Asus UX330CA – DisplayPort över USB‑C

Permalänk
99:e percentilen

Asus UX330CA – DisplayPort över USB‑C

Beställde en UX330CA på Black Friday, trots att den saknar DisplayPort, då jag hade fått lägga ytterligare typ 9 000:- (120 %) för att få en schysst dator med DP …

Då tipsade en bekant om denna adapter, vilket väckte hopp i mig. Men trots många googlingar på alla fraser jag kan tänka mig har jag inte lyckats ta reda på om den faktiskt fungerar i verkligheten, eller hur man tar reda på det. Jag har följande frågor:

  1. Kan jag överhuvudtaget använda en sådan adapter för att ansluta en DP-skärm (närmare bestämt min PG278Q) till en UX330CA?

  2. Är det vanligt att en dator inte kan skicka ut DP över USB‑C? Hur vet man om den kan det? Var i specifikationerna ska jag läsa?

  3. Enligt Asus hemsida är USB‑C-porten märkligt och tråkigt nog begränsad till 5 Gbit/s (WTF liksom). 2560x1440 @ 60 Hz kräver minst ca 5,3 Gbit/s, så inte ens den måttligt upphetsande videosignalen lär fungera. Kan jag köra till exempel 50 Hz?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hej Alling,

1. Så som det ser ut så kommer det att fungera men du kommer att vara limiterad till 30 Hz. Dock har adaptern stöd för en upplösning på 4096x2160.
2. Nej, det brukar fungera alldeles utmärkt.
3. Som i fråga 1 kommer du vara limiterad till låg Hz.

MVH

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ASUS_Troy:

Hej Alling,

1. Så som det ser ut så kommer det att fungera men du kommer att vara limiterad till 30 Hz. Dock har adaptern stöd för en upplösning på 4096x2160.
2. Nej, det brukar fungera alldeles utmärkt.
3. Som i fråga 1 kommer du vara limiterad till låg Hz.

MVH

Hej Troy!

Jag provade att ansluta min Swift via adaptern. När man kopplar in den hörs ljudet för "enhet ansluten" och sedan omedelbart "enhet frånkopplad" samtidigt som följande meddelande dyker upp nere till höger:

Try improving the USB connection
DisplayPort connection might not work. Try using a different cable.

Jag kan inte se Swiften någonstans i Device Manager eller i Display settings.

Så här skriver Microsoft:

Skrivet av Microsoft:

In order for an alternate mode to work, the hardware and the software on the PC/phone and the device or adapter must support the alternate mode. In addition, certain alternate modes may require specific USB Type-C cables.

Rimligen har en adapter från USB‑C till DP stöd för DP via USB‑C, så vi kan utesluta att det skulle vara adaptern som inte är kompatibel.

EDIT: Har provat adaptern i följande konfigurationer:

  • UX330CA + PG278Q
    Fungerar inte överhuvudtaget. Ger felmeddelandet ovan.

  • UX330CA + någon 1080p-skärm på Webhallen
    Fungerar inte överhuvudtaget. Ger först följande felmeddelande med en gul varningstriangel:

    USB device not recognized
    The last USB device you connected to this computer malfunctioned and Windows does not recognize it.

    Sedan får man Try improving the USB connection som ovan.

  • GJ752VT + PG279Q
    Fungerar utmärkt i 2560x1440 @ 144 Hz efter lite random i- och urkopplande.

Adaptern fungerar alltså helt perfekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hej Alling,

Jag får rekommendera dig att ringa oss för vidare hjälp med ärendet på följande nummer: (+46)858769407 så ska vi gå till botten med vad som kan orsaka att enheten kopplar ifrån.