Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Nybörjaröverklocking av i7 6800k

Hallå!

Har äntligen fått igång min dator och nyligen börjat testa mig fram med överklockning. Det är inte första gången jag överklockar, men jag vill ändå kalla mig novis. Därför tänkte jag höra om jag kunde få lite input från forumet.

Jag sitter på ett X99-system, Asus Rampage V Edition 10, med en i7 6800k och 3000 MHz-ram.

So far har jag, utan att ändra voltage (annat än att "låsa" den där den låg automatiskt vid 1.25) lyckats kommit upp till en överklock på 4.00 GHz. Verkar stabilt, då jag dels spelat The Witcher 3 och GTA 5 under ett antal timmar, samt kört Prime 95 i cirka 30-60 min.

Däremot fick jag en BSOD direkt vid Windows-boot nyligen. Bör jag höja core voltage för att göra systemet mer stabilt? Är det rimligt att anta att chipet utan problem löser 4.00 utan att ändra voltage? Ligger på 62c-70c i Prime med AVX offset på 3.

Ska tilläggas att jag dessutom klockat upp grafikkorten: men det har jag testat i Unigine Valley i cirka 12 timmar.

Har mycket funderingar som kanske märks, fråga gärna om det är något som är otydligt. Behöver egentligen bara få igång en diskussion för att komma vidare; samt att få mig att känna mig trygg i att jag inte sabbar något totalt...

Tackar för hjälp!

PS: inte ändrat LLC eller plockat bort några automatiska säkerhetsannordningar i BIOS (då jag typ inte vågar det...).