Köp utav ej komplett gamingdator.

Permalänk
Medlem

Köp utav ej komplett gamingdator.

Tjena pojkar och flickor, män och kvinnor! Vill säga hej först och främst då detta är min första tråd här på SC!

Som rubriken lyder är jag ute efter en gamingdator. Då tänker ni givetvis: " Vad menar du med gamingdator?".

Jo, en dator med 16gb RAM, helst ett 980 grafikkort, en i7 processor (den bättre utav de olika i7orna), en SSD samt en vanlig HDD på iallafall 1tb.
Saken är den, jag kan alla dessa ord och vet vad de betyder, men jag vet inte tex vad sockel osv menas med. Därför är jag ej själv kunnig att plocka ihop en egen på inet/komplett tex. Därför vänder jag mig nu till er mina kära vänner.

Kan någon här hjälpa mig att plocka ihop en gamingdator, som det går att maxa dagens spel på, samtidigt som man eventuellt streamar? Jag tänkte mig ett pristak på 10 000 svenska riksdaler. Men går priset över detta, så får vi genom en dialog komma överens om varför det är värt att lägga ut mer än 10k, eller istället vad och varför jag skulle kunna plocka bort något bra mot något lite mindre bättre. Gör vad ni kan!
Tack ska ni ha, mvh NeoK

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du med "Ej komplett"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Vad menar du med "Ej komplett"?

Kanske var fel ordval haha! Menar självklart ett eget ihopplock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9861790/

Lite över din budget valde en 1TB HDD istället för en SSD men ifall du klarar dig på 200GB så kostar en SSD inte mycket mer än en 1TB HDD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@NeoK:
Du får nog fundera om lite. Den billigaste i7an ligger på ca 3300kr (6700) medans en lite bättre ligger på ca 4600kr (6800k). Sen är GTX 980 urgammalt och säljs knappt längre. Du får ersätta det med ett 1060 eller 1070. Vilket gör att bara processor och grafikkort hamnar runt 7-10k.
Hur som helst så får du planera om din budget eller önskemål.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Tack som fan!! Ser riktigt bra ut, tänkte på 450w nätagg, är det tillräckligt för den här maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoK:

@Anders9110: Tack som fan!! Ser riktigt bra ut, tänkte på 450w nätagg, är det tillräckligt för den här maskinen?

Ja det räcker till ett GTX 1060-1080 utan problem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Ska du verkligen ha en i7? Klarar du dig inte med en i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoK:

Tjena pojkar och flickor, män och kvinnor! Vill säga hej först och främst då detta är min första tråd här på SC!

Som rubriken lyder är jag ute efter en gamingdator. Då tänker ni givetvis: " Vad menar du med gamingdator?".

Jo, en dator med 16gb RAM, helst ett 980 grafikkort, en i7 processor (den bättre utav de olika i7orna), en SSD samt en vanlig HDD på iallafall 1tb.
Saken är den, jag kan alla dessa ord och vet vad de betyder, men jag vet inte tex vad sockel osv menas med. Därför är jag ej själv kunnig att plocka ihop en egen på inet/komplett tex. Därför vänder jag mig nu till er mina kära vänner.

Kan någon här hjälpa mig att plocka ihop en gamingdator, som det går att maxa dagens spel på, samtidigt som man eventuellt streamar? Jag tänkte mig ett pristak på 10 000 svenska riksdaler. Men går priset över detta, så får vi genom en dialog komma överens om varför det är värt att lägga ut mer än 10k, eller istället vad och varför jag skulle kunna plocka bort något bra mot något lite mindre bättre. Gör vad ni kan!
Tack ska ni ha, mvh NeoK

Tjena, just nu är 10'000 kr budgeten vanlig men än så länge har man inte på ett vettigt sätt lyckas klämma i en I7a av den nyare generationen. Som någon annan skrev så säljs inte Gtx 980 längre (och dom som gör dumpar bara lagret) 16gb RAM är inget måste riktigt utan rekommenderas bara av spel tillverkarna så man klarar sig oftast på 8gb tills man har råd att uppgradera om man känner ett extremt kliande i fingrarna att göra det Om det inte är så att du ska hålla på att edita videos av mass och streama, skypa, och spela Battlefield samtidigt så är det onödigt att försöka få i en I7a i en 10'000kr budget då du blir av med 1/3 av den då. Skulle istället rekommendera detta bygge. Det finns en SSD med samt att jag tog en SSHD då den är snabbare än traditionella Hårddiskar, samt att du bör ju ha Windows med i bygget (man kan dock köpa på andra lite skummare sidor för en bråkdel av pengarna men det är inte alltid det funkar)
Detta är lite över din budget men ett solidt bygge. Du kan annars vänta lite och hålla utkik vid Black Friday/cyber monday för lite bättre priser. Är det något du undrar över så kan du bara skicka iväg ett PM så löser vi det
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9863037/

Mvh

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO