metalldel med fingrarna, borde inte någon isolerande/ledande tejp göra samma sak typ? :S

tack!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

I see, rätt säker på att uttaget är ojordat på väggen, men sedan kör jag med jordad förgreningskontakt därifrån till dator osv, vilket förmodligen är irrelevant om vägguttaget är ojordat, något jag kan "quickfixa" situationen med utan att byta vägguttag?

tänker att isolerande eller ledande tejp eller nåt där hörlurarna kopplas in, om brummandet försvinner när jag rör vid denna metalldel med fingrarna, borde inte någon isolerande/ledande tejp göra samma sak typ? :S

tack!

Har svårt att tro att du kan tejpa det, det finns visserligen ledande tejp men den är svindyr så det är hursomhelst en dålig metod, det finns inga genvägar om det ska bli bra utan en ordentlig kabel med bra kontakter är det som gäller om du inte ska dra om elen eller byta ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har svårt att tro att du kan tejpa det, det finns visserligen ledande tejp men den är svindyr så det är hursomhelst en dålig metod, det finns inga genvägar om det ska bli bra utan en ordentlig kabel med bra kontakter är det som gäller om du inte ska dra om elen eller byta ljudkort.

mhm, byter moderkort ikväll typ till z170 pro gaming med integrerat ljudkort =/ hoppas det går bättre då annars byter jag kabel

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Borde inte det gå att lösa med en klump ferrit på hörlurskabeln?

Jag är ganska säker på att jag löste min oskärmade förlängningskabel till hörlurarna på det viset...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Borde inte det gå att lösa med en klump ferrit på hörlurskabeln?

Jag är ganska säker på att jag löste min oskärmade förlängningskabel till hörlurarna på det viset...

Kanske, en ferrit dämpar främst höga frekvenser tex om man "hör video" men det går alltid att prova om man vill, inget går sönder av att man testar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Borde inte det gå att lösa med en klump ferrit på hörlurskabeln?

Jag är ganska säker på att jag löste min oskärmade förlängningskabel till hörlurarna på det viset...

finns det skärmade förlängningskablar i typ vanliga databutiker som inte kostar mycket?

ferrit? är det typ vanligt järn ?

vill helst fixa det själv utan att byta ut kabeln, om möjligt

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

finns det skärmade förlängningskablar i typ vanliga databutiker som inte kostar mycket?

ferrit? är det typ vanligt järn ?

vill helst fixa det själv utan att byta ut kabeln, om möjligt

Normalt sett är kablarna skärmade men de kan vara olika bra skärmade med allt från en gles fläta till flera helt täta lager, det vanligaste är en relativt tät fläta.
Ferritblock finns på Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Normalt sett är kablarna skärmade men de kan vara olika bra skärmade med allt från en gles fläta till flera helt täta lager, det vanligaste är en relativt tät fläta.
Ferritblock finns på Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

nice! men tycker du jag borde först byta ut kabeln till en ny eller dyrare från webhallen, och om det skulle vara samma situation sen skaffa ferritblocket för 29kr och prova? ^^

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

nice! men tycker du jag borde först byta ut kabeln till en ny eller dyrare från webhallen, och om det skulle vara samma situation sen skaffa ferritblocket för 29kr och prova? ^^

Att kabeln är bra är viktigare än ferriter för de gör troligen ingen större skillnad i det här fallet för det är antagligen inget problem som beror på så höga frekvenser att de påverkar särskilt mycket.
Det är bättre att leta en kort kabel med bra kontakter och skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter absolut som dålig skärmning på kabeln, du kan ju testa att dra den på ett sånt sätt att den inte ligger mot någon annan elektronik. brummandet kommer nog från att kabeln känner av ett magnetfält från närliggande elektronik (tex själva datorn). Osäkert om skärmningen på kabeln saknas eller om den helt enkelt är trasig. Annars vore en "ful fix" kanske möjlig genom att ta en krokodilklämma i skarven mellan kablarna och sätta andra änden av kabeln mot något jordat tex datorns chassi om du kan jorda med fingrarna borde du kunna göra det med annat också. känns dock inte direkt som en permanent lösning

Permalänk
Medlem

Du kan testa att lägga nåt varv aluminiumfolie runt kontakten (där du kopplar hörlurskabeln med förlängningen) och se om det hjälper. Isf är det förmodligen dålig kontakt som släpper igenom störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tauc:

Låter absolut som dålig skärmning på kabeln, du kan ju testa att dra den på ett sånt sätt att den inte ligger mot någon annan elektronik. brummandet kommer nog från att kabeln känner av ett magnetfält från närliggande elektronik (tex själva datorn). Osäkert om skärmningen på kabeln saknas eller om den helt enkelt är trasig. Annars vore en "ful fix" kanske möjlig genom att ta en krokodilklämma i skarven mellan kablarna och sätta andra änden av kabeln mot något jordat tex datorns chassi om du kan jorda med fingrarna borde du kunna göra det med annat också. känns dock inte direkt som en permanent lösning

intressant det med krokodilklämman, kanske blir en sån fulfix haha

för det är skumt, kopplar jag in mina koss hörlurar till macbooklaptopen på jobbet, inget brummande, kopplar jag in dem direkt till ljudkortet där hemma får jag ett extremt svagt brummande, kopplar jag in förlängningskabeln blir brummandet mycket starkare,

men sätter jag fingret som sagt på metallkontakterna där förlängningskabel och hörlurskontakt möts/kopplas ihop, så försvinner brummandet HELT (blir bättre än med hörlurar direkt i ljudkortet, även om brummandet då är väldigt svagt vid direktkoppling)

har 2-3 andra hörlurar och headset hemma och inga av dem susar eller brummar direkt mot ljudkortet iaf känner att mitt chassi är strömförande också typ lol, väldigt svagt men ändå, kollat så att inga kablar korsar andra kablar eller ligger för nära annan elektronik så att säga, ser fint ut på den biten!

jag uppdaterar här så småningom med test av krokodilklämma och ev. ny kabel

tack!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Skrivet av Thewli:

Du kan testa att lägga nåt varv aluminiumfolie runt kontakten (där du kopplar hörlurskabeln med förlängningen) och se om det hjälper. Isf är det förmodligen dålig kontakt som släpper igenom störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

provar det också

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

finns det skärmade förlängningskablar i typ vanliga databutiker som inte kostar mycket?

ferrit? är det typ vanligt järn ?

vill helst fixa det själv utan att byta ut kabeln, om möjligt

Ingen aning...

Ja, typ. Ferrit-klumpar kan du köpa på ELFA i alla olika storlekar eller så kannibaliserar du ett gammalt tangentbord eller displayport-kabel.

Kan jag så borde du kunna lösa det med...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)