Energianvändning, nu och i framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Energianvändning, nu och i framtiden

Efter att ha läst en hel del diskussioner om energi på sidan av trådars huvudämne så tänkte jag att varför inte skapa en tråd dedikerad enbart till detta?

Min tanke med tråden är att kunna diskutera alla energifrågor, både gällande produktion, distribution och användning av el, värme och transportmedel, men även ställa frågor om det är något som man är intresserad av att veta mer om. Det finns inga dumma frågor (sägs det), bara dumma svar.

Tekniker för produktion av el
Sveriges framtida elproduktion
Text, massor av text...

För att starta; Vad anser ni är viktigast att satsa på inom energisektorn för att säkerställa en hållbar framtid?

Växthuseffekten pratas det mycket om, och att det kommer att krävas en kraftig reduktion av koldioxidutsläpp för att bromsa denna effekt. Samtidigt så finns det en hel del motstånd och önskemål om att avveckla kärnkraften. Personligen så ser jag dessa problem som långsiktiga och kortsiktiga, där växthuseffekten är den senare, och bör därför tas tag i först. Det innebär enligt mig att kärnkraften bör utvecklas, eller i Sveriges fall åtminstone bibehålla nuvarande nivå. Sen om man ser vart tekniken är på väg så ser jag inte heller alla problem som många människor har som huvudargument till varför kärnkraften är dålig och bör förbjudas, t.ex. risker och långtidslagring av avfallet.

Det har även pratas en hel del om att kärnkraften är en smutsig energikälla även ur en koldioxidsynpunkt om man räknar hela livscykelförloppet, vilket jag personligen har svårt att se, och har inte sett några övertygande bevis för än (hänvisa gärna).

Sveriges kärnkraftverk behöver ca 1500 ton naturligt uran per år, vilket motsvarar ca 200 ton anrikat. Samma mängd kol är såklart många gånger billigare och renare per kg att utvinna då det finns i mycket större mängder och inte kräver samma förädling. Problemet är att om man skulle ersätta den svenska kärnkraften med kolkraft så skulle 1500 ton kol förbrukas inom loppet av 30 minuter*. På ett år behöver alltså kärnkraften 1500 ton uran medans motsvarande elproduktion från kolkraftverk behöver 26 000 000 ton kol. Lägg då till att allt detta kol förbränns och skapar koldioxid, medans uranet inte skapar någon koldioxid alls under själva "förbränningen".

*

Värmevärde stenkol = 7,6 kWh/kg
Värmevärde olja (Eo1) = 11,8 kWh/kg
Oljeförbrukning/MW termisk (Eo1) = 0,084 ton (ca 1m3/h, egen erfarenhet)
Sveriges kärnkrafteffekt elektrisk = ca 9000 MW
Kärnkraftverkens verkningsgrad = ca 35%
Årstillgänglighet kärnkraft = ca 90%

(9000/0,35)*0,9*0,084*(11,8/7,6)=~3000 ton kol/h

Dold text
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med.

Trots kärnkraftens många nackdelar så kommer en utökning/förnyelse vara nödvändig för att kunna fasa ut olja och kol så snabbt som möjligt. Kärnavfall är ett stort (och dyrt) problem, men mer isolerat och mer hanterbart än stigande koldioxidhalt i atmosfären.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idagsläget så vill jag typ bara ha sol, vind och vatten, höga berg och djupa kärnkraftverk i Sverige.

Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.

Det enda Kol borde användas till är i gamla lok samt grillen.

Olja till att göra bensin så jag jag kan driva min avatarbild.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Angående drivmedel:

I Sveriges budget kommer ca 70 miljarder varje år från punktskatt på bränslen. Dvs energi och koldioxidskatt. Sen har vi ytterligare momsen på bensinen som säljs på macken. Vi snackar nu väldigt stora summor pengar som i framtiden kommer minska tack vare övergången till elbilar osv.
Visst staten kommer få in mera pengar via elskatten men inte ens i närheten av summorna som försvinner. Så hur kommer då Sverige lösa detta. Sossarna kommer troligen införa en vägslitageavgift, en flygskatt samt höja elskatten. Men detta kommer inte räcka.
Detta är inget nytt. Detta är en stor anledning till varför MP inte vill främja övergången till elbilar för mycket. Då finns det inga pengar i framtiden för att ta hand om deras andra kärnfråga(invandringen).
Om dom verkligen brydde sig om miljön hade dom gjort som i Norge och tagit bort moms på rena elbilar, gratis parkering i städerna, gratis körning i bussfil samt ingen vägavgift.

Permalänk
Medlem

Lösningen på alla problem, damer och herrar!

Skämt åsido så tror jag att den kortsiktiga lösningen är kärnkraft, som trots sina nackdelar är bättre än kol och olja. Den långsiktiga lösningen däremot, är utan tvekan sol vind och vatten, precis som Ted Gärdestad sjöng för 40 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.

Jag kanske är helt fel ute, men förbränningen av kol och olja påverkar väl inte Ozonlagret nämnvärt.
Annars håller jag med, Vind, vatten och kärnkraft. Tycker det är speciellt sjukt att man inte kan tänka sig nya generationer kärnkraft som kan använda det utbrända bränslet från de gamla och dessutom få ned halveringstiden till någorlunda hanterbar nivå. Vi har ju det redan liggande och har ingen aning vad vi ska göra med det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Just nu så finns det endast ett bassystem och det är kärnkraft, bygg två nya i Sverige och utnyttja avfallet som bränsle.

Saxat från wikipedia
Den fjärde generationens reaktorer är fortfarande på forskning och utvecklingsstadiet och väntas kunna utnyttja bränslet upp till 100 gånger effektivare än dagens reaktorer. Det innebär att avfallet och dess lagringstid kan avsevärt minimeras. De första av generation 4 planeras vara igång på 2020-talet.

Vindkraft
Vi i sverige behöver mest energi på vintern, på vintern blåser det tyvärr minst. på vintern är det kallt och det gör att det sliter som mest på vindkraftverken. Många vindkraftverk börjar nu plockas ner då de inte är effektiva eller ekonomiska att ha men samtidigt byggs det nya bara för att en kommun vill kunna påvisa att de är en "grön" kommun.

Vattenkraft
Vi har byggt ut många vattendrag för att kunna utnyttja energin där också men tyvärr är de inte heller som mest efektiva på vintern då vi som sagt behöver mest energi.

Solkraft
Här i sverige har vi tyvärr inte tillräckligt av sol för att kunna driva hela landet med sol.

Alla dessa system är bra komplement till kärnkraften och alla system är mycket bättre än kol och olja men tyvärr finns inte energin när vi behöver den som mest.
Så länge det inte finns något bättre så bygg som sagt två nya kärnreaktorer i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Just nu så finns det endast ett bassystem och det är kärnkraft, bygg två nya i Sverige och utnyttja avfallet som bränsle.

Saxat från wikipedia
Den fjärde generationens reaktorer är fortfarande på forskning och utvecklingsstadiet och väntas kunna utnyttja bränslet upp till 100 gånger effektivare än dagens reaktorer. Det innebär att avfallet och dess lagringstid kan avsevärt minimeras. De första av generation 4 planeras vara igång på 2020-talet.

Vindkraft
Vi i sverige behöver mest energi på vintern, på vintern blåser det tyvärr minst. på vintern är det kallt och det gör att det sliter som mest på vindkraftverken. Många vindkraftverk börjar nu plockas ner då de inte är effektiva eller ekonomiska att ha men samtidigt byggs det nya bara för att en kommun vill kunna påvisa att de är en "grön" kommun.

Vattenkraft
Vi har byggt ut många vattendrag för att kunna utnyttja energin där också men tyvärr är de inte heller som mest efektiva på vintern då vi som sagt behöver mest energi.

Solkraft
Här i sverige har vi tyvärr inte tillräckligt av sol för att kunna driva hela landet med sol.

Alla dessa system är bra komplement till kärnkraften och alla system är mycket bättre än kol och olja men tyvärr finns inte energin när vi behöver den som mest.
Så länge det inte finns något bättre så bygg som sagt två nya kärnreaktorer i Sverige.

Går ju dock att lagra energin som vind/sol producerar under de bra månaderna för att användas under vintern via exempelvis dammar.
Problemet är ju som sagt att vi har inte tillräckligt med kraftverk idag, men i framtiden kanske

Överlag är det väl en mix av våg/sol/vind/geotermisk? etc.. som gäller i framtiden. Framtiden är långt borta dock så tillsdess får vi nog förlita oss på kärnkraften som grundstommen och ha resten som trevliga komplement.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.

Ozonlagret påverkas av ozonskadande utsläpp som freoner, det har till stor del redan återhämtat sig.

Fossila bränslen är 80-85% av all energi i världen, vi kommer aldrig bygga de tiotusentals reaktorer som krävs för att ersätta detta. Eftersom energianvändningen går upp och produktionen ökar av billig fossil energi så är den här för att stanna. T.o.m. Sverige som bara använder fossila bränslen till i princip transporter och järn/stålframställning så är 1/3 av vår primärenergi fossil och svår att ersätta. P.g.a. all vår skog, alla pappersbruk o.s.v. så använder vi massor biobränsle i Sverige, men allt biobränsle vi har skulle inte räcka till, till transportsektorn. Personbilar skulle kunna halvera energiförbrukningen kanske, men det är svårt för andra transportslag – samtidigt har lastbilstransporter exploderat de senaste 25 åren. Flyget skulle kunna vara drivet på biobränsle helt i hållet i Sverige, men det går inte att få fram biobränslen till lastbilar, bussar, personbilar, flyg och fartyg tillsammans. Tåg är redan elektrifierade och resurssnåla. Elbilar och laddhybrider (när vi väl kör dessa) är mycket mer resurskrävande än tåg, spårvagn och trådbussar. Det krävs med andra ord stora resurser på detta även i framtiden.

Skrivet av Extremaz:

Det enda Kol borde användas till är i gamla lok samt grillen.

Det är förhoppningsvis träkol du har i grillen, det är alltså ett biobränsle och jag tror inte det hade varit så gott att grilla med sten/brunkol eller koks då.

Permalänk
Medlem

Den globala uppvärmningen är ett allvarligt problem, men det är i slutändan en helt meningslös och naiv kamp att försöka hindra koldioxidutsläppen från olja som bensin. Därför att:

- Olja är en enkel och billig bärare av energi jämfört med förnyelsebara bränslen.
- NÅGOT (utvecklings)land i världen, Indien, Kina osv kommer att elda upp den sista droppen olja, och för atmosfären spelar det ingen roll var det sker.

Däremot så kan vi lika gärna forska kring förnyelsebar energi och fission/fusion för vi kommer att behöva det sen.

Peak oil har redan inträffat, ungefär 2005-2015. Olja finns i en begränsad mängd och den har, förenklat, redan börjat sina, trots enorma tekniska förbättringar kring utvinningen. "Oeniga" experter dividerar inte om mer än ifall det kommer dröja 15 eller 30 år innan detta ger helt omvälvande påtvingade effekter på vårt oljeberoende samhälle. Kontentan är att det handlar det om decennier, dvs inte hurvida oljan kan fortsätta utvinnas i 100-200 år till eller något sådant.

Ja vårt samhälle kommer att gradvis gå över till annan vettigare energi, men inte pga ännu en ny klämkäck energiskatt från MP, utan för att oljan i rent praktiskt mening tar slut inom en snar framtid. Möjligtvis lyckas vi i Sverige minska våra utsläpp med några procent här och där med vindkraft, elbilar osv, men det fördröjer bara det oundvikliga globala förloppet med veckor, inte åratal. Det är ren lögn att vi kan rädda världen genom att ta bussen lite oftare, så sluta låtsas som det.

Var detta ny information? Newsflash, miljöpolitik handlar i stort sett om västerländsk önsketänkande lyx-idiologi och inte krass vetenskap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bardbard:

Överlag är det väl en mix av våg/sol/vind/geotermisk? etc.. som gäller i framtiden. Framtiden är långt borta dock så tills dess får vi nog förlita oss på kärnkraften som grundstommen och ha resten som trevliga komplement.

Alla energislag du nämnde, förutom geotermisk, är väderberoende och därför opassande som baslast. Baslasten behöver vara stabil oavsett väderlek, speciellt under vintern då det är brist på både sol, vind och vågor. Jag läste någonstans att för att ersätta 1000 MW kärnkraft behövs det 3000 MW installerad vindkraft för att kunna säkerställa en någorlunda stabil effekt på minst 1000 MW, men fortfarande så blir det problematiskt när det blir för kallt då det då blåser lite och vindkraftverken inte får gå då det lättare går sönder i kylan.

Sen att ha väderberoende baslast skulle även innebära att vi blir mer beroende av andra länder de gånger som vädret är emot oss då vi blir tvungna att importera el som kan vara producerad av kolkraftverk. Ett annat alternativ skulle vara att vi har en egen effektreserv, men denna reserv måste i så fall högst troligen behöva bestå av oljeeldad kondenskraft eller gasturbiner, för det finns inte så många andra alternativ som är lika snabbstartade. Att i dagsläget ersätta kärnkraften med t.ex. vindkraft skulle ironiskt nog göra att vi blir tvungna att förbruka mer fossila bränslen.

Att använda dessa energislag för att spä på energimixen är en bra idé, men som baslast behöver vi något pålitligare.

Skrivet av Frux:

Den globala uppvärmningen är ett allvarligt problem, men det är i slutändan en helt meningslös och naiv kamp att försöka hindra koldioxidutsläppen från olja som bensin. Därför att:

...

Däremot så kan vi lika gärna forska kring förnyelsebar energi och fission/fusion för vi kommer att behöva det sen.

...

Du har nog en poäng, och för att vara helt ärlig så är det nog lite så jag känner också. Även om vi skulle sluta elda fossilt direkt så skulle Jordens medeltemperatur ändå fortsätta stiga ett tag då det är en viss tröghet i systemet. Men oljan kommer som sagt att ta slut för eller senare, och att inte då vara beredd skulle leda till rätt stora konflikter skulle jag tro.

Jag tror även att elbilar hade varit en bra lösning, både ur ett miljöperspektiv samt ur ett rent praktiskt perspektiv.

Miljömässigt så producerar en elbil mindre koldioxid än motsvarande bensindrivna bil, även om den använder el från ett kolkraftverk. En bensinmotor ligger väl på runt 30% verkningsgrad som mest. En elmotor har 85-95% verkningsgrad, och moderna kolkraftverk kan ligga på upp till 40-45% verkningsgrad. 85% x 40% = 34% totalverkningsgrad. Skulle dessutom elen vara producerad av "koldioxidneutrala" alternativ så är det ännu bättre.

Ur ett praktiskt alternativ så tror jag att elbilar skulle minska den totala ansträngningarna på elnätet som följd av att skillnaden mellan dagens effekttoppar och dalar skulle minska. Effekttopparna på elnätet sker under dagen då industrier m.m. är i full fart, men minskar under natten då mycket verksamhet står stilla. Det betyder också att fordon oftast står parkerade på natten. Med elbilar skulle effektbehovet öka på natten då de flesta elbilar skulle stå på laddning, medans effektbehovet på dagen skulle bli marginellt högre då de flesta av bilarna rullar omkring. Det är även en miljömässig fördel då fordon inte längre drivs av fossila bränslen.

Att kunna utnyttja spillvärmen från kärnkraftverken hade också varit bra då denna energi är ca 2 gånger större än den producerade elenergin, och den dumpas i dagsläget bara rakt ut i havet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Många pratar om att elbilarna kommer att bli räddningen för världen men tyvärr så är de inte så rena som det sägs.
Ingen koldioxid vid körning men enorma miljöpåfrestningar vid tillverkandet. Lithium är absolut inget nyttigt ämne och inte heller finns det i några större mängder på jorden. Tror jag hört en siffra om att det skulle räcka till ca 30% av bilarna om vi skulle byta ut alla som finns på jorden.
En bra artikel för den intresserade
http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

En annan sak att räkna på är effektuttaget när 3milj svenskar kommer hem från jobbet kl 17:00 och alla ska ha en laddad bil till dagen efter. Våra elnät är tyvärr inte byggda för detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Man måste kunna reglerar elkraften efter effektbehovet, vilket man inte kan med vindkraft och solceller, vågkraft mm.
Kärnkraft har väldig seg reglering, 2 veckor är vad jag har hört.

Idag reglerar vi kraften med vattenkraft, och vid vissa effekttoppar använder vi gasturbiner.
Idag är det nästan stopp på utbyggnaden av vattenkraften.

Vi måste alltså ha energikällor som vi kan reglera snabbt.

Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att elbilarna kommer att bli räddningen för världen men tyvärr så är de inte så rena som det sägs.
Ingen koldioxid vid körning men enorma miljöpåfrestningar vid tillverkandet. Lithium är absolut inget nyttigt ämne och inte heller finns det i några större mängder på jorden. Tror jag hört en siffra om att det skulle räcka till ca 30% av bilarna om vi skulle byta ut alla som finns på jorden.
En bra artikel för den intresserade
http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

En annan sak att räkna på är effektuttaget när 3milj svenskar kommer hem från jobbet kl 17:00 och alla ska ha en laddad bil till dagen efter. Våra elnät är tyvärr inte byggda för detta.

El-bil tar 5h att ladda från tom till fullt.
Medelavståndet för de som pendlar med bil är 29 km, elbilar klarar idag 150 km på en laddning så batteriet är inte tomt i de flesta fallen.
Däremot får man räkna med ökad förbrukning av elen under vintern eftersom man lär vilja köra värme i bilarna.

Om man sedan inför olika timpris på elen(finns redan idag) så man premierar att man laddar bilen när det lägst belastning på nätet.

Permalänk
Medlem

Energilagring tror jag kommer (måste) bli vanligare. Det är i princip en förutsättning för att kunna nå bästa möjliga nyttjandegrad av okontrollerbara energiflöden såsom sol och vind.

Permalänk
Inaktiv

@Casgar: Jag håller med om att kärnkraft måste finnas kvar och utvecklas men om man genom lastbalansering, Jo! kärnkraft kan användas och har använts för lastbalansering i Sverige och används vid lastbalansering i ex. Frankrike, mot vind- och vattenkraft kan minska den totala mängd kärnbränsle som används över tid och därmed också minskar kärnavfallet är det bra.

Enligt vad jag läst från ELFORSK kan kärnkraft användas i ganska hög grad för lastbalansering redan nu, det enda som krävs är ett politiskt beslut vad jag förstår.

"
I och med den planerade utbyggnaden av vindkraften kan behovet av regler-kraft förväntas öka framöver. Nya förutsättningar kan också uppkomma på elmarknaden, liknande den uppdelning i elområden som gäller sedan den 1 november 2011, vilket kan öka behovet av flexibilitet i kraftverkens elproduk-tion.
Kärnkraftverk används ofta som baslastverk med konstant maximal effekt-produktion. Detta eftersom investeringskostnaden är relativt hög och bränsle-kostnaden relativt låg. Vi tror dock att en ökad framtida efterfrågan på flexibel kraft kommer att göra effektreglering av kärnkraft intressant. Nya reaktor-koncept som finns tillgängliga på marknaden har generellt en god förmåga till flexibel effektproduktion.
Påverkan på kärnkraftsanläggningen till följd av varierande effektproduktion förväntas vara relativt liten. Speciellt om regleringen sker långsamt (maximalt 3 % av märkeffekten per minut) och håller sig inom 100 till 60 – 70 % av märkeffekten. De flesta svenska kärnkraftverk är utformade för en effektpro-duktion omkring 1 GW. Om man håller sig inom dessa gränser förväntas inget nämnvärt ökat slitage på anläggningens olika delar. Däremot kommer bräns-let inte att utnyttjas optimalt och bränsleekonomin kommer därigenom att försämras. Detta gäller speciellt om lastföljningen inte är planerad när härden laddas med nytt bränsle, vilket sker en gång om året.
"
http://www.elforsk.se/Rapporter/?download=report&rid=12_08_

EDIT: Ett kärnkraftverk på 1GW bör kunna balansera med 30MW\minut vilket väl motsvarar att man balanserar upp 10 st. 3MW vindkraftverk som går från full produktion till 0 på en minut och hela kärnkraftsflottan har kapacitet att balansera upp 100 st. 3MW vindkraftverk.

Permalänk
Medlem

Jag tror att massan måste sluta slösa el. Så rörelsesensorer för belysning, vändbart toapapper och förbjuden facebook på gaming datorer vore något. Sen att man aldrig får åka bil med ett ledigt säte borde kunna gynna miljön. Men vi svenskar blir mer och mer amerikaniserade vilket betyder everything important has a motor. Det gäller även frun pacemaker.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Energilagring tror jag kommer (måste) bli vanligare. Det är i princip en förutsättning för att kunna nå bästa möjliga nyttjandegrad av okontrollerbara energiflöden såsom sol och vind.

Något man gör i bland annat Kina är att lagra energi i form av lägeseneegi. Man pumpar upp vatten till en reservoar när det finns överskott och släpper ner det genom ett vattenkraftverk när man har underskott. Mycket billigare än batterier men med lägre effektivitet. Effektiviteten ligger på 70-80% vilket ändå är rätt rimligt imo. Vi kan säkert implementera det i våra vattenkraftverk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pumped-storage_hydroelectrici...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som ofta glöms bort när vi pratar kärnkraft är vilka påfrestningar det har på miljön är hur bränslet framställs.

Det finns en anledning till att vi inte bryter uranmalm i sverige (vi gjorde det på prov fram till 60 talet) för att det helt enkelt förstör för mkt av vår miljö.

Själva brytningen är inte helt hälsosamt samt konvertering och anrikning förstör även det närmiljön där det görs.

Sverige är väldigt rikt på uranmalm och ska vi ha kärnkraft så bör vi även tillverka vårt eget bränsle till våra kärnkraftverk.

Permalänk
Skrivet av Lengab:

Jag tror att massan måste sluta slösa el. Så rörelsesensorer för belysning, vändbart toapapper och förbjuden facebook på gaming datorer vore något. Sen att man aldrig får åka bil med ett ledigt säte borde kunna gynna miljön. Men vi svenskar blir mer och mer amerikaniserade vilket betyder everything important has a motor. Det gäller även frun pacemaker.

Privatsektorn står för endast 5-10% av elkonsumtionen. Visst hjälper det att släcka lampor etc men det är inte där problemet ligger. Det är industrin som är den stora boven.

Det bästa man kan göra är att minska sin konsumtion och köpa saker som håller så att man inte behöver byta ut dom så ofta. När du köper något som är tillverkat i Kina är det dessutom huvudsakligen kol som använts för att producera energin. Om möjligt kan man ju då även försöka köpa saker som tillverkats i länder med mer miljövänlig energiproduktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att elbilarna kommer att bli räddningen för världen men tyvärr så är de inte så rena som det sägs.
Ingen koldioxid vid körning men enorma miljöpåfrestningar vid tillverkandet. Lithium är absolut inget nyttigt ämne och inte heller finns det i några större mängder på jorden. Tror jag hört en siffra om att det skulle räcka till ca 30% av bilarna om vi skulle byta ut alla som finns på jorden.
En bra artikel för den intresserade
http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

En annan sak att räkna på är effektuttaget när 3milj svenskar kommer hem från jobbet kl 17:00 och alla ska ha en laddad bil till dagen efter. Våra elnät är tyvärr inte byggda för detta.

Dagens el och hybridbilar har allt som oftast inställningar när laddning ska ske. Det pratar ju om att elpriser ska variera för att just se till så att vi får ett "jämn" last i nätet och det känns som det tänket redan finns idag.

I en Audi e-tron (hybrid) så ställer man in när man ska åka och så börjar den ladda batteriet en stund i förväg så att det ska vara laddat och bilen varm när det är dags att åka.

Jag tror personligen inte att alla kommer köra el-bil i framtiden utan det är precis idag behovet som styr.
Vi har idag Diesel, Bensin, El, Etanol, Metan, HVO, Raps, Vätgas som rullar ute på vägarna. Och tror vi även i framtiden kommer ha olika bränslen beroende på behov.
En kombo av El, Biogas, Vätgas, HVO i framtiden känns som realistiskt och vi lär nog ha olika typer av batterier i framtiden att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag läste någonstans att för att ersätta 1000 MW kärnkraft behövs det 3000 MW installerad vindkraft för att kunna säkerställa en någorlunda stabil effekt på minst 1000 MW, men fortfarande så blir det problematiskt när det blir för kallt då det då blåser lite och vindkraftverken inte får gå då det lättare går sönder i kylan.

Det är värre än så - Vindkraften producerar i snitt en tredjedel av sin installerade effekt sett över lång tid, men vill du säkerställa en viss effekt i varje tidpunkt behöver du omkring nio gånger mer än med mer "styrbara" energislag. Det är detta man menar i Vägval El när man skriver att effektvärdet i vindkraft är kring 11%.

Sett till energimängd är det fullt rimligt att byta ut kärnkraft mot vindkraft (den producerar t.ex. redan mer än nedlagda Barsebäck), men för att klara effektdipparna kommer vi nog snart att behöva effekthöja vattenkraften. Energin som vattenkraften producerar kan vi inte göra så mycket åt, men maxeffekten borde vi kunna höja en hel del för att öka reglerkraften. Drömscenariet vore om vattenkraften kunde bära majoriteten av vårt effektbehov. Då skulle vi inte ha några problem med oberäkneliga kraftkällor, så länge de andra källorna kan ge tillräckligt med energi i snitt. Norges vattenkraft kan driva hela landet, så de kan koppla in precis vilka andra energikällor de vill.

Skrivet av Casgar:

Att kunna utnyttja spillvärmen från kärnkraftverken hade också varit bra då denna energi är ca 2 gånger större än den producerade elenergin, och den dumpas i dagsläget bara rakt ut i havet.

Det fanns rätt långtgående planer när man byggde Barsebäck att också förse hela Lund, Malmö och Köpenhamn med fjärrvärme, men det skrotades eftersom det skulle inkräkta på elproduktionen en aning. Synd tycker jag, särskilt eftersom Köpenhamn värmer rätt mycket med fossilvärme.

Permalänk
Medlem

Jag håller med många andra här. Kärnkraft är ett bra alternativ av många anledningar.

Bygg transmutationsreaktorer så vi kan använda gammalt bränsle.
Satsa på att bygga nya, moderna och säkrare kärnkraftsreaktorer.
Lägg pengar på forskning innom kärnkraft och gör Sverige ledande innom området!
Tekniker som är värda att titta på är:
Saltreaktorer som inte jobbar under tryck och därför är mycket säkrare an våra nuvarande reaktorer.
Reaktorer som använder thorium ska göra bränslet säkrare, billigare och miljövänligare.

kärnreaktorer kan göras så otroligt mycket säkrare än nuvarande reaktorer vi har. Det som behövs är forskning!
Det är en bra anledning att inte ge upp på kärnkraft!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Något man gör i bland annat Kina är att lagra energi i form av lägeseneegi. Man pumpar upp vatten till en reservoar när det finns överskott och släpper ner det genom ett vattenkraftverk när man har underskott. Mycket billigare än batterier men med lägre effektivitet. Effektiviteten ligger på 70-80% vilket ändå är rätt rimligt imo. Vi kan säkert implementera det i våra vattenkraftverk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pumped-storage_hydroelectrici...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl redan fast inte så värst många kvar i drift kanske? http://second-opinion.se/vattenkraftschef-ompr%C3%B6vning-av-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lengab:

Jag tror att massan måste sluta slösa el. Så rörelsesensorer för belysning, vändbart toapapper och förbjuden facebook på gaming datorer vore något. Sen att man aldrig får åka bil med ett ledigt säte borde kunna gynna miljön. Men vi svenskar blir mer och mer amerikaniserade vilket betyder everything important has a motor. Det gäller även frun pacemaker.

Helt rätt!

Att dessutom ha fordon som kan gå i 200 och däröver, med breda däck och förare som tog körkort för ett halvt sekel sedan är också orimligt.

1.5 ton metall och plast för att transportera en människa på 75 kg...

Vill man gasa och köra vilt så finns banor att hyra. Till övriga räcker oftast 50 hk och ekonomioptimerad motorstyrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Något man gör i bland annat Kina är att lagra energi i form av lägeseneegi. Man pumpar upp vatten till en reservoar när det finns överskott och släpper ner det genom ett vattenkraftverk när man har underskott. Mycket billigare än batterier men med lägre effektivitet. Effektiviteten ligger på 70-80% vilket ändå är rätt rimligt imo. Vi kan säkert implementera det i våra vattenkraftverk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pumped-storage_hydroelectrici...

Finns ett pumpkraftverk de åter tagit i bruk i Sverige också och det är stort nere i Europa. Pumpkraftverk var något vi byggde på 30-talet och ett tag framåt här. Vet inte varför du nämner Kina ens, vem tror du varit med och projekterat och byggt turbinerna och anläggningarna till dem om inte till stor del Europeiska företag? Det finns jättestora anläggningar i Europa också. Det är inget som är unikt till tillväxtländer på något sett. Batterier har aldrig varit på kartan, det använder man för s.k. off-grid bara. Det är ju annars reservkraft man har de till.

Det Kina är bra på och vi är dåliga på handlar mer om sånt som att producera och använda så kallad miljöteknik som solfångare o.s.v. Vi är mer bra på sånt som gas/ångturbiner, styrsystem, rökgasrening och sånt här i Europa som förknippas med den gamla typen energiproduktionen. Vi har t.o.m. byggt turbiner i Sverige till termisk solkraft, så man får välja vad man ska vara bra på, sånt som solpaneler får vi spö på av asiaterna vilket som.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Det finns väl redan fast inte så värst många kvar i drift kanske? http://second-opinion.se/vattenkraftschef-ompr%C3%B6vning-av-...

Intressant, det visste jag faktiskt inte. Det blir nog mer aktuellt att bygga ut den om sol och vindkraft blir vanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kolla på den här sidan http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ och sedan under 'Förbrukning' längst ner på sidan klickar ni på 'Elområde Stockholm (SE3)' så inser man att det mest energieffektiva vore att bygga samtliga nya kraftverk i Stockholmsområdet istället för i ex. Norrland och frakta all el i 100 mil långa ledning till platsen där huvuddelen av all el används.

Permalänk

Framtidens energi är inte elproduktion utan batterier. Solpaneler kommer konkurrera ut allt annat då du inte behöver ett elnät.
Varför ha fast telefon när det finns mobiler. Fusionskraft kommer kanske användas till att driva rymdfarkoster via laser i kombination med solpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Privatsektorn står för endast 5-10% av elkonsumtionen. Visst hjälper det att släcka lampor etc men det är inte där problemet ligger. Det är industrin som är den stora boven.

Det bästa man kan göra är att minska sin konsumtion och köpa saker som håller så att man inte behöver byta ut dom så ofta. När du köper något som är tillverkat i Kina är det dessutom huvudsakligen kol som använts för att producera energin. Om möjligt kan man ju då även försöka köpa saker som tillverkats i länder med mer miljövänlig energiproduktion.

Nej, privata hushåll/bostäder står för drygt hälften, men det är sånt som varmvattenberedare, värmesystem, annan driftel o.s.v. som är problemet. Våra hushåll använder per capita ungefär lika mycket som de i Tyskland använder till både bostäder och industri. Har varit mer intressant att bygga enkelt och billigare, ha stora fönster och liknande än att bygga hus anpassade för klimatet.

Mycket de gör i Kina som elektronik handlar om att sätta ihop komponenter, det är alltså ganska energisnåla industrier. Det är värre om det hade handlat om kemikalier, papper och liknande. Det är inte direkt för våra konsumentprodukter de tillverkar massor järn/stål i Kina. Köper du en svensk bil från ett visst kinesiskt företag så är ju stålet tillverkat i Sverige med stenkol/koks medan aluminiumdetaljer kanske har sitt ursprung från Kubal som går på el och är relativt ren verksamhet idag. Växthusgasutsläppen slipper du inte, men tillverkningen är såklart miljömässigt renare än något verk från 50-talet i något tillväxtland som den utländska ägaren inte velat rusta upp.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ett pumpkraftverk de åter tagit i bruk i Sverige också och det är stort nere i Europa. Pumpkraftverk var något vi byggde på 30-talet och ett tag framåt här. Vet inte varför du nämner Kina ens, vem tror du varit med och projekterat och byggt turbinerna och anläggningarna till dem om inte till stor del Europeiska företag? Det finns jättestora anläggningar i Europa också. Det är inget som är unikt till tillväxtländer på något sett. Batterier har aldrig varit på kartan, det använder man för s.k. off-grid bara. Det är ju annars reservkraft man har de till.

Det Kina är bra på och vi är dåliga på handlar mer om sånt som att producera och använda så kallad miljöteknik som solfångare o.s.v. Vi är mer bra på sånt som gas/ångturbiner, styrsystem, rökgasrening och sånt här i Europa som förknippas med den gamla typen energiproduktionen. Vi har t.o.m. byggt turbiner i Sverige till termisk solkraft, så man får välja vad man ska vara bra på, sånt som solpaneler får vi spö på av asiaterna vilket som.

Jag tror jag läst att Kina satsat mycket på det iom deras satsningar inom solkraft. Vilket är värför det var det första jag kom att tänka på. Meningen var inte direkt att sätta Kina på något podie.

Skickades från m.sweclockers.com