Helgsnack: Black Friday 2016

Permalänk
Avstängd

CDON och Webbhallen har höjt priset på Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC med 500 spänn lägligt till Black Friday. Inet har höjt priset med 300 spänn.

Permalänk

Haha alla verkar har höjt priset på GTX 1070! Hittar inte ett enda kort under 5000 kronor nu.. Banditer!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Black Friday är "årets rea" när man inför höjer priset på de varor man ska rea ut. Bra jobbat och inte alls falsk marknadsföring!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Har en 5775c som väntar på mig tills på fredag. Skulle det dyka upp något superpris på 4790k tar jag kanske en sån. Broadwell är dock bra. Vill ha en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuru:

CDON och Webbhallen har höjt priset på Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC med 500 spänn lägligt till Black Friday. Inet har höjt priset med 300 spänn.

Skrivet av Flexiblus:

Haha alla verkar har höjt priset på GTX 1070! Hittar inte ett enda kort under 5000 kronor nu.. Banditer!

Skrivet av Wifi:

Jag förstår att Black Friday är "årets rea" när man inför höjer priset på de varor man ska rea ut. Bra jobbat och inte alls falsk marknadsföring!

Skickades från m.sweclockers.com

Har skrivits tidigare i tråden, men det tål uppenbarligen att upprepas då folk tydligen missat det: dollarkursen har gått upp kraftigt den senaste tiden, +10% under hösten. Detta gör att när butikerna ska köpa in nya produkter för att fylla på lagren så är dessa dyrare än vad de var tidigare vilket då leder till högre priser för oss konsumenter. Om det då är populära produkter (som nya grafikkort) så kommer denna valutakursdrivna prisökning att slå igenom rätt snabbt. Visst finns det säkert de som höjer inför rean, men mycket av de ni reagerar på beror högst troligen på dollarkursens utveckling.

Permalänk
Medlem

@Frispel: dollarkurs is very hard

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator för 2 år sen processorn är 4970k och gtx 770 grafikkort, priserna är intill samma som idag - ska man uppgradera dessa kostar det lätt 1-2000kr per komponent. Större fynd på fredag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Har skrivits tidigare i tråden, men det tål uppenbarligen att upprepas då folk tydligen missat det: dollarkursen har gått upp kraftigt den senaste tiden, +10% under hösten. Detta gör att när butikerna ska köpa in nya produkter för att fylla på lagren så är dessa dyrare än vad de var tidigare vilket då leder till högre priser för oss konsumenter. Om det då är populära produkter (som nya grafikkort) så kommer denna valutakursdrivna prisökning att slå igenom rätt snabbt. Visst finns det säkert de som höjer inför rean, men mycket av de ni reagerar på beror högst troligen på dollarkursens utveckling.

Okay, førklarar det också denna jætterean på GTX970 jag såg igår? Nedsatt 40 % till ca 3500 kr. Nu kommer jag inte ihåg vilket mærke det var, men det var væl jæmførbart med ett MSI kort, kan ha varit ASUS eller Gigabyte.

Nu ær dock kortet bortplockat från prisjakts black friday lista. Kanske de fick klagomål? Nu kommer jag heller inte ihåg vilken butik det var, men det var en av de større (såg detta precis innan jag somnade igår kvæll nær jag surfade på mobilen i sængen).

Kunde också se hur de højt priset med øver 1000 kr någon vecka tidigare. Så æven om något av prishøjningarna senaste tiden kan bero på dollarkursen så ska man vara vældigt førsiktig med dessa "erbjudanden". Och deras 970 kort torde vara inkøpta før længe sedan.

typo
Permalänk
Medlem
Citat:

Vad säger SweClockers medlemmar? Tänker du passa på att fynda under Black Friday eller tycker du att konsumtionshetsen har gått för långt? Diskussionen pågår i forumet!

Gått för långt? Jisses vad det ska vara känsligt. Det vi har i Sverige är rena konsumptionsfobin jämfört med USA (m.fl.). Utan konsumption skulle vi inte haft den välfärd vi gör under rådande ekonomiska lagar.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk

Skulle inte kunna kalla detta dollarn, 1070 kommer bli "nedsatt" på black friday. Höjt med 500 kr.
https://www.inet.se/produkt/5400074/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Något 1070 kommer garanterat att finnas rabatterat i någon julkalender i december också.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hur brukar det vara med mobiler?

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en Dell XPS 15, tror dock inte den kommer vara med på rean

Permalänk

Tips på ssd

Skrivet av Frispel:

Sådär!

Nu har jag försökt vara lite förutseende och gjort en lista över det jag är intresserad av där jag skrivit in nuvarande pris och vad jag anser är ett vettig Black Friday-pris. Risken är annars att jag kickar hem ytterligare någon ssd som jag egentligen inte behöver...

Listan består nu av:

Processor (6600K eller 6700K)
Moderkort (helst Asus pga fläktstyrningen) i prisklassen runt 1,5k före rabatt.
Lämplig processorkylare
Minneskit på 2x8GB
Extern hårddisk >2TB
Intern hårddisk >2TB

...och trots det jag skrev överst så kan eventuellt en Samsung 950/960 pro slinka med om priset är oemotståndligt

Det börjar som sagt lätt klia i köptarmen för mig så fort jag ser bra erbjudanden, oavsett om jag verkligen behöver sakerna eller inte. I mitt fall är det då bra att ha en plan i förväg som jag sedan försöker hålla mig til...självinsikt kan vara bra för plånboken!

Nu fattas bara att någon av återförsäljarna ser denna lista och inser att det är precis dessa saker som de behöver ha mest rea på!

Hört talas om Intel 600p? Rekommenderas varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Tack för infon! Lite tråkig om det du säger stämmer.

Dock så kan jag nog nöja mig med en sämre disk om priset är rätt. Har för tillfället en crucial m4 64gb...

Finns det några diskar man skall direkt undvika?

Intel 600p är nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv är jag på jakt efter ett trådlöst hemlarm. Ett Yale Smart Alarm, Risco Agility 3 eller liknande nedsatt 20% skulle vara schysst!

Permalänk
Medlem

16 GB RAM-minne och ett trådlöst tangentbord med pekplatta vore trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Undrar om vi kommer ha sönder internet i år också...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Hört talas om Intel 600p? Rekommenderas varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av alvarlagerlof:

Intel 600p är nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, hör talas om den...dock inte alltid i så positiva ordalag.

http://www.anandtech.com/show/10850/the-intel-ssd-600p-512gb-...

Den verkar inte ge någon påtaglig prestandavinst över en vanlig sata-ssd, mer än att den är liten till formatet.

Permalänk
Medlem

Eh... alla butiker kör ju igång redan. Kan inte folk tänka långsiktigt längre? Vad händer nästa år, eller året därpå om alla butiker tjuvstartar? REAn kommer inte betyda nåt längre och alla inköp kommer drastiskt minska.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Är det dyrare eller billigare under BF? Prisjakt har gjort en analys nedan

http://www.prisjakt.nu/konsument/black-friday-sa-mycket-billi...

Återigen, som andra i tråden redan sagt, det bästa är att inte köpa sånt du inte behöver. Skärp som är nedsatt 90% är fortfarande skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ursäkta inlägget men känner att jag är tvungen att skriva detta. Kanske lite pessimistiskt men dock sant. Tänk på att priserna faktiskt smyghöjs i butikerna nu inför BF. För att få det att se billigare ut den 25:e och framåt. Köp ingenting du verkligen inte behöver.

För mig är det självklart att kolla in lägsta priset på prisjakt det senaste året innan man köper något men alla kanske inte har det som vana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Eh... alla butiker kör ju igång redan. Kan inte folk tänka långsiktigt längre? Vad händer nästa år, eller året därpå om alla butiker tjuvstartar? REAn kommer inte betyda nåt längre och alla inköp kommer drastiskt minska.

Det känns lite som den svenska modellen. Smygbörja under flera års tid tills konceptet är urvattnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Gratis Windows 10 vore något för ALLA på Black Weekend, samt för de som aldrig ville eller hann uppdatera från tidigare Windows.

Jag tycker alla bakåtsträvare och foliehatt-typer som vägrade uppdatera när det var gratis gott och väl kan lägga ut en tusenlapp på Windows 10

Men det är faktiskt fortfarande möjligt att uppgradera gratis, genom Microsoft. Googla "Windows 10 assistive technology".

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Trist att Sweclockers inte fick upp sin Vinterdator 2016 innan Black Friday. Eller ja, de lägger säkert upp den imorgon i och för sig och då har man ju tid att kolla igenom vad de rekommenderar.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr får jag göra en del av er rätt besvikna. Alla Samsung V-NAND diskar är antingen dyra, eller slut i lager pga brist (vilket driver upp priser mer). Mao, jag tvivlar starkt på att dessa kommer "rea:s" ut. De kanske kommer sälja dem, ja... (om de har dem i lager), men det kommer att vara till högt pris. Runt sommaren rådde jag många att hugga en 850 EVO, och det borde ni tyvärr också gjort. Som det är nu så får en butik in kanske 20-30 st 500GB-1TB 850 EVO, och de är slut på några få dagar till höjt pris... vilket säger en hel del.

Det som dock troligen kan ske är andra märken/modeller får bra pris. Tex Samsung EVO750, Kingston UV400, Trion150, Intel 600p, Crucial MX300/BX200, Sandisk Plus, Adata SP550 eller liknande. Och det enda jag säger där är att kolla upp dessa diskar innan köp, då många gånger är de faktiskt dåliga diskar, även om du får dem billigt.

Av de jag listade ovan är det bara två jag har fullt tillit till, resten har okänd status, eller är skräp. Så tänk er för innan nu gör en miss ni kanske ångrar. Tänk också på att dessa är nog en av de mest eftertraktade enheterna på BF, så kolla upp denna info innan, så ni vet vad ni ska köpa och inte köpa direkt när ni ser erbjudandena.

Lycka till.

960 EVO lär inte ens hinna in i alla lagren från lanseringen innan fredag, tyvärr. Jag själv är också intresserad av en.

Skulle dock säga att 500GB redan i år har känts som minimum idag, problemet är att med kronans fall och brist på NAND så har priserna gått fel håll från juli månad typ.

Vet inte var du får all din inside information om vad butikerna kommer erbjuda innan det börjat

Håller inte med om 2 av modellerna.

Hur som helst känns det som det blir en SSD i övermorgon och jag tror att jag delar det med många Men ja, de måste ner. 500GB har gått upp 200 spänn sen för några månar sen för fasen, det är ju helt fel håll alltså

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Köpte ny dator för 2 år sen processorn är 4970k och gtx 770 grafikkort, priserna är intill samma som idag - ska man uppgradera dessa kostar det lätt 1-2000kr per komponent. Större fynd på fredag?

Bry dig inte om att uppdatera CPU:n, den kommer inte flaska på några år...

Grafikkort - ptja GTX 1080 kan bli prisvärt. 1060/1070, näh, inte när de höjer såhär. R9 Nano kanske. Men begagnat är bra mycket prisvärdare nu som uppgradering

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

CDON måste ha Sveriges jobbigaste släpp där man släpper varje heltimma olika saker hela dygnet

Permalänk
Medlem

12% rabatt på Delldatorer på Dells hemsida

Permalänk
Medlem

....förväntat pris på 6700k

@SUMITOMO: @Dead poet society: @Benizakura83:

Tack allihopa! Kunde nämnt det innan men jag ropade hem ett Asrock Extreme6+ till 40% rabatt nyligen så ett paket var inte aktuellt. Jag skulle vara riktigt glad för allt under 2800 känns det som. Vi får se inatt