Permalänk

Går datorn att reparera?

Hej!

Min dator gick sönder efter ett hårt fall från nattduksbordet. Jag är osäker på om det går att reparera för gångjärnen är trasiga och nedre delen av chassit ser ut att vara kaputt.. Vad tycker ni baserat på bilderna?

Länk till bilderna:

http://imgur.com/a/QAsbI

Förtydligade
Permalänk
Rekordmedlem

Det mesta går att reparera men om det är ekonomiskt vettigt är en annan fråga, att byta chassi lär kosta några tusen men ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du har drulleförsäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Funkar datorn i övrigt så tror jag det går att fixa och är där man delar datorn när man tar i tur dom och kan vara plastbitar som låserihop plasten som rykt så det blir svårt att få sidorna att sitta fast men jag tror det är fixbart och ser ut som man nästan bara kan klämma ihop den igen

tråkiga kan vara att det blir svårt att få det att sitta som orginal om plast gått sönder så kanske kan bli lite svampig och mjuk i kanten men skulle tro man kan klämma ihop men kanske lär släppa lite skruvar för att inte knäcka något och funkar moderkort och sådant inuti så den går i gång brukar e.v hårdiskar ge sig när dom inte gillar smällar men är rätt billiga att byta så finns hopp för den men byta hela chassiet lär kosta antagligen mer än det är värt

Edit: har du möjlighet till drulle är det ett bra alternativ och grejar du inte själv med sånt kanske nån du känner kan lite datorer och ge den en omgång så den är funktionell lämna in den vanligt blir antagligen bra dyrt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det mesta går att reparera men om det är ekonomiskt vettigt är en annan fråga, att byta chassi lär kosta några tusen men ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du har drulleförsäkring.

Har som tur är drulleförsäkring. Om det kostar så mycket att reparera den kommer försäkringsbolaget stå för kostnaderna eller byta ut datorn mot en ny?

Permalänk
Skrivet av StealthORB:

Har som tur är drulleförsäkring. Om det kostar så mycket att reparera den kommer försäkringsbolaget stå för kostnaderna eller byta ut datorn mot en ny?

ja det går att fixa, bor du i Stockholm, Gbg, malmö ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Funkar datorn i övrigt så tror jag det går att fixa och är där man delar datorn när man tar i tur dom och kan vara plastbitar som låserihop plasten som rykt så det blir svårt att få sidorna att sitta fast men jag tror det är fixbart och ser ut som man nästan bara kan klämma ihop den igen

tråkiga kan vara att det blir svårt att få det att sitta som orginal om plast gått sönder så kanske kan bli lite svampig och mjuk i kanten men skulle tro man kan klämma ihop om men kanske lär släppa lite skruvar för att inte knäcka något och funkar moderkort och sådant inuti så den går i gång brukar e.v hårdiskar ge sig när dom inte gillar smällar men är rätt billiga att byta så finns hopp för den men byta hela chassiet lär kosta antagligen mer än det är värt

Edit: har du möjlighet till drulle är det ett bra alternativ och grejar du inte själv med sånt kanske nån du känner kan lite datorer och ge den en omgång så den är funktionell lämna in den vanligt blir antagligen bra dyrt

Okej, som jag har förstått det är det möjligt att reparera, men skillnaden i utseende kommer alltså vara liten efter reparationen? Har för mig att det finns lösa plastbitar under chassit då jag då och då hör att plastbitarna fastnar i fläkten när jag rör på datorn.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja det går att fixa, bor du i Stockholm, Gbg, malmö ?

GBG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StealthORB:

Har som tur är drulleförsäkring. Om det kostar så mycket att reparera den kommer försäkringsbolaget stå för kostnaderna eller byta ut datorn mot en ny?

Du får nog ta kontakt med försäkringsbolaget och fråga dem, vad är det för dator och hur gammal är den, är det inga andra skador på den förutom höljet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får nog ta kontakt med försäkringsbolaget och fråga dem, vad är det för dator och hur gammal är den, är det inga andra skador på den förutom höljet ?

Det är en Hp Envy 17, ca två år gammal och inga andra skador så vitt jag vet. Har kontaktat försäkringsbolaget och de vill tydligen att jag tar den till en auktoriserad reparatör för att först se om den går att reparera.

Permalänk
Skrivet av StealthORB:

Det är en Hp Envy 17, ca två år gammal och inga andra skador så vitt jag vet. Har kontaktat försäkringsbolaget och de vill tydligen att jag tar den till en auktoriserad reparatör för att först se om den går att reparera.

då byter dom ut chassit och det kommer kosta flera tusen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StealthORB:

Okej, som jag har förstått det är det möjligt att reparera, men skillnaden i utseende kommer alltså vara liten efter reparationen? Har för mig att det finns lösa plastbitar under chassit då jag då och då hör att plastbitarna fastnar i fläkten när jag rör på datorn.

Antagligen är det klammerna som håller ihop plasten som gått sönder då går den inte att klämma ihop så ska man fixa det billigt lär man improvisera för att få det att sitta ihop och är det få plastklipps kvar kanske man kan få den att sitta ihop i dom med brukar bli lite mjuk där dom fattas så utseende bör inte påverkas

men kan vara lite svårt att hitta nått bra sätt att få delarna att sitta ihop om det inte sitter klipps kvar för man lär dra fast med skruv eller något och är antagligen svårt att hitta något att fästa dom och epoxy eller silvertape brukar inte brukar vara bästa/snyggaste lösnigarna så har själv lagat liknande där man kört lite större skruvar underifrån i befintliga fästen vilket är hemmapul men funkade flera år så går att lösa utan det syns

men ska du lämna in den för rep så måste man plocka ner absolut hela datorn och byta chassie delen som är dålig vilket skulle kosta mer än byta ut datorn för det tar tid även för erfarna och arbete + delar kostar mycket så antagligen får du ut uppskattat värde eller nån sån lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av StealthORB:

Har som tur är drulleförsäkring. Om det kostar så mycket att reparera den kommer försäkringsbolaget stå för kostnaderna eller byta ut datorn mot en ny?

Fast en drulleförsäkring täcker ju just sånt här. Du borde alltså få en helt ny gratis, alternativt få den reparerad gratis, alternativt mot en väldigt låg självrisk. Annars är det ingen drulleförsäkring och du bör säga upp den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Antagligen är det klammerna som håller ihop plasten som gått sönder då går den inte att klämma ihop så ska man fixa det billigt lär man improvisera för att få det att sitta ihop och är det få plastklipps kvar kanske man kan få den att sitta ihop i dom med brukar bli lite mjuk där dom fattas så utseende bör inte påverkas

men kan vara lite svårt att hitta nått bra sätt att få delarna att sitta ihop om det inte sitter klipps kvar för man lär dra fast med skruv eller något och är antagligen svårt att hitta något att fästa dom och epoxy eller silvertape brukar inte brukar vara bästa/snyggaste lösnigarna så har själv lagat liknande där man kört lite större skruvar underifrån i befintliga fästen vilket är hemmapul men funkade flera år så går att lösa utan det syns

men ska du lämna in den för rep så måste man plocka ner absolut hela datorn och byta chassie delen som är dålig vilket skulle kosta mer än byta ut datorn för det tar tid även för erfarna och arbete + delar kostar mycket så antagligen får du ut uppskattat värde eller nån sån lösning

Jaha, då lämnar jag hellre in den på reparation och om försäkringsbolaget tycker att det är för dyrt så får dem väl byta ut det mot en dator. Tack så hemskt mycket för era snabba och hjälpsamma svar!

Permalänk

De kan även lösa ut datorn och gör åldersavdrag på rätt mycket och verkstad behåller då den för skrotning.

Permalänk
Medlem

du kan inte specificera modellen lite mer exakt?
finns ganska många olika HP Envy 17.

Rhames

Permalänk
Skrivet av babbelfisk:

De kan även lösa ut datorn och gör åldersavdrag på rätt mycket och verkstad behåller då den för skrotning.

Har hemförsäkring stor hos Folksam utan åldersavdrag

Skrivet av Rhames:

du kan inte specificera modellen lite mer exakt?
finns ganska många olika HP Envy 17.

Rhames

HP Envy 17-j166no

Permalänk

@lord_vasagos: datorn går att fixa utan att byta chassit, men det görs inte hos en auktoriserad verkstad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

@lord_vasagos: datorn går att fixa utan att byta chassit, men det görs inte hos en auktoriserad verkstad.

var det jag sa men då måste man pula lite och improvisera men är fortfarande en dator som gått i golvet så kan vara frågan om hur disk klarade sig och kostnad för nån ska fixa den så är bättre att ta en sån på försäkring om det är möjligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

var det jag sa men då måste man pula lite och improvisera men är fortfarande en dator som gått i golvet så kan vara frågan om hur disk klarade sig och kostnad för nån ska fixa den så är bättre att ta en sån på försäkring om det är möjligt

en icke auktoriserad verkstad kan väl också skriva ett intyg och TS kan få det på drulle likväl ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@StealthORB:
Va synd, jag hittade reservdelar till en massa olika Envy 17, men inte just din

\\Rhames

Permalänk

@StealthORB: Silvertejp? Testat med att trycka ihop chassit på de söndriga ställena? Blir ju kanske inte direkt snyggt med gaffa men fungerar det så är det en skonsam ekonomisk historia.

http://boldomatic.com/content/post/mDrSUQ/If-you-can-t-fix-it...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

en icke auktoriserad verkstad kan väl också skriva ett intyg och TS kan få det på drulle likväl ?

Man kan lämna den hos vilken datorfirma som helst och dom lämnar intyg reparerar eller dömer ut efter vad dom tycker sen är det nån regel om att dom måste hålla datorn kvar en viss tid innan dom skrotas åtminstone var det så förut och när jag var på HP så körde dom bara garanti ärenden vad jag vet och kan inte komma ihåg några drulle ärenden men var 11 år sedan så kan ha ändrats

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag bytte chassie på min laptop för mindre än en vecka sedan, en Thinkpad x220. Helt klart görbart. Thinkpad har dock chssie av metall(magnesium-aluminium-legering), är lätta att jobba med och lätta att få tag på delar till. Om det är värt det beror ju på hur jobbig modellen är att ha att göra med och vad du kan få tag på reservdelarna för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Jag bytte chassie på min laptop för mindre än en vecka sedan, en Thinkpad x220. Helt klart görbart. Thinkpad har dock chssie av metall(magnesium-aluminium-legering), är lätta att jobba med och lätta att få tag på delar till. Om det är värt det beror ju på hur jobbig modellen är att ha att göra med och vad du kan få tag på reservdelarna för.

ska det vara värt det ska man göra det själv och helst hitta ebay delar då är det billigt men är rätt krångligt om man inte skruvat laptop förut då platta kablarna kan vara ett helvete och många skruvar att hålla reda på så första gången brukar vara lite dryg och hade en speciell fujitsu simens företags modell förut den hade 70 skruvar

reparatör som tar 600kr timmen eller så och några hundra bara för att titta på den blir det snabbt dyrt och HP saltar priserna på reservdelar så dom flesta reparatörer vill inte ta i sånt med tång för det är för mycket och tidskrävande jobb

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Samma problem

Hej något har hänt med min dator vet inte hur för den låg orörd men kanske satt sig någon på den, men iallafall så kollade jag på dina bilder och har samma skador att små plastbitar har åkt av och klammern eller var det är som håller fast skärmen och tangentbordet funkar inte hur gjorde du och vad hände efter???