Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Jag är sugen på att köpa en dell 13, men undrar, finns det ingen möjlighet att konfigurera datorn till de bättre? Dvs större hårddisk, mer minne osv osv?

Man kan byta hårddisk själv, det har Lazze gjort, men ram är fastlött så där måste du kliva upp i en prisklass som ger 8/16gb ram.

Permalänk
Medlem

Över helgen är det 12% rabatt, dock smått orolig över detta med coil-whine.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Över helgen är det 12% rabatt, dock smått orolig över detta med coil-whine.

Jag hör den inte alls, inte i load heller, om jag lägger ena örat på tangentbordet (vilket man inte gör) så kan jag höra ett litet mekaniskt surr ibland, men inte hela tiden..

Permalänk
Medlem

Jag har heller inget coilwhine i min burk, dock som jag skrivit, mycket andra problem.

Visa signatur

/Stalpan

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa denna nu med 12 % rabatt men så läser man om alla problem.. Står mellan denna och 2015 års macbook pro. Känns ju som man får mer för pengarna av dellen och 2016 års macbook pro är alldeles för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Är sugen på att köpa denna nu med 12 % rabatt men så läser man om alla problem.. Står mellan denna och 2015 års macbook pro. Känns ju som man får mer för pengarna av dellen och 2016 års macbook pro är alldeles för dyra.

Du är inte ensam min vän! Står i exakt samma val, var inställd på nya macbook pro men den kostar på tok för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag var, precis som de två tidigare i tråden helt inne på Macbook Pro, men efter att man såg prislappen och vilken prestanda den hade blev det att tänka om och landade på Dell XPS 13.

Idag kl 08.01 ringde en servicekille från Dell, innan lunch har han varit hemma hos mig och bytt moderkortet och det misstänkta minnet som är trasigt (sitter fast på moderkortet så man byter allting)

Nu har jag klarat testet på Dells hemsida som tidigare indikerade error på minnet och jag har inte haft en enda blåskärm. Snacka om bra service! Ska bruka den ordentligt i helgen nu när den verkar fungera som den ska, återkommer

Visa signatur

/Stalpan

Permalänk
Skrivet av Stalpan:

Jag var, precis som de två tidigare i tråden helt inne på Macbook Pro, men efter att man såg prislappen och vilken prestanda den hade blev det att tänka om och landade på Dell XPS 13.

Idag kl 08.01 ringde en servicekille från Dell, innan lunch har han varit hemma hos mig och bytt moderkortet och det misstänkta minnet som är trasigt (sitter fast på moderkortet så man byter allting)

Nu har jag klarat testet på Dells hemsida som tidigare indikerade error på minnet och jag har inte haft en enda blåskärm. Snacka om bra service! Ska bruka den ordentligt i helgen nu när den verkar fungera som den ska, återkommer

sitter i valet och kvalet vid köpknappen, är du nöjd med din investering, dvs nu efter servicevändorna?

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Har haft min 9360 i drygt en vecka nu är modellen med I7, touch skärm, 16gb minne osv.

Inte några problem hittills förutom ett litet litet surrande när jag scrollar mycket text och har nätadaptern ansluten. Verkar dock ha lagt sig nu, kan inte höra det om jag ens försöker.

Ingen egen installation utan jag kör den som den kom. Har uppdaterat nätverksdrivrutinen bara i princip. fick 2886.3 på performance test 9.0. Valde den korta versionen av testet dock.

Finishen är mycket bra, känns gedigen och rejäl. Touchskärmen har jag knappt använt med funkat bra när jag väl gjort det. batteritiden är ypperlig.

Permalänk
Medlem

Har nu använt min dator rätt så mycket de senaste dagarna och har installerat och testat allt jag kommer att använda den till i vardagen. Versionen jag har är den med QHD+ skärm, i5, 8 GB ram och 256 GB SSD. Allt jag har gjort med windowsinstallationen är att ta bort lite av programvarorna som dell skickade med (främst McAfee och OFFICE 365 demoversion då jag får det gratis från skolan).

Så till varje område av datorn:
- Byggkvalitén är riktigt riktigt bra och insidan tar in till sig fett på det sättet som jag trodde och var rädd för att den skulle.
- Tangentbordet är trevligt, men vänjer mig fortfarande vid det efter att jag tidigare använde ett macbook pro tangentbord som har klart mer key-travel än detta.
- Trackpaden är inte lika bra som en mac tyvärr, men den ä'r riktigt bra och alla gester osv funkar riktigt bra i windows. Scrollen är smooth, men kan starkt rekomendera att installera "smooth scrolling" som tillägg om man använder chrome. I Edge fungerar den väldigt bra, men edge är klart ostabilare än chrome så har gått tillbaks till chrome igen.
- Uttag för olika kontakter är verkligen perfekt! Grymt att ha både gamla USB, samt USB C med TB3, en perfekt mix av nutid och framtid! SD-kort läsaren är också bra att ha, men inget jag riktigt använder!
- Skärmen är underbar verkligen! Omöjligt att se pixlar och härliga färger. Touchen är också ett plus och är en av anledningarna till att jag valde QHD+ modellen.
- Batteritiden är riktigt bra trots den högupplösta skärmen. Känns som den drar 10-13% / timme ungefär med flera flikar öppna i chrome och lite youtube i full hd och skärmen på runt 30% samt pdf öppen i adobe reader och skolarbete igång i google docs. Laddaren man får med är även riktigt trevlig! Den är lätt, liten, kompakt, snygg och välbyggd!
- Prestanden är toppen! Klarar spel bättre än väntat och jag har kört både Heroes of the Storm och Overwatch och båda funkar. Overwatch måsye man dra ner inställningarna på ganska rejält dock! Men ligger runt 45 FPS i 1920*1080, alla inställningar på low, AA avsntängt och med render scale på ungefär 50%.

Finns egentligen bara en sak jag saknar en del från macen jag hade innan, och det är att datorn drar lite batteri när den sover och inte är lika snabb på att starta upp igen efter att man bara har stängt locket och sen lämnat den i några timmar. Allt detta trots att jag har satt så den ska hamna i strömsparläge när jag slår igen locket och jag har stängt av "Connected Standby" för att förbättra batteritiden i det läget.

Överlag är jag alltså väldigt nöjd med hela paketet!

Har ni några frågor eller något som är oklart är det bara att skriva till mig!

Edit: Juste, glömde nämna coil whine! På min enhet har jag bara hört det en gång, och det var efter 20 minuters spelande av Heroes of the Storm. Inte hört något medans jag kört overwatch dock.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Då har jag upptäckt ännu mer konstigheter med min Dell. När jag spelar ljud ur högtalarna på mer än 30% volym så hackar det, spelar ingen roll om det är Spotify, spel eller Youtube etc. Under 30% i volym funkar det perfekt, likaså med hörlurar.

Har funderingar på om servicekillen gjorde nått fel då han bytte moderkort. Dock provade jag inte ljudet speciellt innan han var här så kan inte säga om det var så innan också. Provade Hearthstone men av gammal ovana så drog jag ner volymen i spelet direkt till väldigt låg volym.

Såg ett klipp på Youtube där det var en ljudkabel som inte var jordad ordentligt. Kanske är så om man spelar på mer än 30% att den ska spela musik ur fler högtalare och där "glappar" det. Jag vet inte, jag bara gissar nu, men låter som att den bara spelar musik ur vänstersidan. Riktigt mystiskt fel och jag har kört om drivrutinerna 3-4 gånger och provat olika versioner.

Blir till att ringa Dell imorgon igen.

Riktigt synd, för ju mer jag använder maskinen ju mer tycker jag om den. Kan bara instämma med vad föregående skrivare också sagt, tangentbordet tar en stund att vänja sig vid och ibland kommer jag åt touchen när jag skriver också, men är mest bara en vanesak tror jag.

Jag är väldigt nöjd om man bortser från de fel jag har haft.

Visa signatur

/Stalpan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalpan:

Då har jag upptäckt ännu mer konstigheter med min Dell. När jag spelar ljud ur högtalarna på mer än 30% volym så hackar det, spelar ingen roll om det är Spotify, spel eller Youtube etc. Under 30% i volym funkar det perfekt, likaså med hörlurar.
Jag är väldigt nöjd om man bortser från de fel jag har haft.

Du har verkligen fått ett måndags ex Min maskin beter sig exemplariskt. Möjligen så älskar jag inte Killer NIC:et - har faktiskt beställt ett Intel AC Wifi M2 som kommer nästa vecka. Killer NIC:et fungerar o ger cirka 400mbit - MEN upplever att de är segt att vakna efter sleep. Så jag tänkte testa med ett hederligt Intel NIC, de brukar ju liksom vara bäst - o kostar bara 270:-

Testade volymen på min nu, Spotify lät fint upp till full volym(eller så fint det kan i dessa högtalare) - inget missljud eller oljud.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Slog till på 9360 med deras erbjudande på Black friday. Låter verkligen som en bra laptop men dessvärre med ett par sjukdomar. Hoppas verkligen att jag slipper dem.

Skrivet av Acce22:

- Prestanden är toppen! Klarar spel bättre än väntat och jag har kört både Heroes of the Storm och Overwatch och båda funkar. Overwatch måsye man dra ner inställningarna på ganska rejält dock! Men ligger runt 45 FPS i 1920*1080, alla inställningar på low, AA avsntängt och med render scale på ungefär 50%.

Edit: Juste, glömde nämna coil whine! På min enhet har jag bara hört det en gång, och det var efter 20 minuters spelande av Heroes of the Storm. Inte hört något medans jag kört overwatch dock.

Låter kul att man kan spela lite spel! Har ett helt gäng som är lite mer lättdrivna som jag förhoppningsvis kan spela när jag är på språng.
Blir den väldigt varm och drar fläkten igång mycket?

Hittade denna länk där man kan få ett litet hum om vad man kan spela: http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-620.172256.0.h...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Slog till på 9360 med deras erbjudande på Black friday. Låter verkligen som en bra laptop men dessvärre med ett par sjukdomar. Hoppas verkligen att jag slipper dem.

Låter kul att man kan spela lite spel! Har ett helt gäng som är lite mer lättdrivna som jag förhoppningsvis kan spela när jag är på språng.
Blir den väldigt varm och drar fläkten igång mycket?

Hittade denna länk där man kan få ett litet hum om vad man kan spela: http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-620.172256.0.h...

Har aldrig reagerat på att den blivit varm faktiskt och fläkten är förvånansvärt tyst verkligen. Men då har jag alltid haft den på en köksbord med rymligt om luft runt! Har man den i soffan så kan jag tänka mig att den blir snäppet varmare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd över min maskin efter en längre tids användande nu. Stort fan av tangentbordet faktiskt.

En liten fråga som var uppe en snabbis förut. Vilken sleeve använder ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Väldigt nöjd över min maskin efter en längre tids användande nu. Stort fan av tangentbordet faktiskt.

En liten fråga som var uppe en snabbis förut. Vilken sleeve använder ni?

Kollat på dessa:

https://www.amazon.co.uk/mCover-Shell-released-Ultrabook-lapt...

men inte beställt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Alright. Jag var personligen mer sugen på ett mjukt fodral. Vart sugen på denna https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UGBAU5I/ref=ox_sc_act_.... Den borde passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Väldigt nöjd över min maskin efter en längre tids användande nu. Stort fan av tangentbordet faktiskt.

En liten fråga som var uppe en snabbis förut. Vilken sleeve använder ni?

Beställde denna: http://www.miniinthebox.com/sv/miljofiltmaterial-anteckningsb... . Gratis frakt, snygg och bra pris! Valde varianten till Macbook Air 11 tum då den har näst intill samma mått som XPS 13!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Alright. Jag var personligen mer sugen på ett mjukt fodral. Vart sugen på denna https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UGBAU5I/ref=ox_sc_act_.... Den borde passa?

ah, jag har denna

https://www.trendhim.se/hautton-brun-axelremsvaska-i-lader-p....

// LZ

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Bytte WiFi-kort, från Mördaren, till ett Intel 7260 AC Rev 2. Nu när jag öppnar locket o tar datorn ur sömn så är den liksom redan ansluten. Ser aldrig att wifi reconnectar eller att den håller på att snurra... precis som det skall vara alltså! Väl investerade 279:-

// LZ

Permalänk
Medlem

@watoz:

Nu har inte jag någon XPS13, men har nyligen beställt 15-tummaren.
Jag är väldigt intresserad av denna sleeve. Den har dock inga fickor för tillbehör och lämnar inget svängrum för datorn, men kanske är det något sådant du söker.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00TIJUU5E/ref=ox_sc_act_...

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Beställde denna: http://www.miniinthebox.com/sv/miljofiltmaterial-anteckningsb... . Gratis frakt, snygg och bra pris! Valde varianten till Macbook Air 11 tum då den har näst intill samma mått som XPS 13!

Om du fått fodralet nu Acce22, hur är det? Kort review vore kul, blev sugen på ett själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Om du fått fodralet nu Acce22, hur är det? Kort review vore kul, blev sugen på ett själv

Tyvärr inte fått den än! Verkar skickas från Kina så det tar sin lilla tid! Men man får spårnummer så kan ha full koll på vart den är hela tiden. Återkommer så snart jag har den i handen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Beställde en dell xps 9360 från Dustin beställde developer versionen med Ubuntu.
Får den förhoppningsvis imorgon.
Ska blås ur Ubuntu och köra in Windows 10.
Kommer köra Windows som Main OS.
Alt att jag kör debian + win 10 men vi får se.

15000kr va ett bra pris tycker iaf jag.

Jag blev lite orolig fall om man får en dator med fel på.
Har man samma förmånliga service som om man köpte den från dell.
Dvs att dom kommer hem till en och lagar den.
Iofs tycker man att alla problem dom har haft borde vara lösta nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Fick min dator idag, dessvärre var det värsta coilwhine så returnerar den till Dustin.
Direkt när jag startade den så "knackade" det precis som om det vore en gammal HDD i den.
Sedan hörde man ett svagt men ändå irriterande ljud från vänster sida ungefär där man sätter i laddaren.
Jag hade aldrig kunnat pluggat i lugn och ro med den datorn, sen förväntar man sig mer av en premium dator också.

Hoppas på att den nya fungerar som den ska.

Dustin är alltid lika bra! Dom skickade ut en ny nu direkt så förhoppningsvis har jag den nya redan imorgon och jag returnerar den gamla imorgon.
Det kan man kalla kundservice!

Edit:
Varför köper alla från dell.se? och inte från te.x dustinhome?
Dev edition kostar ju bara 14k från Dustin, och snabb leverans och inga problem med ev. returer m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Edit:
Varför köper alla från dell.se? och inte från te.x dustinhome?
Dev edition kostar ju bara 14k från Dustin, och snabb leverans och inga problem med ev. returer m.m.

Misstänker att denna dator motsvarar samma specs som säljs på Dustin fast med Windows? Den är väl drygt 500kr billigare i så fall på Dell.se. Dessutom har de just nu ett erbjudande på QHD-versionen för 13990kr.

Edit: Glömde tillägga att man kan få 10% studentrabatt hos Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Misstänker att denna dator motsvarar samma specs som säljs på Dustin fast med Windows? Den är väl drygt 500kr billigare i så fall på Dell.se. Dessutom har de just nu ett erbjudande på QHD-versionen för 13990kr.

Edit: Glömde tillägga att man kan få 10% studentrabatt hos Dell.

Okej, det förklarar saken.
Men leveranstiden va tämligen lång men om man spar så där mycket pengar så är det ju värt det.

Synd på coilwhile bara, skön burk för övrigt men coilwhile klarar jag inte av.
Prövade att sitta med min i ett rum som jag kommer studera i och det skulle aldrig fungera för mig att ha den.
Blev galen på ljudet.

Och alla modeller verkar ha det mer eller mindre, och enligt Dell's ingenjörer så är det så som det ska vara dvs förväntat beteende av produkten, dvs det går inte på garantin om du inte har det extremt eller såklart upptäcker det inom 14 dagar och hävdar att du inte hade förväntat dig det beteendet av produkten då får du ju ångra köpet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som fått uppdatering precis och upplever att fläkten går mycket mer frekvent?

Permalänk

Jag köpte mig en DA200 (Dongel, USB-C till Ethernet/Hdmi/Vga/Usb)

Bara kunnat provköra Ethernet/Hdmi och Hdmi/ethernet/usb eftersom VGA är en lösning för föreläsningar osv, men det var precis som för andra som köpt denna, USB-porten går inte att använda till annat än att ladda saker, men det rör mig inte så mycket då det var det andra ingångarna som var viktiga. (Behövde inte göra några uppdateringar eller något sådant alls)