Hur länge håller era hörlurar till telefon el. dyl.

Permalänk
Medlem

Hur länge håller era hörlurar till telefon el. dyl.

Hej!

Köpte ett par in-ear lurar från Marshall för ett drygt år sedan. Dessa har varit väldigt bra till nu när de mer eller mindre faller sönder.. Sladden har fått revor i "sömmen" och där sladdarna avsluter till hörlurarna så är det som en krympslang som ser ut som skit. Kan man inte förvänta sig att ett par enkla hörlurar för dryga 600kr ska hålla längre än såhär? Kan ju nämnas att jag använder dem varje dag på bussen, tunnelbanan osv.

Vad har ni för erfarenheter? Tips på enkla lurar (läs utan massa funktioner) som har bra ljud, hållbara osv mottages gärna!

Permalänk

Jag sliter ut in-ear-lurar fort, har bytt ungefär var sjätte månad de senaste åren. Har kört på billiga lurar från Kjell, men inte de billigaste. Bytte till Koss The Plug, och dom tål mycket mer stryk. Har haft dom ett år utan problem. Dock saknar dom mikrofon, och har skum istället för silikon. Bra ljud och ljudisolering, men passar inte alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Mina Creative EP-630 har jag haft i säkert 6-7 år, och de har överlevt både daglig pendling under perioder, samt att doppas i kaffe. Ser ut som nya fortfarande.

Vafan gör ni med era prylar?

Ska tilläggas att jag inte använder dem så mycket längre, kör större over-ear bluetooth-lurar för pendlingen numer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@roskai: Brukar köpa ett par billiga på Kjell & CO kanske varannan månad, dom går rätt hårt åt på jobbet.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att hörlurarna slits väldigt fort om man gör mycket smådragningar. Min största hörlursdödare är axelremsväskor, har jag sladden under kommer den dra lite hela tiden, tror det ä rdå de går sönder. Efter att kört utan axelremsväska har ja ginte haft problem, trots massa ryck som tappad telefon och fasttnad i dörrar med sladden.

Permalänk
Medlem

Har ett par bose qc25 dom är 1 år gamla och är fortfarande som nya.

Permalänk
Medlem

Har ett par Sony MDR-NC31EM till min Xperia Z3, har passerat 2 år nu tror jag.
Försöker vara försiktig med lurarna, rullar ihop kabeln när jag lägger dom i innerfickan på jackan. Kopplar ur lurarna ur telefonen när jag inte använder dom. Böj inte kablaget i kontaktändan och hörlursändan. Se till att inte dra i kablarna om de "sitter fast" utan flyttar på det snällt osv.
Har man otur så bryter man skiten i fickan eller så fastnar sladdarna i handtag och liknande.
Men de har överlevt ett par dörrhandtag och liknande fadäser hittils (senast igår)

https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/194873-sony_hea...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Hej!

Köpte ett par in-ear lurar från Marshall för ett drygt år sedan. Dessa har varit väldigt bra till nu när de mer eller mindre faller sönder.. Sladden har fått revor i "sömmen" och där sladdarna avsluter till hörlurarna så är det som en krympslang som ser ut som skit. Kan man inte förvänta sig att ett par enkla hörlurar för dryga 600kr ska hålla längre än såhär? Kan ju nämnas att jag använder dem varje dag på bussen, tunnelbanan osv.

Vad har ni för erfarenheter? Tips på enkla lurar (läs utan massa funktioner) som har bra ljud, hållbara osv mottages gärna!

Jag köper alltid mina lurar från webhallen då de alltid varit otroligt smidiga med returer som gäller onormalt slitage (dvs att lurar och dyl pajar efter ett år) och de har alltid tagit emot och gjort RMA medans jag får ett par nya lurar eller tillgodokvitto. Så testa även med den butiken du köpt ifrån.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli att köpa design och "varumärkeslurar" för det är ofta billiga kinalurar i grunden och portabla lurar går nog oftast sönder pga omild hantering, personligen så har jag ett par Beyer dtx 100 som börjar närma sig 8 år av dagligt användande utan några direkta problem eller märkbart slitage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra svar!

Kan ju konstateras att det är en riktig skitprodukt då jag är rädd om mina prylar, sakerna brukar hålla... Har sett andra på jobbet med samma lurar som har precis samma slitage..

Permalänk
Medlem

Jag förbrukar mina lite då och då, kanske behöver nya efter ett halvår. Men det är mest för att de används nån timme/ar varje dag i skolan osv. Kör väl mest med olika apple-lurar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har ett par Sony MDR-NC31EM till min Xperia Z3, har passerat 2 år nu tror jag.
Försöker vara försiktig med lurarna, rullar ihop kabeln när jag lägger dom i innerfickan på jackan. Kopplar ur lurarna ur telefonen när jag inte använder dom. Böj inte kablaget i kontaktändan och hörlursändan. Se till att inte dra i kablarna om de "sitter fast" utan flyttar på det snällt osv.
Har man otur så bryter man skiten i fickan eller så fastnar sladdarna i handtag och liknande.
Men de har överlevt ett par dörrhandtag och liknande fadäser hittils (senast igår)

https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/194873-sony_hea...

Tyvärr verkar de bara funka med specifika modeller, men är säkert bra ändå!

Permalänk
Inaktiv

Kabeln är det enda som har pajat någonsin för min del. Så trådlöst eller bra kabel låter kanske inte så korkat att fokusera på. Annars kan man ju alltid bara köra på så billigt att man knappt orkar gnälla. VE Monk, Koss Porta Pro..

Permalänk
Medlem

Köpte mina bose qc20 för lite mer än ett år sedan nu på någon rea. Använt dagligen 1-2h, ibland mer. Inga synliga skador, batteriet kanske blivit något sämre. Inget jag tänkt på än iallfall. Bäst spenderade 1800:- ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Själv har jag tröttnat på alla förbaskade kablar som bara går sönder hela tiden. I 99% av fallen är det ju inte själva hörlurarna som går sönder, utan sladden/sladdfästen. Har därför nu införskaffat mig ett par bluetooth-lurar (Marchall major 2) och kunde inte vara mer nöjd. Äntligen slut på allt jäkla trassel och alla reklamationer! Min uppmaning till alla: kör trådlöst!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mina Creative EP-630 har jag haft i säkert 6-7 år, och de har överlevt både daglig pendling under perioder, samt att doppas i kaffe. Ser ut som nya fortfarande.
Vafan gör ni med era prylar?

Hade ett par Creative EP630c från 2008 till 2016 som vänstra kanalen dog på efter 8 års tjänst. Köpte då ett nytt par eftersom jag alltid varit väldigt nöjd med dom till skillnad från alla andra in ear-hörlurar jag haft chans att testa.

Har också ett par AKG K272 som jag haft sen 2009, och ett par AKG K550 som jag haft sen 2012.

Alla hörlurarna har många många tusentals timmars användning både on the go och hemma.
Undrar också precis som Shudnawz vad fan folk gör med sina grejer.

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig Shure SE215 just för att de hade modulär kabel = Byt om den går sönder. Köpte nyligen en ny kabel relativt billigt från Ebay just för att jag saknade volymkontroll och mic på kabeln.

Edit: För att ge någon feedback på ämnet; har nu haft dessa ett par år och original-kabeln håller fortfarande måttet, bytte som sagt bara för kontroll direkt på kabeln

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Avstängd

Får byta ungefär varannan månad. Alltid den vänstra hörluren som börjar glappa och till slut dö helt.
Samma sak både på in-ear lurar från typ kjell och clas ohlson till mina Koss Porta Pro. Men som tur är har de livstidsgaranti så jag kan få ett kit hemskickat så att jag kan byta ut det

Är det fler här som har samma problem?

Permalänk
Skrivet av Dr_Bulle:

Får byta ungefär varannan månad. Alltid den vänstra hörluren som börjar glappa och till slut dö helt.
Samma sak både på in-ear lurar från typ kjell och clas ohlson till mina Koss Porta Pro. Men som tur är har de livstidsgaranti så jag kan få ett kit hemskickat så att jag kan byta ut det

Är det fler här som har samma problem?

I princip. Tror skulle nästan våga säga att det oftast är vänster. Men något slutar alltid att fungera. Problemet är alltid där sladden går in i 3,5mm kontakten.

Permalänk
Medlem

Snittade 6-9 månader tills jag köpte ett par dyra Sennheiser CX 400-II Precision. Dom har nu hållit i 3-4år nu.

Dock tränar jag inte med dessa. Då kör jag ett par bluetooth.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Använde hörlurarna som jag fick med min Xperia Ray för många år sedan tills jag bytte ut den mobilen och de inte var kompitabla med den nya... Köpte då inför en semester år 2012 eller 2013 ett par Soundmagic E10 som fortfarande fungerar och jag tycker låter bättre än ett par QC35 jag provade förra sommaren. När de går sönder köper jag ett par nya likadana av uppdaterad modell. 350kr? Bästa köpet någonsin. Kan inte komma ihåg att jag någonsin haft ett par hörlurar som gått sönder *ta i trä*. Håller med @Shudnaws.

Permalänk
Medlem

Har ett par in ears som föjde med min samsung galaxy s6 de har hållt i 2 år nu använder de nästan varje dag.

Permalänk
Medlem

Använder knappt aldrig mina portabla lurar så de tenderar hålla. EPH-100 har överlevt en tvätt eller två. Har vart tvungen byta från vänster till höger uttag på nad hp50 Viso. Tur de har dubbla...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ett par Denon från Hifi-klubben, inköpta för 900kr. Inne på mitt tredje par på 1 år och 10 månader. Trodde verkligen att in-ear i denna prisklass skulle hålla bättre, men icke! Har iaf 4 års garanti, byter varje gång de går sönder

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har fortfarande dom jag fick med telefonen (LG G4). Används i princip 5 dagar i veckan, en timme eller två.

Är väl cirka 1 ½ år gamla nu.

Visa signatur

Grubblare