installera dual boot (men ändå inte)

Permalänk
Medlem

installera dual boot (men ändå inte)

Jag kör nu med dual boot windows 7 och 10

Flesta gånger när jag har installerat dual boot så brukar jag alltid ha en meny alternativ som räknar ner vilket man vill boota in på.

Men på den senaste händer det inte och det är så jag skulle vilja ha igen när jag ska ominstallera?

Varför jag vill ha så är om det ex händer något med disk 1 då kan jag ändå gå in på disk 2 som vanligt

Vill jag gå in på disk ett måste jag i såna fall gå in på BIOS välja disk där

Och mina nycklar som jag har för windows 8.1 jag har nu kört windows 10 över ett år borde även gälla vid nästa ominstallation?

Permalänk

När jag dualbootade ubuntu linux för ett tag sedan så lade den till en "ubuntu boot manager" som boot alternativ, när man bootade den så fick man en fin TUI lista över ens operativsystem och så fick man välja en. Så om du har en 4-5 gig över så kan du ju installera ubuntu (eller annan linux distro) och bara använda den funktionen. Så skulle jag göra iaf

Om du är en mindre ninja kanske man kan installera bara boot manager till och med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla andra lagringsenheter när du installerar Windows så får du en ny bootloader för varje operativsystem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

När jag dualbootade ubuntu linux för ett tag sedan så lade den till en "ubuntu boot manager" som boot alternativ, när man bootade den så fick man en fin TUI lista över ens operativsystem och så fick man välja en. Så om du har en 4-5 gig över så kan du ju installera ubuntu (eller annan linux distro) och bara använda den funktionen. Så skulle jag göra iaf

Om du är en mindre ninja kanske man kan installera bara boot manager till och med

I flera år har jag alltid fått ett boot alternativ men senast jag ominstallerade så uppstod inte detta jag blev lite förvånad men gillade det och som sagt fördelen är om nån av diskarna haverera så kan man ju ändå boota in i andra

Har hänt när jag haft dual boot och ena krashat då har jag inte kunnat bootat in på andra pga växlingsfilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla ur alla andra lagringsenheter när du installerar Windows så får du en ny bootloader för varje operativsystem.

Jag kopplar in disk 1 installerar windows 7

Kopplar ur disk 1

Kopplar in disk 2 installerar windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag kopplar in disk 1 installerar windows 7

Kopplar ur disk 1

Kopplar in disk 2 installerar windows 10?

Ja, bytar mellan dem sedan gör du antingen i BIOS genom att ändra ordningen på dem, eller via moderkortets "select boot device" val om det har en sådan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Anledningen till att du inte får en bootmeny är nog att varja disk innehåller en separat bootloader, du vill ha en gemensam bootloader till 2 diskar.
Du behöver alltså redigera bootloadern eller skapa en ny så att du kan välja mellan dina 2 installerade system.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Anledningen till att du inte får en bootmeny är nog att varja disk innehåller en separat bootloader, du vill ha en gemensam bootloader till 2 diskar.
Du behöver alltså redigera bootloadern eller skapa en ny så att du kan välja mellan dina 2 installerade system.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Tror du missuppfattat det är precis tvärt om jag vill kunna slippa den där 30 sek räknaren ska gå in direkt på disken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Tror du missuppfattat det är precis tvärt om jag vill kunna slippa den där 30 sek räknaren ska gå in direkt på disken

Då går du till
Kontrollpanelen\System och säkerhet\System
klickar på
Avancerade systeminställningar
och i justerar inställningarna under start och återställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då går du till
Kontrollpanelen\System och säkerhet\System
klickar på
Avancerade systeminställningar
och i justerar inställningarna under start och återställning.

Får pröva, tack