Permalänk
Medlem

Från Mac till PC

Hej

Har testat på Mac nu och vill går tillbaka till PC då tjejen inte alls vill lära sig OSX.
Windows är lättare

Har en MacBook Pro 2015 retina, 2,9GHz, 16GB ram, SSD 216 och Iris 6100.

Vilken PC laptop är motsvarande till den?

Ranka kvalitet, tystnad, design, kostnad i detta ordningen när vi leta efter ersättare.

Pris runt 10kkr.

Permalänk

@enka: installera windows på macen då har du ju en likvärdig som nu.

Permalänk
Inaktiv

Exakt, lika hårdvara finns inte, och liknande är inte många kronor billigare om inte dyrare. Installera Windows på den om du inte gillar osx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Exakt, lika hårdvara finns inte, och liknande är inte många kronor billigare om inte dyrare. Installera Windows på den om du inte gillar osx

Trams! Självklart hittar du en hel hög med PC som har motsvarande hårdvara och som är billigare. Det du kan sakna hos PC (jag gör iaf) är 16:10 skärmen som Macbook Pro har.
Och ja, du kan installera Windows via Bootcamp men du får fortarande Macens tangentbord. Om du nu vill lämna Mac OS så gör det hela vägen ut och inte genom någon halvkompromiss. Eller så kör dubbla datorer istället.

Lycka till.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Trams! Självklart hittar du en hel hög med PC som har motsvarande hårdvara och som är billigare. Det du kan sakna hos PC (jag gör iaf) är 16:10 skärmen som Macbook Pro har.
Och ja, du kan installera Windows via Bootcamp men du får fortarande Macens tangentbord. Om du nu vill lämna Mac OS så gör det hela vägen ut och inte genom någon halvkompromiss. Eller så kör dubbla datorer istället.

Lycka till.

Trams.. jag blir så trött. "ok" får bli mitt svar.

Permalänk
Medlem

En dell xps 13/15 kanske? Du går över budget men får en riktigt grym och kompenent maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Trams.. jag blir så trött. "ok" får bli mitt svar.

Sluta skriv dumheter då.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag har sett x1 carbon 2016 på rea nere i 10k nu när 2017 är utannonserad. Bästa tangentbordet på marknanden (dock sämre än 2012 7-rads tangentbord tyvärr) tillsammans med trackpoint och oslagbar hållbarhet med vattenskydd är det bästa du kan gå på pc sidan idag för det priset (som arbetes och skoldator)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Trams! Självklart hittar du en hel hög med PC som har motsvarande hårdvara och som är billigare. Det du kan sakna hos PC (jag gör iaf) är 16:10 skärmen som Macbook Pro har.
Och ja, du kan installera Windows via Bootcamp men du får fortarande Macens tangentbord. Om du nu vill lämna Mac OS så gör det hela vägen ut och inte genom någon halvkompromiss. Eller så kör dubbla datorer istället.

Lycka till.

Har du själv haft en Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv bootcamp på min macbook pro 15 retina. OSX för vanligt surfande och Windows för spel och mer avancerat användande. Det bästa av två världar!

Permalänk
Medlem

Ja, eftersom datorn är så pass ny och ni inte ska göra något som kräver exempelvis ett externt grafikkort så hade jag också installerat windows 10 på Mac:en. Det tar ungefär 30 minuter allt som allt och är extremt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Aje:

Sluta skriv dumheter då.

vissa personer tycker att deras sätt är rätt och allt annat som är annorlunda än vad dom tycker är idiotiskt/dumt eller helt enkelt fel..
är du likadan ang politik, uppfostran av barn, eller allmän livsåskådning ?

jag hade en kollega på jobb som jag hade för några år sedan, hon tyckte att hon var felfri & helt perfekt, hon gjorde aldrig något fel, varför ?
därför att hennes sätt var ju rätt, hennes vanliga svar var oftast "hur kan du vara så otrevlig?"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du själv haft en Macbook Pro?

Yes, två stycken. Hur så?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vissa personer tycker att deras sätt är rätt och allt annat som är annorlunda än vad dom tycker är idiotiskt/dumt eller helt enkelt fel..
är du likadan ang politik, uppfostran av barn, eller allmän livsåskådning ?

jag hade en kollega på jobb som jag hade för några år sedan, hon tyckte att hon var felfri & helt perfekt, hon gjorde aldrig något fel, varför ?
därför att hennes sätt var ju rätt, hennes vanliga svar var oftast "hur kan du vara så otrevlig?"

Oj, nu gick något fel. Min poäng var att bidragare till forumet bör hålla sig till fakta gällande vilka produkter som finns på marknaden för att hjälpa till så mycket som möjligt - vilket borde vara huvudsyftet. Det gjordes inte. Och för att jag rättade till felet hoppar du på mig med frågor om politisk inställning, barnuppfostran mm. Intressant livsfilosofi. Det kommer nog gå bra för dig i livet.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

jag kör macbook pro 2015 på jobbet. jag har en random hp med touchskärm hemma. kan rekommendera dom, önskar att jobbet köpte en sådan istället. touchskärm var jag helt emot i början men efter ett tag vart jag snarare irriterad när min datorn inte hade det. se till att också välja vikbar skärm så den kan bli en tablet. det är sjukt nice när man ska se film. den låter inte heller som ett jetplan som macbooken gör med några program uppe och en 1080p stream på youtube
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306888077

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Yes, två stycken. Hur så?

Vilka PCs hittar du med motsvarande hårdvara? Eller menade du rent prestandamässigt? För sett till design, vikt och byggkvalité har jag inte hittat något jämförbart och jag har verkligen letat. XPS15 är väl den jag hittat som kommer närmast men tyvärr känns det lite som en billigare kopia jämfört med originalet och har varit sjukt mycket problem. Lenovo ThinkPad har några bra modeller men inget direkt som går att jämföra rakt av då fokus ligger på lite andra saker. (tyvärr har många av dem dock riktigt svaga LCD paneler).

Den nyss släppta nya versionen av XPS 15 kan vara intressant dock om Dell lyckats få till en del av problemen nu som plågat nuvarande version sen den släpptes. Kan man tänka sig att gå ner i prestanda finns det några intressanta PC laptops, men då främst med 2 core CPU osv.

Jag skulle alla gånger köra in Windows på OPs MacBook Pro för att lösa problemet, finns inte så mkt som är bättre att köpa i dagsläget för att köra Windows (inkl nya generationen av MacBook Pro). Sen kan jag tänka mig att det kan bli en del bråk om vem som ska få använda datorn om ni ska dela, men det problemet lär ju finnas oavsett om ni bara har en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag kör macbook pro 2015 på jobbet. jag har en random hp med touchskärm hemma. kan rekommendera dom, önskar att jobbet köpte en sådan istället. touchskärm var jag helt emot i början men efter ett tag vart jag snarare irriterad när min datorn inte hade det. se till att också välja vikbar skärm så den kan bli en tablet. det är sjukt nice när man ska se film. den låter inte heller som ett jetplan som macbooken gör med några program uppe och en 1080p stream på youtube
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306888077

En laptop utan vikbar skärm blir väl i praktiken en stationär

Permalänk
Medlem

Kanske den här?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Har testat installerar windows på den.
Saknar tangent uppsättningen. Delete, ta screenshot, enkla vardagliga grejer som man inte trodde man skulle sakna.

Trodde man fick samma spec på PC för billigare peng. :s

Sökande fortsätter då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Kanske den här?

Vet du om det finns i butiken som man kan klämma på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En laptop utan vikbar skärm blir väl i praktiken en stationär

om du ska ta det bokstavligen visst. men vad jag menar är nästan 360 graders vikning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

Har testat på Mac nu och vill går tillbaka till PC då tjejen inte alls vill lära sig OSX.
Windows är lättare

Man kan säga mycket negativt om Mac och OSX, men att det skulle vara svårare än windows? Aja, alla är vi olika

Skrivet av Aje:

Trams! Självklart hittar du en hel hög med PC som har motsvarande hårdvara och som är billigare. Det du kan sakna hos PC (jag gör iaf) är 16:10 skärmen som Macbook Pro har.

Ska erkänna att det var ett tag sedan jag kollade närmare på bärbara windowsdatorer, men jag kunde inte hitta någon dator som hade samma byggkvalite som en MBP. Visst kan du få samma prestanda för en billigare peng, men om du lägger till design och kvalite så blir det svårare (om ingenting bra har släppts den senaste tiden).
Kan nämna att i min familj så har vi haft fem MBP och alla har hållit mer än fem år då de av prestandaskäl blivit utbytta. Kan tillägga att batteritiden är helt fantastisk, åtminstone om man jämför med mina kurskompisars/kollegors datorer. Min nuvarande mbp är lite drygt fyra år och har använts flitigt under alla år. Sitter jag med ett tjugotal öppna flikar i safari, lyssnar på musik och arbetar i word så räcker batteriet gott och väl åtminstone fem timmar.

När det kommer till stationära datorer så har jag däremot väldigt svårt att försvara ett köp av Mac, det var till och med så illa att jag förra året byggde mig en Hackintosh (som numera visserligen kör windows 99,9% av tiden).

Skrivet av enka:

Har testat installerar windows på den.
Saknar tangent uppsättningen. Delete, ta screenshot, enkla vardagliga grejer som man inte trodde man skulle sakna.

Trodde man fick samma spec på PC för billigare peng. :s

Sökande fortsätter då....

Det går att arbeta runt dessa problem. Finns program där du kan mappa olika tangentkommandon så att om du t.ex. trycker ner fn+backspace så blir det som en deleteknapp. Inte alls lika smidigt förstås, men ändå en lösning om man sitter fast med windows på en mac.

En annan sak att ta i beaktning är att om du säljer eran mbp så kommer ni göra en ganska onödig förlustaffär. Om ni tycker det är värt det eller ej kan förstås bara ni svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det går att arbeta runt dessa problem. Finns program där du kan mappa olika tangentkommandon så att om du t.ex. trycker ner fn+backspace så blir det som en deleteknapp. Inte alls lika smidigt förstås, men ändå en lösning om man sitter fast med windows på en mac.

En annan sak att ta i beaktning är att om du säljer eran mbp så kommer ni göra en ganska onödig förlustaffär. Om ni tycker det är värt det eller ej kan förstås bara ni svara på.

Vi fick macen billigt på en auktion så förlusten blir kanske 1000 kr i förlust så inte så farligt efter +1 år.

En av det stora tröskeln för tjejen och OSX är också filhantering (utforskare är "lättare", anta det är vanesak).

Har du någon program du kan rekommenderar, kanske kan övertala tjejen.

Permalänk
Medlem

En tilläggs fråga:
Hur blir det om man köper Office för Mac och sen installerar Windows på Mac:en?
Kan man använda det då? Eller måste man installerar Windows Office för windows också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sluta skriv dumheter då.

Skrivet av Grönahunden:

vissa personer tycker att deras sätt är rätt och allt annat som är annorlunda än vad dom tycker är idiotiskt/dumt eller helt enkelt fel..
är du likadan ang politik, uppfostran av barn, eller allmän livsåskådning ?

jag hade en kollega på jobb som jag hade för några år sedan, hon tyckte att hon var felfri & helt perfekt, hon gjorde aldrig något fel, varför ?
därför att hennes sätt var ju rätt, hennes vanliga svar var oftast "hur kan du vara så otrevlig?"

Skrivet av Aje:

Oj, nu gick något fel. Min poäng var att bidragare till forumet bör hålla sig till fakta gällande vilka produkter som finns på marknaden för att hjälpa till så mycket som möjligt - vilket borde vara huvudsyftet. Det gjordes inte. Och för att jag rättade till felet hoppar du på mig med frågor om politisk inställning, barnuppfostran mm. Intressant livsfilosofi. Det kommer nog gå bra för dig i livet.

Autism.

Skrivet av enka:

Har testat installerar windows på den.
Saknar tangent uppsättningen. Delete, ta screenshot, enkla vardagliga grejer som man inte trodde man skulle sakna.

Trodde man fick samma spec på PC för billigare peng. :s

Sökande fortsätter då....

Finns verkligen direktknappar för delete och print screen på Windows-laptops? Delete på Mac under MacOS fås genom att trycka fn+backspace. För home, end, page up och page down använder man fn+pil upp, ner, vänster och höger.
För att ta en skärmdump trycker du kommando(kringla)+shift+3 så hamnar en fil direkt på skrivbordet. Oerhört smidigt!

Kortkommandon på Mac https://support.apple.com/sv-se/HT201236

Skrivet av enka:

Vi fick macen billigt på en auktion så förlusten blir kanske 1000 kr i förlust så inte så farligt efter +1 år.

En av det stora tröskeln för tjejen och OSX är också filhantering (utforskare är "lättare", anta det är vanesak).

Har du någon program du kan rekommenderar, kanske kan övertala tjejen.

Men det var inga problem med att gå från Windows XP till Windows 7? För att inte nämna Windows 7 till Windows 8? Är det bara för att det står Windows som det är lätt att lära sig? Det gick bra att lära sig en smartphone? Kan man använda en Iphone kan man använda en Mac. Och Android är ju i princip en ripoff.
Vad är så annorlunda med Finder? Det är ju filer och mappar precis som på Windows. Är ju synd att man ska wastea en dator pga mentala spärrar. Tycker ni ska ge det en riktig chans.

Skrivet av enka:

En tilläggs fråga:
Hur blir det om man köper Office för Mac och sen installerar Windows på Mac:en?
Kan man använda det då? Eller måste man installerar Windows Office för windows också?

Varför köper man MS Office när det finns LibreOffice, OpenOffice och även lite mer filade NeoOffice specifikt för Mac?
MS Office gäller bara för antingen Windows eller Mac. Vill tillägga att många tycker Office på Mac är bättre än på Windows

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Du har väl visst rätt att det är mental spärr som sätter lite stopp för att lära sig OSX.

Tjejen använder inte mac på jobbet så det blir skiftade fram och tillbaka. Och när man ska använda mac:en hemma då vill man bara det ska funka. T.ex överföring av bilder från/till extern hårddisk. Att den ska formaterar i viss format för att funka till både PC/MAC. Visst det löste jag efter någon timme. Men hade varit skön om det funka direkt. Man har ju växt upp med PC så det har varit en fördel med bara PC hemma.

Men det verka vara svårt att hitta något motsvarande i PC väg (utan att priset springer iväg) så vi får tvinga oss att lära oss OSX bara.
Vet ju att MacBook har bra kvalitet och det håller i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

@GilbertG: Du har väl visst rätt att det är mental spärr som sätter lite stopp för att lära sig OSX.

Tjejen använder inte mac på jobbet så det blir skiftade fram och tillbaka. Och när man ska använda mac:en hemma då vill man bara det ska funka. T.ex överföring av bilder från/till extern hårddisk. Att den ska formaterar i viss format för att funka till både PC/MAC. Visst det löste jag efter någon timme. Men hade varit skön om det funka direkt. Man har ju växt upp med PC så det har varit en fördel med bara PC hemma.

Men det verka vara svårt att hitta något motsvarande i PC väg (utan att priset springer iväg) så vi får tvinga oss att lära oss OSX bara.
Vet ju att MacBook har bra kvalitet och det håller i flera år.

Eller så kan ni ju installera Windows på den. Jag har kört MacBook Pro med Windows som primärt OS i flera år och då är jag ändå Microsoft .NET utvecklare (bland annat). Varför göra saker svårare än dom måste vara?

Permalänk
Medlem

Vad är det som är svårt med Mac? Att det saknas startknapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

Hej

Har testat på Mac nu och vill går tillbaka till PC då tjejen inte alls vill lära sig OSX.
Windows är lättare

Har en MacBook Pro 2015 retina, 2,9GHz, 16GB ram, SSD 216 och Iris 6100.

Vilken PC laptop är motsvarande till den?

Ranka kvalitet, tystnad, design, kostnad i detta ordningen när vi leta efter ersättare.

Pris runt 10kkr.

Ska du sälja din mac är jag lite intresserad

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Vad är det som är svårt med Mac? Att det saknas startknapp?

Gör det väl iof (nästan) i Windows också numera