Har skickat in hårddisk till dataräddningsföretag
Hej!
Lite bakgrund: En av mina hårddiskar (inte den som Windows är installerad på, går att logga in) till min stationära PC slutade (plötsligt) upptäckas i systemet för drygt 1 vecka sen. Jag skulle bara föra över lite filer. Den syntes inte i BIOS, Windows och inte heller i Diskhanteraren. Hårddisken gjorde inga märkvärdiga läten ifrån sig, och man kunde höra att den fortfarande snurrade eller var igång (antar att det var plattorna inuti som snurrade runt). Datorn hängde sig innan den försvann från systemet. Jag startade om datorn, då syntes den en kort stund i Windows men sen försvann den igen. Hade ingen aning just då vad jag skulle göra eller vad felet var så jag kopplade ur den och tog ut den från datorn. Lite mer än 2TB data fanns på disken, personliga filer m.m. Hårddisken är en Seagate Barracuda 3TB ST3000DM001 (ja vet, läste också att många andra har haft problem med den), cirka 3 år gammal. Varför gjorde jag inte backup på all min data? Utav lathet helt enkelt. Så, det som har hänt har hänt. Jag bestämde mig för att kontakta ett dataräddningsföretag, Soondata.se .
Jag behöver eran hjälp här. Analysen är klar (gratis) och enligt dem så ska allt kosta mig 5,445kr inkl. moms. Innan jag går vidare med ärendet vill jag gärna höra lite snabbt vad ni tycker. Ser ni några frågetecken i deras beskrivning eller i deras kostnadsförslag? Bild nedan.
En annan sak. Tittar man på villkoren på deras hemsida så står det allra längst ner:
Snabbanalys inom 3 timmar
Alla kunder garanteras en snabbanalys inom 3 timmar. Tiden räknas från det att ärendet påbörjas. Analys skickas via email till den address som angivits vid kundregistreringen. Om vi misslyckas med att hålla den garanterade tiden så bjuder vi på hela kostnaden för dataräddningen inklusive en 1TB USB hårddisk.
Gäller det mig, för att enligt ärendeloggen på deras sida så står det att analysen påbörjades igår? Alltså har analysen tagit mer än 3 timmar eller är det jag som har missuppfattat nåt?