Permalänk
Medlem

A-MVA vs A-MVA+ märkbar skillnad?

Jag skulle vilja nergradera mig till mindre skärmar och då jag redan använt och är nöjd med GW2270H står valet mellan den och nyare modellen GW2270HM.

GW2270H har enligt Benq en VA panel, antar att detta är en A-MVA de menar?

Det har kommit en ny modell som heter Benq GW2270HM, vanliga H modellen betecknas att den har VA panel medans HM modellen betecknas med A-MVA+ panel.

enligt http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm#v... så har A-MVA 4 domäner medans A-MVA+ har 8 domäner, vad betyder detta i praktiken?

Tycker att GW2270H är behaglig och blir nog den, fast om enda skillnaden är bättre färger kanske jag borde ta HM versionen istället?

ps. kommer inte spela på dessa skärmar, vet att VA paneler oftast inte rekommenderas.

Permalänk
Bildexpert 📺

@joioi50: Vad det innebär i praktiken är svårt att säga eftersom det är så mycket mer än enbart detaljer i panelens konstruktion som inverkar för hur produkten, själva skärmen upplevs. Tekniken med fler domäner på A-MVA-panelerna handlar om att minska försämringen av färger i vinklar.

Din utgångspunkt i frågan är därför mer avgörande. Är försämringen av färger i vinklar ett stort problem för dig i dagsläget på GW2270H så bör du kanske vända dig till en lämpligare produkt? Till exempel bättre skärmar med IPS-teknik, snarare än att leta efter en skärm med en VA-panel som är lite mindre dålig än andra VA-paneler.

Sedan kan det finnas andra produktfördelar med GW2270HM som inte har direkt med panelen att göra. Det kan finnas optimeringar och förbättringar på annat håll också. Till och med försämringar. Med andra ord: för att verkligt svar få svar på de praktiska skillnaderna måste du helt enkelt jämföra de två produkterna.