Flytta win 8.1 till ssd

Permalänk

Flytta win 8.1 till ssd

Tjena. Sökt omkring men många säger olika.
Har köpt en ssd på 500gb och min nuvarande är 500gb.
Så nu är frågan hur jag installerar om windows så det blir på ssd'n.
Ni får gärna skriva i "step n step" för detta är jag ej bra på haha

Permalänk
99:e percentilen

Om jag var du hade jag installerat Windows rent på SSD:n. Förutom att följa en guide är följande bra att känna till:

  • Koppla först ur alla diskar utom den du ska installera Windows på, så att Windows inte lägger bootpartitionen på en annan disk än systemdisken. Koppla in diskarna igen när installationen är klar.

  • Se till att SATA-kontrollern är inställd på AHCI, inte IDE eller RAID, innan du börjar installera Windows. Detta gör du i BIOS/UEFI; en mer detaljerad beskrivning än så kräver information om vilket moderkort du har.

  • Välj Custom (Advanced), inte Upgrade, när du får välja mellan de alternativen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Om jag var du hade jag installerat Windows rent på SSD:n. Förutom att följa en guide är följande bra att känna till:

  • Koppla först ur alla diskar utom den du ska installera Windows på, så att Windows inte lägger bootpartitionen på en annan disk än systemdisken. Koppla in diskarna igen när installationen är klar.

  • Se till att SATA-kontrollern är inställd på AHCI, inte IDE eller RAID, innan du börjar installera Windows. Detta gör du i BIOS/UEFI; en mer detaljerad beskrivning än så kräver information om vilket moderkort du har.

  • Välj Custom (Advanced), inte Upgrade, när du får välja mellan de alternativen.

Tack, men om jag ej har en win-skiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Adamskii13:

Tack, men om jag ej har en win-skiva?

Man installerar väl Windows från USB-minne sedan ett antal år tillbaka i tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för tips osv. Funkar perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com