Kan man konfa BF1 "bättre" med GTX1080 än vad Geforce Experience gör?

Permalänk

Kan man konfa BF1 "bättre" med GTX1080 än vad Geforce Experience gör?

Hej Alla,

Jag kör 1440P och har nyligen uppgraderat från GTX780(SLI) till ett GTX1080. Förväntade mig inga enorma lyft i FPS, men kanske i grafikkvalitet..
Klantig som jag var, kollade jag inte mina inställningar innan uppgraderingen. För jag har låtit Geforce experience sköta inställningarna i mina spel. Men nu blir jag osäker om den gör det optimalt?
Någon med liknande rigg som jag, som testat och sett att manuella inställningar i BF1 ger bättre prestanda?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar med "bättre".
Det är en balans mellan hur bra det ser ut och vilken fps du får.

Edit: oavsett så kan du garanterat få bättre inställningar om du tweakar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag kör 1440P och har nyligen uppgraderat från GTX780(SLI) till ett GTX1080. Förväntade mig inga enorma lyft i FPS, men kanske i grafikkvalitet..
Klantig som jag var, kollade jag inte mina inställningar innan uppgraderingen. För jag har låtit Geforce experience sköta inställningarna i mina spel. Men nu blir jag osäker om den gör det optimalt?
Någon med liknande rigg som jag, som testat och sett att manuella inställningar i BF1 ger bättre prestanda?

Ställ in på ULTRA och njut

Permalänk
Entusiast

Geforce Experience inställningar är nästan alltid dåliga enligt min erfarenhet.
60FPS+ prioriteras inte över huvud taget utan oavsett hur mycket kraft man har så kommer Geforce Experience till exempel att använda "supersampling", d.v.s att en högre upplösning renderas än den din skärm klarar av vilket kan ge en liiite skarpare bild till ett högt pris i FPS.

Men den största uppgraderingen du gjort från GTX 780 SLi till GTX 1080 är de numera jämna frametimes du kommer ha, för frametimes i SLI är skräp
Eftersom jag ser att du har en 1440p@144Hz-skärm så säger jag bara: Sänk grafikinställningarna och njut av 144FPS istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du kan testa att sätta post proccesing på medium istället för ultra, det gav mig en redig push uppåt i FPS. Märkte i princip ingen skillnad alls i bildkvalitet, var definitivt värt de extra bildrutorna/sekund

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft känslan att folk bashar Geforce Experience utan att veta hur det faktiskt funkar. Det är ofta jag ser inlägg som bara bekräftar det. Du kan välja om GE ska ställa in för bra grafik eller bra prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har alltid haft känslan att folk bashar Geforce Experience utan att veta hur det faktiskt funkar. Det är ofta jag ser inlägg som bara bekräftar det. Du kan välja om GE ska ställa in för bra grafik eller bra prestanda.
https://s28.postimg.org/dhhkxas8t/geforce.png

Kan man ställa in ex så att i GTA V så siktar det på 60FPS I BF1 siktar det på 144FPS osv? I så fall är det ju riktigt trevligt om det fungerar (sitter ej hemma just nu)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan man ställa in ex så att i GTA V så siktar det på 60FPS I BF1 siktar det på 144FPS osv?

Jag använder bara GE när jag vill ha så mycket som möjligt som mitt kort klarar och kör max kvalitet (utan supersampling), när jag vill ha höga frames stänger jag bara av allt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tack alla! Ja jag bara njuter, det är verkligen inget jag har att klaga på.. var mest nyfiken.
Sekundärt men lustigt; i BF4 har jag fått en försämrad FPS. Innan hade jag närmare 140, och nu runt 100. ??
I BF1 hade jag innan runt 60, och nu runt 90.
Har läst på flera ställen att DX12 kan försämra. När jag slog på det med nya kortet gick det från 80 till 90 FPS.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB