Permalänk
Medlem

Dags att växla in mynten

Jag har sedan ett tag tillbaka sparat alla mina mynt efter kontantköp i en spargris.
Den börjar bli full, och mynten går dessutom snart ut. Men att växla in mynt är inte så lätt längre!

På Ica Maxi har dom en mynträkningsmaskin. Smidigt. Men 15% av ca. 4000kr i mynt är 600 spänn för att växla! Hutlöst!
På min bank, Swedbank, tar dom också en avgift för att växla in mynt.

Så vart kan jag växla in alla mina mynt utan avgift? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Vet att SEB inte tar någon avgift för att sätta in mynt. Det hjälper förstås inte dig direkt, men kanske du känner någon som har SEB som du kan utnyttja?

Håller med om att ICA m.fl. borde skämmas för en sådan hög avgift. Tyvärr går ju folk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har sedan ett tag tillbaka sparat alla mina mynt efter kontantköp i en spargris.
Den börjar bli full, och mynten går dessutom snart ut. Men att växla in mynt är inte så lätt längre!

På Ica Maxi har dom en mynträkningsmaskin. Smidigt. Men 15% av ca. 4000kr i mynt är 600 spänn för att växla! Hutlöst!
På min bank, Swedbank, tar dom också en avgift för att växla in mynt.

Så vart kan jag växla in alla mina mynt utan avgift? Någon som vet?

gå köp något för 4000 över disk och lämna tillbaka, dem lär inte ha dina små pengar kvar efter några arbets dagar.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Äntligen! blir vi av med några av de alla mynten som knapt är värda något.

Jag brukar ha ngn hundring i mynt och betala med resten.
Har de en sån där automat som är bra, en sån där som man kan ösa i en trave, så kan man bli av med mycket mynt och få något.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kanske även dags att helt sluta använda kontanta medel? Minns inte senast jag köpte något kontant eller ens hade kontanter i plånboken.

Att ICA tar en avgift är ej så märkligt. Hantering av kontanter och speciellt mynt som väger så mycket kostar butikerna stora summor. Men kan hålla med om att 15% låter något högt.

Hoppas det löser sig med dina mynt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag växlade in hos Nordea utan avgift för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kanske även dags att helt sluta använda kontanta medel? Minns inte senast jag köpte något kontant eller ens hade kontanter i plånboken.

Att ICA tar en avgift är ej så märkligt. Hantering av kontanter och speciellt mynt som väger så mycket kostar butikerna stora summor. Men kan hålla med om att 15% låter något högt.

Hoppas det löser sig med dina mynt.

Det finns faktist ställen och affärer som bara accepterar kontanter.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vet att SEB inte tar någon avgift för att sätta in mynt. Det hjälper förstås inte dig direkt, men kanske du känner någon som har SEB som du kan utnyttja?

Håller med om att ICA m.fl. borde skämmas för en sådan hög avgift. Tyvärr går ju folk på det.

Anledningen till den höga avgiften är att det kostar pengar att handskas med kontanter. Säkerhet, transport, underhåll, maskinen, fylla på och tömma osv.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Anledningen till den höga avgiften är att det kostar pengar att handskas med kontanter. Säkerhet, transport, underhåll, maskinen, fylla på och tömma osv.

Jag tycker fortfarande att det är fult. Först tar banken betalt för att växla in mynt från privatperson. Sedan tar dom betalt för att växla ut mynt åt butiken.
Samtidigt strävar Swedbank efter kontantfria kontor. Hutlöst!

Permalänk
Medlem

Att typ Forex, Ica etc tar ut en avgift har jag ingenting emot, det är inte deras jobb utan dem tillhandahåller en tjänst.

Dock att bankerna inte tar emot kontanter tycker jag är riktigt sjukt! Det är ju deras jobb för fan...

Swedbank kontoret här är bara några små kontor nu där man typ kan gå och prata med en rådgivare eller ngt, inga bankomater inomhus och tror inte man kan ta ut pengar över disk där inne heller. Kostar väll typ en hundring också om man vill gå in och betala räkningar på de där små papprerna.
Förut hade dem iallafall en myntmaskin och en insättningsautomat. Tycker detta är det absolut minsta man kan förvänta sig av en bank, att kunna sätta in mynt och sedlar på sitt konto!

Tycker regeringen borde lagstifta att bankerna ska ha kontanthantering!

- Själv beställde jag hem myntrör från myntrör.se och stoppade ner alla mina gamla enkronor i, va runt 800 kronor. 50:- i varje rör så tar ett rör när jag går ner till affären över gatan och köper för 50:- exakt (3 mjölk + en redbull, 3 mjölk + 2 powerking, 3 mjölk + en Sia glass)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Min pappa sparade 10 kronor för länge sen. När han gick bort så skulle vi växla in dessa. Nordea tog emot dem även om de inte var jätteglada, kostade inget iallafall.
Har för mig att det var nästan 25 tkr i 10 kronor.

Var ca fyra år sen detta skedde så kan ha ändrats då bankerna inte vill ha med pengar att göra.

Annars är det bara att börja handla för dem eller åka en sväng med en ålandsbåt och säga att du vunnit på deras maskiner. De måste då växla in dessa pengar. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det finns faktist ställen och affärer som bara accepterar kontanter.

Det är inte många idag, de som inte gör det kan du nog räkna på dina fingrar. Okey det finns väll en och annan pizzeria som vill ha in lite svarta pengar...

Kan man inte betala med kort börja det blir rätt vanligt att kunna betala med Swish.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att folk orkar spara högar med mynt, det är ju ett problem man själv skapat isf. Det är ju bara att ha med dem i fickan och betala i de där burkarna som står vid kassorna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Permalänk

swedbank är bullsh!t!!!! byt bank

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är nog som någon redan sagt. Beställ myntrör och fyll på.
Sen är det bara att använda det när du behöver köpa något alternativt skickar in på diverse bank. Gå runt och jämför vad olika banker/växlingsbutiker tar.

Nu vet jag inte hur det ser ut i din stad men på SEB vid sergels torg finns det en myntinsättningsmaskin (om den inte är borttagen senaste 1-2 åren). Den kunde man använda oavsett vilken bank man hade.

Man hällde ner mynten i en låda i maskinen som såg ut som en bankomat och skrev in sitt bankkontonummer så fick man pengarna insatta inom 7 arbetsdagar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Dock att bankerna inte tar emot kontanter tycker jag är riktigt sjukt! Det är ju deras jobb för fan...

Jobbar du gratis?
Bankerna är företag som ska tjäna pengar, precis som korvkalle runt hörnet, Ica och Volvo. Jag antar att du inte tycker att ICA ska ge dig gratis mat? Klart att bankerna måste kunna ta betalt för jobbet de lägger ner.

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Det finns faktist ställen och affärer som bara accepterar kontanter.

De företagen är nog rätt lätträknade, och förhoppningsvis på väg bort.
Jag har aldrig kontanter på mig. Finns de ingen möjlighet att betala med digitala pengar, så går jag till nästa ställe istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Min pappa sparade 10 kronor för länge sen. När han gick bort så skulle vi växla in dessa. Nordea tog emot dem även om de inte var jätteglada, kostade inget iallafall.
Har för mig att det var nästan 25 tkr i 10 kronor.

Var ca fyra år sen detta skedde så kan ha ändrats då bankerna inte vill ha med pengar att göra.

Annars är det bara att börja handla för dem eller åka en sväng med en ålandsbåt och säga att du vunnit på deras maskiner. De måste då växla in dessa pengar. 😀

Haha du får ursäkta, men den här särskrivningen är så fantastiskt bra:

Citat:

Min pappa sparade 10 kronor (10 kronor = 10 SEK, du menar 10-kronor) för länge sen. När han gick bort så skulle vi växla in dessa. Nordea tog emot dem även om de inte var jätteglada, kostade inget iallafall.

Jag trodde först att du bara skämtade, när jag läste att din pappa sparade 10 SEK för länge sedan, men att Nordea inte var jätteglada när de var tvungna att växla in dem!

Permalänk
Medlem

Köp calzone för mynten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

De företagen är nog rätt lätträknade, och förhoppningsvis på väg bort.
Jag har aldrig kontanter på mig. Finns de ingen möjlighet att betala med digitala pengar, så går jag till nästa ställe istället.

Och varför skall skall du behöva göra det? Tycker du att banken skall bestämma var du kan handla?
ok. mycket sällsyn t, men du kan inte handla för ´mindre än 10:- Du måste alltid digitala pengar. det kan vara ett jädra jobb att ersätta om du tex blir fickttjuvad.Sen är det inte alla som klarar av att hantera digitala saker, tex är det många gamla,vänta bara tiills du sjlälv blivit det
Folk som fått stroke eller liknande. etc et etc

Sen det viktiga.
Samhället blir skörare, vad händer vid en större datakrash, där hela nätet går ner`?
Och samhället blir mer o mer digitalt, så även människor som inte ens kan köpa en cigg, för de kan inte längre hantera att betala.

Detta finns det ingen plan för och det kommer att bli riktit illa när första dator generationen blir senila, dvs DU eller whatever kommer.

Nu blir det väl ett jädra liv.....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Och varför skall skall du behöva göra det? Tycker du att banken skall bestämma var du kan handla?
ok. mycket sällsyn t, men du kan inte handla för ´mindre än 10:- Du måste alltid digitala pengar. det kan vara ett jädra jobb att ersätta om du tex blir fickttjuvad.Sen är det inte alla som klarar av att hantera digitala saker, tex är det många gamla,vänta bara tiills du sjlälv blivit det
Folk som fått stroke eller liknande. etc et etc

Sen det viktiga.
Samhället blir skörare, vad händer vid en större datakrash, där hela nätet går ner`?
Och samhället blir mer o mer digitalt, så även människor som inte ens kan köpa en cigg, för de kan inte längre hantera att betala.

Detta finns det ingen plan för och det kommer att bli riktit illa när första dator generationen blir senila, dvs DU eller whatever kommer.

Nu blir det väl ett jädra liv.....

Plats: Under en sten

Fast jag håller med dig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag växlade in pengar på ett Swedbankkontor i en maskin. Man skötte det själv och pengarna fördes in på det kort man använde och utan avgift, som en bakvänd bankomat helt enkelt. Jag är ganska säker på att det går med vilket bankkort som helst. Man kan ringa in och fråga på vilka kontor dom har sådana maskiner.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Bogey: Just det här är faktiskt ett viktigt problem du belyser. Ju mer digitalt det blir, desto mindre backupplan finns när det händer något som gör att det inte går betala. Allt från strömavbrott till systemhaverier. Så sent som förra veckan stod jag bakom en i kön på matbutiken vars kort inte fungerade eftersom hela hennes bank verkade nere på nåt vis. Det gick inte heller att betala med underskrift+leg eftersom det inte gick att validera hennes kort. Hörde bara kassörskan säga att det gäller hela landet. Självklart hade hon inga kontanter, jag vet inte hur det gick men det kändes som en liten förhandstitt på ett vanligare scenario i framtiden. Jag har alltid en femhundring på mig just för liknande situationer, inte behövt använda den ännu, men peppar peppar...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Haha du får ursäkta, men den här särskrivningen är så fantastiskt bra:
Jag trodde först att du bara skämtade, när jag läste att din pappa sparade 10 SEK för länge sedan, men att Nordea inte var jätteglada när de var tvungna att växla in dem!

Den kan jag dela med mig av😀😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@MadMantiz

Exakt. Har alltid kontanter på mig, en 500:- i plånboken och sedlar hemma.

Om det blir en storm eller ett större strömavbrott och du sitter där med värdelösa plastkort så kan du ju varken handla mat eller tanka bilen.

Kan ju vara många orsaker till att ens bankkort inte funkar. Bankens servrar är nere, affärens kortläsare är nere, strömavbrott etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ge-Kås i Ullareds maskin är gratis att använda för att växla in mynt, dock får du ett tillgodokvitto att handla hos dom med.

Och andra sidan, fattar inte varför folk samlar på sig en massa mynt hela tiden, se till att använda dem så fort som möjligt istället.

Permalänk
Medlem

Sparbanken Skåne här (Swedbank)
Alltid varit gratis att sätta in kontanter och mynt i automaten inne på banken, och det är det fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

@MadMantiz

Exakt. Har alltid kontanter på mig, en 500:- i plånboken och sedlar hemma.

Om det blir en storm eller ett större strömavbrott och du sitter där med värdelösa plastkort så kan du ju varken handla mat eller tanka bilen.

Kan ju vara många orsaker till att ens bankkort inte funkar. Bankens servrar är nere, affärens kortläsare är nere, strömavbrott etc.

Om de blir strömavbrott och butiken inte har nån reservkraft, så fungerar inte heller kassaapparaten (eller bensinpumpen), å då är det otroligt få ställen som klarar av att ta betalt iaf, då kan du stå å vifta med dina sedlar bäst du vill!

Jag har tillräckligt med mat hemma för att klara mig ett par dagar utan tillgång till en affär, å jag har än så länge inte upplevt ett strömavbrott som varar i över någon timme eller två. (Jag var själv inte drabbad av stormen Gudrun, men mig veterligen så va de ingen som behövde svälta ihjäl då heller).

Sen borde de fungera bättre att använda kort när terminalerna är offline, men det är ett kapitel i sig.