RX 480 8GB, fläkten slutar att fungera

Permalänk

RX 480 8GB, fläkten slutar att fungera

Mitt kort började att krångla lite lätt i Lördags morse (datorn hade krashat/startat om under natten till Lördagen), fläkten går ner på 0 RPM.

Efter att jag har startat upp datorn, så fungerar fläkten som den ska. Men efter ett tag så går fläkten upp i runt 5000RPM (medans tempen visar cirka 45C), det går heller inte att ställa in fläkthastigheten medans den har sitt lilla ryck.

När fläkten väl har åkt upp i 100% för att sedan gå ner till 0RPM (enligt SpeedFan), så går det ej att ställa in fläkthastigheten via SpeedFan.

Det har enbart hänt två gånger ännu, en gång i Lördags och en gång idag.
När det hände idag så testade jag att starta upp Elite: Dangerous, och det gick bra att spela i ett par minuter för att datorn sedan skulle stängas av helt (ingen blåskärm eller dylikt), när jag startade upp datorn (~5 sekunder efter att den hade stängs av), så gick fläkten på högvarv i ett par sekunder för att sedan lugna ner sig, när Windows sedan var igång så låg GPU tempen runt 60C.

I skrivande stund så ligger tempen på 34C i idle (818RPM/20%).

Så vitt jag vet så har inga nya drivrutiner eller dylikt installerats på sistånde

Kan tilläggas att datorn har fungerat felfritt i 2 månader

Specs
Sapphire RX 480 8GB
I5 6600K
Gigabyte Z170-HD3
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Samsung 850-Series EVO 250GB
Windows 10

Tack på förhand

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Dual-X incorporates two ball bearing (85% longer lifespan) fans and is completely noiseless under low-load operation thanks to its semi-passive nature.

Semipassiv kylare alltså.
http://sapphirenation.net/sapphire-nitro-radeon-rx-480-techni...

Låter som du gjort något med speedfan så fläktarna inte drar igång när dom ska?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Semipassiv kylare alltså.
http://sapphirenation.net/sapphire-nitro-radeon-rx-480-techni...

Låter som du gjort något med speedfan så fläktarna inte drar igång när dom ska?

Nu är jag inte helt hundra på ifall min är semipassiv, men det är inte Nitro+ modellen jag har.
Fläktarna fungerar oftast som dom ska, om jag sitter och spelar något spel så kan kortet gå upp i 50-60C (och fläktarna låter), för att sedan kylas ner till ~40C när jag slutar spelar.

Det är när den random går upp i 100% med fläktarna (utan att den är varm) för att sedan gå ner till 0% och inte vilja starta efter det (det går inte ens att ställa in fläkthastigheten i SpeedFan, när den har gjort så).

Jag kan inte minnas att jag har varit inne och mixtrat med settings i SpeedFan, men jag får testa att avinstallera det imorgon och se ifall det blir bättre : )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

@Katten_BoB: ställ in med Sapphires programvara istället. Låter nästan som ett mjukvaruproblem

Visa signatur

tomt