Permalänk
Inaktiv

Uppgradera dator

Sitter i uppgraderingstankar men blev lite osäker på vad/hur jag ska uppgradera.

I dagens läge sitter jag på följande:
Core i5 2500K
Asrock Z75 Pro3
16GB DDR3 1866MHz
Samsung 840 120GB
Asus GTX 980
Chassi: http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-advanced...

Budgeten vet jag inte riktigt...men grafikkortet känns väl inte värt att uppgradera iaf, även om jag mest sysslar med gaming.

Säg runt 5000, kan gå upp om det är värt det.

Permalänk

Knepigt läge, då i5 2500K fortfarande är en duglig processor och borde väl går att överklocka något? Byter du till t.ex. en 7600K så måste du byta både moderkort och minnen. Om det är värt det beror på hur processorkrävande spel du kör.

Permalänk

Sälj ditt 980 för strax över 1000Kr så har du råd med ett Palit Gtx 1080.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pentagram:

Sälj ditt 980 för strax över 1000Kr så har du råd med ett Palit Gtx 1080.

Blir inte CPU:n flaskhals då?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska invänta Kaby Lake om det inte är absolut sten bråttom att uppgradera, däremot skulle du kunna skaffa en större SSD disk om du har tight med minne.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Grafikkortet ger alltid högsta effekten på fps
När det är dags att byta Cpu, moderkort och minnen flyttar du över grafikkortet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Inaktiv

Svårt detta Det är antingen typ nytt CPU+moderkort+RAM som gäller (Kaby Lake), alternativt ett GTX 1070 + nytt chassi + ny CPU-kylare och kanske en till SSD om det finns i budgeten... Då kanske jag även kan få rumpan ur och klocka min 2500K lite...

Fast då kommer det ändå kännas som att min 5 år gamla CPU håller mig tillbaka lite, vilket dock kanske inte stämmer överens med verkligheten...

(Datorn används mest till gaming)

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag inte att det är värt att uppgradera om man sitter på sandy bridge. Däremot är 4 trådar en flaskhals i nya spel oavsett vad folk här inne säger eller vad sweclockers redaktion inte belyser när de bygger vinterdatorer etc. Den absolut mest prisvärda uppgraderingen du kan göra är att sälja din 2500k och köpa en 2600k! Moderna spel kräver 8 trådar för att inte drabbas av drops och du kommer troligen klara dig på 8 trådar ett bra tag. Har du tur så kostar uppgraderingen dig bara någon hundralapp i mellanskillnad. Sen är överklockning ett måste! Ju högre desto bättre. Så en bra cpu-kylare skulle jag satsa på om du inte redan har en. Har du möjlighet att överklocka minnena något så kan du försöka dig på det, även om det kanske är svårt med sandy bridge som inte tål så hög volt till minnena. Nya spel verkar gilla höghastighetsminnen, (fast det gör ingen brutal skillnad förutom i vissa få undantagsfall)

Sen är frågan vad du vill få ut av att uppgradera? Spela i högre upplösningar? Hög framerate på 1080p? Tycker du inte att GTX 980 räcker så är det naturliga klivet upp till GTX 1070, men personligen tycker jag inget grafikkort på marknaden är värt över 3500:- Priserna råkar bara vara väldigt höga nu för tiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Personligen anser jag inte att det är värt att uppgradera om man sitter på sandy bridge. Däremot är 4 trådar en flaskhals i nya spel oavsett vad folk här inne säger eller vad sweclockers redaktion inte belyser när de bygger vinterdatorer etc. Den absolut mest prisvärda uppgraderingen du kan göra är att sälja din 2500k och köpa en 2600k! Moderna spel kräver 8 trådar för att inte drabbas av drops och du kommer troligen klara dig på 8 trådar ett bra tag. Har du tur så kostar uppgraderingen dig bara någon hundralapp i mellanskillnad. Sen är överklockning ett måste! Ju högre desto bättre. Så en bra cpu-kylare skulle jag satsa på om du inte redan har en. Har du möjlighet att överklocka minnena något så kan du försöka dig på det, även om det kanske är svårt med sandy bridge som inte tål så hög volt till minnena. Nya spel verkar gilla höghastighetsminnen, (fast det gör ingen brutal skillnad förutom i vissa få undantagsfall)

Sen är frågan vad du vill få ut av att uppgradera? Spela i högre upplösningar? Hög framerate på 1080p? Tycker du inte att GTX 980 räcker så är det naturliga klivet upp till GTX 1070, men personligen tycker jag inget grafikkort på marknaden är värt över 3500:- Priserna råkar bara vara väldigt höga nu för tiden.

Jag spelar ju i 1080p, har väl tänkt att uppgradera till 1440p (alt en 21:9-skärm) vad det lider. Håller mig nog till 60Hz.