Paketförluster/spontana avbrott under ett halvårs tid. ISP hittar inget fel.

Permalänk
Medlem

Bor i Uddevalla och har samma problem, helt hopplöst att få dem att fixa det. Satte på statisk ARP på routern men tyvärr blev problemet inte löst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite roligt dock. Exakt samma problem jag hade. Med bahnhof och zitius....
Mååååånga månader senare har vi Telia och problemfritt. Det var aldrig fel hos dom. Utan det var bara fel hos oss. Hela byn vid samma punkt hade samma fel.

Nä, det var min dator sade dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad lustigt. Min syster har haft vad som ser ut att vara precis samma fel, även det i Zitius nät, dock i Östersund. Teknikerna som felsökte hittade aldrig någonting, låter nästan som en kopia på ditt ärende.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chilistorm:

Jag kommer att återkoppla i tråden när jag fått svar från bahnhof/zitius på måndag.

Nå...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Lite roligt dock. Exakt samma problem jag hade. Med bahnhof och zitius....
Mååååånga månader senare har vi Telia och problemfritt. Det var aldrig fel hos dom. Utan det var bara fel hos oss. Hela byn vid samma punkt hade samma fel.

Nä, det var min dator sade dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det försvann efter att ni hade bytt till telia? Samarbetar inte Telia med zitius också?

Permalänk
Administrativ avgift

*Popcorn and networkready*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Fick du ett svar?

Fortfarande i strid. Dem vill inte erkänna att felet ligger hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilistorm:

Fortfarande i strid. Dem vill inte erkänna att felet ligger hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad beror det på enligt dom?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad beror det på enligt dom?

Det vet dom inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chilistorm:

Hallå!

Har jobbat med att felsöka telias nät i området runt om Uddevalla. (ADSL, deras låsta fiber, öppen fiber och via zitius.) Och kan säga att man ofta såg detta problem i just zitius nät.

Deras standard conf för switchar verkar tillåta arp mellan kunder. Kan säga att det ställer till med extrema problem. Framförallt för kunder med tv tjänster. Inte sett det såhär tydligt förut dock.

Gött att du hittade en väg runt det! Men synd att det ska behövas.

De borde fixa till detta då det inte är speciellt svårt att blockera arp.

Långt ifrån det konstigaste problemet jag stött på dock.

Mvh

Permalänk
Medlem

Låter inte speciellt bra detta som blivande Zitius"kund"!? :/

Zitius blev utsedd som KO av vår fiberförening och bygget har startat men pausat nu under vintern. Lutar åt att välja Telia sen när allt är klart.

Är det hela Sverige som har problem med Zitius eller vissa områden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är det hela Sverige som har problem med Zitius eller vissa områden?

Jag har haft Zitius/Bahnhof i kanske 6 år och har typ aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Chilistorm:

Hallå!

Har jobbat med att felsöka telias nät i området runt om Uddevalla. (ADSL, deras låsta fiber, öppen fiber och via zitius.) Och kan säga att man ofta såg detta problem i just zitius nät.

Deras standard conf för switchar verkar tillåta arp mellan kunder. Kan säga att det ställer till med extrema problem. Framförallt för kunder med tv tjänster. Inte sett det såhär tydligt förut dock.

Gött att du hittade en väg runt det! Men synd att det ska behövas.

De borde fixa till detta då det inte är speciellt svårt att blockera arp.

Långt ifrån det konstigaste problemet jag stött på dock.

Mvh

Intressant. Vad tycker Zitius själva om deras arp-broadcasts? Eller är det ingen som tar dem på allvar?

Permalänk
Medlem

@Chilistorm: Har du testat byta ut strömadaptern? Det har hänt att medföljande adapter har varit för svag och av skitkvalité vilket har visat liknande problem som du beskrev i första inlägget.
Då var det itux göteborg.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

@Chilistorm: Har du testat byta ut strömadaptern? Det har hänt att medföljande adapter har varit för svag och av skitkvalité vilket har visat liknande problem som du beskrev i första inlägget.
Då var det itux göteborg.

Ja det är uteslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilistorm:

Ja det är uteslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Löste det sig för dig efter att du satte på statisk ARP på routernställningarna? Eller vad gjorde du exakt för att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Chilistorm:

Hallå!

Har jobbat med att felsöka telias nät i området runt om Uddevalla. (ADSL, deras låsta fiber, öppen fiber och via zitius.) Och kan säga att man ofta såg detta problem i just zitius nät.

Deras standard conf för switchar verkar tillåta arp mellan kunder. Kan säga att det ställer till med extrema problem. Framförallt för kunder med tv tjänster. Inte sett det såhär tydligt förut dock.

Gött att du hittade en väg runt det! Men synd att det ska behövas.

De borde fixa till detta då det inte är speciellt svårt att blockera arp.

Långt ifrån det konstigaste problemet jag stött på dock.

Mvh

Låter konstigt, de kör ju med hua switchar och borde ha Mac forced forwarding aktiverat på access switchar.
Även unicast suppression blocked bör ligga på access portar.

.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

@falken19: Ja, det fungerar felfritt nu när min dator inte längre frågar. Observera att jag inte sitter bakom någon router, utan inställningarna ändrades i pc'n själv.

Permalänk

@moire: De kör väl med BGN så att alla portar tunnlas in till central BGN-nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@moire: De kör väl med BGN så att alla portar tunnlas in till central BGN-nod.

Hua talar om EAN, men MFF är "metoden", funktionen för att separera L2

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@moire: De kör väl med BGN så att alla portar tunnlas in till central BGN-nod.

Ja, det kommer troligtvis tunnlas med VPLS ut till ISP. Och jag skulle gissa på att det är där problemet ligger, någon miss av Bahnhof som gör att alla kunder gör en ARP som skickas tillbaka.

Eftersom det är så vanligt idag med separata VLAN med dubbel eller även tripple taggade VLAN så borde inte kunderna i Zitius nät ens komma åt varann ur ett VLAN perspektiv.

Det hela är nog det klassiska problemet där 1st-line support hos ISP skickar iväg allt först och främst till nätleverantören istället för att ta upp det med sina egna tekniker. Och just därför kommer ärenden bara gå fram och tillbaka mellan ISP och nätleverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Låter konstigt, de kör ju med hua switchar och borde ha Mac forced forwarding aktiverat på access switchar.
Även unicast suppression blocked bör ligga på access portar.

Det kräver att de har en modell av switch som stödjer detta.

Skrivet av Lavaguden:

@moire: De kör väl med BGN så att alla portar tunnlas in till central BGN-nod.

Du menar BNG, Broadband Network Gateway?

Jag tror de har byggt enligt accessmodellen N:1 vlan, dvs att flera kunder delar på ett service-vlan. Vilket i sin tur innebär att funktionaliteten för att undertrycka en ARP måste ligga i access-noden.

Se kapitel 3.7 i:
https://www.broadband-forum.org/technical/download/TR-101.pdf

Permalänk
Medlem

@madtop:

Vi kan för sakens skull säga att så ser det ut hos ett stadsnät och en stor svensk ISP.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

@madtop:

Vi kan för sakens skull säga att så ser det ut hos ett stadsnät och en stor svensk ISP.

Det körs HP switchar i OPs stadsnät.

Då förväntar man att de kör med port isolation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Det körs HP switchar i OPs stadsnät.

Då förväntar man att de kör med port isolation.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner du nån som har lite inside?
Skulle vara skoj att veta lite mer bakom detta och hur de ser på problemet.

Det behöver ju inte vara access switcharna som läcker utan nått annat längre fram i nätet.
Men utan mer input så står jag fast vid att jag tror att ARP slängsbort nånstans pga CPU eller multicast limits på nån hårdvara på vägen till ISPns router.

Permalänk
Medlem

Fiber som erbjuds oss konsumenter skall aldrig förväxlas med fiber till Företag.
Nätet vi ligger på är INTE samma nät som företagare ligger på, företagare har dessutom garantier mot dålig uppkoppling.
Jag har nu provat fibern på jobbet som har sin fiber kopplad till samma station som jag har hemma men det skiljer sig markant i stabilitet! Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilistorm:

Hej! Flyttade den 1 juli 2016 till en ny lägenhet med fiberuppkoppling till öppet stadsnät (Zitius) Uddevalla.
Sedan dess har jag haft paketförluster/spontana avbrott. Jag felanmälde omedelbart till bahnhof som jag har som ISP. Då påbörjades en mycket långsam process.

Felet beter sig som så att jag tappar min "data upp/ut" sitter jag i TS/Mumble/skype så kan dem andra plötsligt inte höra mig längre medans jag fortfarande hör dem, men bara i ca 10 sekunder innan samtalet helt bryts.

Jag bifogar en skärmdump från pingplotter:
https://i.imgur.com/NGGcmI6.png
https://i.imgur.com/NGGcmI6.png

Tekniker från stadsnätet har varit här 5 gånger. Bytt SFP och CPE minst 3 gånger. Även svetsat om fiberkabeln mellan min lägenhet och kopplingshuset ute på gården pga. dåligt ljusgenomsläpp.

Sista gången han var här så Kopplade dom in någon slags mätprobe som analyserade uppkopplingen under några dygn.
Dem ringde mig nyss och meddelade att man inte sett något fel med mätproben. Och man uppmanar mig att ÅTERIGEN prova med annan pc och annan nätverkskabel (vilket jag givetvis gjort otaliga gånger).

Om jag har två datorer som båda samtidigt kör pingplotter med varsin nätverkskabel direkt in i CPE och varsin extern IP, så sker inte avbrotten samtidigt. Dvs. en dator kan tappa flera paket i rad medan den andra inte ser några förluster alls under den tidpunkten.

Jag mäter vanligtvis mot ping.sunet.se men när jag mäter mot den andra pc'n så sker inga paketförluster. Det tycker jag bör utesluta att felet ligger i min egen utrustning.

Jag har även testat med en annan ISP (bredband2) och felet kvarstår även då.

För tillfället så hävdar bahnhof att felet ligger hos zitius, medans zitius hävdar att felet ligger hos bahnhof alternativt i min egen utrustning.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, finns det något sätt som jag själv kan identifiera exakt var felet ligger? För det känns verkligen som att både bahnhof och zitius inte orkar lägga ner så mycket energi på att lösa problemet.

Jag är så otroligt trött, arg och ledsen på att man fortfarande efter 6 månader inte kommit fram till ett skit. Jag behöver min internetuppkoppling och vill inte behöva flytta igen för att få fungerande fiberuppkoppling.

Supportchefen på bahnhof har sagt att man eventuellt får säga upp mitt abonnemang om man inte hittar felet. Men jag är inte intresserad av att byta ner mig till VDSL eller Mobilt bredband. Jag vill ha fungerande fiberuppkoppling.
Jag har dessutom varit tvungen att betala fakturorna från bahnhof under dessa 6 månader, för en tjänst som inte fungerar.

Finns det någon chans att min hyresvärd har rätt att kräva att uppkopplingen lagas?

Vad ska jag ta mig till?

Mvh en mycket ledsen och besviken internetanvändare.

Stadsnätet Zitius har jag haft problem med senaste halvåret, de är skit tycker jag..:(

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Chilistorm Btw: hur ofta inträffar det? Någon gång per dag? Varje timme? Hela tiden? Finns det något mönster?
Det är också intressant att du har packet loss mot alla IP's vilket tyvärr pekar åt ditt håll då, tycker jag.
Dock kanske inte din dator, men kanske något annat. Finns det något annat du kan komma på som kan störa ut signalerna i kablaget? Går kablaget i närhet av kanske magneter eller annat spännande?

Se punkt 4 och 5 (och kanske 6) i denna länk: http://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-things-you-shou...

Har kört lite PingPlotter också nu och mot just 46.59.112.245 mätt upp högst svarstid (218ms) men än inga drops eller packet loss.

EDIT: kör även en rullande ping specifikt mot 46.59.112.245 för att se om den ger roliga utlsag

Hej att regera på att på ping problem mot en Core nod ger inget då de prioterar bort ping Echo ICMP och de ger utslag i packet loss bla

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har också problem började när jag flyttade i höstas och i samma veva bytte från bredbandsbolaget till bahnhof.
Körde då först med Tele2 s Netgear homegetway evg 2000 som fungerat fel fritt fram tills då jag som streamar mycke film osv till chromecast märkte av att det bev av brott stup i kvarten. Trodde då de va routern de var fel på så fick då låna en annan av min bror en linksys wrt 54gl och då vart problemet som borta fungerat fel fritt flera månader så då köpte jag mig en ny asus rt-n66u men då vart problemen tbx igen. Så har nu kört ping plotter 24timmar o varit kopplad direkt till väggen utan nått emellan så är inte grejerna de är fel på och gått vidare med detta till bahnhof som ska ta i tu med detta. Men en sak jag undrar över hur kan den routern jag lånat filtrera bor felet? Vad har den för inställningar som inte de andra har. Kan tillägga att jag även tästas pingplotter hos min mamma som bor i samma hus och har comhem även där fel direkt ansluten men med comhems router i och kör så blir det inga utslag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med BBB, det var damm/partiklar som kommit in och störde ljuset i fibern. BBB-tekniker ”blåste” rent (eller vad man nu gjorde😀) i fibern på någon switch nånstans, problemet löst.

Pingplotter etc hjälpte inte öht i felsökningen.