Hjälp mig att hitta i Receiver-träsket!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att hitta i Receiver-träsket!

Tjenare alla klockare, god jul!

Nu när mellandags-rean har börjat, har jag spanat in mig på ett surroundpaket från Klipsch som sägs vara ruskigt bra för prislappen och nu är det nästan 50% rabatt ( https://www.komplett.se/product/902220/tv-ljud-bild/hogtalare... )
Då jag har fruktansvärt dålig koll på receivers/förstärkare undrar jag vad det krävs för att driva detta system? Vad ska jag tänka på innan jag köper en receiver? Några tips? Helst från komplett så man får allt i samma paket.

Hoppas ni har haft en strålande jul och ha en trevlig fortsättning, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahalax:

Tjenare alla klockare, god jul!

Nu när mellandags-rean har börjat, har jag spanat in mig på ett surroundpaket från Klipsch som sägs vara ruskigt bra för prislappen och nu är det nästan 50% rabatt ( https://www.komplett.se/product/902220/tv-ljud-bild/hogtalare... )
Då jag har fruktansvärt dålig koll på receivers/förstärkare undrar jag vad det krävs för att driva detta system? Vad ska jag tänka på innan jag köper en receiver? Några tips? Helst från komplett så man får allt i samma paket.

Hoppas ni har haft en strålande jul och ha en trevlig fortsättning, tack!

Jag gillar Denon och du borde spana in följande reciever som är nedsatt 1500kr.
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/denon-avr-x3300w-hemmabioreceiver/

Har du råd skulle jag satsa på storebror
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/denon-avr-x4300h-hemmabioreceiver/

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för tipset! Man behöver alltså punga ut så pass mycket? Tänkte jag skulle klara mig kring 3-4k för en schysst :>

Permalänk
Medlem

Det behövs inget speciellt alls. Även de billigaste recieversarna har idag mer funktioner och anslutningar än vad den genomsnittlige hembioentusiasten använder och behöver.

Den här skulle säkert duga alldeles utmärkt: https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Permalänk

Hos komplett tänker jag mig två apparater.

Dels en Onkyo, https://www.komplett.se/product/889017/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Annars en Yamaha, https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Jag vet inte om mina tidigare intryck av märkena stämmer riktigt, men jag gillar verkligen min egen Onkyo till film. Men jag tycker samtidigt att det finns mycket annat som låter trevligare till musik. Allting är nog så korrekt, men det kan ibland kännas lite för dovt på något vis.

Yamaha brukar alltid få bra omdöme för sitt fina ljud, och jag tänker mig att den kan vara en bra allroundmaskin. Onkyon är ju dock en högre serie och har säkert en hel drös med funktioner, förmodligen fler än Yamahan. Men, å andra sidan så klarar dom allra flesta apparater idag det grundläggande och mer därtill så jag tror inte du missar något där. Det är ju dock något du måste bläddra igenom själv.

Vad gäller effekten i dessa apparater så tror jag inte du får problem med Klipsch. Dessa har så hög känslighet så du kommer kunna spela sönder öronen ändå långt innan förstärkarna ger upp.

I övrigt tror jag annars mycket på Denons nya maskiner som redan länkats här. Det är en tänkbar kandidat för mig när det är dags att byta om 100 år...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hos komplett tänker jag mig två apparater.

Dels en Onkyo, https://www.komplett.se/product/889017/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Annars en Yamaha, https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Jag vet inte om mina tidigare intryck av märkena stämmer riktigt, men jag gillar verkligen min egen Onkyo till film. Men jag tycker samtidigt att det finns mycket annat som låter trevligare till musik. Allting är nog så korrekt, men det kan ibland kännas lite för dovt på något vis.

Yamaha brukar alltid få bra omdöme för sitt fina ljud, och jag tänker mig att den kan vara en bra allroundmaskin. Onkyon är ju dock en högre serie och har säkert en hel drös med funktioner, förmodligen fler än Yamahan. Men, å andra sidan så klarar dom allra flesta apparater idag det grundläggande och mer därtill så jag tror inte du missar något där. Det är ju dock något du måste bläddra igenom själv.

Vad gäller effekten i dessa apparater så tror jag inte du får problem med Klipsch. Dessa har så hög känslighet så du kommer kunna spela sönder öronen ändå långt innan förstärkarna ger upp.

I övrigt tror jag annars mycket på Denons nya maskiner som redan länkats här. Det är en tänkbar kandidat för mig när det är dags att byta om 100 år...

Oj, vilket bra svar! Satt faktiskt själv och kikade på Onkyon nu, så jag tror jag klickar hem den. Tackar och bugar så mycket

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR656 Då har du något att växa i då den har Dolby Atmos.
Mycket prisvärd receiver
https://www.komplett.se/product/889015/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Permalänk
Inaktiv

Onkyo är ett bra märke, men vet att dom haft problem med överhettningar osv senaste åren kanske. Kan vara värt att checka upp

Permalänk
Avstängd

Köpte en onkyo för snart ett år sedan, en Onkyo TX-NR747 och är faktiskt ganska besviken på den.

Spotify connect och tunein är najsiga funktioner, även om menyn är helt sjuk långsam att navigera, och gillar dem och använder de ofta.

Men som en hifi förstärkare är den rejält undermålig, verkar vara MDS-watt onkyo slänger sig med, den klarar inte speciellt högt tryck och dessutom sitter en fläkt i!! en fläkt i en förstärkare som startar och stör ljudbilden, trots detta klarar den bara spela på i 10 sekunder sen förvrängs ljudbilden rejält och man får sänka volymen, sen klarra den 30 sekunder till sen börjar den förvränga ljudet och man får sänka ytterligare.

Tänkte att man kunde kanske använda den som en för-förstärkare då den har massafunktioner som spotify samt massa hdmi ingångar, en ganska hyffsad inbyggd DAC och andra bra grejer och låta min gamla 150W förstärkare ta hand om effektsteget men finns inga lågnivå-utgångar!!! så går inte

Onkyon är ändå ok, den spelar fint om man lyssnar på låg till medel volym, men den klarar inget tryck alls. Har lättdrivna klipsch RF82 som fronthögtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hos komplett tänker jag mig två apparater.

Dels en Onkyo, https://www.komplett.se/product/889017/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Annars en Yamaha, https://www.komplett.se/product/847653/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Jag vet inte om mina tidigare intryck av märkena stämmer riktigt, men jag gillar verkligen min egen Onkyo till film. Men jag tycker samtidigt att det finns mycket annat som låter trevligare till musik. Allting är nog så korrekt, men det kan ibland kännas lite för dovt på något vis.

Yamaha brukar alltid få bra omdöme för sitt fina ljud, och jag tänker mig att den kan vara en bra allroundmaskin. Onkyon är ju dock en högre serie och har säkert en hel drös med funktioner, förmodligen fler än Yamahan. Men, å andra sidan så klarar dom allra flesta apparater idag det grundläggande och mer därtill så jag tror inte du missar något där. Det är ju dock något du måste bläddra igenom själv.

Vad gäller effekten i dessa apparater så tror jag inte du får problem med Klipsch. Dessa har så hög känslighet så du kommer kunna spela sönder öronen ändå långt innan förstärkarna ger upp.

I övrigt tror jag annars mycket på Denons nya maskiner som redan länkats här. Det är en tänkbar kandidat för mig när det är dags att byta om 100 år...

Med reservation för att jag inte på något sätt anser mig ha koll på ljudgrejer, så är jag mycket nöjd med min gamla Yamaha RX-V673, som jag antar är en föregångare till RX-V679 som du länkar. Ljudet är utmärkt för prisklassen, det känns som man fick bra värde för pengarna.

En sak som har imponerat är att Yamaha har supportat med mjukvaruuppdateringar väldigt länge, vilket förstås är väldigt trevligt för den som använder funktioner för proprietära protokoll från andra leverantörer, typ Spotify, Airplay, etc. Ändrar de sitt funktionssätt är man focked om receivertillverkaren inte hänger på och uppdaterar. Den senaste firmwareuppdateringen kom så sent som i somras, och har nog haft den där maskinen i fem år nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Köpte en onkyo för snart ett år sedan, en Onkyo TX-NR747 och är faktiskt ganska besviken på den.

Spotify connect och tunein är najsiga funktioner, även om menyn är helt sjuk långsam att navigera, och gillar dem och använder de ofta.

Men som en hifi förstärkare är den rejält undermålig, verkar vara MDS-watt onkyo slänger sig med, den klarar inte speciellt högt tryck och dessutom sitter en fläkt i!! en fläkt i en förstärkare som startar och stör ljudbilden, trots detta klarar den bara spela på i 10 sekunder sen förvrängs ljudbilden rejält och man får sänka volymen, sen klarra den 30 sekunder till sen börjar den förvränga ljudet och man får sänka ytterligare.

Tänkte att man kunde kanske använda den som en för-förstärkare då den har massafunktioner som spotify samt massa hdmi ingångar, en ganska hyffsad inbyggd DAC och andra bra grejer och låta min gamla 150W förstärkare ta hand om effektsteget men finns inga lågnivå-utgångar!!! så går inte

Onkyon är ändå ok, den spelar fint om man lyssnar på låg till medel volym, men den klarar inget tryck alls. Har lättdrivna klipsch RF82 som fronthögtalare

Det här är exakt varför jag frågade er som kan innan jag beställde, det här är verkligen ett träsk för mig Det lät ju inte som en trevlig upplevelse, jag ska framförallt kolla på film, och spela hög musik. Fortfarande inte bestämt mig vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Köpte en onkyo för snart ett år sedan, en Onkyo TX-NR747 och är faktiskt ganska besviken på den.

Spotify connect och tunein är najsiga funktioner, även om menyn är helt sjuk långsam att navigera, och gillar dem och använder de ofta.

Men som en hifi förstärkare är den rejält undermålig, verkar vara MDS-watt onkyo slänger sig med, den klarar inte speciellt högt tryck och dessutom sitter en fläkt i!! en fläkt i en förstärkare som startar och stör ljudbilden, trots detta klarar den bara spela på i 10 sekunder sen förvrängs ljudbilden rejält och man får sänka volymen, sen klarra den 30 sekunder till sen börjar den förvränga ljudet och man får sänka ytterligare.

Tänkte att man kunde kanske använda den som en för-förstärkare då den har massafunktioner som spotify samt massa hdmi ingångar, en ganska hyffsad inbyggd DAC och andra bra grejer och låta min gamla 150W förstärkare ta hand om effektsteget men finns inga lågnivå-utgångar!!! så går inte

Onkyon är ändå ok, den spelar fint om man lyssnar på låg till medel volym, men den klarar inget tryck alls. Har lättdrivna klipsch RF82 som fronthögtalare

Inte så normalt att spela 120dB+ i hemmet,

Permalänk
Medlem

Det är bara Yamaha och Harman/Kardon som specificerar den äkta uteffekten, övriga märken har "glädjewatt". Jag är mycket nöjd med min Yamaha Aventage, låter utmärkt och alla funktioner fungerar som förväntat, Spotify Connect är klockrent och den har heller inga problem att spela upp från min Plex. Allt i receivern går att styra via webläsare eller app, jag har aldrig använt fjärrkontrollen öht den är onödig. Jag röstar för Yamaha.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Inte så normalt att spela 120dB+ i hemmet,

Är inte så normal då Min gamla 2x155W yamahaförstärkare från 1991 pallade det, men saknar moderna funktioner och ingångar.

Ljudtrycket som onkyon ger i början hade räckt gott, men tycker det är riktigt trist när den bara pallar 10 sekunder. Gillar att ösa på ibland och att inte ens kunna köra en hel låt på riktigt hög volym tycker jag faktiskt är ganska dåligt på en receiver för 10lök (även om jag köpte på rea)

Permalänk
Medlem

Det också lätt att bli vilseledd av att fråga löst folk på internet.

Jag är tex övertygad att Klubbas problem har väldigt lite att göra med förstärkaren (bortsett från fläkten då, det skulle kunna vara ett riktigt problem). Effekten räcker till att driva högkänsliga klipsch-högtalare till en bra bit över skadliga nivåer i ett vardagsrum. Bristen på "tryck" beror sannolikt på antingen någon/några större utsläckningar eller om det är mer nivårelaterat, otillräcklig spänningssving på analogingången. Hen kan också vara van vid en enorm baspuckel i 50-200 Hz området som klipscharna helt enkelt inte levererar. Eller så ligger det något i kritiken. Troligtvis inte dock. Kontentan är att det är mycket svårt (nästan omöjligt) att ta till sig andras intryck eftersom väldigt få kan förstå och bena ut vad och varför de hör vad de hör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är inte så normal då Min gamla 2x155W yamahaförstärkare från 1991 pallade det, men saknar moderna funktioner och ingångar.

Ljudtrycket som onkyon ger i början hade räckt gott, men tycker det är riktigt trist när den bara pallar 10 sekunder. Gillar att ösa på ibland och att inte ens kunna köra en hel låt på riktigt hög volym tycker jag faktiskt är ganska dåligt på en receiver för 10lök (även om jag köpte på rea)

Står den framme så att den kan andas eller instängd i något skåp.
Har jobbat för onkyon och testat dom ganska hårt men bara upplevt dessa problem med de lite billigare modellerna som tyvärr går varma.

Permalänk
Skrivet av mahalax:

Vad ska jag tänka på innan jag köper en receiver?

Att en receiver är ett annat namn för en förstärkare med inbyggd radio Inte så bra koll på flerkanalsförstärkare men diggar NADs stereoförstärkare i alla fall. De har också ett effektmätningssystem som jag känner att man kan lite på. För 2000:- får du inte 7x200 fakewatt utan 2x40 ärliga, inte RMS, Watt.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Det också lätt att bli vilseledd av att fråga löst folk på internet.

Jag är tex övertygad att Klubbas problem har väldigt lite att göra med förstärkaren (bortsett från fläkten då, det skulle kunna vara ett riktigt problem). Effekten räcker till att driva högkänsliga klipsch-högtalare till en bra bit över skadliga nivåer i ett vardagsrum. Bristen på "tryck" beror sannolikt på antingen någon/några större utsläckningar eller om det är mer nivårelaterat, otillräcklig spänningssving på analogingången. Hen kan också vara van vid en enorm baspuckel i 50-200 Hz området som klipscharna helt enkelt inte levererar. Eller så ligger det något i kritiken. Troligtvis inte dock. Kontentan är att det är mycket svårt (nästan omöjligt) att ta till sig andras intryck eftersom väldigt få kan förstå och bena ut vad och varför de hör vad de hör.

Helt klart är det så, är ju personliga upplevelser och alla har ju olika förutsättningar med olika vardagsrum, olika möblerat och olika referenser med annat.

Mina upplevelser är från att ha bytt ut en gammal 155W yamahaförstärkare till en ny dyr onkyo och blev besviken när jag inte längre kunde spela på samma volym någon längre stund.Är inte nivårelaterat, kör med hdmi ingången och kan ju höja volymen mer, problemet är att ljudbilden börjar förvrängas och basslagen förvandlas till rassel.

Skrivet av micke7406:

Står den framme så att den kan andas eller instängd i något skåp.
Har jobbat för onkyon och testat dom ganska hårt men bara upplevt dessa problem med de lite billigare modellerna som tyvärr går varma.

Den står helt öppet på TV-bänken

Edit: hitta gammal bild från när jag körde yamahaf-örstärkaren, detta är vad onkyo INTE kan göra (okaliberad mobilapp så ta inte bilden för något exact värde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahalax:

Tack för tipset! Man behöver alltså punga ut så pass mycket? Tänkte jag skulle klara mig kring 3-4k för en schysst :>

Nej man behöver inte lägga ut så mycket men med tanke på att du investerat i bra högtalare tänkte jag att det vore lämpligt att satsa på bra förstäkeri för att få ut så bra ljud som möjligt. Det kanske är en dålig liknelse men tänk dig att du köpt en Ferrari och satt in en Fiat-motor i den.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Generellt så allt som det står Yamaha på är godkänt. Har själv en Yamaha RX-V1800 som tjänat mig väl i många år nu (kommer inte ihåg när jag köpte den men gissningsvis 2009). Dyr som satan men jag fick ett bra pris på Ljudkällarn då vi hade eventuellt lite affärer ihop. Otroligt att en så gammal receiver fortfarande ger mig Dolby TrueHD och DTS-HD Master och funkar med allt jag kastar på den inklusive analoga ingångar från HTPC:n.

Suger att den måste bytas ut när jag så småningom byter upp mig till en 4K Oled, men än så länge finns det liv kvar i min 1080p 60" Plasma från LG (fortfarande suverän bild).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Permalänk
Medlem

Också inne på att byta ut min Yamaha RX-a1500 mot den men känner mig lite osäker på Onkyo, tydligen har de inte fullt så kraftfulla som deras angivna watt anger.

Sen är det det där med ljudkaraktären, har ju bara Yamaha förstärkare idag och skulle gärna köpa av samma märke igen men de är på tok för dyra just nu. Iallafall om man vill ha en A förstärkare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Också inne på att byta ut min Yamaha RX-a1500 mot den men känner mig lite osäker på Onkyo, tydligen har de inte fullt så kraftfulla som deras angivna watt anger.

Sen är det det där med ljudkaraktären, har ju bara Yamaha förstärkare idag och skulle gärna köpa av samma märke igen men de är på tok för dyra just nu. Iallafall om man vill ha en A förstärkare.

När jag byter TV och blir tvungen att byta receiver så blir det garanterat en Yamaha igen, skiter i vad det kostar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Också inne på att byta ut min Yamaha RX-a1500 mot den men känner mig lite osäker på Onkyo, tydligen har de inte fullt så kraftfulla som deras angivna watt anger.

Sen är det det där med ljudkaraktären, har ju bara Yamaha förstärkare idag och skulle gärna köpa av samma märke igen men de är på tok för dyra just nu. Iallafall om man vill ha en A förstärkare.

I just denna prisklass brukar Onkyo vinna tester år efter år tack vare ett mycket fint ljud och ofta gott om kraft. Rent ljudmässigt är det nog svårt att hitta någonting bättre för pengarna.
Jag har 747'an och är nöjd. Det enda negativa jag kan säga om den är att den har en fläkt (vilket flera andra märken även har). Den går att höra om det är helt tyst i rummet (typ nattetid) men absolut inte om man lyssnar på något. Jag provade även Yamaha 779'an förra året och den är fläktlös men låter inte riktigt lika bra som Onkyon och verkade inte ha lika mycket kraft. Yamaha kan heller inte spara "Pure Direct" läget vilket är en fördel när man kör stereo som jag, utan man måste slå på det varenda gång man slår på stärken. Fjärren är också värdelös till Yamahan, därför anser jag att Onkyon tar hem detta med lätthet.
Kan även passa på att tipsa om Sonys 1070. Fint kraftfullt ljud, bra fjärr men inte riktigt samma effektklass som Onkyon. Jag har dock inte testat just 1070n utan 1060n, men jag antar att det är samma sak.

Permalänk

Hallå, jag är också på jakt efter en bra surroundförstärkare såhär i mellandagsrean och tänkte låna tråden lite.

Egentligen behöver jag inte surround då jag bara har bara ett 2.1 system i dagsläget men jag vill ha den under TV:n i vardagsrummet och då är det en sån som gäller. Sen kanske man bygger ut detta i framtiden också till 5.1. Dolby Atmos och DTS:X är jag dock inte intresserad av.

Jag lyssnar mycket på musik så det är viktigt för mig att det låter bra. Vill ha en förstärkare som är lika bra på musik som film/serier.

Det finns ett antal kandidater runt 4000 som verkar väldigt intressanta:

Onkyo TX-NR656
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3603910

Sony STR-DN1070
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539875

Yamaha RX-V679
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3144336

Sen finns det en del för 5500kr+ som verkar vara det "bästa" i prisklassen:

Denon AVR-X2300W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3690433

Yamaha RX-V781
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611799

Frågan är nu om man bör slå till på en av de billigare mer rabatterade modellerna eller köra på en dyrare samt vilken/vilka ni tror passar in bäst för mig som tycker att musik är mycket viktigt. Kan även tilläggas att jag har en 4K HDR tv så alla HDMI portar i förstärkaren bör därför stödja detta.

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Skrivet av Insanity92:

Hallå, jag är också på jakt efter en bra surroundförstärkare såhär i mellandagsrean och tänkte låna tråden lite.

Egentligen behöver jag inte surround då jag bara har bara ett 2.1 system i dagsläget men jag vill ha den under TV:n i vardagsrummet och då är det en sån som gäller. Sen kanske man bygger ut detta i framtiden också till 5.1. Dolby Atmos och DTS:X är jag dock inte intresserad av.

Jag lyssnar mycket på musik så det är viktigt för mig att det låter bra. Vill ha en förstärkare som är lika bra på musik som film/serier.

Det finns ett antal kandidater runt 4000 som verkar väldigt intressanta:

Onkyo TX-NR656
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3603910

Sony STR-DN1070
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539875

Yamaha RX-V679
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3144336

Sen finns det en del för 5500kr+ som verkar vara det "bästa" i prisklassen:

Denon AVR-X2300W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3690433

Yamaha RX-V781
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611799

Frågan är nu om man bör slå till på en av de billigare mer rabatterade modellerna eller köra på en dyrare samt vilken/vilka ni tror passar in bäst för mig som tycker att musik är mycket viktigt. Kan även tilläggas att jag har en 4K HDR tv så alla HDMI portar i förstärkaren bör därför stödja detta.

Mycket tacksam för svar!

Jag funderar på den där Sony STR-DN1070 verkar bra

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag funderar på den där Sony STR-DN1070 verkar bra

Jag har också kollat en hel del på den men funderar på hur den står sig mot Yamaha RX-V679.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

@anon12433: En fråga, vet du om man kan starta receivern genom hdmi?
Idag går TV:n igång när jag slår på min Apple-TV. Vore najs om man även kunde slå på receivern också så man slipper flera fjärrkontroller.
Har en omodern NAD som jag kan tänkas byta ut till en Onkyo om den stödjer denna funktion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tänk på att Klipsch väldigt ofta reas ut med kraftiga rabatter, så ofta att det faktiskt mer är att betrakta som ett ordinariepris. Så några-50% är det inte tal om, snarare -10% på det "normala" REA-priset.

Men det är ett bra pris för ett komplett paket som är helt ok, tänk på att det tillkommer kostnad för kablar också, och gör dig en tjänst och köp inga dyra för flera tusen, du kommer aldrig märka nån skillnad, 2,5mm på clas ohlson duger bra. Lägg de pengarna på en bättre Surround receiver/förstärkare istället, för de pengarna kommer du höra skillnad på direkt.

Permalänk

om man får lov att kapa tråden lite, någon som har tips på ett paket på under 10k med reciever och 5.1 som är prisvärt ? Får man något vettigt för den prisbilden ?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11