Permalänk
Medlem

Låg Fps, Bra dator.

Hej SweClockers
Jag har Gtx 960 2GB, i7 4790S, B85M-E Moderkort som jag köpte igår, In Win 503 Chassi, 8GB Ram DDR3, 1 TB HDD.
Så förut hade jag runt 250-300 Fps på cs nästan hela tiden, Mitt moderkort har varit sönder och jag har köpt ett nytt, Men det verkar inte funka. Får nu 90-150 fps samma settings, Det är samma på lol också låg på 250 FPS Hela tiden nu runt 90-150, Och ibland går det ner till 40-60.
Och jag kan nästan inte ens köra H1Z1 Har konstant 40 fps, När jag börjar ett game måsta jag vänta typ 10 Sekunder för att se något, Ser inget hus typ inga weapons och inga spelare.
Jag skulle bli jätte tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidar55:

Hej SweClockers
Jag har Gtx 960 2GB, i7 4790S, B85M-E Moderkort som jag köpte igår, In Win 503 Chassi, 8GB Ram DDR3, 1 TB HDD.
Så förut hade jag runt 250-300 Fps på cs nästan hela tiden, Mitt moderkort har varit sönder och jag har köpt ett nytt, Men det verkar inte funka. Får nu 90-150 fps samma settings, Det är samma på lol också låg på 250 FPS Hela tiden nu runt 90-150, Och ibland går det ner till 40-60.
Och jag kan nästan inte ens köra H1Z1 Har konstant 40 fps, När jag börjar ett game måsta jag vänta typ 10 Sekunder för att se något, Ser inget hus typ inga weapons och inga spelare.
Jag skulle bli jätte tacksam för hjälp

Om du nyligen har bytt moderkort tycker jag du ska börja med att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Okej! Tack för svaret, Jag gör det så snart som möjligt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Har du samma inställningar?

Stängt av alla bakgrundsprocesser?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ja det har jag.
Allting low på cs och samma nvidia inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidar55:

@Eric Hjalmarsson: Ja det har jag.
Allting low på cs och samma nvidia inställningar.

Om det är Win 10 du har så kan du testa att stänga av Xbox DVR
Open Registry Editor (Run > regedit)
Navigate to HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore
Set the value of DWORD "GameDVR_Enabled" to 0
Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\
Create key "GameDVR".
Create DWORD 32bit called "AllowGameDVR" and set to 0
Restart your computer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Är du stensäker på att du verkligen använder ditt GTX 960 och inte den integrerade grafiken?

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Tack för svaret!
Min fps blev lite bättre men den är fortfarande inte stabil, Den kan gå ner till 90 ibland 150 och 200, förut hade jag 300 Hela tiden samma rigg.

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Inte helt säker, Men har ställt in i nvidia settings på PhysX till Proccesor: GeFore GTX 960.
Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidar55:

@PatrickP: Inte helt säker, Men har ställt in i nvidia settings på PhysX till Proccesor: GeFore GTX 960.
Tack för svaret

Det du skulle kunna göra är att ladda ned GPU-Z och ha på det medan du spelar, då ser om det är ditt GTX 960 eller den integrerade grafiken som används. Du kommer även kunna se vilken frekvens GPU:n kör på och hur hårt den belastas

Permalänk
Medlem

Lås din FPS till vad skärmen klarar av så brukar det bli stabilare. Datorn slipper jobba i onödan och det blir inte lika mycket drops.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Är du stensäker på att du verkligen använder ditt GTX 960 och inte den integrerade grafiken?

Ts borde ju veta om han kopplat skärmen till Gpu eller moderkortet?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Skulle gissa att du bör installera om Windows för att vara säker på att du har rätt drivare för allt på det nya moderkortet, kan bli massa problem om drivarna till ditt gamla kort ligger kvar

Permalänk
Medlem

@OpWildChild: Den är kopplad till GPU'n

Permalänk
Medlem

@Torkelberget: Okej, Men måste man göra det med en skiva? Eller finns det något annat sätt också?

Permalänk
Medlem

@Vidar55 Har du laddat ner senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida ? http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk
Sen kan det även vara en ide att ladda ner de senaste drivrutinerna till moderkortet från http://support.asus.com

Om du har senaste versionen av Windows finns det en inbyggd funktion för att göra en komplett återställning av datorn. Gå till Inställningar -> Uppdatering -> Återställning (har jag för mig).

Permalänk
Skrivet av Vidar55:

@OpWildChild: Den är kopplad till GPU'n

kan även rekommendera att du laddar ner tex hwmonitor och kikar tempen när du spelar. Kanske har kylarn på gpu eller cpu blivit dåligt monterad så det blir för varmt i burken. Fick själv fps dropp igår då jag översteg 100C på cpu:n.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

@henkiii: Gjorde nyss en äterställning inget bättre. Jag börjar tro att det är mitt Grafik kort som är sönder eller något för det bara går upp i 20% Gpu Usage.

Permalänk
Medlem

@OpWildChild: Okej ska ta en titt, Mer info kommer.

Permalänk
Medlem

Jo första uppdraget blir att installera om Windows. Andra blir att se till att alla drivers är nyaste från tillverkarna själva. Sen kan du börja kolla temperaturer och liknande.

Permalänk
Medlem

@Yomster: Har installerat om Windows har dom nyaste drivrutinerna.
Vet inteo m tempraturen dock.

Permalänk
Medlem

Bump fortfarande lag, Bytte till ett annat grafik kort (Gtx 750) fick inte ens över 60 fps då, Vet inte vad det kan vara orkar bara inte köra med det här längre.

Permalänk
Medlem

@Vidar55: Haru stängt av den där xbox dvr inställningen? den kapa min fps med hälften.

Permalänk
Medlem

@Vidar55: Jag skulle rekommendera dig att kolla på dina drivrutiner för ljudkortet. Jag kan berätta en liten egen historia, hade konstant 200fps och efter en update på drivrutinerna så gick jag upp till 300-400 vilket är helt sjukt.

Permalänk
Medlem

@Addeez: Har Win 8.1 men tack för svar

Permalänk
Medlem

@NewCamps: Ska kolla, återkommer.

Permalänk
Medlem

@NewCamps: Uppdaterade drivrutinerna, Ingen skillnad.
Har seriöst ingen aning vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte finns ny moderkorts bios version du kan testa?

När du bytte komponenterna hade du ESD skydd på dig, alt försiktig så du inte råkat ladda ur statisk ström på någon komponent?, väldigt lätt att skada elektronik på sådant sätt om man inte vet hur man gör.

Kolla så du inte har skadat CPU sockeln när du flyttade över CPU.

Kolla även temperaturen på din Cpu när den belastas, Har du för mycket eller för lite Cpu pasta så kan det påverka temperaturen.
Antar att du rengjorde cpu o monterade om den rätt när du bytte ut moderkortet och inte bara återmonterade med gammal pasta?

För hög temp på cpu så throttlar den och påverkar fps negativt såklart.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Vidar55:

@henkiii: Gjorde nyss en äterställning inget bättre. Jag börjar tro att det är mitt Grafik kort som är sönder eller något för det bara går upp i 20% Gpu Usage.

Skrivet av Vidar55:

@Yomster: Har installerat om Windows har dom nyaste drivrutinerna.
Vet inteo m tempraturen dock.

Det är skillnad på återställa Windows och installera..

om du återställer så används fortfarande dom inställningar som gjordes med ditt gamla moderkort..
formaterar du hårddisken och installera om Windows så är det en helt annan sak.

har du återställt eller installerat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644