Har min sambo fått sitt applekonto hackat?

Permalänk

Har min sambo fått sitt applekonto hackat?

LÄNKTEXT

Vi upptäckte att enhet loggat in på hennes konto som vi inte känner igen. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt. Är det en "glitch" hos Apple eller har det blivit hackat?

Om det blivit hackat, vad rekommenderar ni att man ska göra då (utöver byta lösenord där samt kanske på alla andra ställen som är viktiga?)

Permalänk
Medlem

kan säkert vara någon bugg men man vet aldrig, på mina senaste 2 imacs jag hade fick jag imessages som inte var menat till mig... det ännu konstigare var att dom som skulle få meddelandena bodde i närheten av mig efter lite efterforskning... dvs meddelandena gick till både min dator och till deras enheter...

Skandal kan man tycka...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ser konstigt ut om det inte är så att du återställt någon annan maskin eller att imessage just slagits på.

Vad kör ni för Apple produkter i hemmet?
Och jag tror att en enhet måste vara påloggad med icloud för att kunna köra imessage, så logga in på icloud.com(men sambos konto) och kolla vilka enheter som kör mot hennes konto. DU kan även där få kordinater var den enheten befinner sig eller köra en delete på den.

Har din Sambo några jailbreakade iOS enheter ?

Permalänk

Aktivera 2FA. Om du har uppdaterat datorn med senaste macOS och sedan loggat in till iCloud kan jag tänka mig att det där meddelandet dyker upp.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Som sagt vi/min sambo är inger ingen macbook pro (eller mac) utan hon har en ipad och en iphone samt att jag kör också en ipad på hennes konto.

Var inne på icloud men denna enheten fanns inte där. Frågan återstår om det var något tillfälligt fel eller om den blivit hackad... Är det någon annan säkerhetsåtgärd man kan vidta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Är det någon annan säkerhetsåtgärd man kan vidta?

Byta lösenord...!?

Vet inte om iCloud stödjer tvåfaktoreautentisering men det är annars nästa logiska steg.
Edit: https://support.apple.com/en-us/HT204915

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Oj detta blir verkligen mer konstigt och oroande... Nu såg min sambo att det var skickat en massa sms (till hennes iphone) med kinesiska tecken??? Så att det blivit hackat är nog troligt. frågan är vad dess kinesiska sms gör... Är det för att försöka få in skadlig kod. För jag menar. Varför skulle en kines hacka en svensk telefon för att skicka sms?

Permalänk
Medlem

Du ska nog vara mer orolig över det mastercard eller visa som är kopplat till kontot än att dom skickar gratis meddelanden med iMessage.

Dom lär kunna köpa presentkort m.m. om dom har lösenordet.

Eventuell annan känslig information i anteckningarna eller bilder om hon syncat dessa mot iCloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Oj detta blir verkligen mer konstigt och oroande... Nu såg min sambo att det var skickat en massa sms (till hennes iphone) med kinesiska tecken??? Så att det blivit hackat är nog troligt. frågan är vad dess kinesiska sms gör... Är det för att försöka få in skadlig kod. För jag menar. Varför skulle en kines hacka en svensk telefon för att skicka sms?

Vaför skulle den vara hackad? bara för att någon skickar sms på kinesiska?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Oj detta blir verkligen mer konstigt och oroande... Nu såg min sambo att det var skickat en massa sms (till hennes iphone) med kinesiska tecken??? Så att det blivit hackat är nog troligt. frågan är vad dess kinesiska sms gör... Är det för att försöka få in skadlig kod. För jag menar. Varför skulle en kines hacka en svensk telefon för att skicka sms?

SMS eller imessage?

Är någon av iOS enheterna jailbreakade?

Permalänk

Ser ut att vara imessage. Ringde Apple och det ska vara lungt om man byter lösenord. Tack för tipset ang autentisering, ska sätta på det. Får också hålla lite koll om kontokortet blivit använt (till apple store eller liknade) men inget som vi kunde hitta nu iaf vilket var skönt..

Edit: nej ingen enhet var jailbreakad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ser ut att vara imessage. Ringde Apple och det ska vara lungt om man byter lösenord. Tack för tipset ang autentisering, ska sätta på det. Får också hålla lite koll om kontokortet blivit använt (till apple store eller liknade) men inget som vi kunde hitta nu iaf vilket var skönt..

Edit: nej ingen enhet var jailbreakad.

Återanvänt lösenord, kanske?

Har ju läckt användardatabaser till höger och vänster (se t.ex. https://haveibeenpwned.com/) så det kan ju vara att någon bara testat alla från någon av dessa läckor för att se vilka som även fungerar på Apple.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Någon försökte logga in på mitt Steam häromdagen...nån från Tjeckien..jag ordnade nytt lösenord på direkten, och gjorde min profil privat för alla utan vänner.

Kanske TS med ska göra? Byt lösen och privat..vet dock inte om man kan vara anonym på Apple-fronten.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Viktigt är att man också byter lösenord till den mail som är kopplad till tjänsten (dig lösenordsåterställning skickas), som här icloud.
Och självklart så sätter man inte samma lösen på mail som på icloud.

Har man svårt att komma ihåg lösen så skriv ner på ett lite kryptiskt sätt och göm i byrålådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Viktigt är att man också byter lösenord till den mail som är kopplad till tjänsten (dig lösenordsåterställning skickas), som här icloud.
Och självklart så sätter man inte samma lösen på mail som på icloud.

Har man svårt att komma ihåg lösen så skriv ner på ett lite kryptiskt sätt och göm i byrålådan.

En lösenordshanterare är ju annars en väg till att slippa behöva hantera hundratals kryptiska papperslappar i byrålådan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En lösenordshanterare är ju annars en väg till att slippa behöva hantera hundratals kryptiska papperslappar i byrålådan.

Absolut, men inte alla som är mogna för just det. Men håller helt med.

Permalänk
Medlem

till TS, så vad har hänt, vad kom ni fram till?
Alltid kul att läsa vad lösningen blev.

Permalänk

Tjena. Efter samtalet med Apple så gjorde vi inte så mkt mer än att byta lösenord på i princip alla inlogg. Har inte blivit debiterat ngt på kortet och det har inte varit något annat konstigt efter detta.

Om hon lärt sig något är det att inte ha väldigt enkla lösenord till viktiga tjänster utan att köra små/stora/bokstäver/siffror ja ni vet.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men loggar man in på icloud.com så kan man ju ta bort enheter man inte känner igen. Men skönt att inga pengar försvunnit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

logga in på https://appleid.apple.com/#!&page=signin och se vilka devices som är kopplade till IDt.
Byt lösenord när du även är på gång.

Permalänk
Medlem

Jag har som regel att allt av värde samt eventuella master mails m.m. ska alltid vara minst 2 stegsverifiering (helst till min mobil) på samt max längd och max komplexitet som tillåts, resten är inte så noga då du typ alltid kan återställa eller se om någon försöker ändra något. Allt som är på något sätt kopplat till pengar har jag så att det alltid behövs skrivas in koden för att använda, segt om det är något på playstore som man vill ha iom att de så är ett randomiserat 64 chars lösen med alla varianter av tecken men värt det om något kommer på vift.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood