Examensarbete civilingenjör. Sjuktjävlanervös

Permalänk
Medlem

Examensarbete civilingenjör. Sjuktjävlanervös

Tja,

Jag studerar till civilingenjör inom teknisk fysik och ska nu göra mitt examensarbete. Jag har fått ett erbjudande på ett företag som känns trevligt och jobbet jag skulle göra vore väldigt uppskattat av företaget. Dock är det inte inom det området jag studerat men jag tror att jag skulle klara av uppgiften bra. Jag har även fått en intervju på ett stort företags researchavdelning som sysslar exakt med det jag pluggat. Inför intervjun har jag fått en artikel att läsa som behandlar det tidigare arbete som de gjort på området där mitt exjobb skulle ligga. Jag fattar ingenting och nu är jag livrädd för att skämma ut mig ordentligt på intervjun. Många av kurserna jag tyckt verkat intressanta har visast sig undervisats av en del ganska oseriösa lärare så jag tycker att jag inte tillgodogjort mig innehållet ordentligt. Jag har helt ok betyg och inga resttentor. De första åren var det mest godkänt då det var mest fokus på festandet och den nya staden men betygen har stadigt blivit bättre och jag snittar väl motsvarande en 4:a. Jag tänker att jag inte är den första som känner mig så här och någonstans tänker jag att det mesta säkert löser sig men jag vill ändå ställa några frågor om det är nån som suttit i samma sits. Here they come:

Först, vad hade ni för magkänsla när ni började på exjobbet?
Hur skulle ni sammanfatta ert examensarbete? Bra eller dåligt?
Hur "förstående" är företagen?
Hur var er handledning?
Hur stor del har exjobbet spelat i er efterföljande karriär?
Flyttade ni för att exjobba?

Ni får gärna skriva annat ni tycker är värt att tänka på.
Hoppas det finns några som kan stilla min oro.

Permalänk
Medlem

Såhär i efterhand insåg jag att jag lade ner alldeles för mycket tid och energi i mitt exjobb.
Blev mer eller mindre lämnade vind för våg, kass handledning.
Exjobbet spelade ingen roll för min fortsatta "karriär".
Var mer som ett hinder på vägen insåg jag när man närmade sig slutet. Är väl en annan sak om man kan tänka sig att jobba där efter examen, vilket var min tanke innan jag började, men så blev absolut inte fallet.

Så min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll. Ska man forska och skapa sig ett namn och rykte är det kanske en annan femma men för oss maskiningenjörer är det nåt annat vill jag påstå.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Inaktiv

Nu ställer säkerligen teknisk fysik höga krav, annars är min uppfattning att exjobb är rätt slappt. Jag har såklart själv gjort några, men sett mängder av studenter gjort sina exjobb. Där det självklart finns några exjobb som riktigt imponera, men den stora skaran gör det ej.

Min åsikt är var helt ärlig på intervjun, förstår du inte ett skvatt s säg det, resultatet annars blir att du får göra ett jobb som du ej klarar av.

Nu beror det på var man arbetar, men där jag arbetar har man varit väldigt tillmötesgående emot studenterna och sänkt kraven när de ej har presterat. Det enda skulle vara att de är helt odugliga.

Permalänk

Inte alls min bransch, eller min akademiska nisch, men ett par exjobb på kandidatnivå har jag gjort, och jag får säga att kvaliteten på de flesta var inte mer än snäppet bättre än gymnasiearbeten...sen är såklart ett exjobb för ingenjörer betydligt mer krävande (får jag hoppas), men så länge du lägger upp en tidsplan och följer den så är det nog inga problem. Generellt sett tror jag inte ett exjobb spelar så stor roll för framtida karriär sålänge det inte är en forskarkarriär.

Vad gäller arbetsgivare så tror och hoppas jag att alla arbetsgivare förstår att en nyexad person kan behöva en del tid för att bli varm i kläderna....

Vad gäller intervjun, läs på dig lite om företaget så du vet en del om dem, och försök hitta lite "vanliga" intervjufrågor så du inte blir ställd om de börjar fråga om saker som för dig verkar helt irrelevanta. I övrigt skulle jag säga att köra på känsla där.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Viktigt att ni är tydliga med metod och syfte, sen brukar allt gå bra. Brukar sällan vara några problem!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

...
Först, vad hade ni för magkänsla när ni började på exjobbet?
Hur skulle ni sammanfatta ert examensarbete? Bra eller dåligt?
Hur "förstående" är företagen?
Hur var er handledning?
Hur stor del har exjobbet spelat i er efterföljande karriär?
Flyttade ni för att exjobba?
...

Jag var också nervös. Visste liksom inte alls vad jag skulle förvänta mig. Jag är långt ifrån något socialt geni så den delen var också ett orosmoment.

Sådär.

Jag kan ju inte svara i allmänhet, men det är ju människor man jobbar med. Förutsatt att man anstränger sig och inte är helt pantad så kommer alla normala människor hjälpa till så gott dom kan, även ingenjörer. Faktum är att dom flesta av oss inte är särskilt smarta och kvicktänkta.

Sammantaget, inte super. Handledarna har i regel mycket annat på sitt bord också. Det är verkligen man själv som måste vara drivande även om man stöter på märkliga problem. Jag gillade iofs friheten, för det mesta.

För min del ledde det till jobb. Det är vanligt. Men man ska komma ihåg att även om man presterar bra så är det ingen garanti, finns inte behovet för mer personal just när man är klar så... ja. För egen del blev det ett glapp på ett par månader.

Ja, men jag hade kunnat pendla också. Idag pendlar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

Ni får gärna skriva annat ni tycker är värt att tänka på.
Hoppas det finns några som kan stilla min oro.

Ur mitt perspektiv så handlar ett examensarbete om en fördjupning i ett ämne som du inte kan, så själva poängen är att lära dig och sedan skriva om själva arbetet.

Arbetsgivare inser säkert, eller iaf borde inse att en student inte kan allt, poängen egentligen är att de vill se om du är kapabel att lära dig, vilket kanske är det viktigaste du tar med dig från högskolan, för studier på högskolan är oftast bara början, en grundläggande nivå för en ingenjör, oavsett vilket ämne det omfattar.

Du borde dock hålla dig till ämnet du studerar och inte göra något helt annat som du absolut inte förstår nåt om.

Att vara nervös eller känna oro är väldigt vanligt när man hamnar i nya situationer. Det viktigaste är att du lär dig hantera det på ett bra sätt, vilket oftast kommer med erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovan talare och vill poängtera att hälften av arbetet ligger i metod och syfte, när det är klart är det bara att göra och följa sin metod.
Få förstår att ex jobbet är ett bevis på att du kan sätta dig in och fördjupa dig i ett ämne. Det är väldigt få som jobbar inom samma ämne i slutändan. Ser det som en chans att göra någonting du inte troligtvis kommer göra som anställd i yrket. Lycka till i ingenjörsskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:


För min del ledde det till jobb. Det är vanligt. Men man ska komma ihåg att även om man presterar bra så är det ingen garanti, finns inte behovet för mer personal just när man är klar så... ja. För egen del blev det ett glapp på ett par månader.

Vad hände? Var det så att samma företag kontaktade dig några månader senare efter att du slutfört ditt exjobb hos dem och erbjöd dig ett jobb?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag tyckte exjobbet var bra. Man får jobba på arbetsplatsen och gräva ner sig i ett ämne utan att dras med rutinarbetet som ordinarie personal har. Skulle säga att de flesta företag som startar ett exjobb är förstående. Ingen tror att du ska utföra mirakel...

Fick bra handledning med, de flesta hjälpte gärna till om man visade att det inte var bortkastad tid.

Det är ingen garanti att få jobb, jag fick det inte. Men fick bra referenser vilket inte ska underskattas när man söker andra jobb.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Går och lägger mig lite lättare till sinnes ändå. Jag tänker så klart spela med öppna kort på företaget och säga som det är om jag inte förstår. Har intervjun på tisdag så tänkte läsa artikeln ett par gånger till.

Är nog egentligen mest nervös för att jag inte vet vad jag vill göra senare. Haft tankar på att doktorera men vet inte om det är för att jag vill doktorera eller för att det är coolt att ha gjort (ja, jag tycker det är coolt att doktorera) och då är det här exjobbet verkligen en bra väg in. Men jag trivs nog egentligen bättre med att jobba praktiskt. Känner mig inte som en människa som har haft drömmar om att göra karriär men det börjar gnaga lite i mig att inte planerat framtiden och satt upp tydligare mål och jobbat mot.

Tänker att ett stort företag har varit med om det mesta när det gäller exjobb så de lär ju ta hand om mig. Vidare anställning skulle inte vara aktuellt för mig just på grund av företagets position men en bra referens vill man ju ha! Fördelen med det andra erbjudandet jag har är att det ligger inom rimligt pendlingsavstånd. Skaffar man dessutom bil så blir det väldigt lätt att komma åt.

Som sagt tack iaf. Ska läsa igenom era svar igen imorgon. Kanske kommer nån följdfråga då.

Permalänk
Medlem

@Konne-: Examenarbetet är en kurs så de flesta inser att man inte kan kräva samma kvalitet som en avhandling (lärare och handledare på skolan) eller ett riktigt projekt (uppdragsgivare och handledare hos uppdragsgivaren). Men det finns en del att tänka på.

Det viktigaste är inte vad vad exjobbet går ut på mer än att det har en tillräcklig anknytning till studierna för att accepteras som exjobb av institutionen. Kursen(exjobbet) går ut på att man ska sätta sig in i ett problem eller problemområde, visa att man kan avgränsa problemet så det blir hanterbart, läsa in felande kunskap, hitta ett sätt att lösa problemet och hela tiden dokumentera det hela. Oftast ska man sedan ha en presentation och innan presentationen ha deltagit i andras presentationer och kanske även ha en opposition på någon annan students arbete och presentation.
Viktigt att tänka på:
1.
om man har differentierat betyg (kan få A, B, ...E) så kommer betyget vägas ihop efter en bedömning av a) Kvalitet på rapporten, b) Kvalitet på presentationen och c) kvalitet på arbetet, oftast bara om man hållit tidsramen.
(det här är ett exempel, kan vara olika kriterier på olika högskolor/universitet)
2.
Ett examensbevis är oftast bara en skittråkig uppräkning av kursbeteckningar, kursnamn, kurspoäng och betyg. Det enda en arbetsgivare gör är att titta på ungefär hur många A, B, ... osv
som finns för att få en bra uppfattning + titta på eventuella kurser som spelar särskild roll för jobbet + (kanske bara vissa och kanske bara första jobbet (och kanske andra)) titta på exjobbsrapporten som är det enda som den arbetssökande skrivit själv. Därför är det bra om rapporten är hyfsat välskriven.
3.
Det är bra att dokumentera redan från början och hela tiden uppdatera exjobbsdokumentet/rapporten. Det är svårt när man gjort jobbet att komma ihåg allt så att skriva rapporten i efterhand är en dålig idé.
4.
En del tycker att exjobbet ska mynna ut i något användbart. Fundera över vad "användbart" betyder i sammanhanget. Det kan lika gärna betyda att man fick utrett att man inte ska satsa vidare som att man fick en produkt eller starten på något man kan gå vidare med.

Stora företag är mer vana vid exjobbare än små.

Simma lugnt, allt faller på plats.

Permalänk
Medlem

@Konne-: Var dig själv och säg på intervjun att du inte fattade så mycket av det de gav dig att läsa men så har det ju varit på många andra kurser just vid kursstart så med lite mer kött på benen ska det nog funka ...
Det exjobb som det "trevliga företaget" erbjuder är väl inte heller så begripligt förrän du fått chansen att läsa in dig på det.

Så återigen: Simma lungt, det löser sig.
Nervositet är inte bara dåligt....

Permalänk
Medlem

Ett exjobb är för många en väldigt bra språngbräda ut till vad man vill göra härnäst. Alla mina vänner som gjorde exjobb på skolan fastnade sedan som doktorander (faktiskt alla tror jag), och många av de som gjorde exjobb på företag fick sedan anställning på företaget eller hos konkurrent i samma bransch, fick de inte det fick de iallafall med sig en väldigt bra referens och framtida kontakter. Exjobbs-rubriken följer ofta med i CV't och kan vara en första sak som får en att stå ut i en rekryteringsprocess om man har gjort exjobb inom något intressant som är relevant för tjänsten man söker (gäller väl de första åren efter examen, och speciellt om man söker något man inte har annan arbetslivserfarenhet av). Med detta vill jag egentligen säga att du ska ta ett exjobb som är inom en bransch/område som du kan tänka dig att jobba inom. Är det inte det kanske du ska leta dig vidare. Det är också väldigt få företag (speciellt bland små och medelstora) som utannonserar exjobb utan tanke på att försöka anställa personen sedan. Om det går hela vägen är dock en annan femma. Det kan vara lågkonjunktur, anställningsstopp, etc etc. Sedan kan exjobb också vara väldigt bra sätt att prova på en bransch/företag om man tror man vill jobba med något sådant men är osäker.

För din intervju på tisdag skulle jag ändå propsa på att du ska vara helt öppen med vad (allt, delar, vilka delar, etc.) som du inte förstår i det materialet du läser. Och försök säg detta såfort instuderingsmaterialet kommer på tal under intervjun. Sådan här ärlighet är något som ses som positivt hos alla vettiga handledare. Det ger en möjlighet att kunna diskutera det som var svårt att förstå och därmed hjälpa framtida inlärning för kandidaten. Och för handledaren ger det en bra hint om vad som är svårt för oinsatta och kanske vad denna misslyckats med att få den förre exjobbaren att uttrycka väl. Ofta är det inte så svårt egentligen, om man väl kan få en bättre förklaring, eller iallafall en förklaring på ett annat sätt, men det kan ha gjort hela resterande instuderingsmaterialet obegripligt för den ovane läsaren. Jag har varit med om detta flera gånger för egen del i situationer när jag varit rapportgranskare och därmed den som "borde förstå" men inte gjort detta. En sak i början som ibland omedvetet gör resten oförståeligt. Då är det bra att sitta tillsammans och diskutera kring teorin, eller resonemanget och ofta uppdagas då vad som är fel eller missförstått. Ofta till gagn för båda deltagarna i diskussionen.

En annan möjlighet är att de som givit dig instuderingsmaterialet inte har så lätt att förstå detta själva heller. På många företag används exjobb för att sondera terräng lite i utkanterna av det man håller på med, antingen i form av teoretisk approach, eller för att utvärdera alternativa metoder. Det är därmed inte givet att handledare har så lätt för det. (Egen erfarenhet). Exjobb används ibland för att få saker eller teorier utredda som man annars inte har tid med i det vanliga arbetet, och då kan det krävas en teoretisk insats även från handledaren, och med flera år tillbaka till skolan kan det vara mycket som sitter långt inne och behöver dammas av. Ofta är det exjobbaren som har övertaget på det teoretiska planet utan att denne någonsin är medveten om detta förrän den dagen denne själv skall handleda en student.

Är själv teknisk fysiker. Många år sedan exjobbet nu, men hade bra handledare på företaget, sämre på skolan. Ledde inte till anställning pga lågkonjunktur som rådde då, men jag var ändå väldigt nöjd, och jag har fortsatt i samma bransch sedan dess och träffar ibland på mina gamlar handledare. Jag behövde inte flytta för att nå exjobbet. Däremot tackade jag nej till ett exjobb där jag hade behövt flytta, och det ångrar jag inte. Däremot är väl bilavstånd helt acceptabelt.

Sorry för långt inlägg, men det var ett alldeles för intressant ämne, och jag känner igen mig i det du skriver (från båda sidor)

Permalänk
Medlem

Appropå doktorera eller inte så räknade jag ut att det inte lönade sig om man ser till lönekuvertet. Det fick mig att börja jobba efter exjobbet. Så ska du doktorera så är det för din egen skull och i ett ämne du trivs och tycker är kul.
Igen lycka till.

Permalänk
Medlem

@Konne-:

Tjenare, har både gjort ex-jobb, samt handlett ett par. Där jag jobbat har exjobb varit ett (bra tycker jag personligen) sätt att se att exjobbarna klarar av att driva ett arbete i mål, på hyfsad tid. Tekniskt sett har det många ggr varit ett svårt område som man vill lära sig mer om. Desto viktigare har nästan varit att dyka upp på jobbet i normal tid, vara på plats etc. Och det har många ggr lett till anställning.

Tycker du stället för exjobbet verkar sjysst (trevlig och sansad handledare, samt intressant ämne) så kör. Ett halvår går ändå rätt snabbt, sen har du ju hela arbetslivet att prova andra saker om du ändrar intresse. Samt att en civ. ing. examen underlättar mkt för nästa alla framtida jobbansökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad hände? Var det så att samma företag kontaktade dig några månader senare efter att du slutfört ditt exjobb hos dem och erbjöd dig ett jobb?

Japp, precis så.

Permalänk
Medlem

Först, vad hade ni för magkänsla när ni började på exjobbet? Ingen speciell, visst inte riktigt vad jag skulle vänta mig.
Hur skulle ni sammanfatta ert examensarbete? Bra eller dåligt? Blev mycket bra, handledaren använde vår data och publicerade en granskad vetenskaplig artikel.
Hur "förstående" är företagen? Vet ej, skrev inte för något företag utan rent vetenskapligt.
Hur var er handledning? Mycket bra, men tänk på att examensarbetet ska vara självständigt och att man inte bör få så mycket handledning.
Hur stor del har exjobbet spelat i er efterföljande karriär? Inte alls, skulle jag tro.
Flyttade ni för att exjobba? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Ett exjobb är för många en väldigt bra språngbräda ut till vad man vill göra härnäst. Alla mina vänner som gjorde exjobb på skolan fastnade sedan som doktorander (faktiskt alla tror jag), och många av de som gjorde exjobb på företag fick sedan anställning på företaget eller hos konkurrent i samma bransch, fick de inte det fick de iallafall med sig en väldigt bra referens och framtida kontakter. Exjobbs-rubriken följer ofta med i CV't och kan vara en första sak som får en att stå ut i en rekryteringsprocess om man har gjort exjobb inom något intressant som är relevant för tjänsten man söker (gäller väl de första åren efter examen, och speciellt om man söker något man inte har annan arbetslivserfarenhet av). Med detta vill jag egentligen säga att du ska ta ett exjobb som är inom en bransch/område som du kan tänka dig att jobba inom. Är det inte det kanske du ska leta dig vidare. Det är också väldigt få företag (speciellt bland små och medelstora) som utannonserar exjobb utan tanke på att försöka anställa personen sedan. Om det går hela vägen är dock en annan femma. Det kan vara lågkonjunktur, anställningsstopp, etc etc. Sedan kan exjobb också vara väldigt bra sätt att prova på en bransch/företag om man tror man vill jobba med något sådant men är osäker.

För din intervju på tisdag skulle jag ändå propsa på att du ska vara helt öppen med vad (allt, delar, vilka delar, etc.) som du inte förstår i det materialet du läser. Och försök säg detta såfort instuderingsmaterialet kommer på tal under intervjun. Sådan här ärlighet är något som ses som positivt hos alla vettiga handledare. Det ger en möjlighet att kunna diskutera det som var svårt att förstå och därmed hjälpa framtida inlärning för kandidaten. Och för handledaren ger det en bra hint om vad som är svårt för oinsatta och kanske vad denna misslyckats med att få den förre exjobbaren att uttrycka väl. Ofta är det inte så svårt egentligen, om man väl kan få en bättre förklaring, eller iallafall en förklaring på ett annat sätt, men det kan ha gjort hela resterande instuderingsmaterialet obegripligt för den ovane läsaren. Jag har varit med om detta flera gånger för egen del i situationer när jag varit rapportgranskare och därmed den som "borde förstå" men inte gjort detta. En sak i början som ibland omedvetet gör resten oförståeligt. Då är det bra att sitta tillsammans och diskutera kring teorin, eller resonemanget och ofta uppdagas då vad som är fel eller missförstått. Ofta till gagn för båda deltagarna i diskussionen.

En annan möjlighet är att de som givit dig instuderingsmaterialet inte har så lätt att förstå detta själva heller. På många företag används exjobb för att sondera terräng lite i utkanterna av det man håller på med, antingen i form av teoretisk approach, eller för att utvärdera alternativa metoder. Det är därmed inte givet att handledare har så lätt för det. (Egen erfarenhet). Exjobb används ibland för att få saker eller teorier utredda som man annars inte har tid med i det vanliga arbetet, och då kan det krävas en teoretisk insats även från handledaren, och med flera år tillbaka till skolan kan det vara mycket som sitter långt inne och behöver dammas av. Ofta är det exjobbaren som har övertaget på det teoretiska planet utan att denne någonsin är medveten om detta förrän den dagen denne själv skall handleda en student.

Är själv teknisk fysiker. Många år sedan exjobbet nu, men hade bra handledare på företaget, sämre på skolan. Ledde inte till anställning pga lågkonjunktur som rådde då, men jag var ändå väldigt nöjd, och jag har fortsatt i samma bransch sedan dess och träffar ibland på mina gamlar handledare. Jag behövde inte flytta för att nå exjobbet. Däremot tackade jag nej till ett exjobb där jag hade behövt flytta, och det ångrar jag inte. Däremot är väl bilavstånd helt acceptabelt.

Sorry för långt inlägg, men det var ett alldeles för intressant ämne, och jag känner igen mig i det du skriver (från båda sidor)

Skrivet av danwi:

@Konne-:

Tjenare, har både gjort ex-jobb, samt handlett ett par. Där jag jobbat har exjobb varit ett (bra tycker jag personligen) sätt att se att exjobbarna klarar av att driva ett arbete i mål, på hyfsad tid. Tekniskt sett har det många ggr varit ett svårt område som man vill lära sig mer om. Desto viktigare har nästan varit att dyka upp på jobbet i normal tid, vara på plats etc. Och det har många ggr lett till anställning.

Tycker du stället för exjobbet verkar sjysst (trevlig och sansad handledare, samt intressant ämne) så kör. Ett halvår går ändå rätt snabbt, sen har du ju hela arbetslivet att prova andra saker om du ändrar intresse. Samt att en civ. ing. examen underlättar mkt för nästa alla framtida jobbansökningar

Riktigt uppskattat att höra från några som suttit på båda sidorna. Kan säga att allt känns mycket bättre efter att sovit och läst det här. Tror att stundens allvar kom över mig igår kväll och jag insåg att jag skulle vara tvungen att lämna min trygga strukturerade akademiska värld.

Skrivet av Labanius:

Appropå doktorera eller inte så räknade jag ut att det inte lönade sig om man ser till lönekuvertet. Det fick mig att börja jobba efter exjobbet. Så ska du doktorera så är det för din egen skull och i ett ämne du trivs och tycker är kul.
Igen lycka till.

Tror att det beror ganska mycket på vilket område man doktorerar inom. Vet t.ex. en del företag som enbart anställer de med en Ph.D och har en väldigt hög ingångslön. Högre än den löneutveckling som en "normal" civilingenjör gjort på de 5 år doktorsstudierna pågått. Då tänker jag att det borde löna sig i långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

Tror att det beror ganska mycket på vilket område man doktorerar inom. Vet t.ex. en del företag som enbart anställer de med en Ph.D och har en väldigt hög ingångslön. Högre än den löneutveckling som en "normal" civilingenjör gjort på de 5 år doktorsstudierna pågått. Då tänker jag att det borde löna sig i långa loppet.

Allt handlar inte om lön heller. Det finns som du säger företag som enbart anställer de med PhD-examen, och det finns också på många företag avdelningar där de kanske traditionellt främst anställt de med PhD-examen och där det då kan vara svårt att få in en fot om man saknar en. Så istället för lön kan det också handla om vilka typer av arbetsuppgifter man vill ha.

Doktorera om du vill det. Det är coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Allt handlar inte om lön heller. Det finns som du säger företag som enbart anställer de med PhD-examen, och det finns också på många företag avdelningar där de kanske traditionellt främst anställt de med PhD-examen och där det då kan vara svårt att få in en fot om man saknar en. Så istället för lön kan det också handla om vilka typer av arbetsuppgifter man vill ha.

Doktorera om du vill det. Det är coolt.

Sant. Allt handlar absolut inte om lön, tog föregivet att det var det som avsågs med "löna sig". Men håller med dig att det absolut handlar om mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt första råd är att vara sej själv!
Jag var långhårig hårdrockare under Chalmersåren; tänkte att man kanske behöver "klippa sej och klä sej propert" för att få ett jobb, men bestämde mej för att göra ett test: "går det behålla stilen och ändå vara civilingenjör?"

Jag tog tåget till Sthlm för exjobbsintervjun, kom dit med utsläppt hår, armékängor och Entombedshorts (så nygjorda tatueringen på vaden skulle synas.
Jag fick exjobbet och fick senare höra av min handledare att han berättat för utvecklingschefen att han hade en bra kandidat, men han hade vissa funderingar kring mitt utséende...

Utvecklingschefen hade svarat "han blir perfekt! Jag var nyss hos Nokia och där har alla långt hår och ring i örat!"

Detta var 1997. Nu 20 år senare är jag fortfarande långhårig civilingenjör

Permalänk
Medlem

Och så exjobbet då:
Jag skulle utreda om en en ny spännande teknik gick att använda i företagets produkter, trots dess stora förlustbegränsningar, genom smart implementering och lämplig trade-off.

Det hela mynnade ut i ett jättefiasko tyckte jag själv, som stundtals kändes som ett totalt personligt nederlag:
Oavsett implementering följde alla simuleringsförsöken en enkel relation likt energiprincipen, och det fanns alltså inget 'smart sätt' att göra det på. Vid det laget var jag extremt avundsjuk på alla kursare som fått enkla, väldefinierade uppgifter typ: "handledaren på institutionen byggde en förstärkare med transistor x, konstruera nu en likadan med transistor y"

Min handledare blev inte alls besviken: "perfekt, då vet vi att det inte funkar, så då får vi hitta på något annat!"

Efter fullgjort exjobb fick jag fast anställning, och redan efter några månader sökte vi patent på ett av mina sidospår från exjobbet och jag fick flyga till Kanada och berätta för kunden hur min uppfinning gjorde att vi kunde uppfylla deras spec.
Och nyanställningsåret som följde var det galnaste, men också roligaste året under min karriär:
Mot slutet av året flög vi till New York med några handbyggda 'skunkwork'-prototyper i bagaget (mina delar kom med taxikurir från tyskland på söndagen, som vi flög med på måndagen.

Kunden blev lyrisk och undrade när vi kunde börja leverera och om han fick behålla en prototyp.
"Jag tänkte sätta den på vår mest trafikerade mobil-site på Long Island"
Och där var den kvar i skarp drift i en basstation i ett år (!), medan vi började tillverka och sälja
burkar med mitt patent i, till ivriga kunder som betalade rejäla marginaler.
Ett patent som alltså var ett sidospår från mitt, i mitt tycke, "misslyckade" exjobb

Permalänk
Medlem

Ingenjörer med många år i arbetslivet blir så klart bra inom sitt område, men högskolekursernas innehåll ligger inte direkt kvar i närminnet...
Ingen förväntar sej att en nyexad ska kunna särskilt mycket från början och examensarbetena är ofta intressanta sidospår eller potentiella lösningar som ingen ordinarieanställd har tid att utreda själv.
Det finns alltså inte tio anställda som redan har svaret, eller vet hur något ska göras, så med tiden blir exjobbaren själv experten inom området.

Med nyfikenhet och intresse kommer man långt!

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var lite nervöst inför exjobbet för min egen del också. Det är fullt naturligt att tvivla på om man kan tillräckligt men jag tyckte aldrig det var några problem när det väl kom igång.

Handledningen ska inte vara allt för styrande utan vi hade ett visst stöd när vi fastnade och framför allt fick vi mycket hjälp med språket i rapporten och att lägga upp ett mål på vilken nivå vi skulle nå. Här tycker jag att kontakten på universitet är den viktigaste, det är trots allt där det godkänns.

Karriärmässigt så tror jag inte mitt examensarbete gjort speciellt mycket än så länge. Hamnade på en annan arbetsplats och inom ett annat område än vad examensarbetet handlade om. Sen blev jag erbjuden tjänst på företaget jag gjorde exjobbet på men det passade inte min övrig situation just då.

Ser man till företagets förväntningar så kan det självklart variera. Jag har dock haft möjligheten att vara handledare åt några exjobbare på mitt nuvarande arbete. För vår del så handlar det mycket om att få kontakt med blivande ingenjörer och se hur dom arbetar. När det gällde slutresultat så höll man det ganska flytande, fick man ut något av det så var det trevligt men man förväntar sig inte ett nytt nobelpris på 20 veckors arbete.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att intervjun gick bra. Spelade med öppna kort om att jag tänkte att det var svårt och företag kontrade med att de var extremt van med att ha exjobbare och att det aldrig varit ett problem så länge studenten var någorlunda motiverad. Så nu sitter jag i den lyxiga sitsen att jag måste välja mellan de två

Skickades från m.sweclockers.com