Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad duktig du är.

Jag ser ner på folk som ser ner på folk...

OnT: Dagens i lands problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nu är väl inte "Socialdemokrat" och "stol" riktigt samma sak. "Sosse" är förkortning på "Socialdemokrat" som ju är ett namn på ett politiskt parti och alltså skall skrivas med stor bokstav.

Nu är jag rädd att du har fel: "Ord som har avletts ur egennamn har ingen stor bokstav: marxism, amerikansk."
Källa

Man är socialdemokrat, partiets egennamn är Socialdemokraterna. The bully gets bullied. Kan vi lägga ner den här tråden nu? Ingen har 100% rätt, jämt.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig sjukt mycket på "spel data"

SPELDATOR

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är barn/ ungdomar som spelar dator istället för att sköta skolan så ska man nog inte ha för höga förväntningar.
Grammatiken över lag på detta forum är katastrofal.

Sen hävdar ju var och varannan att dom har dyslexi vilket jag anser är lätt att ''gömma'' sig bakom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

Ord som folk bör kolla upp hur det stavas

Packet<Paket
Fläckt<Fläkt
Ända<Enda (Om man nu inte menar sin slutdel av något)
Äller<Eller
Hällre<Hellre
Värkar<Verkar (Om nu inte datorn har ont)
Värkligen<Verkligen.

Ord som används ofta inom datorvärlden.

Osäker på ordet? Google hjälper dig.

Data<Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Data<Dator

Samma med imon och igentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nu är jag rädd att du har fel: "Ord som har avletts ur egennamn har ingen stor bokstav: marxism, amerikansk."
Källa

Man är socialdemokrat, partiets egennamn är Socialdemokraterna. The bully gets bullied. Kan vi lägga ner den här tråden nu? Ingen har 100% rätt, jämt.

Då får jag ödmjukt erkänna att jag hade fel där. Inget konstigt med det. Till skillnad från vissa andra är jag inte sen att inse när jag har fel. (Nej, jag syftar inte på dig. )

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med mycket utav det som sägs i tråden

Särskilt när det kommer till stavfel som "värkar" och "ända" - har extremt svårt att hantera dessa individer på någon som helst seriös nivå. Antingen är de fruktansvärt lata eller några som skippade lektionerna i svenska språket...

Ord som "data" är så vanligt förekommande att man inte ens längre noterar det... Samt andra mindre stavfel eller särskrivningar slinker undan utan större suck, men allt har väl sin gräns?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreaz1:

Data<Dator

Jag tycker det är väldigt märkligt hur "data" fortfarande anses som rätt benämning för "dataspel" istället för "datorspel".
Visst, "dataspel" innebär ju i folkmun kanske mera än bara PC-spel men det blir bara så fel tycker jag...

Å andra sidan så är ju spel en samling av data så det är en svår jäkel det där

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Jag stör mig sjukt mycket på "spel data"

SPELDATOR

Den stora skillnaden är att man använt ordet data som talspråk istället för dator.

Kan vara p.g.a slöhet då vi har många ord där vi inte uttalar alla bokstäver eller dialektala varianter.

Ska man tolka vissa saker ordagrant blir det helt fel, skulle man som i detta exempel slå ihop orden spel och data till "speldata" som någon exempelvis säljer på blocket, då tolkar jag det som att denna person vill sälja programkod/information (data) för spel

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Jag tror precis som du att det har mycket att göra med att vi idag exponeras mycket för det engelska språket. En annan sak jag stör mig på är att det ofta i marknadsföringssyfte används engelska istället för svenska. Alla har nog gått förbi en affär där det hänger en skylt med ordet sale. Var tog ordet realisation eller rea vägen?

Onödiga engelska ord, när det finns svenska med samma betydelse, är även de vanliga på forum som detta. Jag misstänker två förklaringar. Den ena är helt enkelt dåligt ordförråd. Man läser för mycket på engelska sidor, och hjärnans språkcentra får kämpa för att leta fram rätt ord på svenska, så för att kunna skriva med "flyt" så slänger man in engelska ord. Den andra är att man vill verka lite "tuff" och klämma till med engelska ord på samma sätt som man använder slanguttryck.

"Företaget har gjort för liten impact på marknaden".

Det lät tydligen tufft med jänkarnas utryck "Y2K" för millennieskiftet, och sedan dess skriver varannan "k" (kilo) för tusen. Köpa grafikkort för 6 kilo. Vad coolt.

Personligen anser jag det mer respektingivande att skriva på ren svenska, och finner det inte ett dugg tufft med onödig engelska. Vi behöver inte känna oss speciellt underlägsna amerikanerna som människor. Superhjältarna i de tuffa hollywoodfilmerna finns inte på riktigt.

Till och med svenska Wikipedia har hakat på engelska uttryck:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Precis som om det engelska uttrycket är det "riktiga". Det gjordes fler filmkameror i Europa, inte minst Tyskland, än i USA. På svenska heter det bilder per sekund (bps). "Frame rate" heter bildfrekvens.

Nu skall jag vara lite extra cool:

"Yo dudes! Är det min Tarjeta gráfica eller پروسیسر som är the bottleneck? Jag vill ha högre 帧率"

Permalänk

jag tycker inte att läs bar heten blir super dålig om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Man är socialdemokrat, partiets egennamn är Socialdemokraterna. The bully gets bullied. Kan vi lägga ner den här tråden nu? Ingen har 100% rätt, jämt.

Återknyter till mitt tidigare inlägg angående onödig engelska. Man kan uttrycka samma sak precis lika bra på vårt språk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spajdermän:

Återknyter till mitt tidigare inlägg angående onödig engelska. Man kan uttrycka samma sak precis lika bra på vårt språk.

Klart att man kan, skönt att man är en fri medborgare och får göra som man vill.

Permalänk
Medlem

@Spajdermän:

Håller med dig gällande dessa engelska uttryck.

Fler och fler gör s.k försvenskningar (läs svengelska) uttryck i meningar.

Inte enbart i reklambranschen (TV, radio, tidningar etc) utan även när man skriver på facebook eller även när man vistas på det lokala fiket.

I mina öron låter det bara påkrystat och löjligt när man försöker sig på detta.

Det har blivit mer av en statusgrej i samhället där man anses låta viktigare än vad man egentligen är, man försöker "stajla" inför sina vänner och bekanta för att det ska låta som man har en högre status eller är viktigare än någon annan individ i samma rum.

Som ni skrev, proper svenska både ser bättre ut och ger ett bättre intryck än en massa svengelska termer.

Jag har förståelse för och accepterar dem som har svårt med stavning och/eller de som försöker lära det svenska språket.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

jag tycker inte att läs bar heten blir super dålig om jag ska vara helt ärlig.

Med tanke på att du är en av dessa TS syftar på. Så kanske du inte själv inser hur lite rätt du har i den meningen.

Permalänk
Medlem

Förstår jag vad någon menar så spelar det inte så stor roll, det finns så mycket andra saker att bli irriterad på att jag inte har tid och ork att störa mig på hur någon stavar.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag tror precis som du att det har mycket att göra med att vi idag exponeras mycket för det engelska språket. En annan sak jag stör mig på är att det ofta i marknadsföringssyfte används engelska istället för svenska. Alla har nog gått förbi en affär där det hänger en skylt med ordet sale. Var tog ordet realisation eller rea vägen?

Det kan finns faktiskt en juridisk anledning bakom det med skulle jag tro, rea/realisation är lagstadgat hur man får använda etc och medför vissa regler medan Sale är ett mer odefinierat uttryck då översättningen kan vara rea eller försäljning/utförsäljning så produkterna på Sale faller lite i gråzon (lite på samma sätt som röda siffror förut alltid var rea typ men idag kan det bara vara vad som helst). Man ska inte heller förglömma att framförallt i större städer så kan det vara icke svensktalande som rör sig, de förstår Sale lättare och engelskans intåg i våra liv som det lite mer internationella, lite mer globalt kommer med en viss status.
Detta är självklart min personliga spekulation, kan bara vara någon som tycker det ser bättre ut.

Här är ett exempel
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2012/06/12/siba-skillna...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Med tanke på att du är en av dessa TS syftar på. Så kanske du inte själv inser hur lite rätt du har i den mening.

Förlåt, va bara tvungen ^^

Förövrigt så förstår jag inte meningen alls med denna tråd. Kommer inte lösa något och det enda som görs är att diskutera hur personer som särskriver har lägre intelligens?

Jag skulle säga att ni som stör er så otroligt mycket på särskrivningar faktiskt har ett större problem än dom som särskriver

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Klart att man kan, skönt att man är en fri medborgare och får göra som man vill.

Ja, men du kränkte mig.

Äsch, överdriver man småsaker upplevs man själv som besvärlig att ha att göra med.

Permalänk
Inaktiv

Särskrivning är störande, men jag stör mig mer på folk som inte söker inom de skapar en tråd för att om ämnet har diskuteras ett par hundra gånger tidigare.

Jag tycker för övrigt staten borde anställa runt 1 000 personer vars jobb endast är att gå igenom trådar på olika forum och se om något har stavat fel, särskrivet etc. Sedan tar myndigheterna reda på personens postadress och skickar ett kravbrev hem till denna, där de uppmanar personen att inom 2 veckor korrigera stavningen annars får den ett saftigt vite.

Någon annan lösning ser jag ej på problemet med att folk stavar dåligt.

Permalänk
Medlem

Var och Vart

Stockholmsföreteelsen hopblandningen av orden Var och Vart kan ge direkt felaktig information.

En sida på nätet skröt med "Ring gratis var du vill i hela världen"

Menade de det?

Permalänk
Inaktiv

Jag måste faktiskt hålla med. Grammatiska fel, ala "de, dem" är en sak, men särskrivningar gör texten betydligt jobbigare att läsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Med tanke på att du är en av dessa TS syftar på. Så kanske du inte själv inser hur lite rätt du har i den meningen.

Ärligt talat läser jag hellre stavfel än dålig meningsbyggnad.

Permalänk
Medlem

Nej, och jag kan inte förstå hur man kan bli uppriktigt irriterad på det. Visst det ser lite kul ut ibland men att lägga energi och bli irriterad, det förstår jag inte.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad duktig du är.

Man gör så gott man kan med de spelkort man blivit tilldelad.
Undrar vad en person som var "smartare" än genomsnittet hade åstadkommit om vederbörande hade haft min tjänst istället?
Personen hade nog varit chef för länge sedan...eller vänta nu!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Inte lätt när det är svårt.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

Det har blivit mer av en statusgrej i samhället där man anses låta viktigare än vad man egentligen är, man försöker "stajla" inför sina vänner och bekanta för att det ska låta som man har en högre status eller är viktigare än någon annan individ i samma rum.

Precis. Engelska titlar och uttryck inom "businessen". Stå vid "whiteboarden" och kladda med sin blå "Sharpie" och snacka om att "outsourca" och "management".

Det påminner om perukstockarna under sent 1700-tal och deras bruk av franska uttryck. Ju mer "fransk" man var desto "finare". Ju mindre pöbeln förstod vad man sade desto bättre.

Jag tycker att det är tvärtom; att man visar sig mer självständig om man talar och skriver på svenska. Britterna tog åt sig många ord från latinet liksom från fornnordiskan när de var ockuperade av romarna och vikingarna. Vi är inte ockuperade av USA:s krigsmakt och behöver inte använda deras språk i onödan eller ta åt oss deras traditioner som "Bläck Frajdäj" eller "Hällåvin". Kanske är vi kulturellt ockuperade?

Jag har inget emot readagar i handeln, men "Black Friday" hör ihop med amerikanska "Thanksgiving" som inte har ett dyft att göra med våra traditioner eller historia:

Citat:

Traditionen säger att en grupp puritanska pilgrimer utvandrade till Nederländerna efter förföljelser i England. Inte heller i Nederländerna fann sig pilgrimerna tillrätta, utan man lyckades chartra ett skepp att åka med från Plymouth i England. Skeppet, som hette Mayflower, anlände i december 1620 till det som sedan 1776 är USA. Efter svårigheter med skördarna tvingade man ursprungsbefolkningen att hjälpa till, och när en god skörd äntligen kom, ordnade man en tacksägelsefest till Guds ära

Permalänk
Medlem

Dom som skall beställa saker från China stör jag mig mest på.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mahkizmo:

Särskrivning är en helt annan sak gentemot felstavning.

Det är också en del som man lärt/lär sig i skolan.

Problemet med dessa exempel ni noterat är precis som dem eller dom, det är mer inriktat mot talspråk och inte skriftspråk.

Så som vi människor fungerar så försöker vi alltid stava orden som de låter därav dessa olika felstavningar med "e", "ä" eller:

lugn - lungn
ugn - ungn
helg - hälj

Listan kan göras lång men det har inte med särskrivning att göra

Jo, jag vet..men jag ville bara poängtera felstavade ord man kan störa sig på

Min bror skriver isär alla ord...sjukt jobbigt att läsa hans inlägg på diverse socialsida..så som Facebook eller Twitter, m.fl.

''Blå bär, mellan mjölk...paket hållare''..osv

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047