Har skickat in hårddisk till dataräddningsföretag

Permalänk

Har skickat in hårddisk till dataräddningsföretag

Hej!

Lite bakgrund: En av mina hårddiskar (inte den som Windows är installerad på, går att logga in) till min stationära PC slutade (plötsligt) upptäckas i systemet för drygt 1 vecka sen. Jag skulle bara föra över lite filer. Den syntes inte i BIOS, Windows och inte heller i Diskhanteraren. Hårddisken gjorde inga märkvärdiga läten ifrån sig, och man kunde höra att den fortfarande snurrade eller var igång (antar att det var plattorna inuti som snurrade runt). Datorn hängde sig innan den försvann från systemet. Jag startade om datorn, då syntes den en kort stund i Windows men sen försvann den igen. Hade ingen aning just då vad jag skulle göra eller vad felet var så jag kopplade ur den och tog ut den från datorn. Lite mer än 2TB data fanns på disken, personliga filer m.m. Hårddisken är en Seagate Barracuda 3TB ST3000DM001 (ja vet, läste också att många andra har haft problem med den), cirka 3 år gammal. Varför gjorde jag inte backup på all min data? Utav lathet helt enkelt. Så, det som har hänt har hänt. Jag bestämde mig för att kontakta ett dataräddningsföretag, Soondata.se .

Jag behöver eran hjälp här. Analysen är klar (gratis) och enligt dem så ska allt kosta mig 5,445kr inkl. moms. Innan jag går vidare med ärendet vill jag gärna höra lite snabbt vad ni tycker. Ser ni några frågetecken i deras beskrivning eller i deras kostnadsförslag? Bild nedan.

En annan sak. Tittar man på villkoren på deras hemsida så står det allra längst ner:
Snabbanalys inom 3 timmar
Alla kunder garanteras en snabbanalys inom 3 timmar. Tiden räknas från det att ärendet påbörjas. Analys skickas via email till den address som angivits vid kundregistreringen. Om vi misslyckas med att hålla den garanterade tiden så bjuder vi på hela kostnaden för dataräddningen inklusive en 1TB USB hårddisk.

Gäller det mig, för att enligt ärendeloggen på deras sida så står det att analysen påbörjades igår? Alltså har analysen tagit mer än 3 timmar eller är det jag som har missuppfattat nåt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sircarlos101:

Hej!

Lite bakgrund: En av mina hårddiskar (inte den som Windows är installerad på, går att logga in) till min stationära PC slutade (plötsligt) upptäckas i systemet för drygt 1 vecka sen. Jag skulle bara föra över lite filer. Den syntes inte i BIOS, Windows och inte heller i Diskhanteraren. Hårddisken gjorde inga märkvärdiga läten ifrån sig, och man kunde höra att den fortfarande snurrade eller var igång (antar att det var plattorna inuti som snurrade runt). Datorn hängde sig innan den försvann från systemet. Jag startade om datorn, då syntes den en kort stund i Windows men sen försvann den igen. Hade ingen aning just då vad jag skulle göra eller vad felet var så jag kopplade ur den och tog ut den från datorn. Lite mer än 2TB data fanns på disken, personliga filer m.m. Hårddisken är en Seagate Barracuda 3TB ST3000DM001 (ja vet, läste också att många andra har haft problem med den), cirka 3 år gammal. Varför gjorde jag inte backup på all min data? Utav lathet helt enkelt. Så, det som har hänt har hänt. Jag bestämde mig för att kontakta ett dataräddningsföretag, Soondata.se .

Jag behöver eran hjälp här. Analysen är klar (gratis) och enligt dem så ska allt kosta mig 5,445kr inkl. moms. Innan jag går vidare med ärendet vill jag gärna höra lite snabbt vad ni tycker. Ser ni några frågetecken i deras beskrivning eller i deras kostnadsförslag? Bild nedan.

http://i.imgur.com/GM9EdCV.jpg

En annan sak. Tittar man på villkoren på deras hemsida så står det allra längst ner:
Snabbanalys inom 3 timmar
Alla kunder garanteras en snabbanalys inom 3 timmar. Tiden räknas från det att ärendet påbörjas. Analys skickas via email till den address som angivits vid kundregistreringen. Om vi misslyckas med att hålla den garanterade tiden så bjuder vi på hela kostnaden för dataräddningen inklusive en 1TB USB hårddisk.

Gäller det mig, för att enligt ärendeloggen på deras sida så står det att analysen påbörjades igår? Alltså har analysen tagit mer än 3 timmar eller är det jag som har missuppfattat nåt?

Det verkar ok tycker jag. Men bemärk deras friskrivning på slutet. Om läshuvudet har skadat skivan så är det inte säkert att det går att rädda något av din data.

Angående deras snabbanalys så gör du nog bäst i att påtala för dem själv att det tagit längre tid än 3h från det att ärendet öppnats och se vad de säger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Aldrig hört talas om företaget, så drog en snabb googling och hittade detta som första träffen efter deras egna länkar... Känns inte helt betryggande

http://www.svartlista.se/index.php/it-och-media/soondata-kras...

Permalänk
Medlem

lite oroväckande vvad babbelfisk nämner.

rent spontant tycker jag 5 lax är billigt för 2 TB räddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Aldrig hört talas om företaget, så drog en snabb googling och hittade detta som första träffen efter deras egna länkar... Känns inte helt betryggande

http://www.svartlista.se/index.php/it-och-media/soondata-kras...

Lät inge vidare på texten. Känns som företaget kan hävda att det inte gick att rädda utan bevis till kund. Bara skruva isär disken och säga att man gjort allt man kunde och tjäna minst 5K.. Här har du delarna, hej och tack för stålarna !

Hoppas det inte är så för TS skull..

Permalänk
Medlem

Använda IBAS istället. Analysen kostar visserligen 1290:-
Kontakta dem om du vill ha mer info.

www.ibas.se

Permalänk
Medlem

Tycker inte "Snabbanalys inom 3 timmar" Låter så betryggande heller... Ett bra sätt att locka in snåla svenskar enligt mig.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kräv gratis då det tog mer än 3h. Annars byt bolag mot ett välrenommerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag skickade in min interna hårddisk till just soondata för kanske, 3 år sedan med bilder från olika semestrar som jag ansåg vara viktiga att spara och de löste det jättebra! För jag hade liknande problem att windows hittade disken men inte gick att läsa för att sedan försvinna.

Jag hade en liknande kostnad då de skickade mig en extern hårddisk med alla bilderna på.

Så jag skulle faktiskt rekommendera soondata.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det verkar ok tycker jag. Men bemärk deras friskrivning på slutet. Om läshuvudet har skadat skivan så är det inte säkert att det går att rädda något av din data.

Angående deras snabbanalys så gör du nog bäst i att påtala för dem själv att det tagit längre tid än 3h från det att ärendet öppnats och se vad de säger.

Ok, tack! Ska höra och se vad dem säger först.

Skrivet av babbelfisk:

Aldrig hört talas om företaget, så drog en snabb googling och hittade detta som första träffen efter deras egna länkar... Känns inte helt betryggande

http://www.svartlista.se/index.php/it-och-media/soondata-kras...

Oj :/ ...Jag tyckte företaget såg lite skumt ut efter att bara ha sett hemsidan. Men det här ser ju ganska illa ut om det är sant som personen beskriver.

Skrivet av pokelia:

lite oroväckande vvad babbelfisk nämner.

rent spontant tycker jag 5 lax är billigt för 2 TB räddning

Betydligt billigare än IBAS.se men frågan är ju om datan går att rädda alls.

Skrivet av Myllerman:

Lät inge vidare på texten. Känns som företaget kan hävda att det inte gick att rädda utan bevis till kund. Bara skruva isär disken och säga att man gjort allt man kunde och tjäna minst 5K.. Här har du delarna, hej och tack för stålarna !

Hoppas det inte är så för TS skull..

Ja, exakt.

Skrivet av Wip3:

Använda IBAS istället. Analysen kostar visserligen 1290:-
Kontakta dem om du vill ha mer info.

www.ibas.se

Jo men hårddisken är i Soondatas händer just nu. Sen vet jag inte om jag få den tillbakaskickad om jag väljer att inte fortsätta ärendet med Soondata. Därefter funderar jag på om det seriöst är värt 8 lax eller vad slutsumman nu blir om jag skulle behöva skicka den till IBAS istället. Dem verkar ju rätt proffsiga dock när det gäller sånna här grejjer.

Tack för alla svar.

Vi snackar inte om SUPER VIKTIGA filer här som skulle vara helt förödande om det gick förlorat, men det är ändå rätt mycket personligt som skulle vara kul och ha tillbaks (om nu chansen finns). Är den borta så är är den ju det... det får jag helt enkelt leva med. Men inte utan att ha gett en s.k. dataräddning en chans.

Har inte bestämt mig än hur jag vill fortsätta.

Skrivet av coze:

Jag skickade in min interna hårddisk till just soondata för kanske, 3 år sedan med bilder från olika semestrar som jag ansåg vara viktiga att spara och de löste det jättebra! För jag hade liknande problem att windows hittade disken men inte gick att läsa för att sedan försvinna.

Jag hade en liknande kostnad då de skickade mig en extern hårddisk med alla bilderna på.

Så jag skulle faktiskt rekommendera soondata.

Fick du betala extra för den externa hårddisken som de skickade med? Eller ingick detta i kostnadsförslaget? Minns du hur lång tid allting tog? Jag uppskattar all information du kan ge mig om ditt fall med Soondata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircarlos101:

Fick du betala extra för den externa hårddisken som de skickade med? Eller ingick detta i kostnadsförslaget? Minns du hur lång tid allting tog? Jag uppskattar all information du kan ge mig om ditt fall med Soondata.

Jag kollade i min mail nu och jag såg att min hårddisk kom fram till dem den 19/4/2013 och att jag skickade svar till att den hade kommit tillbaka till mig den 04/10/2013, så verkar ha tagit 6 månader (?!) vilket jag inte hade något minne av.

Men sanningen är samtidigt den att jag valde prioritet: "Ingen Prioritet" bara för att få ner kostnaden.

Jag fick betala för den extern hårddisken ~800:- så min slutsumma blev ~5800:- då räddningen kostade 4.925kr inklusive moms.

Permalänk
Skrivet av coze:

Jag kollade i min mail nu och jag såg att min hårddisk kom fram till dem den 19/4/2013 och att jag skickade svar till att den hade kommit tillbaka till mig den 04/10/2013, så verkar ha tagit 6 månader (?!) vilket jag inte hade något minne av.

Men sanningen är samtidigt den att jag valde prioritet: "Ingen Prioritet" bara för att få ner kostnaden.

Jag fick betala för den extern hårddisken ~800:- så min slutsumma blev ~5800:- då räddningen kostade 4.925kr inklusive moms.

Fick du all din data återställd till slut då (eller bara en del av det)? Inget krångel? Jag funderar på att gå vidare med ärendet. I mitt fall så kan det dock bli lite dyrare, men enligt dem så ska man inte behöva stå för någon kostnad om inga filer räddas.

Permalänk
Medlem

Nu känns 69kr i månaden - obegränsat storage hos Jottacloud riktig rimligt.
Nu har jag typ 500+ gb med bild och video, samt alla telefoner backade upp där.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Ahlberg Data istället. Aldrig haft problem med dem och då har jag skickat in många diskar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircarlos101:

Fick du all din data återställd till slut då (eller bara en del av det)? Inget krångel? Jag funderar på att gå vidare med ärendet. I mitt fall så kan det dock bli lite dyrare, men enligt dem så ska man inte behöva stå för någon kostnad om inga filer räddas.

Nej all data gick inte att rädda, men större delen.

Jag fick en webbadress som jag kunde gå in och kolla vilka filer som kunde räddas innan jag gjorde min betalning (om jag nu minns helt rätt, vilket jag är ganska säker på).

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Jag kan rekommendera Ahlberg Data istället. Aldrig haft problem med dem och då har jag skickat in många diskar.

Vad hamnade slutnotan på om man får fråga?

Skrivet av coze:

Nej all data gick inte att rädda, men större delen.

Jag fick en webbadress som jag kunde gå in och kolla vilka filer som kunde räddas innan jag gjorde min betalning (om jag nu minns helt rätt, vilket jag är ganska säker på).

Aha ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircarlos101:

Vad hamnade slutnotan på om man får fråga?

Aha ok

Det varierar mellan 4000-10000SEK för privatpersoner. Har haft och göra med dem genom företaget jag arbetar hos. De lämnar ett gratis kostnadsförslag och har alltid återkommit med en analys dagen efter de fått in disken.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Valde att inte fortsätta med ärendet.

För dyrt.

Tack ändå för alla synpunkter och svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabbkalash:

Hej!

Lite bakgrund: En av mina hårddiskar.................... bestämde mig för att kontakta ett dataräddningsföretag, Soondata.se .

Jag behöver eran hjälp här. Analysen är klar (gratis) och enligt dem så ska allt kosta mig 5,445kr inkl. moms. Innan jag går vidare med ärendet vill jag gärna höra lite snabbt vad ni tycker. Ser ni några frågetecken i deras beskrivning eller i deras kostnadsförslag? Bild nedan.

En annan sak. Tittar man på villkoren på deras hemsida så står det allra längst ner:
Snabbanalys inom 3 timmar
Alla kunder garanteras en snabbanalys inom 3 timmar. Tiden räknas från det att ärendet påbörjas. Analys skickas via email till den address som angivits vid kundregistreringen. Om vi misslyckas med att hålla den garanterade tiden så bjuder vi på hela kostnaden för dataräddningen inklusive en 1TB USB hårddisk.

Nu faller alla bitarna på plats! Min HD hade pajat och jag har, enligt mig, kollat noga på internet vad som kunde göras åt HDn och vilka företag man kan lita på. Tyvärr, men för min del blev det soondata som inte alls var tillmötesgående utan ville ha mina pengar. Jag fick en känsla i magen efter deras analys att det enda de vill ha är pengar. Nu bekräftas mina antaganden med denna post då jag fick exakt samma summa som förslag. Självklart, det du beskriver hände dig senare - hände mig också. Nån jävla repa blablabla och priset åter igen höjdes till exakt siffror du fick!

Tänker anmäla företaget! Vill någon vara med?

Visa signatur

Zypher