Onöjd med gymnasieval! Är det försent att byta?

Permalänk
Medlem

Onöjd med gymnasieval! Är det försent att byta?

Har snart gått första terminen på gymnasiet och jag är besviken både på skolan och linjen.

Jag går på el och energi med inriktning på datorteknik. Jag visste inte vad jag skulle välja men eftersom min halvbror gick på denna skola för ett par år sedan och han verkade nöjd tog jag den lite hastigt. Jag är dock inte lika nöjd som han var. Skolan är väldigt rörig. Många elever per lärare, ingen koll på vad som ska göras, lärarna vet inte själva vad dom lär ut. (Frågar man något får man inte svar utan istället någon lustig förklaring som inte har med saken att göra)

Andra brorsan sa att om jag verkligen vill byta så borde jag göra det.
Jag har bestämt mig att om jag kan (utan att behöva gå om) så ska jag byta. Aldrig mer privat skola...

Nu återstår bara frågan, är det försent? Finns det möjlighet att läsa ifatt på lov eller liknande?

Permalänk
Medlem

@Sebune: Tråkigt svar men beroende på kurser etc så är det bäst att söka upp din studievägledare som kan ge bäst svar faktiskt. Jag bytte efter 3 terminer och fick börja om i ettan på vårterminen men ångrar mig inte en sekund, ett år är inte lång tid när man mäter att skolan ofta håller på tills man är typ 30 (med avbrott, högskolan etc) Men efter en termin bör det inte vara svårt att byta så länge du läst motsvarande, engelska, svenska, matte etc. Jag fick läsa en terminskurs på 3 veckor, jag fixade det men det var slitigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Gör som ovanstående säger, prata med din studievägledare.

Om det nu skulle visa sig att du behöver börja om från noll igen, låt inte detta hindra dig från att byta till någonting du trivs med. Ett år extra är ingenting, jag bytte själv gymnasieutbildning efter ett år och är väldigt tacksam för det nu, 15 år senare! Plus i kanten är att du kommer ha bil och körkort tidigare än alla andra klasskamrater, vilket kommer göra dig populär bland både herrar och damer.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

#1 Kontaka programansvarig för linjen på skolan du vill byta till.
#2 Kolla möjligheterna att byta till näst-kommande termin.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har du tänkt läsa något liknande så är det nog inga större problem att byta. Jag var själv väldigt velig när jag gick gymnasiet och gick följande linjer utan att gå om: Natur -> Teknik -> Natur och teknik (ny skola) -> IT-linjen(ny skola igen).

Värt att nämna var att jag fick tenta av någon/några kurser genom nationella prov utan att ha läst kursen.

Permalänk
Medlem

@huttala: Vet inte ens vad jag skulle vilja byta till. Det ända jag vet är att det här med datorer är mer av en hobby än något jag skulle vilja jobba med.

Permalänk
Medlem

@Sebune:

Läs samhäll och kör ett basår sedan på högskolan om du vill byta inriktning

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Blir att maila en annan gymnasieskola i eftermiddag! Vad kan man läsa vidare till när man gått samhäll?

Permalänk
Medlem

@Sebune:

Med bra betyg vad som helst förutom de inom teknik, IT, naturvetenskap. Då går du antingen natur eller läser ett basår!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Läs natur och se till att få med så många viktiga ämnen som möjligt, matte fysik kemi engelska. Och sen högskola. Försök att läsa så hög matte du! Jag läste själv 3c och nu när jag sitter på högskolan så märker man att det är på tok för lite.

Permalänk
Medlem

@SexMachine:

Det handlar ju docl lite om vad man läser Jag läste matte 2b på gymnasiet (matte B) men läste motsvarande (e,f) på Högskolan utan större problem, men som sagt beror på vad man ska läsa vidare till senare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@SexMachine:

Det handlar ju docl lite om vad man läser Jag läste matte 2b på gymnasiet (matte B) men läste motsvarande (e,f) på Högskolan utan större problem, men som sagt beror på vad man ska läsa vidare till senare.

Jag va nyvaken, sådär när ögonen kor i kors när jag läste och fick det då till att TS ville jobba med datorer.
Då är det bra att ha en större mattekunskap när man går in på högskolan då deras matte ofta går fort och man förväntar sig att man har bra koll på det som lärdes ut i gymnasiet.

Men ja, jag läste helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

@huttala: Vet inte ens vad jag skulle vilja byta till. Det ända jag vet är att det här med datorer är mer av en hobby än något jag skulle vilja jobba med.

Läs natur, och sen kan du läsa civilingenjör med inriktning data på universitet.

Natur ger även en bra bas inför vidare studier ifall du kommer på att du vill läsa något annat än civ, då natur ger dig behörighet till det mesta.

Sen spelar inte gymnasievalet så stor roll, jag läste el inriktning elektronik, kom på att det nog inte var det jag ville jobba med, så jag började läsa psykologi och nu läser jag kognitionsvetenskap med inriktning neurologi.

Lycka till.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Va inte rädd för att börja om, själv började jag ettan igen när alla mina vänner tog studenten. Det är lätt att tänka att man slösar tid men samtidigt får du möjligheter i gymnasiet som du kanske aldrig får igen. Jag gick från marinbiologi till teater!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Bytte själv efter två läsår, blev lite strul med kurser då jag fick hoppa in i tvåan. Om du tycker att det inte passar, prata med svl. Jag bytte från teknik, design och produkt utveckling till el och energi med någon dator inriktning. Upplevde liknande till vad du har gjort. Valde dock att göra klart "skiten".

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Inom de flesta praktiska linjer kan man hoppa från en skola till en annan inom samma programinriktning. Men när man bytar typ av utbildning blir det problematiskt. Kurstider och vilka som ligger i ettan. överlämningar mm..

Ta kontakt med lokala SYV.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från fordon med inriktning personbil till teknik med inriktning medie- och informationsteknik först när jag hade gått klart 2 år redan. Var tydligen för sent att byta sent september så jag fick istället gå klart. Men det berodde på att det är för stor skillnad mellan programmen så jag skulle fått svårt hänga med (iaf vad rektorn och studievägledarna på båda skolor sa).

Så om det inte är för stor skillnad mellan program eller kurser så ska du fortfarande kunna byta. Två klasskompisar bytte för inte så länge sedan och det gick bra.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

@NatureBoyyy: Blir att maila en annan gymnasieskola i eftermiddag! Vad kan man läsa vidare till när man gått samhäll?

Gå hotell och restaurang. Laga mat kommer du behöva göra resten av livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

@huttala: Vet inte ens vad jag skulle vilja byta till. Det ända jag vet är att det här med datorer är mer av en hobby än något jag skulle vilja jobba med.

Jag valde El och energi för att gå datorinriktningen men kände exakt likadant, ville ha det som en hobby, så jag valde elteknik inriktning istället, riktigt nöjd idag då det är ganska schysst att arbeta med. Finns mycket möjligheter inom yrket.